عبدالناصر همتی

همتی ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت ارز در بازار، گفت: شوک فعلی بازار ارز کوتاه مدت است و بزودی مهار می‌شود.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی در تشریح دلایل گرانی قیمت دلار و وضعیت بازار ارز در پاسخ به این سوال که ایا علت افزایش قیمت ارز افزایش نقدینگی است؟اظهارداشت: سیاست پولی به نحوی است تا نقدینگی کنترل شود و برهمین اساس نیز بانک مرکزی تورم هدف 22 درصدی را برای امسال اعلام کرده است و برای تحقق  آن تلاش می کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال قبل رشد نقدینگی 31 درصد بوده است، تصریح کرد: میانگین رشد نقدینگی در بلند مدت 6 واحد درصد افزایش یافته که این میزان قطعا نمیتواند دلیل التهاب بازار ارز باشد.

همتی ضمن اشاره به اثرات شیوع کرونا و اختلال در صادرات و ... گفت: به طور حتم اتفاقات ناشی از کرونا در 2 ماه اخیر و تضعیف ارزش افزوده فراورده ها و نفت و .. در التهابات نقش داشته است البته بعد از بازگشایی مرزها، ناترازی بین عرضه و تقاضا ایجاد شد.

وی با بیان اینکه شوک ناشی از قطعنامه ای که به ناحق علیه کشومان صادر شد، گذراست، افزود: قیمت ارز از معاملات سامانه نیما مشخص می شود و در این سامانه نیز دلار زیر 16 هزار تومان قیمت خورده است و طی امروز 120 میلیون دلار و دیروز نیز بیش از 120 میلیون دلار در این سامانه عرضه شده است؛این نوساتات کوتاه مدت است و بزودی مهار می شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار ارز بیانگر شوک موقتی است، گفت:نمی توانیم برای شوک های موقتی، سیاست های پولی مان را تغییر دهیم اما تمام تلاش مان را میکنیم تا این شوک را کنترل کنیم و تا حدودی هم کنترل شده است.

همتی تاکید کرد که در روزهای اینده با تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نیما، اوضاع بهتر می شود.

وی‌درباره میزان ارز صادراتی که به کشور بازگشته است، گفت: از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل، 45 میلیارد دلار برگشته ولی هنوز 27 میلیارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پایان تیر فرصت دارند ارزهای صادراتی را برگردانند.

رییس کل بانک مرکزی درباره اعلام اسامی متخلفان ارزی افزود: طبق اعلام وزارت صمت، کارت بازرگانی افرادی که ارز خود را بازنگردانند،  باطل می شود، ضمن اینکه بانک مرکزی هم اسامی برخی را به قوه قضاییه ارجاع داده است و اعلام هم میکند؛ ما روابط مان با صادرکنندگان دوستانه است.

همتی درباره دخالت بانک مرکزی در بازار به منظور کاهش التهاب ارزی گفت: برای دخالت در بازار یک روش، ارز پاشی است که اگر ضروری نباشد انجام نمیدهیم؛ ما برای نوسانات کوتاه مدت، سیاست پولی را تغییر و ذخایر ارزی را هدر نمیدهیم؛ این نوسانات هم کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه اگر احساس کنیم نوسانات ارزی میان و بلند مدت است، حتما دخالت میکنیم، تصریح کرد: کل حجم معامله در بازار اسکناس، زیر 4-5 میلیارد دلار و کمتر از 5 درصد است؛ ما ذخایرمان را حفظ میکنیم و ثبات بازار ارز برایمان مهم است.

رییس کل بانک مرکزی درباره روند تامین ارز گفت: گشاده دستی برای واردات با ارز ترجیحی نمیکنیم، ولی مانعی برای ثبت سفارش و پرداخت ارز نیمایی نداریم؛ تامین کالای اساسی و دارو را کماکان انجام میدهیم.

همتی تصریح کرد: حتما نوسانات کوتاه مدت ارزی مهار می شود؛ در کشور عراق نیز مذاکرات درباره پول گاز بود نه نفت! ضمن اینکه موظف هستیم برای مردم کالای اساسی و دارو بخریم و از تمام ابزارها در این راستا استفاده می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 2
    ایشان به عنوان رئیس بانک مرکزی در دوران تحریم به ارز به عنوان یک ایتم سرمایه گذاری نگاه می کردند و معتقد بودند این ابزار سرمایه گذاری چون قیمتش کاهش می یابد مناسب سرمایه گذاری نیست. اما اینطور نشد و قیمت ان مرتب از 11 هزار تومان به 20 هزار تومان بدون هیچ دلیلی افزایش یافت! نگاه ایشان برای ارز به عنوان ابزار سرمایه گذاری غلط بود و اثار ان را در قیمتهای امروز می توان دید. خریدار و فروشنده ارز دولت است و ایشان است که قیمت را تعیین می کند و زندگی مردم را به درسر می اندازد.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 4
    اگر تامین و واردات گوشت سبب کاهش قیمت گوشت شد تامین ارز در بازار هم سبب کاهش قیمت ارز می شود. همتی باید بداند اصل مبادله کالا و خدمات با دلار کاری غلط است آنهم وقتی دلار قابل واردات به ایران نیست. این درحالی است که تمام وارد کنندگان می توانند به جای دلار با بیت کوین واردات کنند و صادر کنندگان هم به جای دلار بیت کوین به کشور بیاورند. بیت کوین ابدا قابل تحریم نیست. پس کافیست بانک مرکزی رسما معاملات را به این سمت ببرد. هر چند اگر مسوولان کشور کمی هوش بیشتری به خرج دهند کلا واحد پول ملی را حذف می کنند و بجایش بیت کوین استفاده می کنند چرا که اعتماد مردم به واحد پول داخلی و نهادهای مالی کشور به صفر رسیده رسیده است و هر تلاشی در این شرایط برای افزایش ارزش پول ملی شکست خواهد خورد. ونزوئلا که همین مشکل را داشت با تبدیل واحد پول خود به بیت کین توانست ابر تورم دو میلیون ششصد هزار درصدی خود در ژانویه 2019 را به 295 درصد در حال حاضر برساند که با ادامه این روند و حذف کامل بولیوارهای موجود در دست مردمش تا سال آینده به تورم یک رقمی خواهد رسید. قبل از ونزوئلا بوسنی و مونته نگرو زیمبابوه هم واحد پول خود را حذف کردند و موفق به مهار تورم شدند.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 17
    بیشترین مذاکره با غرب نتیجش بیشترین ضربه به ایران شد.
  • CA ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    15 4
    نوسان کوتاه مدت میشه یک هفته نه یک ماه . این روند صعودی که از زمان خروج آمریکا از برجام شروع شده و با هر قطعنامه و تحریم بیشتر و بیشتر میشه نوسان موقتی نیست این سقوط اقتصاد و پول ملی هست . دلار هم اگه توزیع نمی کنید چون دلاری برای توزیع نمانده هست
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    12 1
    داداش شما تعریفت از نوسان کوتاه مدت چیه ۸ ساله دلار هی گرون میشه می گویید حبابه دوباره حبابش می ترکه گرون تر میشه می گویید زیر حبابش یک حباب درحال رشد بود بعد امثال تو هم میایید یک سری حرف می زنید دوباره گرون تر میشه دلار ۳۵۰۰ شده ۲۰ هزار تومان میگی نوسان کوتاه مدت . البته برای شماها که غم بیکاری و بی همسری بچه هاتون را ندارید این چیزها گذرا است ولی برای ما که با عمرمون تاوان می دهیم خیلی سخته . حداقل کاری بلد نیستید با حرفهاتون اتش به دل ماها که برای نامگداری کوچه ها به دنیا اومدیم نزنید . ما اگه ساکتیم فقط به خاطر آقامونه
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 10
    خدا را شکر رییسی نیومد که نوسانها بلند مدت بشه و دلار به ۵۰۰۰ تومان برسه خدا را شکر
  • احمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    7 0
    کاری خوبی میکنید ارزپاشی نمیکنید چون اگر هم بکنید نتیجه نداشته و فقط ارز کشور را به هدر میدهید!!
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    9 0
    امروز ناپایداری ارز بزرگترین تهدید برای ایران است.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 1
    کرونا فقط به ایران نیامده برای کل دنیا امده و تجارت کل دنیا را مختل کرده چرا با مردم صادق نیستید برای برجام دوم نقشه می کشید؟
  • موسی پنده IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    برای شما مهم نیست که هر روز یه جنس از سپور مارکت ها ها یا گرون میشه یا نایاب
  • DE ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    قبلا به اندازه کافی ارز پاشی کردید ! تو نه استعفا میدهی ، نه دهنت را میبندی که زخم مردم عمیق تر نشود ، نه دست از وعده دهی بر می داری ..
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    آقا بگید دلار نداریم و خلاص!
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    پوست مردم بابت این نوسانات کوتاه مدت کنده شد.چاره ای بکنید
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 1
    کامنتهای که همتی را به خاطر عدم ریختن ارز در بازار توبیخ و متهم می کنند بسیار مشکوک هستند. قبلا سیف با همین سیاست 18 میلیارد دلار را در سال 97 بر باد داد بی آنکه ذره ای از قیمت دلار کم شود آنهم شرایط تحریم که هر دلار به چه خون دلی به دست می آید. اما جالب اینکه این کامنت گذارهای مشکوک ابدا خواستار برخورد با دلالها و یا صادر کنندگان متخلف نیستند. در واقع شرایط مثل لوله ای شده نشتی دارد و دارد آب از آن هرز می رود اما داد می زنند فشار آب را زیاد کنید بی آنکه نشتی لوله را تعمیر کنند.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    2 0
    مسئولین خجالت هم نمی کشند خجالت هم خوب چیزی هست نمی توانید کشور را اداره کنید بروید بگذارید دیگران اداره کنند
  • کارشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    ارز شما کجا بود که عرضه کنین. دارین به کشورهای همسایه طلا میدین که بهتون ارز بدن
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    همه چی حبابه یعنی رو دارن مثل چی! البته تقصیر دولتهای قبلیه این رو همه می دونن و جلوش رو نمیگیرن. ما که از مجلس بریدیم تو صدا سیما چه خبره که حرف مردم گفته نمیشه البت اون هم دولتیه
  • باید فکری کرد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 1
    همین ریس بانک مرکزی در اوایل عید گفت: وقتی کرونا اومده و جامعه و اقتصاد داغون کرده دیگه دلیلی برای افزایش نرخ ارز نیست. این حرف یک مسول پولی یک حکومتی مثل جمهوری اسلامی بود که فقط تو ایران از این مدل ها پیدا میشه. و این گفته حاکی از این بود که مسولای مملکت دست به دامن کرونا شدند تا بلکه جو و آروم کنه تا بلکه گرونی نشه!!!!!!! ولی همه چی گرون شد. و این دست به دامن کرونا شدنم هم اثر نداشت. تصور کنید اگه کرونا نبود الان دلار 30 تومن شده بود. مسولای جمهوری اسلامی برن المپیک همه طلا هارو درو میکنن..
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 0
    سلام اقای همتی با حلواحلوا دهن شیرین نمیشه بخدا مردم گناه دارن بسته دیگه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    توهم مثل سیف مردم را بیچاره کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس