عباس موسوی نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم، تصریح کرد: کره جنوبی ‌حق ندارد اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به بهانه تحریم‌های آمریکا بلوکه کند.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

موسوی: آمریکا بزودی جلوی ملت ایران زانو خواهد زد

*سفر ظریف به ترکیه و روسیه

عباس موسوی در این نشست به سفر ظریف به ترکیه و روسیه اشاره و عنوان کرد: سفر وزیر خارجه به ترکیه انجام شد و سفر به روسیه نیز امشب یا فردا انجام می‌شود، لازم بود بعد از فروکش کردن نسبی بیماری کرونا قدری تعاملات دیپلماتیک از نزدیک پیگیری شود که ظریف بعد از سفر به سوریه به دو کشور مهم منطقه یعنی ترکیه و روسیه سفر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به نشست کمیته اجرایی مجازی سازمان همکاری‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: در پی اقدام جدید و بدعت گونه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری، ایران در این کنفرانس در سطح معاون وزیر خارجه شرکت کرد و دیدگاه‌ها و مواضع ایران بیان شد. بعد از نشست قطعنامه‌ای نیز تصویب شد که رژیم صهیونیستی قویا محکوم شد.

*صدها هزار ایرانی مقیم کانادا معطل تصمیمات اتاوا

موسوی همچنین به گفت‌وگوی تلفنی بهاروند با همتای آمریکایی اشاره کرد و گفت: معاون وزیر خارجه ایران با معاون وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و روابط کنسولی دو کشور تلفنیگفت‌وگو کرد. متاسفانه کانادایی‌ها علیرغم ادعایی که دارند و در برخی مواقع شاهدیم که خیلی دلسوز اتباع ایرانی می‌شوند، اما سال‌هاست علاوه بر قطع روابط سیاسی، صدها هزار ایرانی را در کانادا معطل تصیمات خود نگهداشته و خدمات کنسولی را دچار اختلال کردند که در مواقع مختلف و به زبان‌های مختلف به آنها گفتیم این موارد باید تفکیک شود و اگر اراده‌ای باشد، آماده همکاری هستیم که بخش‌های کنسولی سفارتخانه‌ها باز شود و به ایرانیان خدمات کنسولی ارائه شود.

وی یادآور شد: الان این کار انجام می‌شود، ولی با مشقاتی برای هموطنان همراه است که امیدواریم این موانع برداشته شود.

*نشست ویدئو کنفرانس سران سه کشور ضامن روند آستانه در آینده نزدیک

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: احتمالا نشست ویدئو کنفرانس سران ایران، روسیه و ترکیه را در آینده نزدیک خواهیم داشت. شاید در سفر آقای ظریف درباره تاریخ برگزاری این نشست توافقی حاصل شود.

* گزارش دبیرکل بر مبنای فشارهای آمریکا و رژیم عربستان

موسوی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر منشا ایرانی سلاح‌های مورد استفاده قرار گرفته در حمله به آرامکو و همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم اجازه ایران برای دسترسی آژانس به سه سایت هسته‌ای و همسویی آن با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: اینها با هم همسو هستند.

وی اقدام دبیرخانه سازمان ملل در خصوص موضوع یمن را بی پایه و اساس و بر مبنای فشارهای آمریکا و رژیم عربستان ارزیابی و خاطرنشان کرد: هیچ سند و دلیل و مدرکی که ادعاهای آنها را ثابت کند، مشاهده نکردیم و آنها براساس برخی اطلاعات خاص این کار را کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باعث تاسف ماست که دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه این سازمان از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار بگیرد و گزارش هایی را تایید یا قرائت و اعلام کنند که پایه و مبنای درستی ندارد و متاسفانه دقت نکنند که سالیان سال است آمریکا سازمان‌های بین‌المللی را گروگان اهداف خود گرفته و به دور از خط مشی آمریکایی‌ها نیست.

*توصیه به آژانس

وی به گزارش آژانس نیز اشاره کرد و افزود: گزارش آژانس ارتباطی با موضوع برجام ندارد و موضوع بسته شده را باز می‌کنند که مبنای ادعاهای آنها ادعاهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است که باز هم جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران تا این لحظه، اینها را کنار گذاشته و ادعاهای رژیمی را بپذیرد و یا مبنای سؤالات خود قرار دهد که خصومت آن با مردم و نظام ما و نظام بین‌الملل و خطر آن برای صلح و امنیت بین‌الملل برای همه محرز است.

موسوی به آژانس توصیه کرد در این زمینه قدری آینده نگری کند و مبنای سؤالات خود را قانونی‌تر قرار دهند. ایران تاکنون همکاری سطح بالایی با آژانس داشته و در گزارش‌های آژانس هم آمده و باید این همکاری‌ها را قدر بدانند و وارد حاشیه سازی بی مورد نشوند. امیدواریم نشست آنها منجر به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مهم، کارآمد و سازنده باشد.

* کره‌ای ها حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به بهانه تحریم‌ها بلوکه کنند

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اموال بلوکه شدن ایران در کره جنوبی گفت: ما مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم. متاسفانه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرده که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.

وی افزود: ملت، تجار ما و خود دولتی‌های ما رابطه خوبی همواره با بخش‌های مختلف در کره جنوبی داشتند، ولی تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست. تحریم‌های آمریکا یکجانبه است و هیچ پشتوانه حقوقی و بین‌المللی ندارد و یک تصمیم خودسرانه یک کشور است که قلدرمابانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار و زور می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: متعجب نیستیم عده‌ای زیر بار می‌روند، آنها حق دارند تصمیم بگیرند چطور زندگی کنند و زیر بار فشارهای دیگران بروند، ولی حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی با این بهانه بلوکه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینها باید به این فکر باشند و روابط دیرینه را خدشه دار نکند. وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همه اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک لازم را انجام داده و می‌دهد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

* امیدواریم کسی به سمت خط قرمز تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نرود 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران این اقدام آمریکا را غیرقانونی و خلاف برشمرد و افزود:همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بر این موضوع وقوف دارند و هم روسیه و هم چین بارها در این زمینه اعلام موضع کرده و اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برشمرده و آمریکا را از این اقدام نهی کرده‌اند.

وی افزود: این اقدام قطعا بی نتیجه است و فشارهای آنها به جایی نخواهد رسید. رایزنی‌های ما با برخی از کشورهای باقیمانده در برجام از جمله روسیه و چین در این زمینه ادامه دارد و آنها اعلام کرده‌اند که چنین چیزی غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این یکی از خطوط قرمز است و امیدواریم کسی به سراغ این خط قرمز نرود.

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم نورث استریم و واکنش آلمان نیز عنوان کرد: جالب است سال‌های سال به جامعه جهانی و کشورهای دوست آمریکا و اروپا هشدار می‌دادیم سکوت در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی آمریکا روزی گریبان شما را خواهد گرفت و آمریکا برای منافع خود و فشار کشورهای مستقل دم از تحریم پروژه نورث استریم می‌زند و داد آلمان‌ها را در آورده است.

وی افزود: ما واکنش آلمان مبنی بر اینکه آمریکا امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته تایید می‌کنیم. آمریکا سال‌های سال نه تنها امنیت انرژی، بلکه با قلدری و تحریم‌های یکجانبه علیه دیگر کشورها امنیت سیاسی و اقتصادی دنیا را به خطر انداخته است و متاسفانه سکوت جامعه جهانی باعث شد اینها پا را فراتر گذاشته و کشورهای دوستی مثل آلمان را نیز تحریم کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحریم آمریکا علیه قضات دیوان کیفری بین‌المللی گفت: اینها نشان می‌دهد آمریکا دنبال آنارشیسم بین‌المللی و بر هم زدن نظم سیاسی و حقوقی در جهان هستند. الان برای کسی جای شک و شبهه‌ای نیست که آمریکا چنین قصد و نیتی دارد. دنیا باید به خودش بیاید.

*اگر در آژانس تصمیم غیرسازنده‌ای گرفته شود، امکان دارد ایران واکنش درخوری به این تصمیم نشان بدهد

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست امروز شورای حکام و در خصوص احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: امیدواریم قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود. مبنای این نشست و ادعای مطرح شده علیه ایران، گزارش رژیم صهیونیستی و ادعای نخست‌وزیر این رژیم که اعلام کردند از طریق جاسوسی توانستند به یکسری اسناد قدیمی که برای دهه‌ها پیش است دست یابند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این رویکرد آژانس را سازنده نمی‌دانیم، آژانس باید بیطرفی خود را حفظ کند و گزارش‌های آن باید متقن و از طریق قانونی و رسمی به دست آنها رسیده باشد. اما به صرف ادعای یک رژیم که از طریق روش‌های غیرقانونی که به این اطلاعات خدشه وارد است، این را قابل قبول نمی‌دانیم و به آژانس هم اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: همکاری‌های ما با آژانس وقتی که کاهش تعهدات دادیم، ادامه یافت و موارد کاهش تعهدات را در اختیار آژانس و با نظارت و اطلاع آنها انجام شد. اگر این رویه را در پیش بگیرند قدری تعامل با این سازمان دچار اشکال خواهد شد.

موسوی گفت: امیدواریم آژانس و بقیه کشورهای عضو شورای حکام زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیرسازنده‌ای اتخاذ نکنند، اگر تصمیم غیرسازنده‌ای گرفته شود، امکان دارد ایران واکنش درخوری به این تصمیم نشان بدهد و احتمالا حدس خواهند زد واکنش ایران چه خواهد بود.

* اینکه در قضیه افغانستان عده‌ای فضاسازی کرده و برخی رسانه‌های بیگانه هم سوء استفاده کنند برای ایران قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و افغانستان و مسائل پیش آمده و حضور سفیر افغانستان در وزارت خارجه ایران گفت: روابط ما با کشورهای همسایه جزو روابطی است که می‌خواهیم روابط خوبی باشد و البته هست. هر کشوری برای همسایگانش حساب ویژه‌ای باز می‌کند که بتواند این روابط را در همه سطوح گسترش دهد.

موسوی یادآور شد: روابط با جمهوری اسلامی افغانستان همین اولویت را برای ما داشته و دارد. همیشه روابط خوبی داشته و داریم. جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است میزبان برادران و خواهران افغانستانی در ایران بدون منت است و آرزومند صلح و امنیت در آن کشور است. 

وی گفت: در جریان هستید که ایران باعث شد فرآیند سیاسی که در افغانستان دچار خلل شده بود به نوعی درست شود و دولت جدید در افغانستان بعد از مدتی شکل گرفته است.

موسوی یادآور شد: اما این مسائل باعث نمی‌شود ایران چشم خودش را بر روی برخی اقدامات غیرقانونی کسانی ببندد که با اهداف مختلف وارد کشور ما می‌شوند. وقتی مرز و گمرکی را گذاشته‌اند طبیعی است که نمی‌توان از طرق دیگر وارد کشور شوند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه عده‌ای با اغوای قاچاقچیان و با اهداف تروریستی و یا اهداف غیرقانونی و یا نیت‌های مختلف وارد کشوری می‌شوند، طبیعی است هیچ کشوری به آنها این اجازه را نخواهد داد و با کسانی که قانون شکنی می‌کنند و مرزهای رسمی کشورها را به خطر می‌اندازند، مماشات نخواهد کرد.راه برای ورود به ایران از طریق مبادی رسمی، گمرکات و مرزها باز است، اما ورود غیر قانونی به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

موسوی ادامه داد: اتفاقاتی که اخیرا افتاد هیأتی از ایران به کابل رفت و سفارتخانه ما فعال است و به سفیر افغانستان نیز نکاتی را یادآور شدیم، ولی اخیرا عده‌ای با تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ایران و برخی اماکن دیپلماتیک کشورمان سعی کردند که از فضاهای به وجود آمده به نفع بیگانگان و تخریب روابط دو کشور سوءاستفاده کنند. عده قلیلی بودند که ما به سفیر افغانستان این هشدار و تذکر را دادیم که این گونه اقدامات و حتی برخی توهین‌ها و هتک حرمت‌ها غیرقابل تحمل است. ما همکاری را داریم و اگر سؤالات و ابهاماتی باشد پاسخ می‌دهیم، ولی اینکه کسانی بخواهند فضاسازی کرده و رسانه‌های خاص بیگانه از این وضعیت با اهداف مختلف سوء استفاده کنند، برای ایران قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بارها این نکات را به سفیر افغانستان یادآور شدیم. عده‌ای تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ما برگزار و سعی کردند از این فضا به نفع تخریب روابط سوء استفاده کنند. به سفیر افغانستان این هشدار و تذکر را دادیم.

*خیلی منتظر این نیستیم که در آمریکا چه کسی و یا کدام حزب سر کار می‌آید

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ظریف مبنی بر انتخاب مجدد ترامپ و تاثیر آن بر سیاست‌های ایران عنوان کرد: سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست و خیلی منتظر این نیستیم که در آمریکا چه کسی و یا کدام حزب سر کار می‌آید. در طول ۴۰ سال گذشته رفتار آنها را امتحان کردیم و یکی از یکی بدتر. برای ما خیلی مهم نیست که چه کسی بر سر کار می‌آید.

موسوی خاطرنشان کرد: آنچه آقای ظریف به عنوان کارشناس آمریکا مطرح کرد و اینکه این بحث‌ها در ماه‌های اخیر مطرح بوده و هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک‌ می‌شویم این بحث‌ها هست. فکر می‌کنم آقای ظریف پاسخ هوشمندانه‌ای به اظهارات اخیر ترامپ داد مبنی بر اینکه «خیلی منتظر جانشین من نباشید و انتخاب خواهم شد و اگر می‌خواهید مذاکره کنید الان مذاکره کنید». ظریف خواسته به او بگوید که ممکن است شما انتخاب شوید و ما خیلی منتظر رقیب شما هم نخواهیم بود و اینکه با شما مذاکره نمی‌کنیم دلایل دیگری دارد که خودشان بهتر می‌دانند.

وی افزود: مهمترین دلایلی که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، بدعهدی آمریکا و فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی است که رژیم آمریکا علیه ملت ایران روا داشته است. بحث عدم مذاکره با آمریکا کماکان سر جای خودش است.

موسوی گفت: آمریکایی‌ها باید از این شیوه و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دست بردارند و به تعهداتشان در برجام بازگردند و خساراتی که به ملت ایران در این مدت وارد کردند، جبران کنند. بعد اگر این اقدامات را انجام دادند، نه مذاکره دوجانبه بلکه مثل بقیه اعضای برجام بنشینند و گفت‌وگو کنند.

* آمریکا اصلا در جایگاه توصیه به دیگران نیست

 وی درباره اظهارات پامپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر ایران تا زمانی که مثل کشور رفتار عادی داشته باشد، گفت:‌ آمریکایی‌ها بعد از رفتارهای غیرطبیعی و غیرمعمولی که در گذشته و ماه‌های اخیر از خودشان بروز دادند، اصلا در جایگاهی نیستند که به کشوری توصیه کنند مثل کشور عادی برخورد کنند. مگر آنها کشور عادی هستند، مگر رفتار آنها در صحنه بین‌المللی عادی است. تروریسم اقتصادی و فشاری که بر ملت‌ها و حتی بر کشورهای دوست می‌آورند نشانگر رفتار عادی یک کشور است؟

موسوی گفت:‌ از آنها خواهش می‌کنیم دیگر از این الفاظ حداقل درباره ایران استفاده نکنند که مورد مضحکه جهانیان قرار می‌گیرد.

*ابراز خرسندی از نامه وزیر خارجه چین به گوترش

سخنگوی وزارت خارجه از ارسال نامه وزیر خارجه چین به دبیرکل سازمان ملل در خصوص مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: ایران و چین جزو کشورهای مستقلی هستند که در قبال یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی می‌کنند و امیدواریم اگر کشورهای مستقل جهان چنین رویکردی دارند وارد این کارزار شوند در حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی تا شاهد یک رفتار نرمال و طبیعی در بین مقامات آمریکایی باشیم و صلح و امنیت بین‌المللی را پاس بداریم.

*سفر ظریف به ترکیه

موسوی درباره سفر ظریف به ترکیه گفت: بعد از مدت‌ها لازم بود همکاری‌های ما مرور شود و مقامات دو کشور از نزدیک همدیگر را ببینند و درباره مسائل مختلف از جمله روابط دوجانبه ترددهای مرزی کامیون ها و مسائل منطقه‌ای که مشترک پیش می‌بریم و همینطور مسائل بین‌المللی رایزنی داشته باشیم. طیف وسیعی از مسائل دوجانبه منطقه‌ای بررسی خواهد شد و تا ساعاتی دیگر نشست‌ها شروع شود.

*طرح ایران برای فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی اگر رژیم صهیونیستی اقدام به الحاق کرانه باختری کند واکنش رسمی ایران چیست؟ گفت: ما پیش از این واکنش نشان داده و اعلام کردیم این اقدام غلطی است. کل سرزمین اشغالی است و اشغال مجدد سرزمین‌های اشغالی بدعت جدید و عجیب و غریبی است که تنها از رژیم صهیونیستی برمی‌آید. طرح‌هایی که تاکنون در خصوص برقراری صلح در فلسطین  و احقاق حقوق فلسطینی‌ها بود به نظر ما موفق نبوده چون یکجانبه بوده و طرف اسرائیلی‌ها را گرفته و نتوانسته توقعات ملت فلسطین را برآورده کند و همه به شکست انجامیده است.

وی به طرح ایران اشاره کرد و آن را منصفانه و دموکراتیک خواند و افزود: ایران طرح همه پرسی را بارها مطرح و در سازمان ملل به ثبت رسانده است. اگر سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عربی و اسلامی برای ملت فلسطین نیت خیر دارند به طرح ایران بازگردند، برگزاری همه پرسی در سرزمین‌های اشغالی و بازگشت همه آوارگان و حضور همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است.

موسوی افزود: اگر به این سمت برویم فلسطینی‌ها در همه پرسی آزاد سرنوشت خود را تعیین و مشکلات خود را حل و همه دنیا این وضعیت را به رسمیت خواهد شناخت. طرح‌هایی که پیش از این مطرح شده ناقص و بر خلاف منافع فلسطین بوده که با شکست مواجه شده است.

* علت قطعی صادرات گاز ایران به ترکیه

وی درباره توقف دو ماهه صادرات گاز ایران به ترکیه هم خاطرنشان کرد: دلیل قطع صادرات فعلی ما به ترکیه اقدامی تروریستی بوده که در خاک ترکیه رخ داده و صدور گاز را مختل کرده و دلایل اقتصادی و سیاسی ندارد. طرف مقابل (ترکیه) باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارت و انفجار اقدام کند.

موسوی عنوان کرد: ممکن است به عنوان یکی از مباحث در سفر ظریف مطرح شود، امیدواریم هر چه زودتر خطوط تعمیر و صادرات گاز از سر گرفته شود.

*به هیچ وجه نگران خروج آمریکایی‌ها از افغانستان،  عراق و سایر کشورهای منطقه نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز بیان کرد: ما به هیچ وجه نگران خروج آمریکایی‌ها از افغانستان،  عراق و سایر کشورهای منطقه نیستیم. تاکید داریم و مطمئن هستیم که حضور آنها باعث ناامنی و جنگ در منطقه ماست.

وی بیان کرد: این مدتی که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان حضور داشتند، مگر شاهد حملات مختلف و بمب گذاری‌ها و کشتار مردم بیگناه در افغانستان نبودیم. حضور نیروهای بیگانه است که باعث تنش هم در داخل کشورها و هم در منطقه ماست. 

موسوی همچنین گفت:‌نیروهای آمریکایی هر چه زودتر از منطقه و ما کشورهای اسلامی خارج شوند، خود نیروهای موجود در این کشورها با گفت‌وگو به راه‌حل صلح و امنیت دست می‌یابند. نه تنها نگران خروج آمریکا و ناامن شدن کشورهای منطقه نیستیم،  بلکه حضور آنها را باعث ناامنی می‌دانیم و امیدواریم این خروج هر چه زودتر انجام شود.

*نشست حضوری سران سه کشور ضامن روند آستانه هنوز هم در دستورکار است

وی درباره نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه گفت:‌ قبل از کرونا قرار بود این نشست در تهران برگزار شود اما بعد از کرونا مجددا در دستورکار قرار گرفت و یکی دو بار به صورت تله کنفرانس وزرای خارجه سعی کردند گفت‌وگو و زمینه نشست را آماده کنند. فکر می‌کنم هنوز نشست حضوری در دستورکار باشد. باید شرایط را مجدد دید.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اگر روند کاهشی کرونا ادامه یابد و قدری شرایط بهتر شود احتمال می‌دهم نشست به صورت حضوری برگزار شود. میزبان ایران است و این آمادگی را اعلام کردیم، ولی بایستی این موضوع با توافق هر سه طرف باشد. اگر روال همین گونه پیش برود خیلی از رفت و آمدهای دیپلماتیک ممکن است مجددا تحت تاثیر قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در رایزنی‌هایی که این دفعه با دوستان در روسیه و ترکیه خواهیم داشت این وضعیت مشخص و اطلاع رسانی شود.

*موضوع گفت‌وگوهای آمریکا و عراق مسئله داخلی عراق است

وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای عراق و آمریکا و اینکه آیا ایران در بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق با مقامات عراقی در ارتباط بوده‌اید؟ عنوان کرد: موضوع گفت‌وگوهای آمریکا و عراق مسئله داخلی عراق است و جمهوری اسلامی ایران دخالتی در این زمینه ندارد، اما اگر موضوع گفت‌وگو، خروج نیروهای آمریکایی از عراق است، به نظر ما بعد از اعلام نظر قاطع مجلس، مردم و دولت عراق، این خروج باید زودتر انجام شود.

موسوی به اظهارنظر مضحک یکی از مقامات آمریکایی اشاره کرد که گفته بود ما براساس دعوت ملت و دولت عراق در این کشور هستیم، همچنین بیان کرد: ملت عراق با صدای رسا و با تظاهرات مختلف، مخالفت خود را با حضور آمریکا اعلام کرد و بعد از اعلام نظر دولت و ملت عراق و پارلمان این کشور که خروج آمریکا را غیرقانونی اعلام کرده حضور آنها غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند. روند این موضوع با دولت و ملت عراق است و مذاکره خواهند کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: نظر صریح و شفاف ایران احترام به نظر دولت و ملت عراق بر خروج نیروهای بیگانه از خاک کشورشان است.

*تا به حال تصمیم و پیشنهاد قاطعی از طرف اوکراینی دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های ایران در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: چارچوبی برای حل و پیگیری موضوع با دولت اوکراین طراحی کرده بودیم، ولی با تعلل آنها در پاسخ به پیشنهادات خودمان مواجه شدیم. چند روز سفیر اوکراین به وزارت خارجه آمد و آمادگی ایران را برای تسریع در این روند اعلام کردیم و یکی از موضوعات جعبه سیاه هواپیما بود و امیدواریم هر چه زودتر کار انجام و محتویات این جعبه‌ها خوانده شود که تا حالا تصمیم و پیشنهاد قاطعی از طرف اوکراینی دریافت نکردیم.

موسوی افزود: امیدواریم ظرف روزهای آینده که رایزنی‌ها ادامه دارد، این کار صورت گیرد. حسن نیت خود را اعلام کردیم و گفتیم آماده‌ایم در اوکراین و فرانسه همکاری کنیم که جعبه سیاه آنجا قرائت شود.

*بهانه تراشی کانادایی‌ها

وی درباره مهمترین مانعی که کانادایی‌ها برای برقراری مناسبات کنسولی مطرح می‌کنند، گفت: نمی‌دانیم دلیل اینکه درخواست ایران را پذیرش نمی‌کنند، چیست. می‌گویند چون رابطه سیاسی نداریم و این بهانه خیلی مسموع نیست. در پی سقوط هواپیما کاسه داغ‌تر از آش شدند، ولی زمانی پای خدمتگزاری به صدها نفر تبعه ایرانی در کانادا مطرح است که ما می‌خواهیم آنها برای رفع مشکلات کنسولی به مشقت نیفتند، ولی آنها پشت گوش می‌اندازند. در ادعاها و نیت آنها تردید داریم.

* امیدواریم عربستان به مسیر صحیح برگردد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص رویکرد عربستان در قبال ایران و مواضع اخیر مقامات این کشور از جمله نماینده دائم عربستان در سازمان ملل که تجدید روابط با قطر را مشروط به شروطی از جمله کاهش روابط با تهران کرده‌، عنوان کرد: در مجموع این رویکرد عربستان سعودی را سازنده نمی‌دانیم،  یعنی چه رابطه کشوری را با من کم کن تا با من رابطه داشته باشی؟ نه با قواعد دیپلماتیک سازگار است و نه با هنجارها و حقوق بین‌الملل. هر کشوری مستقل و آزاد و مختار است که سطح روابط خود را با سایر کشورها تنظیم کند.

وی بیان کرد: امیدواریم عربستان به مسیر صحیح برگردد هم سوء تفاهمات خود را با ایران رفع کند، هم با کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس از در دوستی بربیاید،  خواهان اختلاف هیچ کشور اسلامی و همسایه نیستیم و خودمان هم علاقه نداریم با کشورهای همسایه و مسلمان دچار اختلاف و یا سوءتفاهم و خصومت باشیم، هم آمادگی داریم روابط خود را با کشورهای همسایه و مسلمان بهبود ببخشیم و هم حاضریم کمک کنیم هر جا کاری از دست ما برمی‌آید برای نزدیکی دیدگاه‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: توصیه به همسایه جنوبی ما این است که قدری از توهمات فاصله بگیرد و معادلات فرامنطقه‌ای را کمتر در مسائل دوجانبه در نظر بگیرد. در رفتار با کشورهای همسایه و خلیج فارس و اگر این رویکرد صحیح را در پیش بگیرند، ثمرات آن هم برای خودشان قابل مشاهده خواهد بود و هم برای کشورهای منطقه.

*دستگیری قاضی منصوری 

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری قاضی غلامرضا منصوری متهم اقتصادی در رومانی نیز گفت: اینکه ایشان در سفارت دستگیر شده خیلی دقیق نیست. براساس اطلاعاتی که دارم ایشان به سفارت ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته که چه کار باید بکنم که توسط سفارت راهنمایی‌های لازم به ایشان برای بازگشت به کشور شده بود. از طرفی هم ایشان تحت تعقیب اینترپل ایران با حکم مرجع قضایی بوده است که این هم روند خودش را طی کرده بود و از طریق اینترپل ایران با اینترپل رومانی ایشان وقتی در رومانی بوده و ظاهرا حالش هم قدری خوب نبوده و به بیمارستان مراجعه می‌کند تحت حفظ قرار می‌گیرد و بازداشت می‌شود.

وی افزود: وزارت خارجه معمولا در این گونه موارد احکام یا دستوراتی که مراجع قضایی می‌دهند راسا اجرا نمی‌کند و سعی می‌کند به صورت قانونی این اقدامات انجام شود که در حال انجام است و انشاءالله اطلاع رسانی بیشتری انجام خواهد شد.

* توصیه به اتباع افغانستانی و دیگر کشورها از مبادی رسمی وارد ایران شوید

خبرنگار صدای افغان درباره باز نبودن مبادی رسمی برای ورود اتباع افغانستان به ایران و عدم صدور روادید سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در شرایطی که بعد از کرونا در دنیا به وجود آمد و به ویژه در منطقه ما قدری ورود و خروج مختل شده است. ورود و خروج کالاها وجود دارد، ولی ورود و خروج افراد نیازمند قوانین و مقرراتی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت و بقیه دستگاه‌ها اجرا می‌کنند و زمانی شرایط مهیا شد صدور ویزا نه تنها با افغانستان، بلکه با بقیه کشورهای همسایه از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: به اتباع افغانستانی کماکان توصیه می‌کنیم و کسانی که دوست ما هستند و برای آنها در همه زمینه‌ها احترام قائل هستیم سعی کنند مبادی رسمی را در مواردی که باز شده برای ورود و خروج به ایران انتخاب کنند. باید مرزهای صلح و دوستی باشد و امیدواریم فریب قاچاقچیان انسان، مواد مخدر و در بعضی موارد تروریست‌ها را نخورند و به صورت غیرقانونی وارد کشور ما نشوند. طبیعی است مرزبانان و نیروهای امنیتی و انتظامی ما نه تنها در مرزهای ما بلکه در مرزها با ۱۵ کشور همسایه در قبال ورود غیرقانونی ایستادگی خواهند کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مرزبانی و دیپلماتیک با مقام‌های افغانستانی داشتیم. هیات‌هایی از طرف ما به آنجا رفته و هیأتی از آن طرف آمده است و احتمال می‌دهم در آینده نزدیک نیز یک هیأتی نه برای این موضوع بلکه برای بحث روابط دوجانبه، توسعه و تعمیق روابط و به خصوص در حوزه اقتصادی به ایران سفر کنند که احتمال دارد در حاشیه این سفر این مباحث مطرح شود که اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست نیز شهادت امام جعفر صادق را تسلیت گفت و یاد محمدعلی کشاورز هنرمند فقید کشورمان را گرامی داشت. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    22 5
    خوشم میاد ماهیت خودتون رو نشون میدین! کشیدن زیر برجام و فروش نفت رو در حد صفر رسوندن، تموم بانکهامون تحریم شدن، ملت دارو گیرشون نمیاد اونوقت آقایون خم به ابروشون نمیاد اما به محض اینکه میخوان جلوی واردات سلاحشون رو بگیرن تهدید به استفاده از بمب اتمی میکنن!! تناقض اینجاست اسلحه از مردم مهمتره
    • US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      6 2
      آدم ناحسابی این سلاح ها برای امنیت مردم و ناموس مردمه . یادم نمیاد کسی از مقامات جمهوری اسلامی در مورد تحریم ها سکوت کنه . در ضمن الکی مردم مردم نکنید شما اگر واقعا طرفدار مردم بودید در برابر مزدورانی چون مریم رجوی ، رضا پهلوی و مسیح علی نژاد و رضا حقیقت نژاد و .... که از مقامات آمریکا برضد مردم ایران درخواست تحریم های شدیدتر رو میکنند ساکت نمی نشستید . شما بهتره رک و روراست بگید که شما دلتون واسه قدرت تنگ شده . الکی مردم مردم نکنید .
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      1 0
      این بچه سوسول کیه! چه ژیگول هم هست
    • عمران IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      امنیت ملی کشور صدرصد مهمتر هیچ یک از این مردم راضی نستن درازای شکم همه چیزخود را غیرت شرف خاک کشور بفروشند. منکر اشتباهات اونا نیستم ولی حرف شما هم درست نیست دشمن چه با رجام چه بی برجام هدفش فشار حداکثری تا ملت ایران بادست خودشون قبر خودشون بکنند یعنی بیفتن به جون نظام دولتشون وفاتحه کشوری بنام ایران. بخون. حالا که شده ولی دیگه نباید تن به خواسته ها یا چشمشون به دنبال غرب نباشه خیالت راحت از گشنه ای نمی میری
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 12
    ادعای سازمان ملل مبنی بر منشٱ ایرانی بودن موشک های کروز در حمله به آرامکو و نیز رویکرد آژانس درباره ایران همه برای اجرای سناریو لغو تحریم های تسلیحاتی می باشد ایران باید از همین حالا گزینه های خود را برای مقابله به مثل باجدیت اعلام کند و از انفعال فعلی خارج شود
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 4
    متسفانه قبلا از این تهدیدات کردید و چون اقدامی نکردید چندان قابل اعتنا نخواهید بود
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 4
    اگه این بیان بیان دیپلماتیک هست من یکی حالم از هرچی دیپلماسیه بهم می خوره. اخه کره حق ندارد ما را اذیت کند و گرنه بد است یعنی چی مگه بچه ۵ ابتدایی هستی؟ یا اژانس روند بی طرفانه اش را حفظ کند مگه اژانس تا الان بی طرف بوده؟!
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 9
    دولت روحانی دارد عزت را از این مردم میگیرد این از وضعیت معیشت، مجارای بنزین و...... حالا کسانی که میگفتن زبان دنیا را بلد نیستید این قدر دچار ضعف استهلال شدند که کره جنوبی هم واسه ما شاخ شده...... کشور کره‌جنوبی:با این که در تمام زمینه ها از آمریکا پیروی کرده حتی از دستگاه دیپلماسی ما مورد انتقاد قرار نگرفته....‌‌ تازه برند های لوازم خانگی سامسونگ و ال جی که از ایران دارن جمع می کنند، با قاچاق و بدون تعرفه و مالیات دارند وارد میکنند و کمر تولید داخل شکستن... خداوند شما هارا خوار کند همانطور که با ننگ جام و فریب دروغ ملت ایران را کوچک کردند
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      پ ن پ تعرفه سنگین بگذارند، تا مجبور باشیم لوازم خانگی با کیفیت کمتر را هم چندبرابر قیمت بگیریم!؟ مثل خودرو!!؟
  • محمد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    انشاالله علی برکت ا....
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 1
    خدا وکیلی اکر ثروت خدا دادی نداشتیم کدام یک از این بظاهر دوستان ایران از لبنان کرفته تا آن چینی ها متقلب الان د کنار ما بودند ضرب الامثل قربون بند کیفتم تا نفت و طلا دارید رفیقتم
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      0 0
      16:27 واقعأ، فقط آمریکایی‌های خوب و موُدب هستند که برای هیچ چی به کشور ما قبل از انقلاب کمک میکردن که حیف شد رفتن یه عده ای یتیم شدن دارن جفتک میندازن!!!
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    شما که ادعای دشمنی با آمریکای جهان خوار رو دارید .چرا زورتون به کره جنوبی که فقط در حد شهر نوی آمریکاست نمیرسه؟ چرا اموال کره را مصادره نمیکنید؟ چرا کشتی ها ومحموله های کره را در خلیج فارس ودریای عماد تصاحب نمیکنید تا درسی باشدبرای دیگر دشمنان؟چرا فیلم ها وسریالهای کره ای را از تلویزیون وشبکه های فیلیمو جمع نمیکنید ؟ چرا تابلوهای سامسونگ وال جی را درسراسر ایران جمع نمیکنید؟وووو
  • DE ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر کسی به سراغ این خط قرمز رفت چکارش می کنی ؟؟ هیچوقت تهدید توخالی نکن !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس