اروپا

یک روزنامه آمریکایی نوشت اروپا به دنبال حفظ برجام از طریق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ باید چند ماه دیگر لغو شود(!)

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت در شرایطی که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران دچار اختلافات شدید هستند، دیپلمات‌های اروپایی قصد دارند با پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران راهی برای دستیابی به مصالحه پیدا کنند. راهی که تا حدودی آمریکا را راضی کند و در همان حال مانع از وتوی روسیه و چین در شورای امنیت شود. اروپا می‌خواهد بدین طریق مانع از نابودی توافق هسته‌ای و برجام شود(!)

بیشتر بخوانید:

درس‌هایی از ۱۷ سال پرونده هسته‌ای

نخستین اظهارنظر مدیرکل آژانس پس از تصویب قطعنامه علیه ایران

گزارشگر وال‌استریت ژورنال در بروکسل مدعی شده است که دیپلمات‌های فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی به دنبال جا انداختن چنین طرحی هستند.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) امسال به پایان می‌رسد. ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد. دولت دونالد ترامپ تلاش می‌کند این تحریم‌ها برداشته نشود و بطور نامحدود تمدید شود. روسیه و چین مخالف هستند و می‌خواهند این تحریم‌ها براساس موازین بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در زمان تعیین شده برداشته شود.

وال‌استریت ژورنال نوشت که روسیه و چین که از اعضای برجام هستند، درخواست آمریکا را رد کرده‌اند، اما کشورهای اروپایی عضو این توافقنامه (فرانسه، بریتانیا و آلمان) که خواهان حفظ برجام هستند، در حد فاصل این دو موضع باقی مانده‌اند.

سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه می‌خواهند برای جلب نظر واشینگتن حجم بالقوه معاملات تسلیحاتی با ایران را محدود کنند ولی در عین حال برای قانع کردن چین و روسیه این محدودیت‌ها را در ابعاد و دوره زمانی محدودی اعمال کنند تا این دو کشور در شورای امنیت به چنین طرحی رأی ممتنع بدهند.

اروپایی‌ها به دنبال آن هستند تا از بروز درگیری در شورای امنیت که ممکن است به اتمام توافق هسته‌ای و تبدیل ایران به موضوع اصلی سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر شود، جلوگیری کنند. دیپلمات‌ها گفتند بحث‌ها در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما ایده اصلی این طرح، آن است که اجازه خرید برخی تسلیحات به ایران داده شود، اما اجازه خرید سیستم‌های کلیدی تسلیحاتی داده نشود. همچنین تمدید تحریم تسلیحاتی ممکن است در ابتدا ۱۲ ماه باشد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشته است که اروپایی‌ها تمایل دارند نظارت بر صادرات سلاح از ایران به متحدانش در خاورمیانه را نیز تشدید کنند. آمریکا پیش‌تر پیش‌نویس قطعنامه خود را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است.

این کشور هشدار داده است در صورت ناکامی در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تلاش خواهد کرد تا «مکانیسم ماشه» را فعال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    28 3
    این گستاخی های دشمنان نتیجه مذاگره است,اینها که خیال می کنند با این گستاخی ایران را به زانو درخواهند آورد,آقایان سیاسیون دیگر دور مذاگره با این وحشی های یاغی خط بکشید به خدا ایمان داشته باشید این فرعون های زمان ببر گاغذی بیش نیستند,آژانس انرژی اتمی محل جاسوسان این کشور های یاغی هستند,ایران با ید تمامی بازرسان (جاسوسان) این آژانس را اخراج نماید.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      7 0
      دل اروپاییان و کلا غربیها به عقبه و دانش آموختگان خودشان در رأس قدرتهای اجرایی مملکتمان ایران گرمه و الا اینچنین جرأت نمی‌کردند، یاد سعید جلیلی گرامی باد که به التماس اروپاییان هم اهمیت نمی‌داد و ما فریب حرافی ذلت طلبان را خوردیم!
  • رضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    1 19
    ایران تسلیم است
    • @حافظ@ IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      17 1
      آری ایران عزیز تسلیم خداوند قادر متعال است به همین دلیل تسلیم مستکبران و زورگویان عالم خاکی نمیشود.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      6 0
      05:45 آمریکا تقسیم است! خخخخخ
    • خودم IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      0 0
      5:45 ببند
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 1
    در صورت موافقت جمهوری اسلامی با این طرح و خارج نشدن از برجام ، خود ملت باید درب تاسیسات هسته‌ای را گل بگیرند چون این تاسیسات و برنامه هسته ای بی خاصیت نبودش بهتر از بودنش است .
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      1 0
      بعدش چی موشکی بعدش چی دریایی بعدش چی ژ۳ و کلاش بعدش میدونی زمانی که بهت حمله کردن با چوب و سنگ مجبوری بری جلوشون نادان!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      0 2
      عزیز اگه شما غرب زده ها نبودید تا اون برجام بی فرجام رو اجرا کنید الان مردم مزایای انرژی هسته ای رو توی خونه شون احساس میکردن!!!!در دهه هشتاد ایران پیشرفت های بینظیری در زمینه هسته ای کرده بود که این امکان رو بوجود آوورده بود تا هم در زمینه پزشکی و داروسازی پیشرفت های خیره کننده ای انجام بده و هم در زمینه انرژی ولی امان از غرب زده ها..... #غربزده ها مغولان متمدن
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    13 0
    تهش رو بهتون بگم؟ میخوان جنگنده نخریم (تنها نقطه قوت اسرائیل در مقایسه با ایران نیروی هوایی و بمب هسته ای هست) و گرنه هرچی که بخوای خودمون داریم البته روسیه و چین هم روابط گرمی با همون طرف دارن احتمال یک توافق پشت پرده بین شرق و غرب کاملا وجود داره احتمال قوی نباید سودای جنگنده هایی مدرن و با قابلیت و برد پروازی تا اسرائیل باشیم. بقیه سلاح ها هم که خودمون داریم. به نظرم اگه بتونیم دانش ساخت موتور توربو جت هم بگیریم خوبه البته اگه رفیق گرمابه و گلستان دو طرف یعنی اسرائیل بذاره. الان ما فقط تو موتور جنگنده مشکل داریم. مطمئنم اگه پولی رو که بابت خرید جنگنده میخواهیم بدیم بدیم به بچه های سپاه و وزرات دفاع حتما موتورش هم میتونیم بسازیم و بینیشون رو به خاک بمالیم.به امید برجام موندن خسارت محض هست ما میتوانیم.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      6 0
      توربو جت داریم میسازیم خواب تشریف داری ایران هایپر سونیک هم شد و توربوفن هم تا دوسال دیگه اماده است
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      3 1
      توربوفن منظورم بود اشباه لپی بود
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      2 1
      توربفن هم داریم . خوبش هم داریم
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 1
      شما همین پراید 6 تومانی را که دیده میشه بسازید که بر اثر تحریم 60 تومان شده باقی پیشکشتون.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 0
      این پراید 60 میلیونی هم نتیجه ی همون سیب و گلابی های دولتمردان همفکر با شماست. جوری میفرمایید پراید 60 میلیونی انگار سال 92 من بودم داشتم تو پارک وی قر میدادم.
  • حسین GB ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    12 0
    بی حیایی اروپایی ها و در باز دیزی حماقت غرب گراها برجامی که همه تحریمها بمونه همون خر کردن ما نیست؟ هم تحریم بشیم هم متعهد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    17 0
    آقا میگم دیگه اسم ترکمانچای در تاریخ خیانت به مملکت چند پله رفت پایین و برجام جاشو گرفت! البته من مطمئن هستم که ظریف و روحانی امروز یا فردا هر جوابی که بدن یه "جهت حفظ برجام" حتمأ توش هست! نمیدونم چی بگم و نمی‌خوام اینو باور کنم که خدای نکرده مسئولین رده بالای دولت میتونن خائن باشن ولی کم کم دلیل دیگه ای برای اینکه این فکرو نکنم باقی نمیمونه!!!!
  • ش. AE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    4 1
    باید مقابله به مثل کرد همون‌طور که نفتکش شون گرفتیم اینها فقط حرف زور رو میشنوند همون‌طور که عین الاسد رو فهمیدم باید نقره داغ شوند مذاکره راه حل نیست حق گرفتنی هست و باید ما حقمان را بگیریم
  • ش. AE ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    2 3
    این نژاد پرستها رو چرا دانشجوهای داخل ایران با راه اندازی تجمع اعتراضات در مقابل سفارتخانه های این اراذل جواب نمی دن چرا مردم و نیروهای انقلابی خواب تشریف دارن اینها فکر میکنن مردم ایران رو حالو گیر اوردن؟؟؟؟ تا نباشد چوب تر فرمان نبرد امریکاوغرب
  • مصطفی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    3 0
    ایران از لحاظ نظامی در آینده اسلحه های پیشرفته تری رونمایی خواهد کرد. احتمالا با مهندسی معکوس گلوبال هاوک با یک جنگنده خیلی پیشرفته طرف خواهیم بود. ایران دائما داره میگه ما سلاح هایی داریم که هنوز رونمایی نشده.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      4 0
      امسال سال رونمایی از تسلیحات ویژه است، بنشین و تماشا کن.
  • مهدی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    5 2
    اروپا و آمریکا در دشمنی با ملت ایران هیچ فرقی ندارند اروپائیها یه خورده مودبانه دشمنی میکنند ولی آمریکا بی محابا ، ولی ما باید به فرموده امام خامنه ای به هیچ کدام اعتماد نکنیم همه شان بی شرف هستندو نباید کوتاه بیایم.
  • امید IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    عجب اروپایی ها چقدرررررررر مهربونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس