کد خبر 1084527
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
حریق دوباره در جنگل‌های چهارمحال وبختیاری/ پنج هکتار دیگر سوخت

پنج هکتار از جنگل‌های منطقه مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار دچار حریق شد و خسارت‌های قابل توجهی به پوشش جنگلی و مرتعی این منطقه وارد کرد.

به گزارش مشرق، پس از آتش سوزی هشت هکتار از جنگل‌های منطقه «بلیط بلند» در محدوده کارون چهار استان چهارمحال و بختیاری، این بار حریق در مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان از توابع شهرستان کیار دچار حریق شد.

مرتضی زمانپور بیان کرد: این آتش سوزی با اقدام سریع اعضای ستاد پیشگیری و پاسخ به بحران و حضور به موقع نیروهای مردمی کنترل و خاموش شد.

بیشتر بخوانید:

ردّ پای فتنه‌گران در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع

پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان از شهرستان کیار دچار حریق شد وی با بیان اینکه این منطقه دارای پوشش گیاهی زیادی بود، گفت: این آتش سوزی موجب خسارت به جنگل و یک طرح مرتع داری شد.

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: آتش سوزی منطقه مشایخ اگر کنترل نمی‌شد، آتش‌سوزی به یک‌هزار هکتار می‌رسید.

وی از آتش‌سوزی هفت هکتار از باغات شهرستان سامان خبر داد و گفت: اگر این حریق در باغات شهرستان سامان نیز کنترل نمی‌شد، می‌توانست بیش از ۱۰۰ هکتار را در آتش بسوزاند.

وی با بیان اینکه همچنان خطر آتش سوزی‌ها وجود دارد، گفت: بیشتر جنگل‌های استان در حوزه مدیریت منابع طبیعی هستند و مقدار بسیار کمی از آنها توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ تا ۳۰ فقره آتش سوزی در استان صورت گرفته است.

در حالی که هر لحظه از گوشه و کنار جنگل‌های چهارمحال و بختیاری خبر حریق و از بین رفتن گونه‌های جنگلی و جانوری گزارش می‌شود، روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این راستا اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در مبحث حریق جنگل‌ها و مراتع را برای رسانه‌ها ارسال می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی شش سال گذشته اولویت این اداره کل بر مبنای اقدامات پیشگیری از حریق بوده است، گفت: امسال ۶۵ منطقه بحرانی وقوع آتش سوزی در استان شناسایی و احصا شده است.

علی محمدی مقدم افزود: ایجاد آتش‌بر، احداث دیوار و سنگ چینی، شخم عرضی و عمود بر شیب، برداشت علوفه مازاد در مناطق بحرانی حریق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در روستاهای در معرض خطر آتش سوزی با هدف دانش افزایی و آگاهی‌بخشی به جوامع محلی (دهیاران، مرتع‌داران و جنگل نشینان و…) از جمله اقدامات پیشگیرانه این اداره کل است.

۶۵ منطقه بحرانی وقوع آتش سوزی در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است محمدی مقدم ادامه داد: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما همچون حضور و گفتگوی مدیرکل و کارشناسان در برنامه‌های تلویزیونی چشم انداز، بخش خبر، زیر نویس، موشن گرافیک و کلیپ به مدت ۲۰۰ دقیقه، همچنین پخش ۶۰۰ دقیقه برنامه رادیویی با موضوع پیشگیری از حریق در برنامه‌های صبح و زندگی، مردم و مسئولان، گزارشات خبری، هوای زمین، پیک روز، نمایش رادیویی، اقتصاد پایدار و.... از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع رسانی از طریق اصحاب رسانه، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی با هدف ایجاد حساسیت، تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق بحرانی، تهیه و چاپ و تکثیر پنج هزار نسخه بروشور با موضوع پیشگیری از حریق و توزیع بین جوامع محلی جنگل نشین انجام شد.

محمدی مقدم برقراری اکیپ‌های گشت و مراقبت با استفاده از نیروهای جوامع محلی به طور روزانه از ساعت هفت صبح تا ۱۹، برقراری کشیک شبانه روزی اطفای حریق در ۳۰ نقطه استان، تعامل با مردم و جوامع محلی و سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی در اطفای حریق، تأمین و تجهیز ادوات (دمنده، فلاکس بک، آتش کوب، بیل و شن کش و …)، تهیه و خرید ۱۵ دستگاه تانکر و خرید ۹ دستگاه خودرو پیکاپ مجهز به سیستم اطفا حریق روت‌فایر و ارسال به شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و اطفای حریق در سال جاری است.

وی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری طی سه سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر کشوری بین استان‌های زاگرس نشین در زمینه پیشگیری و اطفای حریق ازنظر کاهش تعداد و سطح آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل سرعت عمل و اقدام به موقع شده است.

محمدی مقدم با بیان اینکه خوشبختانه امسال تا کنون آتش سوزی بحرانی در استان رخ نداده است، ادامه داد: هر چند اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است، اما وضعیت اعتبارات مناسب نبوده و نیاز به تهیه و تجهیز ادوات اطفای حریق در سطح بیشتر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اقدامات عملی و تأثیرگذار برای جلوگیری از حریق نیاز است

خطر ایجاد حریق در آستانه آغاز فصل تابستان و خشک شدن اشکوب جنگل‌ها روز به روز در این استان در حال افزایش است و باید تمهیدات ویژه برای جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی اندیشیده شود.

وقوع حریق در جنگل‌ها تمام اقدامات اعلامی از سوی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در زمینه مقابله با حریق را زیر سوال می‌برد که با وجود این همه اقدامات، اما همچنان شاهد حریق در جنگل‌های استان هستیم. اقدامات عملی و تأثیرگذار برای جلوگیری از حریق در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در آستان آغاز فصل تابستان نیاز است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    6 0
    کار عربستانه! قبلا تهدید کرده بود خاک بر سر اون وطن فروشی که برای دلارهای نفتی جنگل آتیش میزنه می خوام ببینم چند تا عربستانی حاصرند نخلستان آتیش بزنند که این بی رگ و ریشه ها افتادن به جان مردم ایران یا جوان هاشو می کشند یا جنگلاشو اتیش می زنند روز قیامت خدا اتیشتون میزنه چه ذوقی هم می کنند از مرگ و ناراحتی مردم خاک بر سرا!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 0
    چند نفر از این ها را بگیرید بیاندازید داخل همان آتشی که روشن کردند تا حساب دست بقیه خائنان بیاید
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      19:33 کاملأ موافقم، بندازینشون اون تو یه کباب خوک حسابی درست بشه!!
  • چهارمحال و بختیاری IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    دیگه زاگرسی نمونده کویر دارن به زور پول سرسبز میکنن بعد جنگلهای طبیعی هزاران ساله زاگرس دارن به راحتی میسوزن کسی جوابگو نیست
  • US ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    3 0
    فکرر کنم کار اقلیتهای فرقه ای موجود در منطقه س

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس