کد خبر 1084633
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
پرچم نمایه ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با حمله به فرانسه به دلیل حمایت‌های این کشور از «خلیفه حفتر» گفت که فرانسه باعث شعله‌ور شدن بحران لیبی شده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات فرانسه علیه آنکارا درباره لیبی گفت که این سخنان بیانگر سیاست مبهم پاریس در قبال لیبی است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: «حمایت فرانسه و برخی کشورهای دیگر از «خلیفه حفتر» که بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است بزرگترین مانع در برابر ثبات و صلح در لیبی به شمار می‌آید.»

بیشتر بخوانید:

تحلیلی بر شرایط لیبی و نقش ترکیه در پایداری بحران

در این بیانیه آمده است: «فرانسه از طریق حمایت از حفتر کودتاگر و عدم قرار گرفتن در کنار راه‌حل سیاسی و حمایت از سرنگونی دولت مشروع در لیبی و ایجاد نظامی دیکتاتوری در این کشور، باعث شعله‌ور شدن بحران در لیبی شده است.»

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه اضافه کرد: «رویکرد فرانسه باعث تشویق رویکرد نظامی حفتر شد و باعث افزایش درد و رنج ملت لیبی گردید.»

آنکارا تاکید کرد که ترکیه در کنار دولت مشروع لیبی که در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده قرار دارد این در حالی است که فرانسه از فردی غیر قانونی که بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل و ناتو است حمایت می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه طی بیانیه‌ای با اشاره به ترکیه، هرگونه مداخله خارجی در لیبی را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه در این بیانیه با اشاره به اقدامات ترکیه در لیبی تاکید کرد: «این غیر قابل قبول بوده و باید پایان یابد.» 

در این بیانیه آمده است که ترکیه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی را نقض کرده و به صورت گسترده‌ای از دولت وفاق ملی لیبی در حملات اخیر حمایت کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IT ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    31 2
    خلاصه بیانیه ترکیه به فرانسه بدین شرح است: بکش کنار له نشی.
  • امیر IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    36 2
    فرانسه پاره شده تو لیبی
  • RO ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    32 2
    فرانسه بدون آمریکا دربرابر ترکیه هیچ پوخی نیست
  • فرزند ایران IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 15
    جالبه در مورد ترکیه هم می شود چنین حرفی زد. پایان ماجرا به احتمال قوی این جور خواهد بود که ما شاهد دو لیبی یکی در شرق و دیگری در غرب خواهیم بود. و سال ها تنش و درگیری و جنگ و دخالت های مکرر خارجی ها در امور هر دو لیبی و یک کشور بزرگ اسلامی دیگر که تجزیه شده است.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    27 2
    تازه فهمیدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فرانسویای کثیف باعث تعجیل در مرگ قذافی ای شدن که خودشون تا کمر براش خم میشدن و دستاش رو میبوسیدن رو.. فرانسه= خیانت تاریخی . فرانسه= یک کشور دسته سوم در جهان که الکی خودش رو باور داره . فرانسه= امل . فرانسه = کوری که نمیخواد ببینه عقب مونده و بهش رسیدن!!!!!!!!!!!!!!!! فرانسه بتمرگه سر جاش!
  • خسرو IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    1 22
    خود اردوغان از اقوام گرجی چرکس هاست که در دوران عثمانی در مهاجرتی بزرگ به آناتولی مهاجرت کرده اند، امروزه جمعیت چرکس ها در ترکیه بین 5 تا 7 میلیون نفر تخمین زده می شود، و زن اردوغان هم کورد است ، اگر 30 میلیون کورد ، آلبانی ها ، چرکس ها ، عرب ها ، ارمنی ها و.. را جمع کنید ، سرجمع 30 میلیون ترک خالص از ترکیه بیرون نمی آید ، توهمی به نام ترک کیه ؟
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      1 6
      حالا مثلا تورک بودن چیهست خودش. ..نژاد نسل کش تاتار متخاصم و مهاجر
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    32 0
    فرانسه کیلویی چنده؟
  • فردین LU ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    20 0
    این ماکارونی هم فک میکنه لیبی پاریسه عاشقانه میاد. عاجزانه بر میگرده به اونا میگن ترکیه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    20 0
    از نظر سیاست خارجی فرانسه کثیف تر از انگلستان هست
    • IT ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      7 0
      از هم دیگه چیزی کم ندارن
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    13 3
    همه می دانند ترکیه قادر است با کشورهای عربی و روسیه بطور همزمان مقابله کند تنها زور ترکیه به امریکا نمی رسد وگرنه ناتو نیز حریفش نیست فرانسه حرفهای گنده تر از دهانش زده حرفی که ایران حتی نمی زند
    • بهزاد US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      7 6
      اگه از سلاح هسته ای استفاده نکنه آمریکا هم حریفش نیست. ایران و ترکیه باید از پاکستان تکنولوژی سلاح هسته ای رو تهیه کنن. اوضاع داره کم کم خطرناک میشه
    • خلیج پارس iran IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      3 0
      اوضاع این منطقه از همان زمان که رژیم اسرائیل رو تو منطقه کاشتند خراب شد، اسرائیل به اعراب نزدیک شده، در ظاهر دوست و یار غار همدیگر شدن، رژیم اسرائیل تو این سالها تو لاک دفاعی بود، الان از حالت دفاعی خارج شده مشغول جولان دادن و خرابکاری در منطقه است، پشت پرده همه جنگ ها و شورش ها و آشوب ها و نزاع های منطقه رژیم اسرائیل ! متاسفانه کشورهای اسلامی همه مشغول همدیگر ...
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    7 1
    ایتالیا و ترکیه دو تایی بقایای روم غربی و روم شرقی هستند و اتحادشان در کنار اخوانی های جهان می تواند برای اروپا و امریکا و روسیه خطرناک باشد
  • پاپک آذری iran IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 6
    ماشاالله آقا رجب دون کیشوت ترکیه چقدر بین پانترک ها خواهان و طرفدار و فدایی دارد ! ترکیه جاده صاف کن آمریکاست، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، دوستان پانترک سعی می‌کنند ترکیه رو کشوری اسلامی معرفی کنند ! من خودم آذری هستم ولی واقعا" پانترک جماعت رو درک نمیکنم ! فقط یاشاسین ایرانیمیز ..
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 6
    کشور جعلی ترکیه باید با برگرداندن اراذل و اوباش استانبول به دشت قبچاق و اعاده حق اروپا از تاریخ محو شود. هر روز با یک قوم و یک کشور در گیری دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس