دلار

با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملی ایران هم در حال کاهش است به طوری که نرخ برابری هر یک ریال ایران در مقایسه با دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخ رسیده است.

سرویس اقتصاد مشرق-  در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد مجدداً به رکورد ۱۹۰۰۰ تومان نزدیک شده است که بیانگر اوضاع آشفته بازار ارز در کشورمان است. برای ارزیابی دقیق بازار ارز، بهتر است نرخ دلار را در بازه‌های ماهانه مورد لحاظ قرار داد، زیرا نوسانات روزانه معمولاً ناپایدار است، همچون رکوردی که در چهارم مهر ۱۳۹۷ رقم خورد و قیمت دلار از ۱۹۰۰۰ تومان عبور کرد اما پس از آن روند نزولی گرفت و در طول مهر ۱۳۹۷ میانگین قیمت دلار بسیار پایین‌تر از ۱۹۰۰۰ و به طور متوسط ۱۴۸۱۵ تومان بود.

اما اکنون اوضاع فرق کرده است و با رکوردشکنی روزانه دلار، در کل ماه خرداد هم بالاترین قیمت ماهانه دلار رقم خورده است چراکه در این ماه به طور میانگین قیمت دلار ۱۷۳۶۳ تومان بوده است.

با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملی ایران هم در حال کاهش است به طوری که نرخ برابری هر یک ریال ایران در مقایسه با دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخ رسیده است.

مروری به تحولات قیمت دلار در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که دو سال اخیر را باید پرنوسان‌ترین دوران بازار ارز دانست. حتی تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی از ابتدای مرداد ۱۳۹۷ و واگذاری اختیارات بی‌سابقه و تاریخی به وی از سوی سران قوا هم نتوانست مانع نوسانات قیمت دلار شود. در ابتدای مرداد ۱۳۹۷ قیمت هر دلار آمریکا کمتر از ۱۰ هزار تومان بود اما از آن زمان تاکنون قیمت دلار نوسانات زیادی داشته و یک بار در مهر ۱۳۹۷ به ۱۹۰۰۰ تومان رسید و دوباره تا ۱۰ هزار تومان پایین رفت و اکنون هم مجدداً به این رکورد رسیده است.

دلار در دوران بهمنی

نرخ دلار در بازار آزاد در مهر ۱۳۸۷ که محمود بهمنی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد ۱۰۲۷ تومان بود و در شهریور ۱۳۹۲ که وی از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شد نرخ دلار به ۳۱۷۷ تومان رسیده بود. البته در دوران بهمنی در برخی روزها قیمت دلار به ۴۰۰۰ تومان هم رسید اما کوتاه و مقطعی بود. بالاترین قیمت ماهانه دلار در دوران رئیس بانک مرکزی دولت دهم به بهمن ۱۳۹۱ مربوط است که نرخ دلار به طور متوسط حدود ۳۷۰۰ تومان شد.

دلار در دوران سیف

در دوره مدیریت ولی‌الله سیف دلار از ۳۱۷۷ تومان در شهریور ۱۳۹۲ به حدود ۸۰۰۰ تومان در اوایل مردادماه ۱۳۹۷ رسید. مهم‌ترین واقعه در دوران وی، تصویب دلار ۴۲۰۰ تومانی در فروردین ۱۳۹۷ بود که البته سیف می‌گوید با این مصوبه مخالف بوده است. به هر حال سیف قربانی گران شدن دلار در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شد و زمانی که از این سمت کنار گذاشته شد دلار هنوز چهار رقمی نشده بود.

دلار در دوران همتی

بازار ارز پرنوسان‌ترین دوران خود را در دو سال اخیر دیده که هم‌زمان با ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی بوده است. هم‌زمان با انتصاب همتی به ریاست بانک مرکزی در اوایل مرداد ۱۳۹۷ قیمت هر دلار در بازار آزاد کمتر از ۱۰ هزار تومان بود اما پس آن تحولات گسترده سیاسی و اقتصادی در کشور به وقوع پیوست و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع شد که موجب بالا رفتن قیمت دلار شد. بالاترین قیمت ماهانه دلار در دوران همتی به خرداد امسال مربوط است که نرخ دلار به بالای ۱۷۰۰۰ تومان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    7 0
    اول اینکه ۱۷ تومن نیست و یک قدمی ۲۰ تومنی شدن بعدم مگه شما از رییس بانک مرکزی اینستاگرام باز توقع بیشتری دارید؟؟؟!!!
  • احمد IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    وقتی روحانی گفت ۱۰۰ روز همه چیز را درست می کند منظورش ۱۰۰ سال بود چون روزها هم دیگر بی ارزش شده است
  • TR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    5 2
    عزیزان اینهمه لجاجت نکنید. ایران اولین کشوری نیست که مردمش اعتماد به نهادهای مالی کشور را از دست داده اند و ارزش پول آن به سرعت سقوط می کند. قبل از ما این بلا به سر بوسنی و مونته نگرو و زیمبابوه و ونزوئلا و.. هم آمده است. اما آنها چه کردند؟ واحد پول ملی خود را حذف کردند. بوسنی و مومنته نگرو واحد پول خود را به یورو تغییر دادند - با آنگه عضو یورو نیستند- و زیمبابوه واحد پول خود را به راند آفریقای جنوبی تغییر داد. ونزوئلا هم واحد خود را به بیت کوین تغییر داد و تورمش را از 2 میلیون و ششصد هزار درصد در ژانویه 2019 به 295 درصد در حال حاضر رساند که با ادامه این وضع و حذف آخرین بولیوارهای باقیمانده در دست مردمش به زودی به تورم یکرقمی خواهد رسید. چرا ما بیهوده لحاجت می کنیم؟ بیت کوین یک ارزمعتبر بین المللی و غیر قابل تحریم است. با تبدیل واحد پولمان به بیت کوین دیگر تورم ما به تورم جهانی بیت کوین تبدیل کی شود و با این ترتیب آرامش به اقتصاد ایران بر می گردد.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 1
    خدایی قبول کنید داره گندکاریهای قبلی رو جمع میکنه
  • DE ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    از روزی مذاکرات هاشمی با اروپا در دهه هفتاد شروع شد اقتصاد ایران شرطی شد.
  • مهدی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    نموداری جالب اما ناقص است. در کنار این نمودار باید نمودار درامد دلاری روسای بانک مرکزی و در واقع ورودی دلار به بانک مرکزی هم بیاید. نشان دادن خروجی بدون ورودی یک اقدام عوامفریبانه است...
    • احمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      0 0
      این دولت با کلید برجامش قول درآمدهای سرشار ارزی رو داده بود. اگر محقق نشد، تقصیر کیه؟ آقایون مذاکره کننده نباید یه تضمینی برای اجرای برجام می گرفتن؟ الان از ما طلبکار هستن؟
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 0
    ببینید سر و کله مسئولین وقتی پیدا می شود که نرخ ارز در حال کاهش باشد تا بتوانند بعنوان عملکرد خودشان گزارش بدهند.
  • SMAH1 IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    « اوایل مرداد ۱۳۹۷ قیمت هر دلار در بازار آزاد کمتر از ۱۰ هزار تومان بود»؟!!! این آدم یا توی ایران نبوده یا داره عمدا دروغ میگه! تا جایی که یادم هست دلار تا 18 تومن بالا رفت و بعد برگشت توی حدود 11 تا 12 تومان.
  • GB ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    قال آقای همتی (س) وظع صندوق ارزی خوب است جمله فوق همانند بعضی احادیث جعلیست برادر دست از سر کچلمان بردار
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    برای آقای مهدیان برچسب ویژه می زنید؟!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس