کد خبر 1084223
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
دارو نمایه

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری کووید-۱۹ را به دلیل عوارض جانبی خطرناک این دارو لغو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتد پرس، سازمان غذا و داروی آمریکا روز دوشنبه مجوز که پیش از این به‌صورت اضطراری برای استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین در درمان بیماری کووید-۱۹ صادر کرده بود را لغو کرد.

نام داروی هیدروکسی کلروکین -که چندین دهه است برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد-  از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان به‌عنوان یک داروی احتمالی برای درمان بیماری ناشی از این ویروس (بیماری کووید-۱۹) مطرح بوده و حتی در برخی کشورها از آن استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

شمار مبتلایان کرونا در جهان از ۸ میلیون گذشت

با وجود نگرانی‌های مطرح شده درباره استفاده از هیدروکسی کلروکین، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بارها از تریبون‌های مختلف مدعی مؤثر بودن این دارو در درمان بیماری کووید-۱۹ شده و در حالی که هیچ‌گونه تخصصی در علوم پزشکی ندارد، استفاده از این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ توصیه کرده است.

دونالد ترامپ چندی پیش اعلام کرد که به‌تازگی یک دوره دوهفته‌ای از مصرف هیدروکسی کلروکین را به پایان رسانده و احساس خوبی دارد.

این اظهارات ترامپ با واکنش «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد. وی در این رابطه گفت: «ترامپ رئیس جمهور است و من ترجیح می دهم دارویی که از سوی پزشکان تایید نشده است را مصرف نکند، آن هم با توجه به سن و وزن او. به این گروه وزنی، چاقی بیمارگونه گفته می شود.»

 بر اساس پژوهشی که اخیراً نتایج آن در نشریه پزشکی «لنست» منتشر شده است. استفاده از  هیدروکسی کلروکین نه‌تنها کمکی به بیماران مبتلا به کرونا نمی‌کند، بلکه می‌تواند میزان مرگ و میر در این بیماران را بالاتر ببرد.

به گفته «تدروس ادهانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی، آریتمی (نامنظم بودن ضربات قلب) یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین است که باعث می‌شود استفاده از آن به‌جز برای درمان بیماران مبتلا به مالاریا و بیماری‌های خودایمنی توصیه نشود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس