کد خبر 1085270
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
واشنگتن‌پست: بن سلمان محاکمه بن‌نایف را آماده می‌کند/ ممنوع السفر شدن هزاران خانواده در عربستان

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که ولیعهد سعودی هزاران خانواده و شهروند را به دلیل احتمال پیوستن آنها به صف مخالفانش در خارج ممنوع السفر کرده است و همچنین لایحه محاکمه بن نایف را به اتهام فساد آماده می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه "واشنگتن‌پست" آمریکا در گزارشی نوشت که "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی از اختیارات خود برای مجازات تمام خانواده‌ها از طریق ممنوع‌السفر کردن آنها، استفاده می‌کند.

این روزنامه در گزارشی به قلم "دیوید ایگناتوس" تصریح کرد، بن سلمان هزاران سعودی را فقط به این دلیل که به احتمال بازگشت آنها به کشور و پیوستن آنها به معارضان در خارج شک دارد، ممنوع السفر کرده است.

مقام‌های سعودی این مجازات "خودسرانه" را علیه خانواده‌های بیشتر زندانیان و معارضان در خارج اعمال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

القحطانی و العسیری کجا پنهان هستند؟

قطار تغییرات عربستان به بن بست خورد

۵۰۰۰ انتحاری سعودی و سکوت سازمان ملل +عکس

این روزنامه به نقل از پزشک "خالد الجبری" فرزند مسئول سابق "سعد الجبری"، که مقیم کانادا است، نوشت: "گروگان‌گیری ابزاری برای تثبیت قدرت محسوب می‌شود." او در همین راستا، به بازداشت برادر و خواهرش "عمر" و "ساره" و ممنوع السفر شدن دیگر اعضای خانواده‌اش در سال 2017 اشاره کرد.

طبق گفته الجبری، مقام‌های سعودی با بازداشت خواهر و برادرش سعی دارند از پدرشان حق‌السکوت بگیرند و او را برای بازگشت به کشور و روبرو شدن با اتهامات "دروغین" مبنی بر دست داشتن در پرونده‌های فساد تحت فشار قرار دهند.

واشنگتن‌پست به نقل از مسئولان آمریکایی آشنا به مسائل سعودی نوشت: بن‌سلمان از اختیارات و قدرت خود برای ممنوع السفر کردن بسیاری از خانواده‌ها استفاده می‌کند، او تلاش می‌کند کرسی پادشاهی را از پدر "مریضش" تا پایان سال جاری میلادی به ارث ببرد.

اکثر کسانی که ممنوع السفر شده‌اند از قبل از این امر آگاه نبودند و از این‌که از فرودگاه‌ها و یا گذرگاه‌های زمینی به بهانه دستور ریاست امنیت کشور بازگردانده می‌شوند، غافلگیر شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت، بارزترین خانواده‌هایی که ممنوع السفر شده‌اند خانواده پادشاه پیشین، "عبدالله بن عبدالعزیز" است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از یک تاجر غربی نزدیک به خانواده ملک عبدالله نوشت: 27 نفر از دختران و پسران ملک عبدالله و حدود 57 نوه وی ممنوع السفر شده‌اند.

منبع مذکور تصریح کرد، "متعب"، "مشعل" و "ترکی" از فرزندان ملک عبدالله یا بازداشت شده‌اند یا این‌که در بازداشت خانگی به سر می‎برند و تمامی فرزندان‌شان ممنوع السفر شده‌اند.

طبق این گزارش، "ساره بنت سلطان" همسر "محمد بن نایف" ولیعهد و وزیر کشور پیشین نیز ممنوع السفر شده است. با این حال، ممنوعیت ساره برای انجام سفر درمانی به صورت موقت لغو شده است ولی هر دو دختر او به نام‌های "ساره" و "لولوه" از همراهی کردن او در این سفر درمانی منع شده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، حدود 2000 تا 2500 نفر از خانواده‌های بازداشت‌شدگان سابق در هتل "ریتز کارلتون"، با وجود بسته شدن پرونده‌های‌شان، در حال حاضر ممنوع السفر هستند.

این روزنامه در گزارش خود به نقل از منابع ویژه نوشت: دستیاران محمد بن‌سلمان اعلام کردند که ولیعهد در حال آماده کردن لایحه اتهام رسمی علیه پسر عمو و سلف خود، محمد بن نایف است.

این روزنامه خاطرنشان کرد، این اتهامات مربوط به فساد و هزینه کردن پول برای دستگاه‌های امنیتی است. اتهامی که اخیرا برای سعد الجبری، نزدیک به بن نایف نیز مطرح شده است.

خالد الجبری در این‌باره اعلام کرد که این اتهامات بی‌اساس بوده و فقط برای انگیزه‌های سیاسی مطرح شده‌اند.

وی تصریح کرد، پلیس بین‌المللی "اینترپل" نیز درخواست حکومت ریاض برای تحویل دادن سعد الجبری را به دلیل قانع نشدن از این اتهامات، رد کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس