شناور آمریکایی در خلیج فارس

سامانه موشکی سوم خرداد برروی همان شناوری نصب شده که در اواسط فروردین ماه سال جاری، شناور آمریکایی در خلیج فارس سعی کرد به آن نزدیک شود که با مواجه نیروی دریایی سپاه از منطقه دور شد.

به گزارش مشرق، نیازمندی فوری و غیرقابل تأخیر ناوگان دریایی ایران چه انواع رزمی و چه پشتیبانی به رده های مختلف پدافند هوایی موشکی، از دیرباز روشن و مشخص بوده است. این نیاز از رده موشک‌های دوش پرتاب نصب شده روی سکوهای پایدار شده برای انهدام اهداف کوچک مانند ریزپرنده ها، بالگردها و موشک های کروز مادون صوت تا موشک های برد کوتاه مانند رده تور-ام-۱ تا موشک های برد متوسط و بلند مانند صیاد-۲ و ۳ و سوم خرداد را شامل می‌شود.

در نخستین سالگرد شکار پهپاد فوق پیشرفته گلوبال هاوک آمریکایی، تصاویر جدیدی از مراحل توسعه و ساخت سامانه سوم خرداد منتشر شده که یکی از مهمترین نکات آن، آزمایش سامانه سوم خرداد از روی شناور لجستیک شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه است.

سامانه سوم خرداد با سه موشک از آخرین نسل خود، روی شناور شهید سیاوشی

برای اولین بار در نشست خبری فرمانده وقت کل سپاه در اواخر شهریور ۱۳۹۱، نام سامانه پدافند هوایی رعد با برد ۵۰ کیلومتر و ارتفاع هدف تا ۲۷ کیلومتر مطرح شد و این سامانه در رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور همان سال در معرض دید قرار گرفت.

مشاهده رعد سبب تعجب کارشناسان خارجی گردید زیرا سامانه ای شبیه به نمونه بوک-ام-۲ روسی اما با تفاوت های محسوس که نشان از طراحی داخلی داشت به نمایش در آمده بود. این سامانه قابلیت درگیری با یک هدف را داشت و مجهز به سه موشک طائر-۲ بود.

در بهار سال ۹۳ و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، سامانه های سوم خرداد به عنوان نمونه جدید سامانه رعد برای اولین بار به نمایش در آمد.

در این سامانه چند خودروی حامل رادار و موشک به همراه چند خودروی صرفاً حامل موشک، به یک رادار جستجو و مراقبت هوایی مانند بشیر متصل شده و جمعاً یک آتشبار سامانه سوم خرداد را تشکیل می دهند. رادار آرایه فازی مستقر شده روی پرتابگر سامانه سوم خرداد دارای ۱۷۰۰ المان بوده و توانایی هدایت همزمان ۸ موشک به سمت ۴ هدف مجزا را دارد.

سامانه سوم خرداد در نمایشگاه سال ۱۳۹۳

در سال ۹۳ برای اولین بار بود که یک سامانه ساخت داخل به توانایی درگیری همزمان با این تعداد هدف دست می یافت. همچنین موشک‌های طائر-۲ب و طائر-۲س نیز در همان نمایشگاه مشاهده شدند که نشان از تنوع موشک های مورد استفاده در این سامانه را داشت.

در توضیحات مسئولین سپاه به فرمانده کل قوا در نمایشگاه سال ۹۳ اعلام شد که سامانه سوم خرداد در آینده به موشک هایی با برد ۱۰۰ و سپس ۲۰۰ کیلومتر مجهز خواهد شد.

نسل آخر موشک‌های به کار رفته در سامانه سوم خرداد موفق به سرنگونی یکی از پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین پهپادهای رژیم تروریستی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز در بامداد ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۸ شد.

این پهپاد که از خانواده گلوبال هاوک و مخصوص عملیات های نظارتی و جاسوسی در محیط های دریایی بود پس از یک رصد طولانی از پایگاه مبدأ و به گفته وزیر محترم دفاع، ردگیری توسط رادار بومی ثامن، توسط سامانه سوم خرداد مورد اصابت موشک بومی قرار گرفته و منهدم شد.

سه نسل از موشک های طائر

این هواپیما در زمان اصابت موشک، ۲۲ کیلومتر از پرتابگر فاصله داشته و در ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری در حال پرواز بود. بدین ترتیب، اولین شکار عملیاتی توسط یک سامانه تماماً بومی ایرانی، به نام سامانه سوم خرداد ثبت شده و سند محکمی بر توانایی بالای سامانه های بومی پدافند هوایی ایرانی چه رادارهای مراقبت و هشدار اولیه مانند ثامن و چه سامانه های موشکی ارائه کرد. پرنده شکار شده نیز مجهز به پیشرفته ترین سامانه های هشدار فعالیت راداری، هشدار قفل موشک و سامانه یکپارچه جنگ الکترونیک بود. با این وجود نتوانست در مقابل موشک ایرانی مقاومت کند.

سامانه سوم خرداد با موشک های جدید خود

هنوز مشخص نشده که اساساً گلوبال هاوک، هشداری از فعالیت سامانه های راداری ایرانی را دریافت کرده یا نه و در صورت دریافت علائم فعالیت، چرا موفق به شکستن قفل راداری نشده است؟ بدیهی است که سطح بالایی از فناوری در جستجوگر موشک سامانه سوم خرداد به کار گرفته شده که در مقابل جنگ الکترونیک پرنده آمریکایی تسلیم نشده است.

به کارگیری سامانه سوم خرداد روی یک شناور دریایی از چند جهت اهمیت دارد. ابتدا لازم به ذکر است که شناور شهید سیاوشی همان شناوری است که در ساعات ۱۱ شب ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ و در بازگشت از یک مأموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی، مسیر آن توسط شناور ارتش تروریستی آمریکا در خلیج فارس سد شد که با مواجهه مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، مجبور به دورشدن از شناور مذکور شدند.

ساعت ۶ صبح روز بعد نیز مجدداً یک شناور آمریکایی راه همین شناور را سد کرد که این بار نیز خدمه شناور شهید سیاوشی با یک اقدام حرفه ای اقدام به کنار زدن شناور دشمن کردند. شاید شناور شهید سیاوشی در مأموریت مذکور حامل سامانه سوم خرداد بوده و از این جهت، ارتش تروریستی آمریکا نتوانسته باشد جلوی کنجکاوی خود را از دیدن این اتفاق بگیرد.

در نتیجه این اقدامات، نیروی دریایی سپاه در ۲۷ فروردین در پاسخ به دشمن، اقدام به محاصره یک شناور آمریکایی کرد که تصاویر آن بازتاب قابل توجهی رسانه ها داشت.

شلیک موشک از سامانه پدافند هوایی سوم خرداد از روی شناور دریایی

اما در وهله اول حمل سامانه سوم خرداد با شناور دریایی آن هم شناوری در ابعاد کوچک که بیشتر تحت تأثیر امواج دریا قرار می گیرد نشان از آماده شدن مقدمات توسعه کامل نمونه دریایی سوم خرداد دارد که احتمالاً روی شناورهای بعدی نیروی دریایی سپاه قابل نصب خواهد بود.

ایجاد قابلیت عملیات از دریا و شناور دریایی نیازمند رعایت نکات خاصی در سامانه است. جدا از الزامات عملکرد یک سامانه راداری و موشک در محیط سخت و خشن دریا که رطوبت بالا و دائمی از ویژگی های آن است، عملکرد رادار در ردگیری اهداف در شرایطی که سکو دائماً در حال نوسانات ناشی از امواج دریا با دامنه ها و فرکانس های مختلف است بسیار اهمیت دارد. این امر نیازمند اصلاحاتی در نرم افزار سامانه علاوه بر بهبودهای سخت افزاری است.

از سوی دیگر، شلیک موشک از سامانه سوم خرداد نصب شده روی شناور نیز نشان می دهد تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری لازم در موشک خصوصاً جستجوگر آن لحاظ شده است تا شرایط ناپایدار سکو مانع از شلیک صحیح موشک نشود.

بنا بر این آزمایش گرم سامانه سوم خرداد نشان می دهد که متخصصین سپاه در سکوت کامل خبری کار را به انجام رسانده و پس از اطمینان از صحت آن، تصاویری از این دستاورد مهم را به نمایش گذاشته اند.

همچنین از تصاویر منتشر شده از سامانه سوم خرداد بر روی شناور شهید سیاوشی، می توان فهمید که این سامانه چند بار مورد تست و آزمایش قرار گرفته و به وجوح تفاوت میان موشک‌ها (در عکس اول و عکس از لحظه شلیک) قابل تشخیص است.

همانطور که اشاره شد بخش اصلی سامانه سوم خرداد یک خودرو حامل رادار، اتاقک خدمه و سه موشک پدافندی است. در نتیجه این سامانه به اندازه کافی کوچک و کم حجم برای جای گیری در یک شناور دریایی است که در صورت توسعه نمونه نصب شونده روی شناور، با حذف خودرو، باز هم کم حجم تر می شود.

به کارگیری موشک های پدافند هوایی سوم خرداد با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر روی شناورهای دریایی سپاه سبب از یک سو ایجاد یک عامل خطر برای پرنده های دشمن برای حفاظت بهتر از شناورهای سپاه در عملیات های هجومی شده و از سوی دیگر یک سکوی دریایی متحرک برای این سامانه پیشرفته و ارزشمند برای گسترش عملکرد آن به فراتر از ساحل را ایجاد می کند.

در واقع در صورتی که شناور دریایی حامل سامانه سوم خرداد در اکثر مناطق خلیج فارس در حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیرد این سامانه قابلیت درگیر شدن با اهدافی در سواحل جنوبی خلیج فارس را خواهد داشت.

نمایش عرض خلیج فارس و پوشش سامانه سوم خرداد با فرض برد ۱۰۰ کیلومتر

با توجه به برد بسیار بالای سامانه های راداری مراقبتی و هشدار زودهنگام ایرانی، امکان دورتر کردن سامانه های پدافند موشکی به دورتر از ساحل به واسطه شناورهای دریایی فراهم می شود؛ امری که در نیروی دریایی ارتش نیز با ناو «دنا» که قرار است در آینده نزدیک در ناوگان جنوب عملیاتی شود نیز دنبال می شود.

افزوده شدن قابلیت پدافند هوایی موشک در بلند متوسط تا بلند و در ارتفاع بالا به واسطه موشک هایی همچون صیاد-۲ و ۳ و موشک های سامانه سوم خرداد، اتفاق مهمی در عرصه دفاعی کشور چه در زمان حال برای افزایش بازدارندگی و چه در زمان درگیری نظامی احتمالی برای ایجاد قابلیت وارد کردن ضربه به ناوگان هوایی دشمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزایش کمیت در سامانه های پدافند هوایی دریایی و نیز تکمیل حلقه های مختلف آن از برد کوتاه تا بلند، عامل تکمیل کننده تلاش های فوق برای رسیدن به یک پدافند دریاپایه قابل اتکا است که امید می رود با توسعه نمونه دریایی سایر سامانه های پدافند هوایی، به زودی محقق شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 196
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 564
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    2 25
    مسخره ها
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    9 49
    چون می خواستند این کشتی و سامانه را تمسخر کرده و با پوز خندی که مقداری ملیح بود از صحنه دور شوند.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    12 0
    ان شالله
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 5
    راداری که بو را دریافت میکند: برای ساخت این رادار باید هزار قطعه ریز آهنی در برد نصب شود واز طریق خازن با یک سیم فولادی به مانتور وصل شوداین رادار بوی ادوات را از راه دور دریافت میکند
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    مردم تابع نیروی برترند./
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 4
    چین قدرت بزرگی است در طول 40 سال دید ایران دارد از بین میرود ولی دست ایران را نگرفت چه در سیاست وچه در اقتصاد فقط جاهایی کمک کردکه منافع کلان اقتصادی به او میرسید چین دید ایران از بین میرود ولی دست ایران را نگرفت راهنمایی نکرد به ریش ایران خندید./
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 1
    چین میدانست نقاط ضعف شاه چیست میتوانست اورا راهنمایی کند ولی این کاررا نکرد./
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 1
    تلویزیونهای lGوسامسونگ کانال ها را خوب دریافت نمی کنند.باید از تلویزونهای روسیه ای استفاده کرد که هم با کیفیت وهم وضوح دریافت بالا دارند./
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 0
    ایران چرا لوازم خانگی را از روسیه وارد نمی کند ایران آشنایی کامل با صنعت روسیه ندارد متاسفم برای ایران./
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 0
    ایران اگر مشتری خوبی برای روسیه باشد روسیه تخفیفات خوب وثابتی به ایران خواهد داد./
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    ایران باید اقتصاد خودرا متمرکز کند.در برخورد با ابرقدرتها متمرکز تر عمل کند تا به نتیجه برسد./
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 1
    عدم تمرکز یعنی آشفتگی./
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    آمریکا آزادی خواه است همه چیزرا فدا میکند به درد ایران نمی خورد اروپاهم وابسته است .میماند روسیه./
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    چین کپی میزند کپی زننده خوبی است./
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    با فرهنگ ژاپنی ها نمی شود ساخت ژاپنی ها هرکسی را بین خود قبول نمی کنند./
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 0
    من برای مسافرت خرید وگردش روسیه را ترجیح میدهم./
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 0
    شاه جوان بود ابر قدرت شناس هم نبود سرش کلاه رفت./
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    کشوری ابر قدرت است که در ان کشور هرکس جای خودش را داشته باشد./
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 0
    فرانسه تقریبا ابر قدرت است چرا؟ مردم فرانسه به درد نمی خورند ولی سران آنها کار ازموده اند./
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 1
    کریستف کلمب آمریکا را کشف کرد .توله سگ آمریکایی مجسمه اورا میشکند آمریکایی نمک نشناس است./
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    من گفتم آمریکا از بین میرود دارد میرود ولی کسی باور نمی کرد./
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    در آمریکا باید حکومت نظامی برقرار شود./
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    کراکی از حکومت نظامی میترسد .چوپان با نظامیان بد است .او بازاررا میپرستد قبله او بازار ایران است./
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    آمریکایی با کتک آدم میشود./
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    چوپان بهایی است او گفت ایران نیاز به نیروی نظامی ندارد./
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    تبریز از کرونا نترسد دزدیهایش را جمع کند./
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    در حکومت نظامی هرکس عمدا بیرون بیاید کشته میشود./
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    در هیچ جنگی تبریز پیروز نشده است چرا میگویند تبریز قهرمان معلوم نیست./
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    سیستان بلوچستان به خاطر ایران جنگهای زیادی کرده ولی کسی به او قهرمان نگفت./
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    سپاه چرا از دشمنان خودش حمایت میکند معلوم نیست./
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    جاروکش راست گفته من عقل ندارم از زن هم کمترم/
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    به من میگویند تو برای منافع روسیه کار میکنی .میگویم کی پوتین به خاطر کشورش سالیان سال کنار جاده ها بوده است .کی او کراکی ها وچوپانها را تحمل کرده است؟؟؟!!!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    پوتین زیاد حرف نمی زند وقت خودرا تلف نمی کند .به من میگویند الاف/
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    سیلوستر استالونه: هنر پیشه امریکایی با پول مردم رفت بالا در سینما مردم را برد بالا او فیلم های پرهزینه بازی کرد ولی بازده اش کم بود او هنر پیشه مردمی بود به جایی نرسید ./
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    قطب زاده گفت ایران نباید کمونیستی شود شاه شنید احساس خطر کرد دید راه بازگشتش دارد سد میشود./
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    کشوری ایرقدرت است که متمرکز باشد./
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    برخی برنامه ها مثل مل مل نباید پخش شود این برنامه آبرویی برای ایران نگذاشته./
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    بنیاد شهید در ادارات نفوذی دارد رانت خوار است./
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    ماشین مرکوری : سرعت زیاد دارد ولی زود خراب میشود /
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    آمریکا سعی میکند مثل میگ را بسازد ولی نمی تواند./
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    ایران با وجود روسیه نیازی به آمریکا ندارد وقت مردم هم در شعار دادن تلف نشود آمریکا ارزش این حرفها را ندارد./
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    میگ یعنی مسئولیت پذیری یعنی کنترل زنده باد میگ./
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    لعنت به دشمنان ایران
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    خداقوت دلاوران
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    نیکسون: رییس جمهور اسبق .کودکی اشراف زاده .پدرش به او گفت همیشه به طرف قدرتمندان برو در کنار ضعفا بمانی ضعیف میشوی او چنین کرد .رفت بالا شد رئیس جمهور ،او گفت ایران را باید رها کرد ایران به درد نمی خورد کارتر مرید او بود./
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    شما اگر با امریکا کار داشتید باید آفریقای جنوبی را میدادید اوباما
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    زن یا همان سگ هار آمریکایی چنان در سیاتل فریاد میکشد
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    داده دست مقاومت فتح اسم را هم گذاشته تروریسم
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    بازاریان
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    امریکا نفتش را از ایران میگرفت
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    به خدا قسم آمریکا دست از پا خطا کنه...
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    ایرانی خاک بر سر فیدل کاستر
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    امریکا فقط
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    کسی که کاندیدای ریاست جمهوری میشود ابتدا باید شهرد ار شود اگر شهررا گرادند رییس جمهور شود.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    بچه های بازریان ایران در آمریکا در تحصیل نفر اول میشوندچرا؟
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    مرگ بر ایران .مرگ بر آمریکا .مرگ بر دزدان وراهزنان بین المللی .آمریکا حق ورود به سازمان ملل را ندارد./
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    سیاتلی باید بیاید توالت های اصفهان را بشوید./
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    بهتر است داخل هلی کوپتر عده ای مجهز به موشک انداز دستی باشند./
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    آمریکا آزادی است امریکا ثبات ندارد .چند پاره است در درون امریکا نظرات مختلف ودر مقابل هم در سطوح بالا وجوددارد .آمریکا ابر قدرت قابل تکیه نیست چون زود عوض میشود امریکا به دنبال احساسات است./
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا کشور بلا تکلیفی است کسانی که به دنبال آمریکا باشند روی آرامش وثبات را نخواهند دید ./
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا شاید علم داشته باشد ولی فداکاری وگذشت ندارد آمریکا به درد نمی خورد امریکا همراه خودرا تنها میگذارد قابل اعتماد نیست./
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا تاجایی که توانسته به ایران ضربه زده چرا معلوم نیست./
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    فرانسه نمی تواند قدرت نظامی خوبی باشد چون فرانسوی ها به نظامی گری علاقه ندارند./
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    فرانسه فرماندهان خوبی ندارد ./
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    تانک: تانک تی 92 دارای موشک ضد موشک است./
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چریک: چریک کسی است که خودرا به شکل تبعه یک کشور دیگر درآورد مثل پاکستانی تا با ان شناسنامه در کشور دشمن وارد شود ./
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    ایران پر از چریک های افغاستان است./
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چریک: برای شناخت چریک باید اورا از افکارش شناخت .چریک مطابق میل اکثریت رفتار میکند ./
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    افغانستان میخواهد ایران را به جنگ آمریکا برد چون از عربستان پول میگیرد./
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    ایران در معرض خطر بزرگی قرار دارد اطلاعات ایران بازسازی نشود ایران از بین میرود./
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    شاه چرا فرار کرد چون ساواک بسیار ضعیف بود./
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    دروغ میگویند ساواک هرگز در موساد دوره ندیده بود./
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    شاه: گفت ساواک باید در برابر مردم مثل مردم باشد تا به او مردم اعتماد کنند گفت ساواک باید بازاری باشد./
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    اگر من جای آمریکا بودم هرگز به ایران کمک نمی کردم ولی به ایران ظلم هم نمی کردم./
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    فئودال : یعنی کسی که زمین دارد ولی نادان است./
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    دوک : از درجات نظامی اسپانیا است .کسی که میخواهد دوک شود باید دوسال به مافوق خودش در همه کارهایش کمک کند این کار خوبست./
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا مسئولیت پذیر نیست مسئولیت چیزی را در دنیا بر عهده نمی گیرد./
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در موشک باران اهداف زمینی به موشک ها بمب ببندید./
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    حمله : در سنگر دشمن بمب دودزا بیاندازید بعد حمله کنید./
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    اگر دشمن بمب دودزا در سنگر انداخت آن را با باد پراکنده کنید./
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    حمله: گروهی باید با توپ متحرک به دشمن حمله کرده ودر خط حمله بمانند تا آتش دشمن را برخود متمرکز سازند تا تانکها بر نقاط دیگر یورش برند./
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    توپ متحرک کوکسان : این توپ به درد نمی خورد دقیق نیست کند است در شلیک .همه را به کشتن میدهد./
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    توپ متحرک روسی خوبست./5885
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    توپ جی 6نسبتا خوبست./
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    توپ متحرک باید با تانک حمله کند./
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    حمله : ترکیب توپ متحرک،تانک،بلیزر./
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    حمله : ترکیب هواپیما ،موشک زمین به زمین ،هلی کوپتر.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    سنگر باید از جنس آهن دوجداره باشد که درونش آب است./
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    روی خاک ریز خاک نباشد آهن دوجداره باشد./
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در جنگ اعراب واسراییل اسراییل 5سال قبل از شروع جنگ دوم خودرا آماده میکرد./
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    آرتش چین میلیونها نفر نظامی دارد تهدید بالقوه ای برای ایران است ایران باید خودرا آماده کند./
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در چین صدام درست شده است./
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    هواپیما با شیرجه به سوی کشتی رفته همسطح کشتی شده بعد بالا میرود بمب را رها میکند./
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    هواپیما با شیرجه به سمت کشتی رفته بمب را در دریا کنارکشتی میاندازد./
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    بمب شناور: هواپیما بمب را با فاصله از کشتی انداخته بمب به سوی کشتی حرکت کند./
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    میتوانید درون پهباد را پرا ز مواد منفجره کنید از هواپیما انداخته شود خودرا به کشتی بکوبد./
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در جنگ هرگز دریارا از دست ندهید./
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    من فنون نبرد دریایی را به شما گفتم دیگر مشکلی ندارید./
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    هواپیما به ز یر دریایی باید با موشک کنترل از راه دور حمله کند./
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در جنگ با چین عثمانی باید بلافاصله به مغولستان حمله کند./
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    در جنگ دریایی قایق های تندرو باید با پهبادهای پرسرعت حمله کند./
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    فرار از چنگال موشک ردگیر: هواپیما باید با سرعت خودرا به هواپیمای خودی نزدیک کند یا از روی کشتی دشمن بگذرد./
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    آیا سریال جومونگ ساخت کره جنوبی است؟ نخیر ساخت ژاپن است .کره جنوبی از این غلطها نمی کند./
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    در جنگ تعداد نفرات وادوات دشمن صدها برابر ماست چه بایدکرد؟ باید دشمن را موشک باران کرد موشک در حمله به تعداد بسیار بالا خوب جواب میدهد./
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    در حمله به تعداد زیاد دشمن باید تمام راههای دریایی دشمن رابست./
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    ارتش چین در استفاده از تانک خبره است برای مبارزه با آن باید از بلیزر وبمب انداز استفاده کرد./
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    در حمله به قایق های زیاد دشمن باید از هلی کوپتر سود برد./
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    باید هلی کوپتر مجهز به ضد موشک باشد./
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    با هلی کوپتر شنوک میتوانی به قایق های دشمن یورش برید به شرطی که ضد موشک داشته باشند./
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    ماشین بنتلی شاسی بلند در ترکیب بلیزر خوبست./
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    هلی کوپتر با زیر دریایی به قایق حمله کند./
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    این یادتان باشد در جنگ بلافاصله پس از حمله دشمن حمله نمی کنند./
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    بهترین سلاح ضد قایق هلی کوپتر گلوله های انفجاری است./
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    برای زدن قایق های دشمن کاتیوشا سوار کشتی کنید./
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    خمپاره به درد نمی خورد./
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    تاگور : شاعر هندی گفت آدم باید در زندگی از همه چیز بگذرد.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    بازار تمام ارزشهای والای شهدارا زیر پایش له کرد./
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    در ایران دیندار کسی است که کتابهای دینی خوانده باشد./
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    شما باید قوی شوید وگرنه ازادی خواهان وکراکی ها امانتان را میبرند./
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر قوی نشوید به دست سرهای ایران اسیر خواهید شد./
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    حمله : توپ ،کاتیوشا ،سنگر. یعنی از سنگر با موشک دشمن را زد مثل ارتش هیتلر./
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    حمله : موشک زمین به زمین+کاتیوشا+هواپیما.
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    وقتی خط دفاعی مورد حملات موشکی قرار گرفت پیاده نظام باید به طرف عقب تانکهای مجهز به ضد موشک برود./
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    حمله : هواپیما با تانکهای مجهز به موشک زمین به زمین./
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    توپ ضد تانک باید دارای گلوله های چند تایی باشد./
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    موشک انداز دستی ضد تانک زمانی اثر بخش است که بمب به موشک آن وصل شود./
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    توپ ضد تانک زمانی اثر بخش است که دارای گلوله تاخیری یا دیر عملکرد باشد./
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    آن برگ رزان بین که بر شاخ رزان است گویی به مثل پیرهن رنگرزان است (منوچهری دامغانی)
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    اگر هر زنی در امور سیاسی یا نظامی میخواهد دخالت کند باید شخصا مسئولیت های آنرا به عهده بگیرد./
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران در جنگ با مستشاران کوبایی مشورت میکرد./
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    کوبا یه ایران سلاح های شوروی را میداد ایران مستقیم به طرف شوروی نرفت./
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    کشور باید عقل خواه باشد نه آزادی خواه./
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    حملهک پهباد +هلی کوپتر+هواپیما./
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    باروت راکت را خیس کنید تا راحت تر باروت زیادتری فشرده شود بعد آنرا خشک کنید تا راکت دارای سرعت وبرد زیادی باشد./
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    در حملات هوایی فرمانده باید بتواند با آرایش مثلث معکوس حمله کند چون فرمانده در عقب براوضاع مسلط شود./
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    در حمله تانک باید با 5ضلعی معکوس حمله کرد تا فرمانده از عقب بر اوضاع مسلط شود./
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    موشک انداز ضد موشک./
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    اگر با موشک حریف تعداد زیاد دشمن نشدید با اشعه لیزر از هواپیما دشمن را بزنید ./
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    بیماری : بینماریی وجوددارد که آدم خیال میکند ابر قدرت است .این بیماری دراثر فرار از واقعیا به وجود آید این بیماری در ایران زیاد است./
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    برخی ها خیال میکنند از همه به خدا نزدیکترند./
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    حمله هوایی با حمله هوایی شکست میخورد نه موشکی./
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    ارتش با تعداد زیاد زود میترسد تعداد کم باید به جای گلوله بمب استفاده کند./
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    سلاح سنگین ایران در جنگ مسلسل بود تانکهای ایران اسقاط واز کار افتاده بودند./
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    در جنگ فقط تیز پروازان عقاب برنده است./
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران از اتیوپی هم عقب مانده تر بود./
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    برای دریافت تدارکات از ماشین یا هلی کوپتر سرباز باید بدود جلوی ماشین توقف نکند /
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    در موارد حساس تدارکات باید جلوی سنگرها پرت شود./
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    صدام از آرتش هوایی امریکا شکست خورد او ارتش هوابرد وهلی برد ضعیف داشت./
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    زنده باد ارتش سرفراز عقاب./
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    نبرد فارکلاند: در این نبردانگلستان با هواپیما حمله کرد آرژانتین با کشتی .انگلستان پیروز شد./
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    کتاب راما اثر کریشنا مورتی : میگوید آدم باید شجاع باشد عقل هم نداشته باشد مهم نیست./
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    ایران خودش را بهتر وبرتر از همه میداند چرا انهم معلوم نیست./
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    حمله: هواپیما+توپ+موشک انداز دستی+هلی کوپتر +موشک زمین به زمین./
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    حمله: هواپیما +تانک+توپ./
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    تانک برای فریب موشک دشمن باید یک موتور جانبی روی بدنه داشته باشد./
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    تانک باید هلی کوپتر پهباد داشته باشد تا به جاها یی که نمی تواند برود با آن حمله کند./
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    حمله : پیاده نظام +توپ+موشک زمین به زمین./
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    در برابر تعداد زیاد دشمن از گلوله خمپاره ای که با توپ شلیک شود استفاده کنید./
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    سرباز باید با قد وقامتی راست در برابر مافوق بایستد حق ندارد جلوی او دستش را در جیب بگذارد حق شوخی با مافوق ندارد ./
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    سرباز یکبار با مافوق شوخی کند ده روز زندانی شود بارسوم اخراج از ارتش است. آدم ول به درد ارتش نمی خورد./
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    ارتش جای شوخی وبازی نیست کسی بازی دلش میخواهد برود بازار آنجا هم بازی دهد هم بازی خورد./
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    گناه اززبان شروع میشود کسی که زبانش را نگه ندارد غرق در گناه است./
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    مافوق باید از پشت میزش روی صندلی خودش پاسخگو باشد ./
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    دیسیپلین نظامی باید رعایت شود./
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    سرباز وقتی از دست مافوق چیزی میگیرد ابتدا باید احترام نظامی به جا آورد./
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    مافوق با سرباز دست نمی دهد سرباز هم حق دست دادن با مافوق را ندارد./
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    یک سرباز باید روزی دوساعت درس تاریخ یاد بگیرد./
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    برای ارتقای یک دستگاه موتورش را ارتقا دهید کافیست./
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    جنگ همین است یعنی عوض کردن تکنولوژی وترفندها./
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    میگ خوبست ضرر نکرده اید ولی کمی بهتررا به شما گفتم ./
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    برای شناخت یک دستگاه باید موتورش را شناخت شما مجبورید موتورهای هواپیمارا عوضکنید تا استراتژی شما رو نشود./
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    این استراتژی را از کراکی یاد گرفتم او خودرا ناتوان جلوه داد./
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    ارتش دشمن نقاط ضعف میگ را پیداکرده ./
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    موتور میگ دربرابر تعداد هواپیمای زیاد ممکن است زود داغ کند./
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    بهترین موتور موتوری است که در زمان موردنیاز سرعت لحظه ای زیاد داشته باشد./
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    موتور در زمان شیرجه زدن وحمله باید سرعت زیاد داشته باشد./
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    استرالیا هواپیمای پرسرعت دارد تا میگ را خسته کند بعد حمله کند./
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    وقتی سرعت هواپیما ضعیف شد باید موشک ها قوی شود./
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    موتور هرچه قویتر باشد چرخش ومانور پذیری هواپیما در زمان کمتر میباشد./
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا ژاپن بمب باران اتمی شد ؟چون هواپیماهایش همتای نوع امریکایی نبود./
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا شهرهای هیتلر ویران شد؟چون به هواپیما همیت نداد./
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    بدنه هواپیما رابخرید یا خودتان بسازید موتورهای میگ را رویشان سوارکنید./
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    مالزی ،کره جنوبی وشمالی ،اندونزی همگی در صنعت مونتاژ قویند./
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    خدمه خوب کسی است که شب غواصی کند./
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    یک موتور کوچک جانبی روی هواپیما برای فریب موشک نصب کنید./
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    چرا تاس من یک آمد
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    هیچ چیز مثل دویدن بدن را قوی نمی کند./
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    در ایران کمونیسم ایرانی تاریخ ایران را ازبین برد./
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    ایران شده فوتبال دستی امریکای لاتین./
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    ماهواره های ایران در جنگ زده خواهند شد اینتر نت بی اینتر نت./
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    ایران نیاز به اتاقکهای شناور در فضا دارد تا ماهواره هارا محافظت کند./
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    جلالی را میفرستی که به اسماعیل هنیه درس مبارزه یاد دهدعجب!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 0
    تعداد کم کشتی در برابر تعداد زیاد در اینصورت حمله باید با شاتل باشد یعنی کشتی+شاتل./
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 0
    حمله : دژ فضایی +زیر دریایی./
  • رحمن GB ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    همه میدانند بند دل آمریکا در هجوم به کشورها عملیات هوایی است بخصوص آواکس ها لذا سپا ه باید بتعداد زیاد پدافند هوایی در تمام خلیج فارس در چندین لایه روی آب مستقر کندکاشتن سکو های کوچک خاص پدافند در خلیج فارس درست کنید و خوب استتار نمائید.در جابجایی و مانور پدافندهای شناور هر روز و شب یک الگو تعریف کنید که شناسایی نشوند
  • حمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 0
    حداقل یک توپ و سامانه دفاعی کمند جلوی عرشه ونوک دماغه لازم داره به علاوه پهپاد انتهاری آرش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس