کد خبر 1084860
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷
آگهی‌های جدید آموزشی در فضای مجازی/ دانشجوها «همیار تقلب» استخدام می‌کنند

با تصمیم دانشگاه‌ها برای برگزاری آزمون‌های مجازی، با آگهی‌های زیادی برای شرکت در آزمون به ازای دریافت پول مواجه شده‌ایم.

به گزارش مشرق، بیش از ۴ ماه است که با شیوع کرونا در کشور کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها غیر حضوری شده و کلاس‌ها به صورت بر خط وآنلاین برگزار شده است. با تمام مشکلات و حاشیه‌های موجود این کلاس‌ها برگزار شد و با فرا رسیدن زمان برگزاری امتحانات وضعیت موجود باعث شد تا دانشگاه‌ها شروع به برنامه ریزی برای نحوه برگزاری امتحانات کنند.

اگر چه برخی دانشگاه‌ها در نهایت تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت حضوری گرفته اند، اما با این وجود بسیاری از دانشگاه‌ها همانند دانشگاه آزاد، پیام نور و ... برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

دانشجوها «همیار تقلب» استخدام می‌کنند +عکس

برگزاری امتحانات به صورت مجازی، اما و اگرهای بسیار و ضعف‌ها و معایت زیادی از جمله فراهم شدن امکان تقلب در امتحانات را به وجود آورده است. معاونت آموزشی وزارت علوم برای روشن شدن شیوه برگزاری این امتحانات شیوه نامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که به شرح زیر است:

شیوه برگزاری آزمون‌های مجازی دانشگاه‌ها

استفاده از ابزارهای آزمون برخط به صورت همزمان یک روش امکانپذیر برگزاری آزمون است؛ در این روش، آزمون برخط به صورت همزمان و با حضور مراقبتی تصویری آزمون گیرنده انجام می‌شود.

در رابطه با آزمون‌های غیرحضوری، به طور خلاصه باید گفت می‌توان با اجرای مواردی، چون محدود کردن زمان نمایش هر سوال، تصادفی کردن شماره سوالات برای دانشجویان مختلف، مفهومی کردن سوالات و مواردی از این قبیل احتمال تقلب در امتحان را به شدت کاهش داد. البته این‌ها اغلب با تاکید بر سوال‌های چند گزینه‌ای است، اما در مورد سوالات تشریحی هم تا حدودی قابل اجرا و اثر بخش است. در مورد آزمون‌های برخط با نظارت تصویری همزمان هم چند روش بیان شده که در آنها هم علاوه بر رعایت موارد فوق می‌توان با نظارت تصویری دقت بیشتری به خرج داد و احتمال تقلب را کاهش داد. اما هیچ روشی ضمانت کننده عدم تقلب نیست. اگر به طور عمدی یا به صورت غیر عمد ارتباط اینترنتی قطع شود، گزینه تکرار در زمان دیگر یا در مکانی دیگر برای دانشجو می‌تواند فراهم باشد (البته نه به صورتی که ترغیب کننده تکرار این موارد باشد).

بیشتر بخوانید:

جزئیات برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری دانشگاه تهران

با توجه به اینکه در زمان برگزاری آزمون برخط استرس و فشار بر دانشجو زیاد است، زمان مورد نیاز برای آزمون نیز باید طوری تنظیم شود که دانشجو موفق به پاسخ دادن کل سوالات شود و همچنین زمان زیادی هم برای برقراری ارتباط با دیگر دانشجویان نداشته باشد.

احتمال بروز برخی ناهنجاری‌ها در امتحانات مجازی وجود داد

بیژن هاشمی ملایری، رئیس دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه تربیت مدرس درباره میزان احتمال وجود تقلب در دانشگاه‌ها تصریح کرد: برگزاری آزمون‌های مجازی باید شرایط خاصی داشته باشد. یعنی سوالات اغلب تستی و فرصت پاسخگویی محدود باشد، در حدی که دانشجو فقط از این زمان برای انتقال داشته هایش استفاده کند.

رئیس دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: برگزاری آزمون مجازی مزایایی دارد، اما به اندازه امتحان حضوری ثمربخش نیست.

او کرد: با این وجود در برگزاری امتحانات به صورت مجازی احتمال بروز برخی ناهنجاری‌ها وجود دارد، ولی به گونه‌ای نیست که سلامت و اعتبار آزمون‌ها مورد خدشه قرار گیرد.

نحوه جلوگیری از تقلب در امتحانات دانشگاه پیام نور

امیر حسین بهروز، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور، درباره راهکارهای این دانشگاه برای جلوگیری از تقلب در جلسه امتحان گفت: دانشگاه پیام نور برای برگزاری امتحانات این ترم ارزشیابی پایان ترم دارد به این صورت که تمام نمره پایان ترم را معطوف به آزمون نهایی که استاد در صدد است آن را برگزار کند، نکرده ایم.

او درباره شیوه برگزاری آزمون‌های آنلاین توسط استادان، اظهار کرد: استادان می‌توانند از طریق سامانه آزمون آنلاین و یا از طریق اپلیکیشن هوشمند "پیام من"، آزمون‌های خود را برگزار کنند. در فرآیند برگزاری، سوالات و گزینه‌ها را به صورت رندمی گذاشته اند؛ به این صورت که پاسخ سوالات دانشجویانی که همزمان یک درس را امتحان می‌دهند، متفاوت است. برای مثال گزینه صحیح برای یک دانشجو ممکن است «الف» و برای دانشجوی دیگری «ب» باشد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در پایان گفت: خیلی از استادان در نوع طراحی سوالات و کاربرد اعداد و ارقام خلاقیت‌هایی به کار برده‌اند، براین اساس تقریبا سوالات برای هر دانشجو، اختصاصی شده است. در واقع استادان برای به حداقل رساندن تقلب، اقدامات متعددی را انجام داده‌اند.

پاسخ به سوالات آزمون مجازی تنها با ۱۵۰ هزار تومان

با وجود تمام تمهیدات اندیشیده شده راه‌هایی هم برای تقلب وجود دارد و روزهای گذشته در فضای مجازی، کانال‌های دانشجویی و آگهی‌های اینترنتی شاهد مواردی بوده ایم که آگهی شرکت در آزمون با نمره تضمینی را داده اند. یکی از افرادی که اقدام به انتشار آگهی شرکت در آزمون با نمره تضمینی را داده بود، گفت: جواب سوالات آزمون مجازی شما را در نیم ساعت می‌دهم و ۱۵۰ هزار تومان می‌گیرم.

او تضمین داد که نمره کامل را از آزمون خواهید گرفت و ادامه داد: در مدت اخیر در آزمون‌های زیادی شرکت کرده ام و نمره کامل را هم گرفته ام هیچ مشکلی وجود ندارد، نگران نباشید.

این آگهی دهنده درباره نحوه شرکت در آزمون مجازی بیان کرد: از سوالات عکس می‌گیرید و برای من ارسال می‌کنید، البته برخی از دانشگاه‌ها تمام سوالات را در ابتدا در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند و ممکن است سوالات را تک تک بفرستند که در این صورت هم مشکلی وجود ندارد سوال را برای من می‌فرستید و جواب را ارسال می‌کنم.

او در پایان گفت‌وگو زمان برگزاری امتحان پایان ترم را نیز پرسید تا مطمئن شود که در آن زمان آزمون دیگری نداشته باشد.

امدادهای غیبی دانشجویی در آزمون‌های مجازی

در بین تمام تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری امتحانات مجازی، راهکاری برای جلوگیری از شرکت دیگران در آزمون دیده نمی‌شود. این امر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان به دنبال افرادی باشند که با پرداخت مبلغی به جای آن‌ها آزمون دهند. اگر چه تقلب در امتحانات امری تازه نیست، اما در این امتحانات فرد حداقل می‌تواند جواب چند سوال را تقلب کند، درحالی که در امتحانات مجازی و شیوه‌ای که فردی با گرفتن پول در امتحان شرکت کند و جواب تمام سوالات را برای دانشجو بفرستد اعتبار و صلاحیت آزمون‌ها به کلی خدشه دار می‌شود.

مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌های مختلف هم باید برای جلوگیری از تقلب فاحش اقدامی جدی انجام دهند؛ زیرا با توجه به شیوع کرونا و احتمال ادامه دار بودن آموزش‌ها به صورت مجازی قطعا رویه پول گرفتن و آزمون دادن رایج‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و در نهایت دانشجویانی ضرر خواهند کرد که خودشان در امتحانات شرکت می‌کنند و زحمت زیادی برای قبولی در آزمون‌ها می‌کشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • JP ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    34 0
    همه اینا استخدام رسمی دولت میشوند و اون برگه پر کن ها همچنان دنبال کار
  • ID ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    10 0
    کامل مشخصه وقتی یه خنگ تغییر نتیجه میده. مدرسین باید رندوم ازین یکشبه زبل شده ها مصاحبه آنلاین هم بگیرن تا توضیح بدن.. اونوقت مشخصه طرف نفهمیده.
  • سردار سلیمانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    9 3
    متاسفم برای این سیستم محصلین درب دیزی بازه خوب حیای شما کجا رفته شما فردا میخواهید صاحب نظر بشید به قرآن مجید به خدای احد و واحد هرجا برید جای یک نفر را اشغال کردید با این روش به امام حسین قسم هر نونی که به واسطه مدرکتون دربیاورید از گوشت سگ و گربه حرام تره ان شا الله حداقل مدرسین کمی باهوش و تیز بین باشن و ترفندهایی جهت صحت سنجی دانشجویان با کار ببرند
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      8 2
      ساکت شو اینقدر هم قسم نخور
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    11 1
    والا اگر هدف اموزش و پرورش و دانشگاه تربیت انسان است باید این ترم امتحانات را حذف می کردند چرا که حتی به کودکان دبستانی که تقلب را بلد نبودند تقلب را یاد دادند ومتاسفانه گاها از سوی برخی مادران. بقیه متقلبان هم با خیال اسوده به استقبال امتحان رفتند بیچاره کسانی که تقلب نمی کنند هم باید با اضطراب این روزها و نبود کلاس و ... سر کنند هم اضطراب رقابت با کلاشان و متقلبان کی ماشالا گروهی عمل می کنند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    11 1
    از دانشجوی متقلب گفتید ولی از برخی مدرسین! متقلب و بی وجدان چیزی نگفتید که هیچ تفاوتی در امتحان برای کسی که 90 درصد سوالات را پاسخ داده با کسی 50 درصد پاسخ داده قائل نشده و به همه برای راحتی کار نمره 14 و 15 می دهند و ادعای تقوا هم دارند ولی به همکاران خود در ادارات بدون شرکت در امتحان نمره 18 و 19 می دهند... این فقط بخش کوچکی از مشکلاتیه که در پیام نور این ترم اتفاق افتاده مدارک مستند هم برای اثبات موجوده ولی مسئولان دانشگاه؟! پیام نور رسیدگی نمی کند...
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      2 0
      تمامی تقاضاهای "همیارهای تقلب" در گروههای تلگرامی دانشجویان دانشگاه آزاد اتفاق افتاده و جای تاسف داره
  • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 0
    ما یه معلمی داشتیم وقتی میدید بچه ها درس نمیخونن و یا تقلب میکنن ، میگفتنتد برین سر پدر خودتون رو کلاه بزارین چون سر پدر من کلاه داره . واقعا الان میبینم بچه ها به فکر تقلب و نمره هستن در حالیکه فارغ التحصیلان مدرک به دست که کار بلد نیستن چرا موقع تحصیل به فکر نبودن .
  • آرشام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 4
    حتما باید ی دخالتی تو همه چیز بکنی تو؟به تو چه کی تقلب میکنه؟دیگه همه اختلاس گرها گرفتین فقط همین مونده؟
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      3 0
      ااااااااااه ادم عقش میگیره اینقدر زیر هر خبری درباره اختلاس نظر میذاری برو بابا هرچی سر جای خودش
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 0
    ما مجبوریم پول بدیم ولی راضی نیستیم، خدایی چجوری با وجدانتون کنار میاید و از دانشجوهای بیچاره اینهمه پول میگیرین؟ اونم درحالی که هیچ خدماتی ارائه ندادین؟ از جمله دانشگاه آزاد
  • دانشجو آزاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 1
    این انصاف نیست این ترم من کلا دانشگاه نرفتم تعطیل بود بعد سر ترم میگن میلیون میلیون باید پول بیارید بریزین. والا دانشگاه های آزاد و پیام نور برا خودشون کاسبی راه انداختن. هیچ کسی هم به کار اینا نظارت نمیکنه. اونوقت روسای دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان رو میخورند و یه آب روش .
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      1 0
      فاتحشو بفرست به روح موسس دانشگاه پولی،مرحوم مغروق
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 1
    عملا دانشگاهها تعطیل شدند فقط روسای دانشگاه آزاد با گردن کلفتی شهریه ها رو پس نمیدهند !
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    اساتید دانشگاه آزاد خودشون بیشتر دانشجویان رو درک میکنند و علیرغم انتقاد از عدم حذف ترم تحصیلی فعلی ، قول نمرات بالا و خوب و قبولی به دانشجویان داده اند و برحی صراحتا تاکید دارند این دستور مدیران گروهها و روسای دانشگاه است
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 1
    واقعا اگر این ترم بدون کیفیت آموزشی و آزمون ناقص و همیاری تقلب بپایان برسه ارزش داره ؟ بایددانشگاه آزاد اسلامی تا دیر نشده ترم رو حذف کنند
  • قاسمعلی بازایی استاد پژوهش عملیاتی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 2
    بعنوان فارغ التحصیل شریف و استاد دانشگاه آزاد مانند کمپین تشکیل شده رسما اعلام میکنم با توجه به افت شدید تحصیلی دانشجویان و بی کیفیتی آموزش و ضعف در آزمون پایان ترم ، باید هرچه زودتر این ترم تعطیل بشه تا تنبلها بی جهت بالا نروند .
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 1
    چرت و پرت نگین ترم رو حذف کنین،ی سریا آینده شون بستگی داره ب گذروندن این ترما،وقتی برا تلف کردن ندارن،با خیال راحت میگین ترم رو حذف کنین،باید همینجوری ادامه داد
  • NL ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    نتیجه میگیریم بکارگیری افراد در مشاغل نباید تک بعدی و تاریخ گذشته باشه.
  • NL ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    معجزه کرونا خیلی هم خوبه ما کور و لنگ و کچلا احساس ما میتوانیم کردیم
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    به نظر من نمی مردن اگه یک سالو تعطیل می کردن
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 2
    تنها راهش گرفتن امتحان در فضای باز مثل استادیوم ورزشی یا حیاط مدرسه و دانشگاست
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 0
    دیگه خاک تو سر اونی که تو امتحان مجازی با وجود کتاب و جزوه و دفتر دستک باز نیاز داره یکی کمکش کنه سیفون اون مدرکو باید کشید واقعا
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      2 0
      بعضی از امتحانات مفهومی هست یا ریاضیات و انگلیسی و ..اعداد و کلمات جابجا میشن
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    3 0
    چقدر حسودين حالا چي ميشه يه بارم شده دانشجو خوش به حالش بشه از دست بعضي اساتيد ملا لغتي يه ترمم شده راحت بشه
  • مهرداد NL ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    1 0
    همون نمره های قبلی رو میذاشتن و و امتحانت نوبت دوم و لغو میکردن بهتر بود چون ۹۹ درصد از دانشجو و دانش آموزان با تقلب امتحان میدن و بسیار بی نتیجه من ک پایه نهم هستم و امتحانم حضوری بود حق ما نهمی ها و دوازدهمی ها ضایع شده لعنت بهتون و توف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس