ویژه ها

روزنامه اصلاح طلب نوشته:هنر دولت روحانی این بود که مانع از سخت‌تر شدن اوضاع شد و مردم به‌درستی متوجه این هنر دولت نشده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**آقای آخوندی؛ بجای «دایی جان ناپلئون» از کارنامه ات بگو!

این روزها اخبار حوزه مسکن بسیار ناراحت کننده و تأسف برانگیز است. از افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی تا افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن در دوره مذکور. یکی از بانیان اصلی این وضع، «عباس آخوندی» وزیر ناکارآمد سابق راه و شهرسازی است.

طبیعتا در شرایط فعلی، وی باید به افکارعمومی درباره عملکرد و کارنامه اش پاسخ دهد.اما متاسفانه روحیات آقای آخوندی از جمله «تکبر و طلبکاربودن از مردم» و «انفعال و خودتحقیری و احساس بدهکاری نسبت به طرف‌های غربی»، «زندگی اشرافی با سرمایه چند صد میلیاردی و ویلای چند صدمتری در لواسان»، «خودشیفتگی در حوزه مدیریتی و نظریه پردازی»، «خودکارشناس پنداری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و...» موجب شده است تا وی در اوج مطالبه گری مردم در حوزه مسکن، بجای پاسخگویی درباره عملکرد خود، یادداشت به ظاهر فرهنگی بنویسد.

در همین رابطه عباس آخوندی در یادداشتی در صفحه اول روزنامه اعتماد با عنوان «برای محمدعلی کشاورز» نوشت:«کشاورز هم درد و رنج مردم را می‌نمایاند و هم آرزوهای بهروزی و سربلندی ایرانیان را واگو می‌کرد. وقتی اثرهایی چون خانه قمر خانم، دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان، سربداران، پدرسالار و گرگ‌ها را می‌دیدی، آینه‌ای بود از فرهنگ ایران با همه فزونی‌ها و کاستی‌های آن و برگردانی از تاریخ ایران با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌های آن».

این روزها درد و رنج بسیاری از مردم مربوط به حوزه مسکن است. اکنون هفت سال از عمر دولت روحانی سپری شده و ۵ سال و اندی از این مدت، مربوط به دوره وزارت آخوندی است. وی در دولت هاشمی نیز مدت ۴ سال وزیر مسکن و شهرسازی بود. به استناد آمار و ارقام موجود، در آن دوره نیز بخش مسکن با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مواجه شد.

وعده توخالی اجرای مسکن اجتماعی، عدم تکمیل مسکن مهر و توهین به خانوارهای ساکن در مسکن مهر، بی توجهی به نوسازی بافت های فرسوده، عدم برخورد جدی با سوداگران زمین و مسکن،  بی توجهی به مطالبات کامیون داران، عدم توجه به ساخت و نوسازی مسکن روستایی، قراردادهای مسئله دار خرید هواپیما،  کاهش روند جذب بار و مسافر توسط ناوگان ریلی، توسعه کند قطارهای سریع‌السیر و برقی، سپردن ۱۰ ساله  طبخ غذای راه‌آهن ایران و شرکت‌های وابسته به یک شرکت اتریشی، دفاع از رویکرد غلط و لیبرالی آزادسازی قیمت ها و...از جمله نقاط ضعف جدی کارنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.

لازم به ذکر است که در آذرماه سال گذشته، «مهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی به اتهام «کارچاق کنی» و تخلفات مالی بازداشت شد. پسر آخوندی در وزارتخانه ای که پدرش در رأس آن بود، با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی می کرد.

گفتنی است آخوندی-آبان ۹۷- در مراسم تودیع خود گفت: «حضرات هر روز تبلیغ می کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته  است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت».

**در آینده حسرت دولت روحانی را می خوریم

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «قدر دولت روحانی را در آینده خواهیم دانست» به قلم «جلال خوش چهره» نوشت:« که مشکلات را مهار و کنترل کند اما در حل مشکلات اساسی مردم و جامعه موفق نبوده است و مردم همچنان در سفره‌های خود با مشکل مواجه هستند. قطعا این امر مربوط به ناتوانی دولت نیست. عوامل زیادی دست به دست یکدیگر دولت تا حدودی توانسته استدادند که پس از انتخابات ۹۶ یک سرخوردگی عمومی به وجود آیدمردم به علت مشکل‌های معیشتی که داشتند نتوانستند علت‌های دقیق این وضعیت را مشاهده کنند و به همین علت، غالبا دولت را مقصر پنداشتند. اگرچه دولت موفقیت خود را به برجام گره زده بود اما باید توجه کرد که دستاوردهای این توافق بزرگ و بی‌سابقه بوده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«هنر دولت روحانی این بود که مانع از سخت‌تر شدن اوضاع شد و مردم به‌درستی متوجه این هنر دولت نشده و دولت نیز در تدوین عملکرد خود و انعکاس آن به‌خوبی عمل نکرده است. عوامل دولت در کابینه و در بخش رسانه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. مردم ایران معمولا پس از گذشت ۱۰ سال اتفاقات را درک می‌کنند. مشکلات اقتصادی محدودی در اواخر دولت اصلاحات به وجود آمد که هجمه‌ها علیه این دولت را زیاد کرد اما امروز مردم قدر آن دولت را می‌دانند و در آینده نیز شاید مردم در مورد دولت روحانی به همین نتیجه برسند».

این روزنامه حامی دولت با توهین به فهم و شعور مردم مدعی شده است که جامعه پس از گذشت ۱۰ سال اتفاقات را درک می کنند و در سالهای آینده مردم قدر دولت روحانی را دانسته و به آن حسرت می خورند! این در حالی است که افزایش قیمت پراید از حدود ۲۰ میلیون به حدود ۹۰ میلیون و همچنین افزایش قیمت سکه از حدود یک میلیون به حدود ۷ میلیون و افزایش ۴ برابری قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و موارد مشابه دیگر، همگی در ۷ سال اخیر و در دولت روحانی رخ داده و مردم آن را کاملا درک کرده اند.

ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶، مدعی شد که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، وضعیت کشور بحرانی شده و این بحران موجب می شود که دلار تا ۵ هزارتومان نیز افزایش یابد. این در حالی است که اکنون قیمت دلار حدود ۱۷ هزارتومان است.

تنها در یک نمونه، تصمیم غیرکارشناسی دولت در دلار ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرد. خسارت های هنگفت و کلان برجام و حذف کارت سوخت و توقف ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد و عدم نظارت بر بازار خودرو و موارد متعدد دیگر را نیز باید به این فهرست افزود.

**انتقاد روزنامه اصلاح طلب از کوتاهی دولت در کنترل قیمت ها

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«"کوتاهی در برابر افزایش قیمت‌ها پذیرفته نیست" این گفته رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اساسا دولت در تمام زمینه‌ها برای مدیریت باید سیاست‌های پایه‌ای که کنترل آنها وظیفه خودش است را مدنظر قرار دهد. به عبارتی دیگر برای هرگونه کنترل اول باید به سراغ عوامل ایجادکننده تورم برود، همانند حجم نقدینگی، مقررات‌گذاری در بودجه دولت، مقررات‌گذاری در مالیات‌ها. این مسائل مهم‌ترین ابزارهایی است که در دست دولت بوده و برای مدیریت اقتصاد باید بر روی این عوامل نظارت داشته باشد. سیاست‌گذاری با توجه این ابزارها در تمام دنیا پذیرفته شده و نشان داده است که کنترل این ابزار بسیار کارآمدتر از دخالت‌های دولت به شکل‌های مختلف است».

یکی از نقاط ضعف جدی دولت این است که بارها از «بایدها» سخن گفته و این در حالی است که خودِ دولت، مخاطب این «بایدها» است.

در سالهای اخیر، افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی، خانوارهای ایرانی را با مشکلات عدیده معیشتی مواجه کرده است.

نکته قابل تأمل اینجاست که ابزار نظارتی به لحاظ ساختاری و نیروی انسانی در اختیار دولت است، اما متاسفانه در این خصوص شاهد قصور و تقصیرهای فراوان هستیم.

دولتمردان در ۷ سال اخیر بارها از موضع منتقد نسبت به افزایش قیمت ها گلایه کرده اند. این در حالی است که مقامات ارشد دولت بابد بجای گلایه و انتقاد، در جایگاه پاسخگو نشسته و درباره عملکرد خود گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    11 0
    پدر عشق بسوزد به درآمد پدرم
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      12 3
      پدر همه مون در اومده . غصه نخور
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      23 0
      هرچی به مغزم فشار میارم ،هرچی از تخیلم کمک میگیرم،هر چی حوادث هفت سال گذشته را مرور میکنم،هیچی،هیچی برای حسرت خوردن از نبود این دولت پیدا نمیکنم.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      21 6
      البته درآینده حسرت این روزها را می خوریم که چرا حسنک وزیر را انتخاب کردیم و هشت سال عمر کشور و ملت را بادهوا(برجام) کردیم!!!!!
    • ممدخان IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      8 0
      با آن کارنامه بسیار ضعیف چگونه دهانش برای اظهار نظر باز می شود !!؟ خجالت و شرمساری از این ملت در وجود اشرافی گری ایشان نفس نمی زند
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      5 0
      برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      6 0
      دولت روحانی بعد از دولت حجت الاسلام هاشمی ضعیف ترین و ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب است.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    11 0
    این خبرها ضرر داره و خودبینی میاره
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    34 1
    یک جهان در حسرت روحانی خواهد سوخت خخخخ
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      24 2
      یعنی اصلاح طلبا در این حد اُسکُل هستن؟ یا خودشون رو به اُسکُلی می زنن؟ :/
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    17 0
    فقط می تونم سکوت کنم. اما نمی دونم این جوابی برای ابلهان هست یا نه.. اما می دونم و مطمئن هستم اصلاح طلبی داره به نماد برای تحقیر ملی تبدیل می شه.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      13 1
      یاد کسانی که رفتند و زن و بچه را رها کردند و کشته شدند تا ما راحت زندگی کنیم که می افتم ....
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      7 0
      واقعا که
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      8 0
      کفر مطلق یعنی ایرانی ها فاسد و بی دین
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 1
    من که دارم حسرت قاجارها و ترکمانچای ها رو می خورم. بعید می دونم ننگین از این دولت روی کار بیاد.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    15 0
    یعنی از فحش بدتر به روزنامه آرمان بده و اون نویسنده مشنگ اش!!
  • SE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    13 0
    همانطور که 7 سال است حسرت دولت احمدی نژاد را میخوریم
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 0
    داداش کنترل قیمت ها با بخشنامه نمی شود باید تولید باشد که متاسفانه سیاستها به حدی ناکارآمد هست که هیچ راه حلی غیر از تعقل واصلاح سیاستها نیست مردم بیچاره شدند دولت قبلی هم همین بود
  • جعفر تیموری IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 1
    وقتی نماینده ای را شورای نگهبان تایید صلاحیت کرد و مردم هم رای دادن و این نماینده به فکر مردم نبود و وزیری میلیاردر را انتخاب کردند آیا مردم مقصرند یا مسئولین ناظر بر اعمال نمایندگان و وزرا؟ پس مشکل از مردم نیست.خودتونو درست کنید با قوانینتون.
  • جعفر تیموری IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 0
    این چه وضعیه؟ هر روز وزیر تبانی گر و اختلاسگر و فراری و محتکر و میلیاردر و دزد؟به خدا این بی وجدانها را از سیاست کنار بذارید مردم حالشون بهم خورد از این همه رانت و اختلاس و دزدی و احتکار و فرار از کشور و پناهندگی در کشور ثانی.یک بار قانون کنید کسی کوچکترین خیانت کرد را غزل و محاکمه کنید دیگه تکرار نمیشه.کسانی برای ۵۰۰هزار تومان زندان میشن عده ای دکل نفتی را گم میکنن با میلیاردها دلار محاکمه هم نمی شن. ای شد عدالت؟
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 0
    ترس در دل مردم انداختن نجومی و کردن شگرد همیشگی شیطان و اصحاب اصلاح طلبش در ایران بوده و هست. قبل انتخابات مردم را از این میترسونند که اگه یکی دیگه بیاد جنگ میشه وسط خیابون دیوار می کشند و...بعد از پیروزی به خواب مرگ میروند و یه سال قبل از انتخابات دوباره به مردم می گند اگه ما بریم اوضاع بدتر میشه و ما نبودیم الان شما رو هوا بودید و..خلاصه همینجوری با وقاحت نرفته برمی گردند و ادامه دارد.این دولت یه جای سالم واسه خرابکاری دولت بعدی نگذاشته با زبون درازی از کارنامه ی افتضاحش دفاع میکنه.؟!!!!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    بقولی میگن رو که نیست سنگ پا قزوینه اگر این حرفو نزنید چی دارین بگین حالا یه سنگ انداختین تو تاریکی شاید... البته نویسنده خوب میداند طی دو دوره ریاست جمهوری بی تدبیرترین رئیس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی انقدر فاصله طبقاتی وشکاف طبقاتی بین احاد و اقشار مردم زیاد گردید ه که سالها برای جبران چنین خسارت سنگین وبزرگی وقت لازم میباشد نویسنده مطلب به روش معمول جریان اصلاحات فرار رو به جلو انجام میدهد در دولت اول تدبیر تنها حرف ایشان فرافکنی و انداختن مشکلات روی دوش دولت قبل از خود بود اما در دولت دوم انقدر خرابی و مشکلات انباشته شده است که نویسنده میداند چنین خرابی احتمالا چندین سال هزینه سنگین روی دوش کشور تحمیل کرده است و بجای پاسخگویی به هزیان گویی رو آورده اند این حداقل دو تا چهار دولت اینده باید انقدر آوار برداری کند تابتواند کشور را به اواخر دولت بهار برساند پس نویسنده با ترفندی که در اینده بتوانند از ان بهر برداری سیاسی کنند میگویند هر دولتی دیگری بجای دولت روحانی بود وضعیت بدتر بود و در اینده حسرت دولت روحانی را خواهیم خورد اما این مهم را نمیگوید که تا چهار دولت اینده یعنی حداقل شانزده سال آواربرداری از تخریب های سهو و عمد دولت تدبیر لازم میباشد تا کشور به حال مطلوب برسد
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    دست دولت بی تدبیر و نا امیدی و اصلاح طلبان برای مردم رو شده است بجای عذر خواهی در پیشگاه ملت بزرگ ایران فرار رو به جلو نکنید
  • سعید IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    اصلاح طلب ها از اولشم اشراف گری را در مملکت رواج دادن و خودشان اکثرا گرین کارتی متکبر اختلاس گر و دروغ گو و ها می دلالها و سودا گران مسکن چون آخوندی جها نگیری و نو بخت و ظریف با بر جام مسخره ااش
  • US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 0
    جواب ابلهان که همین مفسد طلبانند خاموشی ست اینا چون باخته اند!بالا خونه شون دادند اجاره!
  • یحیا IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    همچنانکه امروز حسرت دوران احمدی نژاد را می خوریم. روحانی زانوتو از گلوم بردار. نمی توانم نفس بکشم.
  • US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    16:31آغا یحیی چنان گفتی روحانی زانوت بردار که خفه شدم! که یاد پلیس ملعون امریکا اوفتادم که دور ازجون شما بازانو جون سیاه پوست گرفت البته این طرف ما€...؟؟؟جون ملتی گرفت!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 0
    چرا این مردک بدرد نخور دهنشو گل نمیگیره ،حداقل نمک رو زخم مردم نپاشه
  • رضا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    تا وقتی تعدادی از این مدیران که در این انقلاب بر مسند قدرت آمده و پس از چند سال ریاست و جمع کردن مال و ثروت نامشروع و کار نکردن در زمان تصدی و حتی پاسخگو نبودنشان و با نحوه زندگی اشرافی شان،محاکمه و مجازات نشوند گام دوم انقلاب سرعتی نخواهد داشت و ارواح طیبه بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای معظم و همچنین روح و روان مردم آرام نخواهد شد.
  • ییلان IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    12 0
    تنها هنر دولت روحانی گرانی بود وبس و دروغ
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 0
    متاسفم ٬ کسی که خواب باشه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب بزنه هرگز.حالا حکایت روحانی و اعضای دولتش.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 0
    اره با تورم 200 درصد بایدم حسرت بخوریم -فیلم تبلیغات شون موجوده که گفتن نود روزه مشکلات رو حل میکنیم
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    6 0
    افتضاح هم که هستین باز رو دارین جناح چپ
  • DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 0
    در آینده حسرت دولت روحانی را می‌خوریم دوران بخور درو تمام شد حیف .تازه بناست هرچی تا حالا بردیم رو هم پس بگیرن .
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 1
    جالبه قبل از برجام دلار دو هزار و پانصد تومن بود بعد از امضای برجام دلار حدود 9 هزار تومن شد. الان هم حدود هجده هزار تومن. عزیزان خسته نباشند.
  • شهاب GB ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 0
    انشالله که خود ودار ودسته اش میروند اوین چون بلایی که سر کشور ومردم آوردند درتاریخ نوشته خواهد شد؟؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 0
    سلام فقط می توانم بگویم :رو که رو نیست از سنگ پاست مگر بدتر از این اوضاع هم قابل تصور بود به تبلیغات های ۴ سال پیش خود رجوع کنید و کمی از مردم خجالت بکشید چون سال دیگر مردم تف هم به رویتان نمی اندازند هر چقدر هم سیاست باز باشید شما برای کسانی که حتی به شما رای داده اند هم ۳ سال است که مرده اید
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 2
    باز هم مشرق چرند ساز بیکار ننشست و اصلاح طلبان لیبرال واسه خودش شده آب و نون درد و بلای کرونا بخوره رو سر مشرق آاااااااااااااااااامین
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    وقتی دولت تدبیر نباشد دلمان برای بدبختی های آن دوران تنگ می شود که چگونه پدر ملت را در آوردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس