مصر

السیسی در سخنان خود خطاب به نظامیان مصری اعلام کرد که ارتش این کشور باید در آمادگی کامل رزمی بوده و برای هر گونه ماموریت درون یا بیرون از خاک مصر آماده باشد.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که مدت کوتاهی است درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و قوای دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز السراج متوقف شده و دو طرف مشغول مذاکرات غیر رسمی برای پایان نبرد بودند، انتشار اخباری مبنی بر آماده سازی پایگاه‌های هوایی معیتیقه و الوطیه در غرب طرابلس برای ورود جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه به خاک لیبی خشم مقامات مصری را برانگیخت.

گفته میشود ارتش ترکیه که پیش از این با ارسال ناوگان بزرگی از پهپادهای تهاجمی خود نقش زیادی در پیشروی‌های گسترده نیروهای دولت وفاق لیبی داشت، قصد دارد با ایجاد زیرساختهای لازم تعدادی از جنگنده‌های F۱۶ نیروی هوایی خود را به خاک لیبی منتقل کرده تا دو هدف مهم رجب طیب اردوغان یعنی هلال نفتی شرق لیبی و پایگاه هوایی الجفره در مرکز این کشور را به تصرف نیروهای تحت حمایت خود در بیاورند.

بازدید عبدالفتاح السیسی از پایگاه هوایی سیدی برانی

روز گذشته رییس‌جمهور مصر با حضور در پایگاه هوایی سیدی برانی که محل عملیات مشترک قوای مصر و امارات در حمایت از نیروهای ژنرال حفتر است با نیروهای مستقر در این پایگاه دیدار کرده و سخنان مهمی را خطاب به آنها بیان کرد.

السیسی در سخنان خود خطاب به نظامیان مصری اعلام کرد که ارتش این کشور باید در آمادگی کامل رزمی بوده و برای هر گونه ماموریت درون یا بیرون از خاک مصر آماده باشد. این سخنان که در ادامه موضع گیری مقامات مصری در خصوص خط قرمز بودن پیشروی نیروهای رقیب به سوی شهر سرت و پایگاه الجفره بیان شد نشان میدهد علی رغم عدم تمایل ارتش مصر برای ورود به مستقیم به میدان نبرد در سالهای گذشته، در صورتی که ترکیه و نیروهای دولت وفاق قصد ادامه پیشروی به  سمت شرق لیبی را داشته باشند با واکنش نظامی قاهره مواجه خواهند شد.

اهمیت و استعداد پایگاه هوایی سیدی برانی

این پایگاه در منتهی الیه غرب خاک مصر و مرز کشور لیبی قرار گرفته است که به ارتش این کشور اجازه میدهد بدون محدودیت لجستیکی و مسافت زیاد اقدام به ورود به خاک لیبی کرده و به سرعت به خطوط تماس با نیروهای تحت حمایت ترکیه نزدیک شوند. پایگاه هوایی سیدی برانی در یک سال اخیر محل پرواز جنگنده‌های میراژ۲۰۰۰ ارتش امارات نیز بوده که پروازهای پشتیبانی خود را بدون نیاز به سوختگیری هوایی از این محل انجام میدهند.

در بازدید روز گذشته السیسی از این پایگاه اما حجم گسترده و قابل توجهی از تجهیزات پدافندی و زرهی نیز در این مقر دیده شد که به خوبی نشان دهنده عزم جدی ارتش مصر برای ورود به میدان نبرد در صورت به خطر افتادن موجودیت دولت ژنرال حفتر در شرق لیبی دارد.

در تصاویر منتشر شده در روز گذشته صدها دستگاه تانک اصلی میدان نبرد M۱A۱ آبرامز و نفربر زرهی M۱۱۳ ارتش مصر در این پایگاه هوایی دیده شد که تنها دلیل چنین تجمع قوای زرهی در این پایگاه احتمال نیاز به ورود مستقیم ارتش مصر به خاک لیبی است.

همچنین تعداد زیادی واحدهای پدافندی میانبرد Buk-M۲ و کوتاه برد Tor-M۲ برای مقابله احتمالی با جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه و پهپادهای مسلح Bayraktar TB۲ این کشور در پایگاه سیدی برانی مستقر شده‌اند.

همچنین دست ارتش مصر برای استفاده از توان هوایی خود بدون محدودیت در تعداد پایگاه یا بعد مسافت نیز باز بوده و این کشور ناوگان بزرگی از جنگنده پیشرفته نظیر رافال، میگ۲۹ و F۱۶ در اختیار دارد که از لحاظ کمیت و تکنولوژی برتر از رقیب ترک خود خواهد بود.

فعالیت روسیه در پایگاه هوایی الجفره

از آنجایی که یکی از دو هدف اصلی ترکیه و دولت وفاق تصرف پایگاه هوایی راهبردی الجفره در مرکز این کشور است، میزان حمایت سیاسی و نظامی روسیه از نیروهای  خلیفه حفتر نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. در حال حاضر نیروهای تحت حمایت ترکیه حدود ۱۵۰ کیلومتر تا پایگاه الجفره فاصله دارند که محل استقرار جنگنده‌های میگ۲۹ و سوخو۲۴ روسی بوده که از خاک سوریه به لیبی منتقل شده‌اند.

به تازگی تصاویر ماهواره‌ای جدیدی نیز از استقرار و فعالیت این جنگنده‌ها در پایگاه الجفره منتشر شده است.

در صورتی که نظامیان روس و ارتش مصر قصد مقابله کامل با ادامه پیشروی نیروهای دولت وفاق و ترکیه به سمت شرق لیبی را داشته باشند، میدان نبرد این کشور میتواند تبدیل به یک جنگ تمام عیار و کم سابقه میان قدرتهای درگیر در لیبی شود.


حمایت مقامات سعودی از مصر و دعوت رسمی فائز السراج از نخست وزیر اتیوپی

روز گذشته در رسانه‌های مختلف دنیا اظهار نظرهایی به نقل از مقامات عربستان در خصوص حمایت از حقوق دولت مصر در تامین امنیت مرزهای خود منتشر شد. ظاهرا اشاره مقامات سعودی به دو مسئله بحرانی برای دولت عبدالفتاح السیسی یعنی قدرت گرفتن دولت وابسته به اخوان المسلمین در لیبی و چالش احداث سد النهضه در کشور اتیوپی بوده است. از آنجایی که تکمیل و بهره‌برداری از سد النهضه بر روی رودخانه نیل در خاک اتیوپی میتواند موجب کاهش شدید منابع آبی مصر و بروز خشکسالی در این کشور شود، ارتش و مقامات این کشور همواره اعلام کرده‌اند که به هر شیوه ممکن حتی اقدام نظامی از افتتاح این سد بر روی رودخانه نیل جلوگیری خواهند کرد.

در این میان فائز السراج رهبر دولت وفاق ملی لیبی نیز که به خوبی میداند درگیر شدن ارتش مصر در مرزهای اتیوپی موجب عدم تمرکز این کشور در مسئله لیبی خواهد شد با دعوت رسمی از آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی به طرابلس احتمالا مذاکراتی را حول مسئله احداث سد النهضه و وارد کردن فشار به دولت مصر ترتیب خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 114
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • امیر IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    کافی مصر وارد بشه تا ترکیه هم به طور مستقیم وارد بشه اونقت مشر بیچاره این وسط له میشه
    • F35 US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      تيتر ماه هاي آينده مشرق : آماده باش رئيس جمهور آمريكا به ارتش اين كشور براي ورود به خاك عيران .
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      33 13
      به به. دعوا
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      ترکیه با ۲۴۰ اف۱۶ و ۵۰ اف۴ مقابل مصر با ۲۲۰ اف۱۶ و ۲۴ رافال و حدود ۱۰۰ میراژ و میگ۲۹ های جدید و سوخو۳۵ های در راه . نیروی هوایی مصر قوی تر از ترکیه ست .
    • باور۳۷۳ IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      85 26
      خطاب به اف ۳۵؛تو چند ماهه داری از این زر زر ها میکنی و از آرزوهایت میگی ولی بدان که اربابانت جرئت چنین غلطی را ندارند البته از یک احمق هیچ‌ چیز بعید نیست و ما در اوج هوشیاری آماده ایم تا انتقام سخت واقعی را به حول قوه ی الهی عملی کنیم آمریکا جانت بعد ازاون‌ حماقت احتمالی منافعش در جای جای کره ی زمین در آتش خشم ما خواهد سوخت...
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      50 24
      سیاست صهیونیست های جنایتکار اختلاف افکنی و درگیری بین کشورهای اسلامی است. ال سعود و السیسی. داعش و بوکوحرام و.... نوکران امریکایی صهیونیستی هستند
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      70 51
      F35 : و بعدش تکرار عین الاسدها و گلوبال هاوک های بی شمار و غرق شدن ناوهای هواپیمابر فراوان در خلیج فارس توسط موشکهای خلیج فارس و پایان کار حکومت های وابسته و میکروسکوپی حوزه خلیج تا ابد فارس.
    • بهزاد AM ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      98 48
      مصری ها انقدر پخمه هستند کل نیروی هوایی خودشون رو ظرف ۲۴ ساعت در جنگ ۶ روزه با اسرائیل از دست دادند.
    • امیر IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      70 38
      اف 35 خوشم میاد از کمپ تیرانا هستی خخخخخخخ واسه منم حتما الان لایک منفی میزنید ؟ اف 35 نیازی نی امریکا تا اینجا بیاد ما بیخ گوشش در خلیج کارئیبیم بگو جواب بدن خخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      68 35
      از نظر تجهیزات مصر شرایط بهتری داره. اما از نظر آموزش کشورهای عربی همیشه ضعیف بودن.تاریخ جنگهای هوایی اعراب و اسرائیل این مطلب رو ثابت می کنه. اساساً آمریکا و کشورهای غربی هیچ وقت سطح آمادگی خلبان های عرب رو به اندازه ای افزایش نمیدن که حریف اسرائیل بشن. ترکیه هم سطح آمادگی بالایی در حد ناتو داره. کلاً کشورهای عرب مال جنگیدن نیستن.
    • ساسان IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      نظرات مشرق پر شده از اراجیف و توهمات بچه های اردوغان ، یارو اونقد تو ایران بچه مچه داره و ما خبر نداشتیم
    • جاویدایران FR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      34 46
      این اف ۳۵ از بی غیرت های بی وطن تجزیه طلب هست که از ع نوشتن ایران مشخصه، مشرق باید اینهارو سانسورکنه، حتی بنظرم اینهارو شناسایی کنیدپدرشونو دربیارید چون، با وی پی ان اوندن وگرنه احتمالاًدرایران هستن، خاک برسرت بی وطن. بازنده نهایی میدان لیبی ترکیه هست، شک نکنید، حالامن نمیدونم منافع کشور ما کدومش میتونه باشه اما بازنده بدون هیچ تردیدی ترکیه هست. این اف ۳۵ میگه ورودامریکابه خاک ایران اما متوجه نیست که سالهاست دیگه هیچ کشوری توان حمله به ایران رو نداره، خندم میکیره از دست این افراد خنده دار و بی اطلاع از همه چیز. قدرت نظامی ایران جز ۷ قدرت برتر دنیاست.
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      21 25
      لیاقت مشرق همینه که همراه پانتورچهای تورکیه پرست همراه پانترکها و کسانی که ایران رو عیران تایپ میکنند زوزه بکشه ... انهم فقط برا فروختن چندر غاز گاز طبیعی
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      21 24
      خطاب به ساسان . بچه مچه زیاد نداره این یارو یه نفره با اسم های مختلف کامنت میزاره بعضی وقتا vpnهم روشن میکنه فکر میکنه همه مثل خودش دراز گوشن
    • BE ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      7 4
      F35 تلنگت در نره ابو طیاره
    • خداپرست IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      2 1
      F35! جنگنده اف 35 مشکلات متعددی داره که هنوز هم برطرف نشدن. ظاهراً تو هم در خلقتت مشکلاتی به وجود اومده! بهتره پماد بزنی به محل سوختگیت، شاید مداوا شدی.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    77 16
    حالا همه شدن دایه ی مهربانتر از مادر ریختن رو سر لیبی. از همون روزی که امریکا وارد لیبی شد مشخص بود دیگه لیبی طعم ارامشو نمیبینه، قذافی با همه ی بدیش اما لیبی رو سرپا نگه داشته بود.
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      40 14
      امیدوارم ما بیدار بشیم کجایند کسایی که غزه و لبنان و سوریه را میگفتن ولش کن ببیند دو نوکر صد در صد کد خدا ( مصر و ترکیه ) چگونه با اختلاف افکنی شیطان بزرگ با صرف هزینه مادی و معنوی گزاف به جان هم میافتند تا جیب کمپانی اسلحه سازی شیطان را پر کنند و سلطه او را تداوم بخشند این اتفاق قبل از انقلاب بار ها برای ایران هم افتاد پس راضی باشید و همراهی کنید با مجاهدان جان برکفی چون حاج قاسم و اندک هزینه ای که ایران برای امنیتش و بقای دوستانش انجا خرج میکند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    43 42
    همین چند وقت پیش که سیسی نمایندش رو فرستاد سوریه (با طرح اماراتی-اسراییلی) هدفش این بود که ترکیه تمرکزش رو روی لیبی از دست بده که به هدفش نرسید.این لشگر کشی الانش هم یه مانور روانی بیش نیست اگر میخواست ورود کنه بی سروصدا از اصل غافلگیری استفاده میکرد غیر از اینکه ترکیه عضو ناتو هست مصر جرات ورود به جنگ مستقیم با ترکیه رو نداره اگر هم واقعا وارد شد چه بهتر برای ما
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    55 62
    غرب پرستا و خاک اندازهای محترم نمونه ی کشور رویاهاتونو(لیبی) که دارین برای ساختنش تلاش میکنین رو تحویل بگیرید.
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    الان بهترین فرصته که خاک ترکیه و مصر رو جزئی از خاکمون کنیم. پیش به سوی پس گرفتن مرزهای هخامنشی.
    • امیر IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      خخخ خیلی متوهم هستی
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      اسم خوبی گذاشتی جوجه تیغی بدنساز همین کافیه
    • GB ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      اون وقت تجزیه شدن ایران رو خواهید دید. بر این امر مطمئن باشید. ما با کسی شوخی نداریم. سکوت رو بشکنید خودتون گرفتار میشید.
    • بهزاد AM ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      از ایران کویر لوت براتون باقی میمونه آقای متوهم.
    • US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      14:48 اگه جرات و زورشو داشتید همین الان اقدام میکردید. مال این حرفاش نیستید. اردوغان خخخخ
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      44 51
      جناب بهزاد جنابی که با پرچم انگلیس ملعون داری نظر میدی جوج تیغی خودش یک متوهمه چون ما به فکر توسعه طلبی نیستیم اما جناب انگلیس ایران مثل قاجار و پهلوی نیست چون شما هیچی نیستین اون کشتی انگلیس رو یادتونه چطور متوقف کردیم بوریس جانسونتون به ما التماس میکرد که کشتی رو بدیم ولی آگاه باش با یک حمله شما را بدتر از آمریکا جزغاله میکنیم
    • BE ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      18 3
      ۱۴:۴۸ تجزیه ایران توهمی بیش نیست ، شما مواظب باش تلنگت در نره
    • بهزاد AM ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      22 21
      جنابی که به جوجه تیغی میگی متوهم هواپیمای اوکراین و ناوچه خودتون رو زدید! در یک جنگ کنوانسیونل کاملا نابود خواهید شد. اگه چشم به خاک کشورهای دیگه نداشته باشید کسی با شما مشکلی نداره
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 3
      والله تو روان پریشی بدبخت ،باید بستری بشی احمق متوهم
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      11 0
      جناب بهزاد تو یکی از متوهم های درجه یک بعد از جوجه تیغی و f35 هستی در ضمن کشورهای شروع کننده جنگ علیه ما بازنده نهایی خودشان هستند یعنی در صورت جنگ کل مراکز و تاسیسات حیاتی و منافع آنها که با آمریکا مشترک هستند در تیررس ما هستند وآنها را بدتر از عین السد شخم میزنیم نظر تو درباره تجزیه و نابودی ایران زهی خیال باطل است روانی مزدور مشرق خواهشا نظریات چنین چرندگوهای بی وطن تجزیه طلبی مثل بهزاد و f35 و امثال اینهارو سانسور کن و منتشر نکن
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      5 8
      ساقی تو عوض کن داداش جنس خوب دستت نمیرسه هذیان میگی سرباز هخامنشی بهت توصیه میکنم بری گتاب انا تومروس را بگیری وبخونی تا بدونی انا تومروس خاتون چه بلایی سر گوروش اورده تا بلگه از این توههم در بیای سرباز هخامنشی
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 0
      این کامنت جنبه طنز داره... خطاب به نابغه هایی که اومدن کامنت ایشون رو ریپلای کردن
  • شاکی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    82 25
    جراتش رو نداره . جنگیدن دل و جرات و شهامت . دانش جنگ رو میخواد .
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    44 7
    اسرائیل مارمولک .....
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      23 3
      باسلام.دقیقا..! نکته همینجاست! این دوتا کشور باهم درگیر بشن(البته سه تا هستن!) اسرائیل امریکا هم خوشحال که چندتا کشور مسلمان درگیر همدیگر برای نابودی همدیگه،برای هدف نامشخص و نامفهوم! ..
  • تبریزی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    عظمت ارتش مصر را در شکست های تاریخی مقابل اسرائیل دیدیم انگار میخواهد دوباره با شکستی دیگر تاریخ ساز بشود.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      ارتش طورچیه که فقط زورش به پ ک ک میرسه .
    • GB ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      ترکیه بدون پیش بینی رو در رو شدن با مفسدین وارد لیبی نشده. مصر سقوط خواهد کرد.
    • NL ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      6 4
      خب عظمت ارتش عثمانی رو هم در حفظ امپراتوریش دیدیم! نمیدونم مقایسه ی الان با ده ها سال پیش چه معنی ای داره!
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    اتحاد مصر و روسیه و جنگ با ترکیه بسیار برای منطقه خطرناک هست، و پشت این درگیری دست های اسرائیل و امریکا دیده می شود، در ظاهر شاید درگیری بین این کشورها به نفع ما باشد ولی در بلند مدت همه غرب اسیا درگیر این جنگ خواهد شد و محدود به لیبی نمی ماند، این جنگ پای ناتو و امریکا رو دوباره برای دخالت در همه جای غرب اسیا باز می کند متاسفانه باید جلوی این جنگ گرفته شود.
  • DE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    77 10
    دمکراسی که میگن همینه . جنگ داخلی ٬ تجزیه کشور به چند قسمت و دخالت نظامی کشورهای مختلف
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    49 64
    هر دو طرف این درگیری یعنی حفتر و حامیانش و سراج و حامیانش من جمله اردوغان باطل هستند بعضیا حواسشون باشه که حتی نیتا از هیچ کدومشون طرفداری نکنند چون در اون صورت میشود حمایت از باطل و در جنایاتشون شریک خواهند شد...
    • متوهم در 4 بعد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      15 21
      درود بر شما، باید هموطنان حواسشان باشد چرا که هم نیروهای خلیفه حفتر پلنگ و هم وفاق هر دو باطل هستند، و خون مردم لیبی هر کدام به روشی می‌مکند، مخصوصا که دخالت خارجی ها وجود دارد، و این احتمال هست اگر آتش بسی صورت گیرد لیبی به دو بخش تقسیم گردد
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    39 37
    بی شرف ها به جان هم افتادند و آمریکا و انگلیس و اسرائی کیف می کنند
    • FR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      46 28
      شما نبودی اسرائیل الان نابود شده بود. موج گیر
  • CH ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    83 35
    ارتش پوشالی مصر هیچ چیزی نیست ظرف یک هفته مقابل اسرائیل نابود شد اونم تازه سوریه و اردن بودند یادمون نرفته تانکهای به صف شده مصری در شبه جزیره سینا اهداف اسانی برای هواپیماهای اسرائیلی شدند و همگی خاکستر شدند مصر کشوری ناتوانه
    • متوهم در 4 بعد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      12 23
      درود بر شما، باید هموطنان حواسشان باشد چرا که هم نیروهای خلیفه حفتر پلنگ و هم وفاق هر دو باطل هستند، و خون مردم لیبی هر کدام به روشی می‌مکند، مخصوصا که دخالت خارجی ها وجود دارد، و این احتمال هست اگر آتش بسی صورت گیرد لیبی به دو بخش تقسیم گردد
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    22 28
    ورود ارتش مصر برای کمک به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر پلنگ دیدنی خواهد بود، اگر اوضاع به همین منوال پیش رود ما شاهد یک جنگ تمام عیار و البته کمی کلاسیک در خاک لیبی خواهیم بود، بالاخره این سلاح ها باید یک جا مصرف شود تا کارخانه های اسلحه سازی، محصولات جدیدشان را بتوانند بفروشند و روی دست شان باد نکند، نبرد لیبی نبردی بدون پیروزی برای ملت لیبی
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    90 24
    اوه اوه. مصر حسابی ساندویچ شده. از یک طرف اسرائیل، از طرف دیگر با لیبی و از جنوب هم کشورهای سودان و اتیوپی و بهره‌برداری کردن از آب رود نیل. بنابراین به زودی صحنه‌ی درگیری وهابی‌های عربستانی خواهد شد و مجسمه گیزا و اهرام نابود میشن.
    • GB ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      61 9
      الجزایر رو نگفتی. به احتمال زیاد از لیبی حمایت نظامی میکنه.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      همین حرف رو درباره ترکیه هم میشه گفت ، دشمن تراشی با همسایگانش از جمله یونان ، بلغارستان ، قبرس و از این سمت هم با ارمنستان و کردهای عراق و سوریه و تازگی هم ایران......همینطور عربستان و امارات و مصر رو هم که باخودش دشمن کرده رو اضافه کن..از اون سمت با آمریکا دشمنی میکنه بعد برای روسیه هم شاخو شونه میکشه! درحالی که تمام سلاح هاش رو از این دوکشور داره! الان هم با فرانسه سر دعوا بر داشته!!.....ترکیه در توهم عثمانی هست که این توهم و خودبزرگ بینی احمقانه اش در نهایت باعث شکست کمرشکن خارجی ، جنگ داخلی و تجزیه اش میشه......در کل میگم عاقبت نژاد پرستی ، نابودی در دنیا و سوختن در آتش جهنم و این مسئله دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره و حتمیه!
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    98 45
    عربستان و مصر و امارات و فرانسه سرتاپا تی ان تی هم بشن نمیتونن جلوی ترکیه بایستن چون وجودشو ندارن
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    67 24
    به سیست نمیخوره این حرفا سیسی جان
  • فردین IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    83 28
    مصر، این ترکیه است ها با ارتش محدود تو جنگ چاناک قلعه روسیه فرانسه یونان و خیانت عرب ها یادتون نره چجوری همه رو ناک اوت کردند و یونانی ها رو ریختن آب... تو هم مقابل اسراییل چند میلیونی کم اوردی
  • علی محمدی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    73 37
    ارتش مصر واکسی هست و توانایی مقابله با ارتش ترکیه رو ندارد، شک نکنید، نیروهوایی مصر اگرچه از ترکیه قویتر بوده و رافال و میراژ دارند اما بدانید که خلبان های ترک بسیار ماهرتر هستند، آبروی ارتش مصر در جنگ شش روزه با اسرائیل مدت هاست که رفته، مصر از پیش شکست خورده است
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    27 19
    این اردوغان آخر کار خودشو کرد ..
  • علیرضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 12
    مگر جبهه نصرت مرده سیسی غلط اضافه کرده
  • FR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    34 97
    اردوغان توهم سلطان پاشا بودن گرفته و داره تمام خاورمیانه رو بر باد میده!!
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      9 17
      از ترس فروپاشی زیاده خواهی میکنه . طورچیه بزودی متلاشی خواهد شد .
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 14
    آخرش اعراب به جون هم میافتن و فرصت به دست اسراییل میافته
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    18 0
    فعلا که شیر تو شیر عجیبی شده!! چند هفته آینده خیلی چیز ها مشخص میشه!
  • ایران SE ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    18 56
    اردوغانکششششش
  • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    25 12
    جنگ دور از خاک ترکیه و بعل گوش مصر اتفاق میافته مثل یمن باتلاقی میشه برای مصر به احتمال زیاد ترکیه مصر رو وارد این باتلاق بکنه ویه جنگ فرسایشی براشون درست کنه
  • علی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    11 5
    همون چیزی که امریکا و وهابیون حرامی میخوان!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    33 47
    بزنید تو سر کله هم پفیوزای مصر و ترکیه
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    12 25
    یه ضربالمثل چینی هست میگه"اونقدر واسه خودت شیطان درست نکن که از پسشون بر نیای" حکایت خردوغانه همه جا فضولی میکنه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    11 6
    مصر توان مقابله با ترکیه ندارد فقط نمایش می دهد عربستان وامارات خیلی تجهیزات دارند
  • علی محمدی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    17 2
    فرسایش مصر و امارات و نابودی اقتصادی انها در لیبی و جنگ با ترکیه برای ایران بسیار مناسب است زیرا که مصر و امارات از دشمنان ما و ایران هستند پس شکست انها در لیبی برای ایران مفید خواهد بود
  • امیر IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    29 3
    هدف بعدی وفاق سرنگونی سیسی!
    • علیرضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 0
      امثال حججی بخاطر ترکیه شهید شدن
  • موشک شهاب 6 IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    19 4
    از لحاظ هوایی مصر قوی تر است اما در بقیه زمینه ها ترکیه البته باید دید چه میشود بنظر من مصر در این جنگ شکست میخورد
  • موشک شهاب 6 IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    18 2
    از لحاظ هوایی مصر قوی تر است اما در بقیه زمینه ها ترکیه البته باید دید چه میشود بنظر من مصر در این جنگ شکست میخورد
  • الخلج IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    53 44
    ما آذری ها چطور در زمان صفویه جلوی عثمانی ایستادگی کردیم خیال همه راحت جلوی اردوغان دیکتاتور هم می ایستیم ساشا سین آذربایجان زنده باد ایران
    • DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      12 10
      زیاد به خودت فشار وارد نکن خخخ
    • تورک اوغلی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      0 2
      آذری ها رو نمیدونم ولی ترکای صفویه ( ایران) یه زمانی با ترکای عثمانی ( ترکیه) می جنگیدند و دشمن بودند ولی الان هیچ گونه دشمنی با هم ندارن
  • DE ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    58 68
    ارتش مصر قوی ترین ارتشه دنیایه عرب و آفریقاست و السیسی هم آدمه مقتدریه .. راحت حسابه این پانترک هایه عثمانی با اون نقشه هایه شومشون رو میرسه و لیبی دسته یه فرد یا گروه ملی میفته
    • US ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      13 13
      ارتش مصر و کلاً جهان عرب هیچ پخی نیست. با جنگنده ها و تجهیزات و نیروی چند برابری از پس اسرائیل بر نیومدن. روز شمار جنگ هاشونو بخون. آدم خنده ش میگیره از این همه حماقت نظامی.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 1
    هدف از ورود مصر به لیبی تجزیه لیبی و طرح صحرای بی آب و علف سینا برای فلسطین و لیبی برای مصر است و مصر در لیبی کاملا با برنامه اسرائیل و پشتیبانی این کشور وارد شده و محکوم به شکست است چون به ارمان اسلام و مسلمانان دارد خیانت می کند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    38 1
    مصر فعلا که در جنگ نیابتی شکست خورده و در جنگ مستقیم هم حتی 4 کشور عربی در برابر اسرائیل با یک چهارم نیرو مجموع کشورهای عربی هم مغلوب شده انهم در 4 جنگ - ولی چطور می خواهد با ارتش ترکیه به تنهایی حریف 2 تا ارتش به بزرگی ارتش اسرائیل است می خواهد نمایش بدهد ترکیه هم می داند مصر مال این حرفها نیست
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    19 6
    ترکیه بیشتر از نبرد پهبادی این جنگ را گسترش نخواهد داد اما اگر مصر بخواهد با ترکیه بجنگند قطعا مصر از داخل ارتش و سطح شهرها مستعد فروپاشی بدست اخوانی ها منتظر فرصت است
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    28 6
    بزودی ارتش ترکیه وارد حتی بنغازی خواهد شد و رتش اسرائیل و مصر و عربستان و امرات کوچکترین غلطی نخواهند توانست بکنند چون اگر می توانستند روسیه در سوریه 10 سال جلوی ترکیه زانو نمی زد باز بشار اسد ایران را داشت سردار سلیمانی را داشت حفتر کارش تمام است
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    18 3
    حفتر همان بشار اسد بدون ایران و حزب الله است و ثابت خواهد کرد چطور ارتش روسیه بدون ایران در سوریه شکست می خورد- حفتر فقط و فقط به این درد می خورد
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 6
    ترکیه با مشاهده جنگ یمن و استفاده از تجربیات حوثی ها خوب می داند بدون حتی وارد کردن یک اف 16 چطور ارتش مصر را در لیبی زمینگیر و در نهایت فتنه حفتر را چطور خاموش نماید
  • ناراضی وضع موجود IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    15 2
    متاسفانه به طور کامل منطقه ما درگیر استراتژی جنگ های سی ساله مذهبی سرویس های اطلاعاتی و استراتژیست های غربی شده رفتیم توی باتلاق این همه سلاح و تجهیزات باید ضد صهیونیسم استفاده میشد یا رسول الله
  • US ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    14 4
    خوبه اسراییل هست و کشورهای اسلامی اینطور به جان هم افتاده اند. اگر اسراییل به عنوان دشمن مشترک نبود اینها با هم چه میکردند؟ فردا هم اگر اسراییل برود و یک حکومت عربی‌ بیاید ببینید دیگر چه شود.
  • ف GE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 16
    ترکیه عدد خاصی نیست...
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 1
    سلام ببخشید میخواستم بدونم اگه کدومشون پیروز بشن به سود ایران هست؟
  • محمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    9 14
    من یک ایرانی هستم و چندین میلیون هموطن عزیز به هیچ وجه نمی گذارند حتی یک وجب از خاک ایران عزیز مان آز دست برود شاید از این حکومت خوشمان نیامد اما وطن خط قرمز ما ست حالا هر کسی که می خواهد حکومت کند ولی برای وطن خود جان خواهیم داد حالا پان ترکی پان کردی هر کسی که باشد یک وجب از خاک ایران را از دست نخواهیم داد این جنگ مدیترانه اصلا برای مردم ایران ارزشی ندارد چون می خواهند نفت لیبی و دارایی های مردم مظلوم لیبی را به یغما ببرند وما هم هر جا که به مردم زیان وارد شود ما طرف مظلوم را خواهید گرفت
  • US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    24 3
    مصر از ما دوره اگه همسایه ما بود میشد میشد دشمن اصلی ایران چون متحد عربستانه اون احمقهایی که از مصر حمایت میکنند بدونند همین ترکیه در تحریمها چقدر از ما حمایت میکنه طرفداران مصر نژاد عرب دارند .
  • بشیر IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 2
    چه خبرشده لیبی ببینید تاحالا چند کشور باچه مواضعی وارد لیبی شدن یا واردشون کردن تو لیبی بازم میخوان کلاه گشاد سر کشورهای اسلامی بزارن که اونجا سرگرمشون کردن این روزها همه نیرو میفرستن لیبی
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    10 3
    دوستان عزیز توجه داشته باشند متاسفانه جاهلان وکم شعورانی دردنیا هستند وتازه به دوران رسیده ای چون امارات حباب وسراب که هیچی ندارن وفکرمیکنن که خیلی مهمند ویا مصر ووومتاسفانه پشت پرده اسراییل وامریکاست که از شعور نداشتن ونفهمی این جماعت استفاده بزرگ میبرند .اول توان نظامی انها را از جمله چند کشور اسلامی نابود وثروت انها دست مزدوران ومنابع انها نابود ووابسته ووابسته ترشدن وزجر ونابودی نردم این کشورها وویرانی هایی که سالها فلاکتووووقابل جبران نیست این سیاست امریکا واسراییل که بوسیله مهره های مزدور وحاکمان خاعن ونفهم این کشورها سالهست متاسفانه تکرار میشه
    • آریان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      3 7
      نمیدونم مشرق از انتشار نظرات پان ترک ها چه سودی میبره ولی چند نکته خدمت کسانیکه بجای کشور خودشون ، واسه اردوغان حنجره جر میدن و هی دم از قدرقدرتی ترکیه میزنن . اولا ترکیه اون موقع که سلیم یاووز با قشون ینی چری هاش و سربازان ایچ اوقلان بدون اعلان جنگ به ایران و شاه اسماعیل حمله کرد و نیت داشت کل ایران و شیعیان را قتل عام کند کاری از پیش نبرد . یا در جنگ بغداد که نادر شاه سر و جنازه بی سر رستم پاشا سپهسالار کل قشون عثمانی رو فرستاد برای سلطان عثمانی . دوم . همه میدونن بزرگترین منبع درآمد و موتور اقتصاد ترکیه صنعت توریسم است و یک جنگ بزرگ با ایران در اولین ضربه توریسم و طبعا اقتصاد ترکیه را نابود میکنه . کمااینکه وقتی چند ماه پیش رابطه ترکیه و ترامپ بخاطر یک کشیش که در بازداشت ترکیه بود متشنج شده بود ترامپ در نامه ای به اردوغان ، صراحتا نوشته بود پرزیدنت اردوغان احمق نباش . همان موقع رسانه‌ها ی ترکیه خطاب به اردوغان نوشتند ، ما ثروت ایران را نداریم پس حماقتی نکن تا تحریم شویم . این موضوع را می توانید سرچ و خودتون مشاهده کنید .ضمنا اونایی که در توهماتشون از زانو زدن روسیه مقابل ارباب ترکشون قصه میگن ظاهرا یادشان رفته بعد از زدن سوخو 24 روسیه توسط هواپیما های ترک ، روسیه فقط با تحریم اقتصادی و جلوگیری از سفر توریست‌ها ی روسی به ترکیه و خالی ماندن هتلهای استانبول و سواحل مدیترانه ، کاری کرد که اردوغان ، خونبهای خلبان کشته شده اش و خسارت جنگنده اش را پرداخت و چندین بار از پوتین و روسیه عذرخواهی کند . در آخر ، من فکر می کنم آدم اگر توهم بزنه ، بهتره اون توهم بخاطر کشور خودش باشه . نه اینکه مثلا و در ظاهر ایرانی باشی بعد برای ترکیه یا آمریکا توهم بزنی !!! چون اینطوری معلوم میشه که حتی در تخیلات و توهماتتون هم وطن فروش و خائنید...
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    25 5
    مصر میخواد با ترکیه بجنگه خخخخخخ بیشتر شبیه جوک میمونه
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      2 4
      خخخخخخ خخخخخخخخخ خخخخخ خخخخخخ خخ پخخخخ پپپپخخخ خخخخخخخ خخخخخخ خخخخ بوزگورداخ
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 19
    اروپا و همه همسایه های ترکیه باید تصمیم بگیرند و این کشور جعلی رانابود کنند و اراذل و اوباش را از استانبول به دشت قبچاق تبعید کنند تا همه بشریت از آتش بازی های ترکیه خلاص بشود.
    • امیر IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      21 4
      یه بار کل دنیا همین تصمیم روگرفتن ولی نتونستن ترک هارو شکست بدن
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 17
    ترکیه هوای کشور کشایی داره شگست ترکیه به نفع ایرانه.اگر ترکیه قدرت بگیره برای ایران مست میکنه
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 5
      بیگ لایک
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 6
    مصر وتركيه ابواب جمعى يك كشور ديگرند ونمى توانند درحالت جنگ با يكديگر قرار گيرند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 2
    مصر رفت رو مین ..
  • محمد ازتهران US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    12 4
    مصر یادش رفته زمانی جزیی عثمانی بود ..یاشاسین ارتش ترکیه
  • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 2
    برید کلاهتون رو سر خودتون محکم کنید که چند ده ساله ایران رو انگلیس و امریکا و روس درگیر جنگ و بالا کردن و هنوز هم داریم بازی می خوریم ولی به مردم میگیم ما مستقل هستیم یه روز به نفع شرق یه روز به نفع غرب می جنگیم و هر روز عقب تر و بدبختر می شویم.غصه خودتون رو بخورید.
  • حکمت IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 0
    اونایی که میگن میزنیم امریکا رو این جور و اونجورش میکنیم ..احتمالا برا خودشون اتفاقی نمیوفته....عمو جون قرار تو کدوم خربزه یا هندونه ای خودتو پنهون کنی....
  • ایران IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 1
    حالا اف35 یه چیزی گفت .... چرا انقدر موتور داغ کردن یه عده ....اون حرف امکانش خیلی سخته امریکا بخواد به ایران حمله کنه / اصلا امکان نداره ////...///مرزهارو مستحکم کردیم و اینم وظیفه مون بده نه اینکه کار کارستونی کرده باشیم /////ولی از درون داریم میبازیم//////چون ما خودمون به اندازه کافی ترامپ بی کله داریم که بزنن همه چی رو خراب کنن... انقدر آدم شوت هست تو این مملکت که 40 سال داره گل به خودی میزنن.......
  • NL ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    این لیبی دیگه لیبی بشو نیست. شده میدان جنگ قدرتهای خارجی و میدان آزمایش تسلیحات جدیدشون!
  • Turk IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    7 2
    خیلی از کشورهای دیکتاتوری تجزیه خواهند شد مثلا ایران که به جز حق حقوق فارسها دیگر چیزی نمی فهمد وحقوق غیره فارسهارو نایده میگیرد ایران فقط چهل میلیون تورک دارد بلوچها شناسنامه ندارن عربها در حالی که نفت دارن اب ندارن این چیزی جز تجزیه ایران نخواهد داشت چه خوشتان بیاید چه نیاید
  • اسمال IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 8
    فقط اینا بدونید در حال حاضر در لیبی خلیفه حفتر حق است. البته ننگ سیاهش در گذشته اقدام علیه رهبر کبیر وشیر اعراب سرهنگ قذافی بزرگ است. ولی دیگر چاره ای نیست. چون به سرهنگ قذافی نزدیکتر است واجب است از خلیفه حمایت کنیم. کاش ایران نیز در حد توان نیرو و تسلیحات جهت حمایت از خلیفه حفتر اعزام می‌کرد.
  • US ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    2 1
    اعراب ومصرى ها درجنگ شش روزه پخمه نبودند فرماندهان خائن شان قبل از شروع جنگ خود ا به اسرائيل پيش فروش كرده بودندوراهرا براى تهيه فيلم هاى هاليودى براى پيروزى برق اسرائيل باز كردند
  • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 10
    دوستان ترکیه درسوریه امتحانش روپس داد. ازتمام دنیا دواعش روجمع کرد از انها حمایت های بیشمارکرد تابشار رو ازحکومت بزیر بکشد اون هم یکماهه. به تمام کشورهای عضوناتو وهمفکران اسراییلی وعربی اش. ولی ایران وقتی ورودکرد وروسیه رو هم متقاعدکرد که به جنگ سوریه ورود کنه دیدید چگونه سوریه وعراق رواز لوث وجود اردوغانی هاپاک کردیم. حالابزار این بچه مزدورهای عردوغان عربزنند جواب نداره.
    • DE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      4 1
      بچه جون برو اطلاعاتت رو کامل کن ایران قبل از ترکیه در سوریه حضور داشت.
  • VEGAR IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    10 1
    فعلا که تو دنیا قانون جنگل حاکم هستش فکرشو بکنید ما خودمون تو چند کشور در حال جنگیم ..همه برای منافع ملی خود برنامه دارد اردوغان درسته آدمجنگ طلبی هستش ولی سیاستمدار قابلی هست ..کلا آدم جسوریه میدونه مصر فقط لاف میزند وگرنه قدرت رویارویی باارتش ترکیه رو نداره
  • NL ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 1
    ترکیه فقط از دولت وفاق ملی در مقابل روسیه، یونان، اسرائیل، عربستان، مصر، امارات، فرانسه و ... حمایت می کند. خودش هنوز وارد جنگ نشده و نمی شود.
  • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    بهتر مصر اول يه نگاه به بدهي هاي وحشتناك خارجي خودش بندازه بعدأ صحبت از جنگ كنه مصر بخاطر پول هاي هنگفتي كه از عربستان و امارات و وام هايي كه از امريكا و كشورهاي اروپايي دريافت ميكنه رو پا ايستاده اوضاع اقتصادي مصر شديدأ خراب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس