اخبار ویژه روزنامه ها

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: فردی به اتهام اختلاس ۲۰۰ میلیارد تومانی بازداشت شده و هم اکنون تحت نظارت است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

شورای آتلانتیک: رفتار ترامپ درستی تحلیل‌ رهبر ایران را ثابت کرد

یک اندیشکده مهم آمریکایی معتقد است سیاست فشار بر ایران برای وادار کردن به مذاکره مجدد شکست خورده است.

شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: تاریخ نشان داده که تنگنای اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند ایران را به تغییر رفتار وادار کند.

به رغم تأکید دولت ترامپ مبنی بر این که فشار حداکثری و شدیدتر شدن بحران اقتصادی می‌تواند ایران را به میز مذاکرات بازگرداند، رفتار ایران در چند دهه گذشته عکس این مسئله را ثابت کرده است. تنگناهای اقتصادی از توجه رهبران این کشور دور نمانده است. با توجه به فشارها و محدودیت‌های داخلی، مقامات ناگزیر هستند که افکار عمومی را در نظر بگیرند و سیاست‌هایشان را با واقعیت‌ها هماهنگ کنند. با این حال، حتی زمانی که رهبری ایران باید تصمیم‌های راهبردی بگیرد و سیاست‌هایش را تغییردهد، اقتصاد فقط یکی از چندین ملاحظه‌ است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی ایران مجبور شد در سیاستش تغییر راهبردی داده و با ورود به گفت‌وگوهای هسته‌ای موافقت کند که این گفت‌وگوها سرانجام در ۲۰۱۵ به برجام منتهی شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در سال ۲۰۱۳ در دیدار با فرماندهان سپاه با تأیید اقدامات درست دیپلماتیک، این موضع را «نرمش قهرمانانه» توصیف کرد. گرچه تحریم‌ها در این تصمیم ایران نقش چشمگیری ایفا کرد، اما دلیل این گردش در سیاست حاکمیت را نمی‌توان فقط به عوامل اقتصادی محدود کرد. باید تحولات شرایط سیاسی ایران (پایان دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، روی کارآمدن حسن روحانی، و انتقال مسئولیت گفت‌وگوهای هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف) و دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای (که باعث شد باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق نخستین بار حق برخورداری ایران از غنی‌سازی صلح‌آمیز اورانیوم را به رسمیت بشناسد) را هم به شمار آورد.

در یک دهه گذشته، ایران به رغم محدودیت‌های چشمگیر اقتصادی پیگیری اهداف راهبردی‌اش در زمینه برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های دوربرد و رفتارهای منطقه‌ای‌اش را ادامه داده است. اولویت‌های ایران بازتاب این باور است که توانایی‌های راهبردی ایران، به ویژه برنامه هسته‌ای و موشکی، برای تضمین امنیت است. خروج آمریکا از برجام فقط باعث تقویت این ایده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و برنامه هسته‌ای تنها بهانه‌ای است برای واشنگتن تا ایران را تضعیف کند و به هدف بلندمدت براندازی فکر کند.

بدیهی است آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب از شرایط اقتصادی آگاهی دارد اما به این باور پایبند است که راه حل این مسئله در «اقتصاد مقاومتی» ریشه دارد. او این ادعا را نمی‌پذیرد که مشکلات اقتصادی ایران از تحریم‌های آمریکا ناشی می‌شود و برای حل آنها باید تسلیم خواسته‌های غرب شد. همچنین، به باور او، بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران باعث می‌شود که جامعه ایرانی در معرض نفوذ فرهنگ و سیاست غرب قرار بگیرد و چه بسا دیگر منافع کشور نیز به خطر بیفتد.

کلام آخر این که آنهایی که می‌پندارند چالش اقتصادی به تنهایی ایران را وادار خواهد کرد در عناصر اصلی سیاست خارجی خود بازنگری کند، چه بسا با دیدن رویدادهای آتی، مأیوس و ناامید شوند.

گلایه بی‌فایده یک حامی برجام از خباثت چند باره اروپا

یک حامی دو آتشه برجام، قطعنامه آژانس را که از سوی دولت‌های اروپایی عضو برجام تهیه و ارائه شد، تأسف‌بار خواند.

حسن بهشتی‌پور در روزنامه اعتماد نوشت: ما نباید در قضاوت در قبال عملکرد آژانس انرژی اتمی عجله کنیم. اما به شکل قاطع می‌توان گفت که این اقدام شورای حکام آژانس به شدت سیاسی و دور از انتظارات بود. ایران نهایت همکاری را با آژانس انجام داده است و مدیر کل آژانس همواره تایید کرده است که ایران بیشترین کنترل‌ها و نظارت‌ها را در طول تاریخ آژانس قبول کرده است؛ حتی فراتر از پروتکل‌های الحاقی.

استفاده از قطعنامه‌هایی که آلمان، بریتانیا و فرانسه به شورای حکام برده‌اند، نه‌ تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث پیچیده‌تر شدن قضایا می‌شود. به‌نظر من دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در رایزنی و همکاری با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و کشورهای منطقه، کم‌کاری و تعلل کرده است. به هر تقدیر کشورهایی مانند اکوادور، پاراگوئه، آرژانتین، برزیل و پاناما به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند. شاید به راحتی بهانه بیاوریم که این کشورها تحت فشار آمریکا چنین رایی داده‌اند، اما به نظر من دیپلماسی باید در چنین شرایطی فعال باشد.

وی در عین حال در یادداشت دیگری در روزنامه همشهری نوشت:  این قطعنامه در درجه نخست به ایران آدرس غلط می‌دهد از این جهت که نشان می‌دهد کشوری که بیشترین همکاری را با آژانس داشته و بیشترین بازرسی را پذیرفته و به شهادت مدیرکل قبلی و فعلی در چارچوب برجام تعهدات خود را انجام داده بیشتر از دیگران مجازات می‌شود.

نکته دیگر این است اروپا که مدعی بود طرفدار برجام است عملاً با طراحی این قطعنامه مبتکر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران می‌شود درحالی‌که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و حتی اینستکس را اجرا نکرده‌اند و به این ترتیب آنها نه‌تنها برای حفظ برجام کاری نکرده‌اند بلکه آب به آسیاب ترامپ ریختند چرا که اگر اروپا خواهان برجام است این مسیر که در پیش گرفته مسیر غلطی است که آنها در سال۸۴ رفتند و نه‌تنها به نتیجه نرسیدند بلکه باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شدند، به‌عبارت دیگر اروپا در حال تکرار تجربه غلط گذشته است.

جناب سخنگوی دولت! نمک به زخم مردم نزنید

در حالی که مردم روز به‌روز فشار تورم و کم‌کاری‌ها را روی دوش خود حس می‌کنند سخنگوی محترم دولت می‌گوید اگر ما نبودیم وضع می‌توانست بدتر از این هم باشد! به قول معروف؛  زخم دگر مزن به دل، مرهم اگر نمی‌نهی!

به گزارش «الف»، علی ربیعی مصادف با هفتمین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار که از انتقاد نمایندگان مجلس نسبت به گرانی‌ها و دستورات تلفنی رئیس‌جمهور سوال پرسیده بود، سخن جالبی بر زبان جاری کرد. البته بار اول نیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود. او گفت: «من ادعا نمی‌کنم امروز جامعه خوشحال از زندگی خود است اما علتش را هم بگویید که اگر این دولت نبود شمایی که مدعی هستید وضع صد برابر خراب‌تر می‌شد.»

این که دولت حسن روحانی- که با وعده حل مشکلات با کلید تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ بر سر کار آمده بود- اینک و یک سال مانده به پایان دوره دوم این‌گونه از کارنامه خود دفاع می‌کند، جای تاسف است. از جهتی دیگر همین پاسخ می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت کارنامه دولت، اثبات کارآمدی یا ناکارآمدی و وضعیت بسامان یا نابسامان امروز باشد.

دولت تدبیر و امید از همان ابتدا به لحاظ گفتمانی و اجرایی با مشکلات بزرگی مواجه بود که همین مسئله موجب شد توفیق جدی در طول هفت سال گذشته نداشته باشد. مسلما هرگز نمی‌توان منکر تاثیر تحریم‌های گسترده بیرونی شد اما نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن ترامپ انداخت.

فراموش نشود دولت در همان دوره اول و بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نیز با وجود برجام عملا نتوانست موفقیت خاصی به دست آورد. به روال هفت سال گذشته، دولت تک‌بعدی تدبیر و امید در یک سال آینده نیز بعید است اقدام ویژه‌ای انجام دهد.

هرچند این سخنان سخنگوی دولت باعث اقناع افکار عمومی نمی‌شود اما از دولتی که وعده اداره با برنامه امور را داده بود و منتقدان را متهم به بی‌سوادی و... کرده بود انتظار نیست این‌گونه از خود دفاع کند. به قول معروف همچنین ماندن در فضای انتخابات ۹۲ و ۹۶ و رقیب‌هراسی موجب نمی‌شود آورده‌ای برای هیچ کس داشته باشد.

دولت اگر محتکران را نقره‌داغ می‌کرد لازم نبود برای مسکن هشدار بدهد

رئیس‌جمهور در حالی در سال هفتم ریاست خود به یاد مشکل مسکن افتاده که باید از صاحبان خانه‌های خالی از سال ۹۵ به بعد مالیات قابل توجهی دریافت می‌شد.

روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: در حالی که طی هفت سال گذشته تقریباً بخش مسکن رها بوده است و هم اکنون پیش‌بینی می‌شود فصل جابه‌جایی مستأجران به دلیل جهش قیمت مسکن فشار تورمی شدیدی به جامعه اجاره‌نشین وارد شود، رئیس‌جمهور در سال پایانی دولتش به یکباره توجهش به فشار تورمی که از ناحیه رشد قیمت مسکن به جامعه وارد می‌شود جلب شد و گفت: «امروز شرایط مسکن فشار ناعادلانه‌ای را دارد وارد می‌کند، بر این اساس من این دستور را دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مسکن و وزیر مسکن، راه و شهرسازی زیر نظر معاون اول این موضوع را تحت نظر قرار دهند تا ما بتوانیم این فشار را از دوش مردم کاهش دهیم.»

کارشناسان اقتصادی تورم بخش زمین و ساختمان را یکی از دلایل ثروتمند شدن برخی از سرمایه‌داران بدون انجام هیچ گونه کاری معرفی می‌کنند زیرا تورم بخش زمین و ساختمان ده‌ها درصد از تورم عمومی بیشتر است.

تورم تند بخش زمین و ساختمان حال یا از محل دستکاری و سفته‌بازی قیمت‌ها یا رشد ارزش ذاتی، باعث انحراف سرمایه در اقتصاد ایران شده است زیرا از بانک‌ها گرفته تا بسیاری از شرکت‌های بی‌ربط با حوزه ساخت و ساز یا زمین و ساختمان، همه و همه در بخش زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به واسطه رشد قیمت‌ها از عایدی این سرمایه‌گذاری برخوردار شوند، همین رفتار موجب احتکار میلیون‌ها زمین و ساختمان در کشور شده است زیرا محتکران می‌دانند که هزینه مالیاتی برای این سرمایه‌گذاری پرسود پرداخت نمی‌کنند.

در این میان سیاستگذار نیز به روی خود نمی‌آورد که هم ساخت و ساز در کشور کاهش یافته و هم اینکه به خاطر دپوی زمین و ساختمان، ساختمان مسکونی یا تجاری شناور در بازار خرید و فروش یا اجاره‌بها کاهش یافته است و این روند فضا را برای تشدید رشد قیمت در بازار خرید و فروش و اجاره بالا می‌برد، از این رو به نظر می‌رسد اگر سازمان امور مالیاتی همین فردا کار اخذ مالیات از زمین و ساختمان‌های دپو شده با هدف سرمایه‌گذاری را آغاز کند، دولت می‌تواند در سال جاری صدها هزار میلیارد تومان از این محل سود تحصیل کند.

در عین حال اگر مالیات بر عایدی سرمایه زمین و ساختمان‌های غیرمصرفی نیز عملیاتی شود، شرکت‌ها دیگر به جای سرمایه‌گذاری در توسعه تولید، روی احتکار زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند که بازار مسکن مثل امروز با اخلال روبه‌رو شود و از سوی دیگر نیز مردم در بازار سرمایه به دنبال شرکت‌هایی باشند که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ملکی را در دستور کار دارند.

وعده نظارت دولت بر قیمت‌ها دیرهنگام اما ضروری

خبرهایی از تغییر نظر دولت آقای روحانی درباره «کنترل قیمت‌ها» به گوش می‌رسد و ظاهراً دولتی که هیچ اعتقادی به کنترل قیمت‌ها نداشت و آن‌را خلاف سیاست‌های اقتصادی بازار آزاد می‌دانست اما امروز به تجربه دریافته است که بازار آزاد نیز از قواعدی پیروی می‌کند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی به تازگی در اشاره به گرانی مسکن و با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی طبقات ضعیف و متوسط جامعه بی‌تفاوت باشد، گفت ممکن است علم اقتصاد، اتخاذ این گونه تصمیمات را نفی کند اما انسانیت حکم می‌کند که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه توجه داشته باشیم.

آقای جهانگیری تا پیش از این اصرار داشت نظارت بر بازار و قیمت‌ها اولاً خلاف منویات اقتصاد است و ثانیاً چندان در توان دولت هم نیست ظاهراً ۷ سال دیر به فکر انسانیت افتاده! اما از همین جا هم غنیمت است.
روحانی هم به تازگی در سخنانی با بیان اینکه «می‌دانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجاره‌بها دچار مشکل هستند» از این گفت که جهانگیری مسئول رسیدگی به قیمت‌ها و اجاره‌بها شده است.

گفتنی است که کنار موضوع بازار مسکن، خبرهایی نیز از نظارت بر بازار لوازم خانگی با همکاری وزارت صمت به گوش می‌رسد.

ضرورت دارد که این حرکات خوب در سایر بخش‌های مایحتاج سبد خانوار مردم خاصه در بخش غذا و خودرو نیز ادامه یابد.

احمد توکلی، اقتصاددان، طی چند سال گذشته بارها به رئیس‌جمهور روحانی هشدار داد که دولت باید از سبد معیشتی مردم حمایت کند.

در این میان، برخی رسانه‌ها، تریبون‌ها و چهره‌ها نیز هستند که با ماسک مطالعات اقتصادی و مخالفت با چیزی به نام «نظارت پلیسی»! قصد دارند همچنان در فضای گرانی نفس بکشند و شاهد زجر مردم باشند.

دولت باید بداند که ۷ سال رقصیدن با ساز این شاگردان رفاه‌زده آدام اسمیت، کافیست و اکنون نوبت آن است که مردم شیرینی نظارت بر قیمت‌ها را در کام خود احساس کنند.

دقت شود که حمایت از رفتار نظارتی دولت بر قیمت‌ها به هیچ عنوان به معنای حمایت از اقتصاد دولتی و بستن دست و پای بخش خصوصی نیست بلکه این حمایت ناشی از رویکرد منطقی نسبت به قواعد بازار است که در هنگام ورود بلبشو به عرصه قیمت‌گذاری‌ها، ورود نهادهای نظارتی را طلب می‌کند.

یک حباب دیگر از افتخارات برجام ترکید

در حالی که روحانی و ظریف و عراقچی بارها ادعا کرده بودند بسته شدن پرونده موسوم به PMD از افتخارات برجام است و این پرونده برای همیشه در آژانس مختومه شده، روزنامه دولت اذعان کرد بازی با «PMD» مجدداً در آژانس گشوده شده است!

روزنامه ایران ذیل تیتر «تکرار بازی پی‌ام‌دی با ادعاهای بی‌سند»، نوشت: پرونده ادعاهای ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب یک قطعنامه جدید گشوده شد؛ پرونده‌ای سیاسی که پیش‌تر برجام مسیر بایگانی شدن آن را هموار کرده بود اما اینک دوباره روی میز قرار گرفته است.

پیشاپیش مشخص بود که نشست اخیر شورای حکام، رخدادی پربازتاب خواهد بود اما کمتر کسی تصور می‌کرد که بعد از هشت سال از صدور آخرین قطعنامه علیه ایران، بار دیگر آژانس، قطعنامه دیگری را برپایه ادعاهای بی‌سند در دستور کار خود قرار دهد. اما این بار اتهام‌زنی به تهران با رأی شورای حکام و گزارش درباره عدم شفافیت درباره دو مرکز ادعایی آژانس در ایران که از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه رهبری می‌شد، چنان بی‌اساس بود که روسیه و چین به مواجهه با آن برخاستند و با رأی منفی خود به قطعنامه شورای حکام از ایران حمایت کردند.

برای نخستین بار از زمان دستیابی ایران و کشورهای ۵+۱ به توافق هسته‌ای که با بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی موسوم به «پی‌ام‌دی» همراه بود، اختلافات تازه‌ای میان ایران و آژانس شکل گرفته که بر پایه ادعاهای بدون سند بوده است.

گزارش اخیر «گروسی» به موردی اشاره داشته که پیش از دستیابی به برجام و در قالب پرونده «پی‌ام‌دی» پیگیری شده و مورد حل و فصل قرار گرفته بود. این ادعاها مربوط به بیست سال پیش و پیرامون یک آزمایش انفجاری است که آژانس مدعی است ایران پیرامون آن اطلاعی نداده است. به نظر می‌رسد پرونده این ادعاهای اثبات‌نشده که در دوره «یوکیو آمانو» مدیرکل سابق آژانس بسته شده بود اینک در کنار درخواست برای بازدید از دو مرکز ادعایی اعلام‌نشده، بازگشایی شده است.

ایران

محکومیت نجفی با شکایت الیاس قالیباف

خبر اول اینکه، محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران در پرونده شکایت الیاس قالیباف به اتهام افترا به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش ایسنا، این محکومیت در حالی است که به گفته وکیل مدافع محمدعلی نجفی، شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت در این پرونده نجفی را از اتهامات نشر اکاذیب و گزارش خلاف واقع تبرئه کرده است. حمیدرضا گودرزی درباره جزئیات این پرونده توضیح داد: طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.» این در حالی است که در پرونده اصلی گزارش شهرداری خطاب به دادستانی ارسال و مراتب به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است و هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است؛ لذا جرم افترا هنوز تحقق نیافته که بتوان متهم را محکوم کرد. او با یادآوری اینکه نجفی طبق قانون گزارش شهردار منطقه ۲ را برای بررسی به دادستان تهران ارسال کرده بود، افزود: در این پرونده برای شهرداری منطقه ۲ حکم برائت صادر شده. لذا اگر شهردار منطقه ۲ اقدامش صحیح بوده پس آقای نجفی هم اقدام درستی کرده و باید تبرئه شود. در نتیجه طی روزهای آینده به حکم صادره اعتراض می‌کنیم.

پرونده عیسی شریفی با مبالغ بسیار سنگین

 خبر دیگر اینکه، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده عیسی شریفی، قائم مقام شهردار اسبق تهران (محمدباقر قالیباف) گفت که مبالغ بسیار سنگینی در این پرونده مطرح شده است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، حجت‌الاسلام بهرامی گفت: این پرونده بسیار مهم و پیچیده است. معمولاً پرونده‌های اقتصادی، کار کارشناسی دقیق می‌خواهد و دادسرای نظامی تهران با صرف وقت و زمان زیادی این پرونده را به دادگاه ارسال کرد. بهرامی با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ جلسه دادگاه برای این پرونده، گفت: این پرونده ۹ متهم دارد که آقایان شریفی و سیف دو بازداشتی این پرونده و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند. بهرامی درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی هم گفت که این پرونده تاکنون ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر از آنها با قید وثیقه آزاد شده‌اند و اگر در حین رسیدگی به این پرونده به قصور و تقصیر متهمان دیگری هم برخوردیم، آن‌ها را هم احضار خواهیم کرد. به گفته وی، حدود ۸۰ نفر از خانواده اولیای دم به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه و طرح دعوا کرده‌اند. بهرامی با اشاره به رسیدگی بدون اغماض به این پرونده، گفت: سپاه پاسداران هم از همان ابتدا از ما خواست که رسیدگی قاطع کنیم و مدعی رسیدگی به این پرونده است و فرمانده کل سپاه هم در نامه‌نگاری با ما درخصوص غرامات و خسارات تأکید کرده است.

کشتی «گلسان» در مسیر ونزوئلا

 دست آخر اینکه، در سایه خط و نشان کشیدن‌های امریکا برای کشورمان، ایران یک کشتی دیگر را به مقصد ونزوئلا اعزام کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، آخرین اخبار نشان می‌دهد ایران یک کشتی دیگر به مقصد ونزوئلا فرستاده است تا اتحاد خود را با این کشور در مخالفت با دونالد ترامپ و سیاست‌هایش نشان دهد. پیش از این ایران پنج کشتی نفتی به مقصد ونزوئلا فرستاده بود. سفر این کشتی با نام «گلسان» مخالفت این دو کشور را با تهدیدها و محدودیت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، نشان می‌دهد. رئیس شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در میامی امریکا در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسید این کشتی حامل قطعات دیگری برای تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا باشد.» کشتی ایرانی گلسان که روز جمعه به دریای کارائیب رسید، پیش‌بینی می‌شود روز یکشنبه یا دوشنبه به ونزوئلا برسد. به گزارش ایلنا، رویترز اما برخلاف برخی منابع که نفتکش گلسان را حامل قطعاتی برای ادامه تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا دانستند، نوشت: این نفتکش ایرانی حامل بنزین اکنون در حال نزدیک شدن به آب‌های ونزوئلاست.

خراسان

تا حقوق کارمندان را ندهید، خرج دیگر ممنوع است

یک مقام مسئول در ابلاغیه روزهای اخیر خود به همه مدیران مالی سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به تذکرات مندرج در جدول شماره ۷ قانون بودجه سال ۹۹ متذکر شده است دستگاه های اجرایی تنها در صورتی می توانند درخواست تخصیص اعتبار برای اجرای برخی اقدامات همچون پژوهش، راهبری و نظارتی را داشته باشند که منابع لازم برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، بازنشستگان یا مستمری بگیران را در نظر گرفته و تامین کرده باشند .

مجوز دولت برای گرانی بیش از ۱۰ برابری یک مجوز

در حالی که تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور دفترچه شناسایی ویژه شکارچیان، مبلغ ۵ هزار و ۵۰۰ تومان از هر شکارچی با سلاح ساچمه زنی و مبلغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان از هر شکارچی با سلاح گلوله زنی (بابت صدور هردفترچه) دریافت می کرد، با ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به عیسی کلانتری، این ارقام به استناد اختیارات هیئت وزیران در تعیین نرخ جدید، با جهشی قابل توجه به ترتیب، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

آرمان

مخالفت با بازگشایی تالارهای عروسی

استاندار تهران ضمن مخالفت با بازگشایی تالارهای عروسی برای برگزاری مراسم گفت: به عنوان مسئول ستاد مقابله با کرونا استان تهران مخالف بازگشایی تالارها برای مراسم عروسی و ... هستیم در این رابطه اگر تالاری تنها برای پذیرایی و بدون برگزاری مراسم بازگشایی شود موافق هستیم، چراکه یکی از کانون‌های انتشار ویروس این تالارها بودند.

واکنش به ماجرای بولتون و ترامپ

عطاءا... مهاجرانی با اشاره به خاطره‌ای از امام به انتشار کتاب بولتون علیه ترامپ واکنش نشان داده است. وی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «وقتی متفکر و فیلسوف الهی، مرتضی مطهری با گلوله گروه افراطی فرقان، شهید شد امام خمینی این حدیث را خواندند: «خداوند این دین را با انسان تبه‌ کاری یاری می‌کند. اشاره به آثار شهادت مطهری. اکنون تبه کاری به نام بولتون، ضربه‌ای به ترامپ زده است باور نکردنی! ضربه‌ای تا عمق نخاع ترامپ»

بازداشت اختلاسگر ۲۰۰ میلیارد تومانی

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: فردی به اتهام اختلاس ۲۰۰ میلیارد تومانی بازداشت شده و هم اکنون تحت نظارت است. موسی خلیل اللهی افزود: فرد بازداشت شده ارز دولتی را برای واردات انواع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم دریافت کرده و بدون اینکه ریالی از آن برای این منظور هزینه کند، از مبالغ یاد شده برای نیات شخصی استفاده کرده است. وی ادامه داد: فرد بازداشت شده معادل ریالی ارزهای خارجی را از سه بانک مختلف دریافت کرده است.

تراکتور فدراسیون فوتبال را تهدید کرد

باشگاه تراکتور تبریز با ارسال نامه‌ای به سرپرست فدراسیون فوتبال، از او خواست برای آغاز مجدد مسابقات فوتبال در کشور، با دو شرط این باشگاه موافقت کند. جلسه‌ای با حضور تمامی مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر تشکیل و در ارتباط با ادامه لیگ رأی‌گیری شود. در غیر این‌صورت ناگزیر از مراجعه به AFC و FIFA جهت احقاق حقوق خود خواهیم بود. در این رابطه لازم به یادآوری است که سکوت سایر تیم‌ها دلیل رضایت بر شروع لیگ نیست؛ بلکه به سبب این است که مستقیم یا غیرمستقیم تحت نظارت دولت هستند. به‌صورتی که پیش از این، اکثر قریب به اتفاق تیم‌ها مخالفت خود را با از سرگیری مسابقات در شرایط فعلی اعلام کرده‌اند.

اخراج مدیران ارشد صدای آمریکا

رئیس «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» (BBG) که سازمان فدرال ناظر بر «صدای آمریکا» است، چهار مدیر و مقام صدای آمریکا را از کار برکنار کرده است. بعد از کناره‌گیری مدیر و قائم مقام شبکه صدای آمریکا که تقریبا همزمان با آغاز به کار «مایکل پَک» به عنوان رئیس «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» انجام شده، ۴ مدیر و مقام ارشد این رسانه هم به دستور رئیس جدید اخراج شده‌اند. این در حالی است که بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، گزینه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور برای ریاست بر «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» چهارشنبه شب چندین مقام صدای آمریکا را برکنار کرده است. در این راستا به نوشته «هیل»، برکناری چهار مدیر ارشد صدای آمریکا نگرانی‌ها درباره تدارک دولت ترامپ برای تحمیل ایده‌ها و نظرات خود بر رسانه‌ها را تشدید کرده است.

کشف ‌و ضبط آثار ۲۵۰۰ ساله

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان در آذربایجان غربی از کشف‌ و ‌ضبط آثار باستانی متعلق به دوره مانا خبر داده است. در این راستا عبیدا... سرخابی در این باره گفت: این آثار شامل یک بشقاب سفالی و ۸۰ مهره سنگی بوده که در گذشته بیشتر به عنوان جواهرات تزئینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عبیدا... سرخابی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان افزود: نیروهای انتظامی در حال کنترل محورهای مواصلاتی بوکان، به یک دستگاه سواری مشکوک شده و اقدام به بازرسی از آن کرده‌اند که در نهایت منجر به یافتن این آثار باستانی شده است. سرپرست اداره میراث‌ بوکان ادامه داد: پس از کشف‌ و ‌ضبط این آثار گمانه‌زنی‌ها برای تعیین قدمت آنها آغاز شده، برای این آثار قدمتی ۲۵۰۰ ساله تخمین زده‌اند و از نظر تاریخی اشیای باارزشی محسوب می‌شوند.

مقایسه فوت پدرسالار با مرجان

بی‌حاشیه بودن استاد محمدعلی کشاورز برای رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌های معاند خوشایند نبوده است. در حالی که معاندان و پادوهای رسانه‌ای آنها برای برخی چهره‌های پرحاشیه، تا مدت‌ها مجلس ترحیم راه‌اندازی و عزاداری برگزار می‌کنند اما درگذشت استاد کشاورز برای آنان اهمیت چندانی نداشته است! استاد محمدعلی کشاورز بازیگر و هنرمندی بی‌حاشیه بوده که خوراک به ضد انقلاب نمی‌داده و همین خصیصه وی را در سایه بی‌اعتنایی معاندان قرار داده است. گفتنی است نپرداختن به زندگی و شخصیت استاد کشاورز در حالی است که هنوز موضوع مرگ شهلا صافی‌ضمیر مشهور به مرجان، بازیگر فیلمفارسی و خواننده دستمایه شبکه‌های مختلف معاند از جمله شبکه‌های سلطنت‌طلب است!

ابتکار برای مقابله با کرونا

در زمانی که پزشکان و مقامات بهداشتی کشورهای مختلف مردم را به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه می‎کنند تا اینگونه مانع انتشار ویروس کرونا شوند، یک کفاش اهل رومانی کفشی ساخته است که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را برای صاحبانش ممکن می‌کند، حتی اگر آنها رعایت این فاصله را فراموش کنند. این در حالی است که گریگوری لوب که در شهرک نابوکا در ۵۰۰ کیلومتری بخارست پایتخت رومانی زندگی می‌کند، در کارگاه کوچکش کفشی ساخته است که ۷۵ سانتی‌متر طول دارد و اینگونه مانع نزدیک شدن بیش از اندازه افراد به یکدیگر می‌شود. گفتنی است این کفش چرمی دست‌ساز توجه رسانه‌های مختلف جهان را به خود جلب کرده و این کفاش سفارش‌هایی از سرتاسر جهان دریافت کرده است.

کشته شدن طلبه‌های ما در راه تبلیغ

امام جمعه شیراز درباره کشته شدن طلبه‌ها در راه تبلیغ گفت که به‌رغم تمام تلاش‌های قابل ستایش، در تبلیغ مسائل اسلامی، نسبت به آنچه باید، فاصله زیادی داریم. آیت‌ا...‌دژکام با اشاره به اینکه امروز طلبه‌های ما در آمریکای جنوبی و در راه تبلیغ دین اسلام، کشته می‌شوند، افزود: در کشوری نظیر برزیل با آن وسعت، که یکی از مناطق تبلیغی محسوب می‌شود، افراد زیادی هستند که حرف‌های اهل بیت (ع) به گوش‌شان نرسیده است. تعداد این افراد در جهان به چند میلیارد می‌رسد. وی گوشه‌ای از کار تبلیغ دین اسلام در سطح جهان را بر عهده سازمان تبلیغات دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد تربیت مبلغان کیفی بیشتری باشیم.

۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان رای خواهند آورد

مشاور مصطفی میرسلیم درباره‌ پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید نظرش این است که اصلاح‌طلبان رای خواهند آورد. هاشمی مشاور «سیدمصطفی آقا میرسلیم» در عین حال تاکید کرد: پاسخ به این سوال کمی زود است. او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اوضاع و احوال مجلس جدید آیا تصمیمی دارند یا خیر هم گفت: من خیلی نمی‌توانم پاسخ دقیقی به این سوال بدهم، اما هر وقت از ایشان می‌پرسیم نه ابراز تمایل می‌کنند و نه ۱۰۰ درصد رد می‌کنند، لذا در این زمان پاسخ مشخصی وجود ندارد. اساسا مجلس خیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار نیست. نظر شخصی من این است که در انتخابات ۱۴۰۰، فردی از جناح اصلاحات رای خواهد آورد.

بزرگ‌ترین آرزوی مجری «دورهمی»

بازوند بازیگر سریال «نون.خ» در پاسخ به سوال مهران مدیری مجری دورهمی درباره ازدواج گفت: من زیاد درباره مسائل خصوصی صحبت نمی‌کنم، اما باید اتفاق بیفتد. البته خیلی‌ها روی این صندلی نشستند و بعد فرصت ازدواج برای آنها پیش آمده است. در بخشی از گفت‌وگو درباره نیاز به آموزش مداوم برای بازیگران صحبت شد و بازوند خطاب به مدیری گفت: همیشه به این فکر می‌کنم که چرا شما ورکشاپ بازیگری برگزار نمی‌کنید؟ مدیری در پاسخ اظهار کرد: بزرگترین آرزوی زندگی‌ام این است که مجموعه بزرگی را تأسیس کنم که در آن همه رشته‌های مختلف هنری را اساتید بزرگ تدریس کنند و خودم یک گوشه‌ کار را بگیرم؛ این نیاز نسل آینده است که آموخته‌هایمان را در اختیارشان بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    11 0
    لطفا مشخص شود اختلاس تا چه سقفی دستگیری و از چه مبلغ به بعد فرار دارد؟
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    7 2
    پشت هر گرانفروش و اختلاس گر و دلال و جاسوس و خائن یک مقام نفوذی دولتی وجود دارد
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      علی آقا به اون نفوذی نمی گن شریک دزد و رفیق قافله می گن
  • totonchyan IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 6
    سلام همیشه نظرات میر سلیم برام معمابود که بابا ان هم شد نظر نگو مشاورش این غازچران بوده که افاضه فرمودند
  • ID ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 6
    اقدام برای مسکن خیلی دیره. حسنی به مکتب نمیرفت وقتی میرفت جمعه میرفت
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 3
    ریشه تمام فسادها برخی مسیولین مفسد دولتی هستن مردم اصلا نه امکان نه توان ونه قدرت این کار رو ندارن .... قوه قضاییه یکبار برای همیشه با این تفاله هابرخورد کنه ..بقیشون حساب کار دستشون میاد
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 0
    لعنت خدا بر اصلاح طلبان افساد طلب استمرار طلب منافق دروغگوی فریبکار خیانتکاربه مردم ووطن، مخصوصا......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس