هواپیمای جاسوسی

یکی از پرنده‌های به کار گرفته شده برای جاسوسی از مردم معترض، دارای پاد مخصوص حمل حسگرها و جمع آوری اطلاعات است که به صورت استاندارد، جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر در آمریکا به کار می رود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، قتل وحشیانه جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس در منطقه مینیاپولیس آمریکا، این بار بر خلاف دفعات قبلی، جرقه اعتراضی بزرگی را زد که نه فقط آمریکا که امروزه بسیاری از کشورهای غربی را فرا گرفته است. یکی از مسائلی که در جریان این اعتراضات باعث جلب توجه علاقمندان حوزه نظامی بویژه هوایی شده حضور پرشمار ناوگان تقریبا بی نام و نشان از پرنده های بدون سرنشین و با سرنشین در آمریکا است که بر فراز نقاط پر اعتراض به پرواز درآمده و عملیات های شناسایی و رد یابی تماس های تظاهرکنندگان را انجام می دهند؛ اقدامی که به علت دفعات فراوان و فعالیتهای مشکوک، با اعتراض برخی از قانونگذاران و فعالان مدنی در آمریکا رو به رو شده است.

با توجه به اینکه این موضوع در رسانه های کشورمان کمتر مورد توجه قرار گرفته، در ادامه نگاهی به این پرنده ها خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

سرکوب مردم معترض با سلاح‌هایی که از ارتش به پلیس آمریکا واگذار شد/ رصد دقیق خیابان‌ها توسط عالی‌رتبه ترین فرمانده نظامی آمریکا +عکس

پهپاد شناسایی MQ-۹ به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و تهاجمی در نقاط مختلف دنیا برای آمریکا به جاسوسی و عملیات تهاجمی می پردازد و حالا در جدیدترین سرفصل از خدمت به حکام آمریکایی و سرکوب مردم، زیر نظر گرفتن تظاهرات در این کشور نیز به وظایف آن اضافه شده که عملا حضور رسمی نیروهای مسلح برای سرکوب مردم معترض را نشان می دهد.

پهپاد ریپر اداره مرزبانی و گمرک آمریکا

این پهپاد که به اسم "پردیتور بی" نیز شناخته می شود در خدمت یگان گمرک و مرزبانی آمریکا بوده و مدلی بدون توانایی حمل سلاح است اما از نظر شناسایی همچنان پرنده ای توانا محسوب می شود. مینیاپولیس از جمله مناطقی بود که این پهپاد پروازهای طولانی را بر فراز آن به انجام رساند و علاقمندان به بحث های هوایی از طریق سایت های آنلاین مسیر یاب پروازی، حضور این پهپاد را بر فراز این شهر رصد کردند. این پهپاد معمولا در ارتفاع ۶.۵ کیلومتری بر فراز این شهر حضور داشته تا به راحتی در تصاویر و دوربین های غیرحرفه ای امکان ثبت ترددهای آن وجود نداشته باشد.

پرواز پهپاد اداره مرزبانی و گمرک آمریکا با کد CBP۱۰۴ بر فراز مینیاپولیس

یگان گمرک و مرزبانی آمریکا ۱۰ فروند از این پهپادها را در اختیار گرفته بود که ۲ فروند از آنها را در جریان دو سانحه مختلف از دست داده و هم اکنون ناوگانی ۸ فروندی از آنها را در اختیار دارد. پرنده مذکور، سیستم دیده بانی و شناسایی الکترواپتیک با توان تصویر برداری در شب و روز و تمام شرایط آب و هوایی، رادار SAR، سیستم ارتباط ماهواره ای و امکان مداومت پروازی به مدت ۲۱ ساعت را دارد. این پهپاد ها با کد عملیاتی CBP شناخته می شوند و برای نمونه نام هایی مثل CBP ۱۰۴، CBP۱۰۸ دارند. این پهپادها را می توان برای ماموریت های شناسایی در شرایط دیگر خصوصا بحث رصد ترافیک دریایی نیز مجهز کرد.

FBIو یگان پروازی کمتر شناخته شده برای جاسوسی

یکی دیگری از بحث های مطرح شده در خصوص پرواز های اخیر برای رصد فعالیت های معترضین در آمریکا، مربوط به سازمان تحقیقات فدرال یا همان FBI بوده است. البته باید گفت که این اولین حضور اف بی آی برای رصد تظاهرکنندگان از آسمان نبوده چراکه در جریان تظاهرات ها به دلیل قتل یک سیاه پوست دیگر توسط پلیس در سال ۲۰۱۵ نیز چندین شهر آمریکا صحنه اعتراضات گسترده شد و در این جا اف بی آی نیز با انواع پرنده ها به پرواز درآمده و رصد تظاهرات و اجتماع ها را زیر نظر گرفت.

رصد تظاهرات در سال ۲۰۱۵ توسط اف بی آی

یکی از پرنده های مورد استفاده توسط اف بی آی برای رصد تظاهرات های اخیر در آمریکا، مدل RC-۲۶B است که هم توسط این سازمان و هم گارد ملی آمریکا مورد بهره برداری قرار می گیرد. این پرنده یک هواپیمای سرنشین دار مجهز به دو موتور توربوپراپ ساخت شرکت Fairchild Aircraft آمریکا است. این پرنده در اصل یک هواپیمای ترابری سبک است که در بخش های مختلف نیروهای مسلح آمریکا وارد خدمت شده و البته به کشورهایی مثل کلمبیا، مکزیک و پرو هم صادر شده است.

هواپیمای RC-۲۶B با پاد جمع آوری اطلاعات

هواپیمای RC-۲۶B مجهز به سیستم تصویربرداری الکترواپتیکال

نقشه پروازی یک هواپیما RC-۲۶B بر فراز واشنگتن در جریان تظاهرات اخیر

این پرنده سبک البته قابلیت تبدیل شدن به گونه شناسایی را نیز دارد. در مدل RC-۲۶B یا یک پاد مخصوص حمل حسگرها و جمع آوری اطلاعات یا یک سیستم تصویربرداری با قابلیت فروسرخ نصب می شود. این هواپیما بیشتر برای بحث های مرزبانی و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کار می رود که البته در شرایط فعلی برای رصد تظاهرات از آن استفاده می شود. در جریان تظاهرات اخیر، پرواز این هواپیما بر فراز واشنگتن، لاس وگاس و مینیاپولیس رصد شده است. این پرنده می تواند با سرعت نهایی ۵۳۰ کیلومتر در ساعت پرواز کرده و ارتفاع پروازی آن نیز بیش از ۹ کیلومتر است.

نقشه پروازی یک فروند جت سسنا متعلق به اف بی آی بر فراز واشنگتن مربوط به ۲ ژوئن

تصویری از جت مورد نظر که احتمالا توسط یک شرکت پوششی برای اف بی آی فعالیت می کند

اما یکی دیگر از دارایی های قابل توجه FBI در این خصوص، تعدادی از پرنده های جت کوچک سری Cessna Citation است که معمولا توسط شرکت های پوششی نیز فعالیت می کنند. در جریان تظاهرات های اخیر؛ خصوصا در شهر واشنگتن، شاهد پرواز چندین باره این هواپیماها بر فراز مناطق پرواز ممنوع در آسمان پایتخت آمریکا بودیم. این هواپیما در صورتی که یک پرواز شخصی یا تجاری بود به سرعت با رهگیری نیروی هوایی آمریکا از محل خارج یا در صورت عدم خروج سرنگون می شد اما باقی ماندن و بر اساس اطلاعات موجود چرخش ادامه دار آن بر فراز این شهر، نشان از خودی بودن آن برای دولت آمریکا دارد.

برخی از کارشناسان در شبکه های اجتماعی ماموریت این پرنده را رصد تماس های تلفن همراه در منطقه مورد نظر می دانند. البته با توجه به تجمع سنگین در اطراف کاخ سفید در روزهای گذشته مشخصا حضور این پرنده در آن منطقه عجیب نخواهد بود.

پرواز پر حاشیه بالگرد گارد ملی بر فراز واشنگتن

در روز اول ژوئن و در جریان یکی از روزهای شلوغ در واشنگتن و ادامه اعتراضات به نژادپرستی در اطراف کاخ سفید، یک فروند بالگرد UH-۷۲ Lakota گارد ملی آمریکا در ارتفاع ۳۰ متری یا کمتر از آن در بالای سر تظاهرکنندگان به پرواز درآمده و با پرواز سریع و مانور دادن خود باعث پرتاب شدن برخی از اجسام کوچک موجود در روی زمین به سمت تظاهرکنندگان شد. این مسئله از جهت دیگری نیز جالب است که بر اساس تصاویر و آرم های نصب شده روی بالگرد، این پرنده مخصوص امداد رزمی نیز بوده است.

پرواز بالگرد گارد ملی بالای سر معترضین در واشنگتن

بالگرد مورد نظر ساخت کنسرسیوم اروپایی یوروکاپتر است. این پرنده در نقش هایی مثل آمبولانس هوایی، آموزش خلبانی و شناسایی مسلح سبک امکان انجام ماموریت دارد و به غیر از نیروهای مسلح آمریکا به کشور تایلند نیز صادر شده است. نیروهای مسلح آمریکا بیش از ۳۲۰ فروند از این بالگرد را وارد خدمت کرده اند. این بالگرد می تواند با سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ارتفاع پروازی نهایی نیز در حدود ۴ کیلومتر است.

البته این پرنده ها تنها بخشی از مواردی است که توسط علاقمندان حوزه هوانوردی مورد بررسی قرار گرفته و قطعا دهها پرنده دیگر بدون امکان رصد و شناسایی آن توسط سایت های تخصصی، بر فراز مناطقی که مردم معترض در آنها حضور یافته اند به پروازهای شناسایی و جاسوسی مبادرت می کرده اند تا احتمالا امکان شناسایی لیدرها و برنامه های آینده معترضان را برای فرماندهان خود، بهتر فراهم کرده و اینگونه عملا نیروهای مسلح ایالات متحده، در خدمت دولتمردان برای سرکوب مردمان خود باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 2
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      5 0
      خلبانش گیج شده
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    8 11
    خود مختاری آشوبگر ها در پورتلند شکست خورد . پلیس مانع ها رو از تو خیابان برداشت و ده ها نفر بازداشت شدن
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      2 1
      بیرون میزنه!!
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      6 2
      01:09 حالا تو خوشحالی ازین قضیه؟؟ این آزادی خواهی رو اینجا خفه کنن از جای دیگه بیرون میزنه!!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      5 9
      الیته همه معترضان هم به کهریزک منتقل شدن
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 7
    آمریکا یک سیا دارد یک ان اس ای که سیا سازمان اطلاعات خارجی آمریکاست و ان اس ای سازمان اطلاعات داخلی آمریکا ، تقریبا از هر 10 شهروند آمریکایی همه سیا را شنیدند و تاحدی می شناسند ولی از همان تعداد نیم یا یک نفر اسم ان اس ای را شنیده ان اس ای به لحاظ پیچیدگی و پلن سازمانی ، تعداد نیرو و درجه نخبگی و امکانات و تسلیحات و ... از همه لحاظ بسیار بسیار فراتر از سی آی ایه و ان اس ای سازمان های جاسوسی بسیار بزرگی هم زیرمجموعش داره مثل ناسا که دقیقا به شکل ناسا سازمان فضایی نوشته می شود یعنی تو گوگل جست و جو کنید فقط آن سازمان فضایی را پیدا می کنید به غیر این ، تمام دستگاه های امنیتی داخلی از ان اس ای تا اف بی آی و ... همه بدون اجازه قاضی اجازه شنود مکالمات و انواع جاسوسی ها داخل منزل ، محیط کار و ... شهروندان آمریکایی را دارند همچنین لیست سیاه کلمات و جملات در اینترنت و اس ام اس و مکالمه و ... برای قفل و رصد بسیار بسیار بلنداست و همواره سیستم های امنیتی به بخش زیادی از جامعه حساس می شن این ها برای شرایط نرماله در چنین مواقعی ضریب های امنیتی چند برابر می خوره یعنی 2 3 روز بعد پایان یافتن اعتراضات تازه دستگیری ها شروع خواهد شد و هزاران آمریکایی در سرتاسر آمریکا و کشورهایی مثل کانادا توسط لباس شخصی ها بازداشت یا بهتر بگیم دزدیده خواهند شد این اتفاق در انگلیس هم افتاد فعلا دارن کنتور می ندازن استارت بازداشت ها نخورده و این هایی که بازداشت می شن درصورت آزادی دیگر به روال عادی زندگی شان برنخواهند گشت چه روحی روانی و حتی جسمی چه انتخاب شغل و ... این ها نشان می ده حاکمان آمریکا بیشتر از اینکه نگران عامل خارجی مثلا برای یک حمله نظامی به خاک شان باشند نگران داخل کشورشون هستند .
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      6 7
      مهم اینه یکماه کل نت رو قطع نکردن و وزیر امنیت داخلیشونم نگفته خوب کردیم که قطع کردیم!!
    • BE ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      1 1
      کسی که ارتباط را قطع نکرده ، کسی است که همه بازی را شروع کرده است. آنها هدفمند هستند بعد از آشوب قانون جدید به راحتی تصویب خواهد شد
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      2 1
      کل شبکه های اجتماعی و ارتباطی دنیا تحت نظرشون هست و اتفاقا قطع نکردند تا با کمک این شبکه ها افراد مخالف رو پیدا کنند.
  • سید DE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    18 5
    مرگ بر امریکا
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    8 20
    عوضش آزادی دارن اینترنتشونم قطع نیست رفاهشونم که دیگه نگو! اصن از رو شکم سیری و رضایت ریختن تو خیابونا واسه کمک به رزمایش پلیس در حالت واقعی،پلیسشونم که چقد نایسه یه جوری کنترل میکنه که بعدا حتی یک نفر هم از دستشون در نره یاد دوران دبستان افتادم که قلدرهای کلاس به بقیه میگفتن بالاخره که از مدرسه میای بیرون،بالاخره که تظاهرات تموم میشه
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    5 7
    مشرق! تو الان برای تنویر ! افکار عمومی از مرگ منصوری بنویسی. رها کن امریکا را .
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 10
    کافر همه را به کیش خود ...
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    5 5
    FBI باید این کار رو بکنه. وظیفه FBI همینه اصلا!!! مهم اینه که کسی کشته نشده.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      2 1
      اره همه رو‌ ناز می‌کنن منتها با ماشین و باتون، نمیکشن فقط کشته میشن مردم :)
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    5 2
    باید استقامت داشته باشند و روز به روز همگانی تر بشه. ان شاء الله دیر یا زود نیروهای نظامیشون هم به معترضینشون میپیوندند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    5 0
    نه که شماها نمیخواید از هوش مصنوعی برای چهره نگاری عابران پیاده استفاده کنید!!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 1
    هر وقت شما مردم سطل آشغال آتش زن تو خیابون کانادا درای و ساندویچ ژامبون دادید تا جون بگیرن اونوقت به FBI گیر بدید!!!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    7 3
    یه خورده هم به اوضاع نابسامان دلار و سکه مقاله بنویسید
  • محمد US ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    4 3
    سلام به نطر من رسانه داخلی ما باید به داخل خود کشور ما متمرکز بشود به دلیل معیشت مردم و گرانی روز افزون نه یک برنامه ی از قبل تعیین شده در ومریکا
  • GB ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    4 3
    نه که شما برای معترضا کیک نوشابه پخش میکنید و میگید عیب نداره عجیجم بیا من کمکت میکنم آشوب کنی. شما از اونا بد ترین.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    3 0
    آنچه امروز(2020) دارد رخ می‌دهد جدیدترین قسمت از سریال بی عدالتی و اعتراض به آن در آمریکا است... 2014: واقعه فرگوسن در پی کشته شدن مایکل براون سیاه پوست و نیز تظاهرات چند ده هزار نفری علیه اسرائیل 2011-2012: جنبش تسخیر وال استریت و 1 درصدی ها 2009: جنبش تی پارتی 1999: کشتار سیاتل علیه مخالفان WTO 1992: ارتش در خیابانهای لس آنجلس 1965: جنبش ضدجنگ ویتنام 1773: جنبش تی پارتی بوستون (جنبش حزب چای)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس