کد خبر 1084236
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
نفتکش ایرانی

در هر عرصه‌ای که به خدا تکیه کردیم و مدیریت و رفتار جهادی داشتیم، پیش رفته‌ایم و پیروز بوده‌ایم.

به گزارش مشرق، «محمد حسین حمزه» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

طلوع انقلاب اسلامی و شرارت مستکبران علیه آن، وضعیتی است که در صدر اسلام هم وجود داشت. انقلاب نبوی و انقلاب ملت ایران، هر دو انقلاب اسلامی بود که معاندان با جنگ، فتنه و تحریم در سودای سرنگونی‌شان بوده و هستند؛ در هر دو صحنه «جهاد و مقاومت مداوم» نسخه‌ای راهگشا بوده و بن‌بست‌ها را شکافته است.

یکی از خطاهای راهبردی دولت طی سال‌های اخیر که کماکان رخ می‌دهد، بزرگ‌نمایی تحریم است. اما آیا «برخورد قوی» با تحریم اینگونه است؟

رهبر معظم انقلاب در پیامی از کاپیتانان و کارکنان شناورهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران که محموله فرآورده‌های نفتی را به ونزوئلا رساندند، قدردانی کردند و به آنان خداقوت گفتند. مقتدای انقلاب بااشاره به اینکه کار بزرگی کردید، تصریح کردند که «حرکت شما حرکتی جهادی بود، کشور را سرافراز کردید. ان‌شاءالله موفق باشید.»

بیشتر بخوانید:

پالس مذاکره به آمریکای درمانده اشتباه محض است

رویترز: آمریکا به دنبال تحریم ده‌ها نفتکش به دلیل صادرات نفت به ونزوئلا است

شایسته توجه است که ایشان این حرکت را حرکتی جهادی دانستند. هر اقدامی، جهاد نیست. جهاد، مبارزه است. جهاد، کوشش هدفمند و بی‌وقفه در راه تحقق اهداف الهی و در میدان پیکار با دشمن است.

تأکید مرتب مقتدای انقلاب به رفتار و مدیریت جهادی منبعث از تعالیم نورانی دین است. مکتب مترقی اسلام، انسان را به جهاد دعوت می‌کند؛ «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» «به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید این برای شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید!» (صف ـ ۱۱) «وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» «و در راه خدا جهاد کنید، و حقّ جهادش را ادانمایید!» (حج ـ ۷۸)

از وصایای مولای متقیان به امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) است که «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَهِ» «خدا را خدا را درباره جهاد با اموال و جان و زبانتان در راه خدا.»

در سنت الهی، اراده، تصمیم، عزم و همت انسان تعیین‌کننده است و همین موضوع، از عمده دلایل تصریح اسلام بر جهاد است. با جهاد و مبارزه در راه خدا بود که بنای غلط و پوسیده طاغوت و سلطنت موروثی ظالمانه برچیده شد و نظام اسلامی استقرار یافت. در طول عمر ۴۰ ساله پُر ماجرای انقلاب، استقامت بر جهاد و مبارزه و ایستادگی برکات زیادی را نصیب کشور و مردم ساخته است.

از همین دریچه، پاسخ ایران به درخواست تأمین بنزین از سوی دولت انقلابی ونزوئلا و عزیمت نفتکش‌های ایرانی به این سرزمین در فضای حساس ناشی از تهدیدهای آمریکا نیز ارزش جهاد را بار دیگر نمایان کرد و آمریکا را به درد آورد که بیش از ۱۰۰ نفتکش، کشتی باری و مسافری مرتبط با خطوط کشتی‌رانی ایران را در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری‌اش قرارداد. این اقدام جهادی و نمایش اقتدار، جریان اول خبری دنیا شد. واشنگتن پست آن را به «شکل دادن به یک مشارکت راهبردی در روابط تهران-کاراکاس» و «چشم‌انداز مرکز نفوذ جدیدی از سوی ایران در امتداد دریای کارائیب» خواند. در داخل، مدعیان اصلاحات و شیپورچی‌های آمریکا به این عملیات افتخارآفرین و موفقیت‌آمیز بی‌اعتنایی کردند. آنها دیدند نفتکش‌ها با اقدام جهادی از اقیانوس اطلس و دریای کارائیب به سلامت عبور کردند، به مقصد رسیدند، آمریکا را با تحریم‌هایش تحقیر کردند و نشان دادند می‌توان بدون دلار و آمریکا که آن را بزک می‌کردند، تجارت و مبادله اقتصادی داشت و سنگ تحریم را خرد کرد.

این پیروزی در امتداد چیرگی‌‎ها و موفقیت‌های ایران اسلامی بر محور سلطه و شرارت در یک نبرد تمدنی است. دشمن وقتی با فتنه، جنگ و تحریم در تقلای علی الدوام برای براندازی نظام است، «جهاد و مقاومت مداوم» تا انقلاب نهایی، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ضرورتی عقلانی است. چون تحریم حرکتی عداوت‌آمیز است، باید در برابر آن «جهاد» کرد و بر همین مبنا «مدیریت جهادی» امری بایسته پیشرفت است؛ پس برخورد قوی با تحریم هم «مدیریت جهادی» است، نه امیدواری به بیرون از مرزها و نگاه به دست دشمن از سوی دولت، نه اینکه مقام محترم دولتی شنبه‌ها در ارگان دولت از تحریم‌ بنالد و انفعال و ضعف نشان دهد.

فقدان «مدیریت جهادی» در دولت طی این سال‌ها آسیب‌ها و خسارات سنگینی را به منافع ملی وارد کرد. دولت در شرایطی حل مسائل اقتصادی تا آب خوردن مردم را به برداشته شدن تحریم از راه مذاکره و توافق با آمریکا گره زد که ایران در اوج اقتدار قرار داشت و در موقعیت به اصطلاح تحریم‌های فلج‌کننده، در روز ۵/۱ میلیون بشکه نفت می‌فروخت. امروز اما پیامد اجرای پیش‌دستانه تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، پایمال شدن برجام از سوی آمریکا و اروپا و تعمیق مشکلاتی است که دولت می‌خواست با مذاکره و برجام آنها را حل کند. ظریف در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی گفته بود: «قبل از برجام بیشتر نفت می‌فروختیم» و «اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد.»

حکیم انقلاب که سال ۹۳ را با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند، اول فروردین ۹۴ فرمودند: «در آن بخشهایی که مدیریّت جهادی را انسان مشاهده کرد، پیشرفتها را هم در آنجا مشاهده کردیم. این البتّه توصیه‌ مخصوص سال ۹۳ نیست، هم عزم ملّی و هم مدیریّت جهادی برای امسال و برای همه‌ سال‌های پیش‌رو برای ملّت ما مورد نیاز است.»

در هر عرصه‌ای که به خدا تکیه کردیم و مدیریت و رفتار جهادی داشتیم، پیش رفته‌ایم و پیروز بوده‌ایم. این امر را به‌ویژه در نهادهای برآمده از انقلاب که در ذاتشان سیال بودن و حرکت انقلابی و جهادی وجود دارد، دیده‌ایم. عرصه اقتصاد یکی از اصلی‌ترین میدان‌های جهاد است که غلبه بر دشمن در آن با روحیه و مدیریت جهادی در همه قوا و دستگاه‌ها محقق می‌شود. رایحه جهاد در مجلس و قوه قضاییه، وقتی با خودباوری و اطمینان و اعتماد به کمک الهی در دولت هم بپیچد، فشار حداکثری به خیر حداکثری تبدیل می‌شود. سرمشق نفتکش‌ها اگر دنبال شود و همّت و تلاش به صحنه بیاید، برکت از جانب خدا است و پیروزی حتمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    تمام کشورهای پیشرفته برای پیشرفت جنگیدن ما هم باید بجنگیم هیچ کس به آدم ضعیف رحم نمیکنه
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    لعنت خدا بر اصلاح طلبان، نماد تحقیر ملی. به جز بعضی هاشون
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    قضيه فتكش ها فقط و فقط براي يكبار آن هم در پي توافق با آمريكا براي تبادل زندانيان بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس