کد خبر 1086714
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
دستگاه عابر بانک

یک مخترع و کارآفرین ایرانی در شهر زوریخ سوئیس، موفق به اختراع دستگاه‌های «ای. تی. ام» ATM و پول‌شمار با قابلیت ضدعفونی و ویروس‌کشی کرونا در اسکانس‌ها و سکه با استفاده از اشعه UV شده است.

به گزارش مشرق، یک مخترع و کارآفرین ایرانی در شهر زوریخ سوئیس، موفق به اختراع «دستگاه‌های «ای. تی. ام» ATM و پول‌شمار با قابلیت ضدعفونی و ویروس‌کشی کرونا در اسکانس‌ها و سکه با استفاده از اشعه UV» شده است.

بیشتر بخوانید:

رونق جهش تولید با ماهواره‌های ایرانی +فیلم

پیمان سرحدی اظهارکرد: سه نمونه اولیه از این دستگاه، طراحی و ساخته شده است و طراحی صنعتی این دستگاه‌ها با قابلیت این‌که افراد بتوانند اسکانس‌های خود را وارد دستگاه کرده و ضدعفونی کنند؛ نیز انجام شده است.

وی می‌گوید: برخی شرکت‌های اروپایی در حال مذاکره با او به منظور تولید انبوه این دستگاه‌ها در کشورهای سوئیس و آلمان هستند.

سرحدی که بیش از ۵۰ اختراع را در کارنامه کاری خود دارد در این خصوص اظهارکرد: این دستگاه‌ها با استفاده از اشعه ماوراء بنفش جزء، که پرتوهای غیریونساز است و به دلیل خاصیت قطع انتقال عفونت از هوا، در کنترل فیزیکی میکروارگانیسم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ساخته شده است.

وی افزود: اثر میکروب‌کشی اشعه ماوراء بنفش، به مدت زمان در معرض‌بودن، دوز اشعه و همچنین مسافت بستگی دارد؛ برخی آندوسپورهای باکتریایی در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و علت آن موادی است که در پوشش اسپور آن‌ها وجود داشته و سبب جذب اشعه می‌شوند.

سرحدی که جز ۱۰ مخترع برتر جهان از نگاه نشریه «تایمز» آمریکا در سال ۲۰۱۱ می‌باشد، ادامه داد:، اما در این اختراع، با ایجاد شیوه جدید از تابش، فاصله و اندازه، دکتر «پیمان سرحدی» مخترع ایرانی موفق شده است بدون کاهش سرعت دستگاه‌های پول‌شمار و خودپرداز، هم‌زمان با شمارش اسکناس آن‌ها را کاملا ضدعفونی کند و آسیبی نیز به الیاف اسکناس‌ها وارد نشود.

به گفته وی، طی چندین سال گذشته پژوهشگران بارها اعلام کردند که یکی از شیوه‌های انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها لمس اسکناس‌ها، سکه‌ها و حتی کارت‌های بانکی آلوده است که این موضوع، با شیوع ویروس کرونا شکل جدی‌تری به خود گرفت و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز بارها اعلام کرد یکی از راه‌های سریع انتقال ویروس کرونا استفاده از اسکناس و سکه است، بیش از ۳۴۰ میلیون نفر، فقط در سراسر قاره اروپا برای تبادل‌های مالی از یورو استفاده می‌کنند.

سرحدی با بیان اینکه، طبق اعلام بانک مرکزی اروپا استفاده از پول نقد، روش غالب در پرداخت‌ها در منطقه پولی یورو است به‌طوری‌که سه چهارم معاملات از این طریق انجام می‌شود، گفت:استفاده از پول نقد همچنان در کشورهای بزرگی مانند آلمان، ایتالیا و اسپانیا بسیار محبوب است. این آمار در سایر نقاط جهان حتی بیشتر هم هست و هنوز خرید نقدی روشی محبوب برای بسیاری از پرداخت‌هاست.

وی اظهارکرد: یکی از نقاطی که در بازدیدهای میدانی باعث ایجاد موجی از نگرانی در کارشناسان بهداشتی و درمانی شده، حضور متراکم و تردد فراوان شهروندان در شعب بانک‌ها است. با توجه به این‌که امکان تنظیف پول نقد وجود ندارد، این اسکناس‌ها می‌توانند عامل مهمی برای انتقال آلودگی باشند و این‌که ویروس کرونا روی اسکناس‌ها مدت زیادی باقی می‌ماند.

سرحدی بیان کرد:برخلاف اغلب ضدعفونی کننده‌ها، تشعشع اشعه ماورای بنفش، میکروارگانیسم‌ها را به‌وسیله اثر متقابل شیمیایی غیرفعال نمی‌کند بلکه آن‌ها را به‌وسیله جذب نور توسط خودشان غیرفعال می‌کند که باعث واکنش فتوشیمیایی می‌شود. اشعه مذکور، مواد مولکولی ضروری برای عامل سلولی را تغییر می‌دهد.

وی افزود: چراکه اشعه UV در دیواره سلول میکروارگانیسم‌ها نفوذ می‌کند، اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد سلولی حیاتی به‌وسیله آن اثر، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در نتیجه، سلول‌هایی که در معرض این اشعه قرار گرفته‌اند ضدمه دیده و یا نابود می‌شوند.

به گفته وی، برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های کوچک مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها مقداری اشعه UV لازم است، اما برای از بین بردن و غیرفعال کردن پروتوزآ مانند ژیاردیا و کریپتواسپوریدیوم انرژی UV مورد نیاز، چندین برابر انرژی لازم برای غیرفعال کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد بود.

این کارآفرین بخش صنعت و موسس چند شرکت دانش بنیان می‌گوید:در سیستم جدید طراحی شده از یک مدل عایق‌بندی بسیار پیشرفته استفاده می‌شود تا خطرات اشعه را برای انسان به صفر برساند.

«پیمان سرحدی» فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران است.

وی دارنده هفت مدال جهانی اختراعات، جزو ده مخترع برتر جهان از نگاه نشریه «تایمز» آمریکا در سال ۲۰۱۱، رتبه اول کارآفرینی ایران در بخش صنعت، مؤسس چند شرکت دانش‌بنیان، بنیان‌گذار و دبیرکل جایزه بزرگ اختراعات ایران و همچنین بیش از ۵۰ اختراع را در کارنامه کاری خود دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایران IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 1
    فکر کردم تو ایران بوده پیشکش خودش ....چرا ما افتخار کنیم؟؟؟؟
  • LB ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    2 0
    خب این طرحو پند ماهه من هم داشتم ولی کیه که اجرا کنه. دو ماه پیش روبوتی طراحی شد در لبنان که راه میره و ضدعفونی میکنه و چون برای انسان مضر هست، با سنسور، در صورت نزدیک شدن به عامل انسانی، لامپ هاش خاموش میشه
  • حسن IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    دوره کرونا باعث نواوری علمی در کشور شده البته دستگاه کرونا یاب یک چیز دیگری مخترش هم حتما کاندیدنوبل امسال است....کرونا بگیر بنداز توی شیشه معرکه ای ول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس