هاآرتص| گفت‌وگوی تل‌آویو و واشنگتن برای اجرای تدریجی طرح اشغال

برخی منابع مطلع می‌گویند کابینه تل‌آویو گفت‌وگوهایی را برای اجرای تدریجی طرح اشغال، طی یک بازه چند ماهه، با واشنگتن آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، همزمان با انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تلاش برخی مقام‌های آمریکایی برای گرفتن چراغ سبز از کاخ سفید جهت اجرای طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، گفته می‌شود تل‌آویو و واشنگتن مذاکراتی را بر سر اجرای «تدریجی» این طرح آغاز کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، منابع مطلع می‌گویند کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال گفت‌وگو با دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» - برای اجرای تدریجی طرح اشغال چند شهرک در کرانه باختری که چند ماه به طول خواهد کشید – است.

بیشتر بخوانید:

بر این اساس، این موضوع یکی از گزینه‌های متعددی است که هفته جاری در جریان جلسه ویژه‌ای در کاخ سفید با حضور ترامپ، «جارد کوشنر» داماد و دستیار ارشد وی، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و دیگر مقام‌های ارشد برای بررسی طرح اشغال، مطرح خواهد شد.

هاآرتص درباره دلایل انتخاب احتمالی این طرح می‌نویسد: «می‌تواند برخی انتقادات متحدان آمریکا در خاورمیانه درباره طرح اشغال را برطرف کند... دولت [آمریکا] می‌خواهد این طرح را به عنوان یک اجماع نظر اسرائیلی معرفی کند تا اینکه توافق سیاسی بین ترامپ و نتانیاهو باشد. حصول این امر البته نیاز به حمایت بنی گانتز وزیر دفاع و گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل دارد».

این روزنامه، برخلاف گزارش دیگر رسانه‌های صهیونیستی، به نقل از برخی منابع مدعی شد که دولت ترامپ، حمایت گانتز را به عنوان مهره تعیین‌کننده در توافق نمی‌داند اما ترجیح می‌دهد تمام اعضای ائتلاف کابینه تل‌آویو از آن حمایت کنند.

از سوی دیگر این منابع می‌گویند مقام‌های صهیونیست نگران هستند ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامب امسال شکست بخورد که در این صورت بهتر است هم‌اکنون تصمیمی برای طرح اشغال گرفته شود تا آن موقع به طور کامل ملغی نشود.

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت ترامپ، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

این در حالی است که امروز نشریه عبری‌زبان «اسرائیل‌هیوم» گزارش داد نتانیاهو به گانتز – که یکی دیگر از نخست‌وزیران چرخشی کابینه ائتلافی تل‌آویو است – هشدار داده یا با طرح اشغال کرانه باختری موافقت کند یا این رژیم را به انتخابات مجدد می‌کشاند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس