بهره برداری از منطقه ۲ آزاد راه تهران_ شمال تا پایان دولت / ساخت ۴۷۱ کیلومتر راه آهن تا پایان سال

خادمی گفت: بهره برداری از باند رفت منطقه ۲ آزاد راه به طول ۲۲ کیلومتر با احداث طولانی ترین تونل البرز تاپایان دولت در دستور کار است

به گزارش مشرق، خیر الله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی در بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما با بیان اینکه تا پایان سال راه آهن بستان آباد _ تبریز، یزد _ اقلید، رشت _ کاسپین، خواف_ هرات در قالب ۹ پروژه به طول ۱۶۶۶ کیلومتر به بهره داری می‌رسد گفت: اولویت اصلی ما افتتاح ۴ پروژه ریلی به طول ۴۷۱ کیلومتر است.

او ادامه داد: مسیر بستان آباد به تبریز مسیر ریلی ما است که از میانه به تبریز می‌رسد و مسیر جدید ریلی برای رسیدن به استان آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روحانی به دنبال افتتاح ۸۰۰ پروژه در هفته دولت

خادمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه‌های ریلی ادامه راه آهن رشت به بندر کاسپین است افزود: سال گذشته راه آهن رشت با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید که با افتتاح این مسیر جدید شاهد افزایش ظرفیت در بخش مسافری و باری خواهیم بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه مسیر بین ۲ استان یزد و فارس را راه آهن یزد _ اقلید به یکدیگر اتصال می‌دهد گفت: راه‌آهن خواف هرات که کشور ایران را به افغانستان متصل می‌کند تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

او بیان کرد: راه آهن خواف هرات از مسیر دیگر به کشور افغانستان می‌رسد و در داخل افغانستان هم ایران تعهد کرده ۶۶ کیلومتر را به بهره برداری برساند و اولین مسیر ریلی است که ایران را به خاک  این کشور متصل می‌کند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به راه آهن چابهار _زاهدان هم اشاره کرد و گفت: این راه آهن طولانی‌ترین پروژه ریلی کشور به طول ۶۱۰ کیلومتر به شمار می‌رود که طول ریل گذاری این پروژه حدود ۷۳۰ کیلومتر است و با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از این مسیر صعب العبور و کوهستانی است کار به صورت سه شیفته انجام می‌شود.

خادمی بیان کرد: به درخواست رییس جمهور بخشی از اعتبارات این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین شد و تمامی نیروهای داخلی در حال تلاش هستند که تاپایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه این پروژه کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است گفت: این پروژه به نوعی کریدور ریلی محسوب می‌شود که شمال را به جنوب متصل می‌کند و در حوزه ترانزیت بار برای کشور بسیار مهم است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به تکمیل آزاد راه تهران_ شمال اشاره کرد و گفت: ساخت منطقه یک آزاد راه تهران_ شمال یک پروژه دشواری بود که با موفقیت و توسط نیروهای داخلی به مرحله اجرایی رسید و افتخاری برای بخش مهندسی کشور به شمار می‌رود.

او بیان کرد: ادامه این مسیر و منطقه ۲ آن ۲۲ کیلومتر است. از این میزان ۲۲ کیلومتر هم در مسیر رفت و برگشت تونل و پل است که طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور هم در این منطقه احداث شده است.

خادمی اظهار کرد: ۶.۵ کیلومتر طول تونل البرز است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت یک باند از این مسیر را به بهره برداری می‌رسانیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه هم اشاره کرد و گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است که ۱ هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان تامین می‌شود و مابقی این منابع مالی هم از طریق سازمان برنامه و بودجه و به دستور رئیس جمهور در زمینه تکمیل این پروژه تامین خواهد شد.

او بیان کرد: یک باند رفت این پروژه ساخته می‌شود و از جاده فعلی هم به عنوان مسیر برگشت استفاده خواهد شد.

خادمی همچنین به آزاد راه نجف هم که توسط ایران ساخته می‌شود اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه ایجاد شبکه آزادراهی با کشور عراق است و با توجه به آنکه برای انجام سفرهای عتبات عالیات باید ظرفیت‌های جاده‌ای افزایش یابد بنابراین اجرای طرح را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشوری بیان کرد: طول این پروژه ۱۲۶ کیلومتر است که به مرز چالداران و دهلران می‌رسد.

او اضافه کرد: زمان بندی این پروژه ۵ ساله است و حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه ۴ بانک در تامین منابع مالی همکاری کرده اند و ۳۰ درصد هم توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد هم توسط دولت تامین خواهد شد.

او گفت: طی رایزنی‌های که با کشور عراق صورت گرفته امیدواریم بتوانیم بخشی از این آزاد راه را به داخل کشور عراق برسانیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    با آرزوی موفق روزافزون وزارت محترم راه و شهرسازی
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    5 0
    زمان بهره برداری: یه روز بعدازظهر
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    1 0
    طبیعت را آسفالت نکنیم. راهکار‌ ترابری راه آهن است نه بزرگراه.
  • مسعود IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    3 0
    تنها افتتاح پروژ مهم نیست بلکه فعال بودن آن مهم است لطفا تشریف ببرید اتوبان همت ببینید چه خبره مسیر رفت ناقص و مسیر برگشت بعد از گذشت سه ماه فعال نشده چون هنوز راه عبوری به کرج نداره خواهش میکنم خبرنگار محترم تشریف ببرن ببینند واقعا سوری افتتاح شدن بزرگراه بعد از گذشت ۴ ماه چگونه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس