اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است سایه کارنامه منفی دولت روحانی، بر سر آینده سیاسی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی سنگینی می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

آمریکای وحشی چرا سال ۷۸ و ۸۸ از آشوب‌افکنی شما حمایت کرد؟!

یک بازداشتی فتنه ۸۸ می‌گوید تصویرسازی اصلاح‌طلبان از آمریکا و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های آن دروغ بود.

در حالی که بحران اقتصادی شدید و مرگ و میر بی‌سابقه در اثر کرونا در کنار اعتراضات گسترده ضد تبعیض و خشونت و سرکوب، ۱۴۰ شهر آمریکا را فرا گرفته، محمدرضا جلایی‌پور (پسر حمیدرضا جلایی‌پور) در یادداشتی تلگرامی نوشت: در روایت آمریکا شیفته بخشی از روشنفکران ایرانی و رسانه‌ها، آمریکا یک دموکراسی پیشرو تصویر می‌شود و انتقادات رادیکال روشنفکران آمریکا و جهان به نقش روزافزون پول و رشوه قانونی و رسانه در کاهش تأثیر معنادار رأی‌ عموم شهروندان در تغییر قوانین و نمایندگان و رهبران آمریکا، چندان بازتابی پیدا نمی‌کند.

مثلاً این روشنفکران و رسانه‌ها به مخاطبان ایرانی‌شان نگفته‌اند که در میان همه کشورهای جی ۷، آمریکا بیشترین نابرابری درآمدی را دارد، شکاف درآمدی نژادی در آمریکا در ۵۰ سال گذشته افزایش داشته است، شکاف ثروتی ثروتمندترین و فقیرترین آمریکایی‌ها در سه دهه گذشته دو برابر شده است، امروز حدود ۵۰ میلیون آمریکایی زیر خط فقرند، آمریکا در دهه‌های اخیر بیش از هر کشور دیگری در جهان کودتا و ترور و کشتار نظامیان و غیرنظامیان انجام داده است، آمریکا مهم‌ترین حامی نظام آپارتاید اسرائیل اشغالگر و تعدادی از اقتدارگراترین دولت‌های جهان است و نوام‌چامسکی، حزب جمهوری‌خواه آمریکا را خطرناک‌ترین سازمان سیاسی کنونی در جهان و آمریکا را مهم‌ترین تهدیدکننده نظم و امنیت جهانی و محیط‌زیست می‌خواند.

بسیاری از نهادهای سیاسی و حقوقی و اقتصادی، جنبش‌های مدنی، مؤسسات آموزشی و دستاوردهای علمی و فکری و فرهنگی و صنعتی آمریکا شایسته تحسین و الهام‌گیری‌اند، اما آمریکا روی دیگر تاریک‌تری هم دارد که برای عموم مخاطبان ایرانی ناآشناست و برآمدن ترامپ و قتل جورج‌فلوید گویی از این سویه‌های آمریکا برای بخش بزرگ‌تری از شهروندان ایران پرده برمی‌دارد».

وی می‌افزاید: اصلاح‌گران ایران برای الگوسازی و الگوگیری می‌توانند در جهان امروز نمونه‌های بسیار بهتر و عادلانه‌تری از آمریکا داشته باشند (از جمله در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی). به فقدان آب شرب و لوله‌کشی در غیزانیه باید اعتراض کرد، اما نه با ساختن تصویری غیرواقعی از آمریکا که فیلنت میشیگانش از آب شرب غیرآلوده محروم بوده است. به تبعیض علیه مهاجران باید اعتراض کرد، اما نه با الهام‌گیری از آمریکا که کودکان مهاجران را از والدینشان جدا و در قفس زندانی می‌کند. از کارآفرینی و بهبود محیط کسب و کار باید حمایت کرد، اما نه با ساختن تصویر آرمانی از امثال ایلان ماسک و استیو جابز که شرح شارلاتان‌گری‌هایشان سال‌هاست منتشر شده است.

این یادداشت در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی تا همین چند سال پیش و به تقلید از امثال فوکویاما، اصرار داشتند لیبرال- دموکراسی آمریکا را «پایان تاریخ» جا بزنند و سیاست و حکومت و اقتصاد این کشور را الهام بخش بنامند. حتی در سرکوب‌های وحشیانه اخیر نیز برخی از همین‌ها مدعی شدند در آمریکا  آزادی‌هایی وجود دارد که در ایران نیست(!)

در عین حال باید از نویسنده پرسید همین آمریکای وحشی و جنایتکار و سرکوبگر به عنوان بزرگترین تضییع کننده حقوق بشر (حقوق ملت آمریکا و سایر ملت‌ها) با چه معیاری از بانیان فتنه و آشوب در سال‌های ۷۸ و ۸۸ و... حمایت کرد؟ چرا مفسدترین حکومت دنیا ادعا می‌کرد از اصلاح‌طلبی (رفورم)‌ و اصلاح‌طلبان در ایران حمایت می‌کند؟!

تعداد محکومان و ممنوع‌الخروج‌ها نشانه حیات اصلاح‌طلبان است(!!)

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، سند زنده بودن این طیف را در حبس یا ممنوع‌الخروج بودن بسیاری از سران این جریان عنوان کرد!!

عبداله ناصری در گفت‌وگو با نامه‌نیوز و در پاسخ این پرسش که وضعیت کنونی اصلاحات را چطور می‌دانید. آقای زیباکلام چند وقت قبل گفته بود که «اصلاحات مرد» نظر شما چیست؟ اظهار داشت: اصلاحات اگر زنده نبود کانون‌های متعلق به اصولگرایان، تنگنا برای آن ایجاد نمی‌کرد.

در پاسخ به این سوال که علائم حیات این جریان چیست؟ گفت: از علائم حیاتی مهم اصلاحات این که بسیاری از هواداران و بزرگان این گفتمان یا در حبس‌اند یا در حصراند یا ممنوع‌العمل‌اند یا ممنوع‌الخروج. کار شورای نگهبان در انتخابات ۲ اسفند در قلع و قمع نامزدهای اصلاح‌طلب نشان زنده بودن و هم قدرتمند بودن آن است.

وی درباره موقعیت اجتماعی اصلاح‌طلبان گفت: قبول دارم که به نسبت ۵ سال قبل خیلی ضعیف شده است و علت آن هم عملکرد دولت، فراکسیون امید و مدیریت شهری پایتخت بوده است. اینها همه علائم حیاتی اصلاحات است.(!)

ناصری در ادامه گفت: بله قبول دارم محبوبیت اجتماعی اصلاح‌طلبان ضعیف شده است اما از آنجا که گفتمان اصلاحات تنها گفتمان نجات ملی کشور است با تغییر رفتار می‌توان موقعیت اجتماعی گذشته را بازسازی کرد.

وی درباره احتمال حمایت از لاریجانی و مطهری در انتخابات آتی هم گفت: تنها در صورتی می‌توان از لاریجانی، مطهری حمایت کرد که اولا این دو نفر به صراحت به جامعه اعلام کنند از اصولگرایی متعارف برگشته‌اند و راه نجات کشور را پیگیری راهبردهای اصلاح‌طلبانه می‌دانند و درباره استدلال مشاور خاتمی برای اثبات زنده بودن طیف اصلاح‌طلبان، گفتنی است که بر مبنای محکوم به حبس یا ممنوع‌الفعالیت و ممنوع‌الخروج بودن، لابد جنایتکاران و قاچاقچیان و اشرار و مفسدان اقتصادی و اجتماعی را باید زنده‌تر از مدعیان اصلاحات دانست چرا که چند برابر جمعیت محکومان مدعی اصلاح‌طلبی، حبسی و اعدامی و ممنوع‌الخروجی دارند!!

این استدلال در حالی است که پایه ادعای اصلاح‌طلبی، قبول داشتن قانون و نهادهای برآمده از آن است و نه مجرمیت و معارضه با قانون و نشستن در جایگاه مجرمیت.

از طرف دیگر ادعای آقای زیباکلام بر این که جبهه اصلاحات در انتخابات اسفند مرد اما چون کرونا بود ختم نگرفتند، اشاره به رویگردانی‌ مردم از این طیف در انتخابات دارد؛ جایی که افراطیون مدعی اصلاحات چندین فهرست داشتند اما با بی‌اعتمادی مطلق مردم مواجه شدند. طبعا این فروپاشی پایگاه اجتماعی در اثر فریبکاری و بدعهدی و بی‌صداقتی با مردم را نمی‌شود با آمار مجرمان بازداشتی یا ممنوع‌الخروج این طیف جبران کرد؛ مگر این که مانند برخی عناصر بزهکار اجتماعی معتقد به دیده شدن به هر قیمت ولو ارتکاب جرم و جنایت و خیانت باشند!

و جالب این که آقای ناصری در ادامه مصاحبه‌ای که به عملکرد دولت و فراکسیون امید و شورای  شهر که موجب ریزش محبوبیت اصلاح‌طلبان شده، علائم حیاتی این جریان است!!

فقط با شعبده‌بازی می‌شود حساب جهانگیری را از روحانی جدا کرد

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است سایه کارنامه منفی دولت روحانی، بر سر آینده سیاسی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی سنگینی می‌کند.

آفتاب یزد در گزارشی با اشاره به حمایت برخی اصلاح‌طلبان از نامزدی جهانگیری نوشت: علی صوفی با وجود اشاره به نام جهانگیری این موضوع را مطرح کرده که با توجه به عملکرد دولت روحانی و نارضایتی‌های عمومی نسبت به این دولت و این‌که جهانگیری نیز بخشی از دولت است اثری منفی بر او می‌تواند داشته باشد. صوفی گفته: این یک واقعیت است. به‌هرحال حضور جهانگیری در دولت روحانی به جایگاه اجتماعی ایشان لطمه ‌زده است.

به نظر می‌رسد معاون اولی دولت روحانی موضوعی نیست که به سادگی جهانگیری بتواند خود را از عملکرد دولت مبرا کند و چه بسا کار از هنر گذشته و نیاز به شعبده بازی دارد.

شکی نیست که اسحاق جهانگیری یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلبان است و در این طیف نیز از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار است. به لحاظ عملکردی نیز بسیاری او را مدیری توانمند می‌دانند. با این همه با اوضاع فعلی که دولت روحانی دارد اما آیا امکان این هست که جهانگیری با گذشته خود منهای چهار سال اخیر به میان افکار عمومی وارد شود؟

جهانگیری در این سه سال اخیر استعفا نداد در دولت ماند اما نتوانست نقش تاثیرگذاری را در این دولت ایفا کند. او اگر به دنبال جلب‌نظر افکار عمومی بود دست کم می‌توانست با استعفای خود نشان دهد که فرصتی به او به عنوان معاون اول برای ایجاد تحولات در بخش‌های مختلف داده نشده است. اما حالا بار نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از دولت روحانی و بار همه وعده‌های گفته شده و به سرانجام نرسیده روی دوش جهانگیری نیز قرار دارد. علاوه بر این او نامش با یک موضوع تلخ نیز گره خورده است. دلار ۴۲۰۰ تومانی، تصمیم پرحاشیه‌ای در جلسه دولت که جهانگیری آن را از صداوسیما اعلام کرد تا برای همیشه نام «دلار جهانگیری» را به خود بگیرد. تصمیمی که با هیچ معیار منطقی و اقتصادی همخوانی نداشت و خیلی زود نیز اثر خود را در جامعه از دست داد و خلاصه کسی این دلار ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری را در میان مردم ندید هرچند که در آخرین گزارش دیوان محاسبات اعلام شده حدود ۵ میلیارد دلار از این دلارهای جهانگیری به برخی تاجران برای واردات داده شده اما فعلا خبری از کالایی برای وارد شدن نیست!

حیرت مؤسسه مطالعات نظامی انگلیس از سرعت پیشرفت موشکی ایران

مؤسسه مطالعات دفاعی و امنیتی انگلیس در گزارشی تأکید کرد پیشرفت‌های ایران در حوزه توانمندی‌های موشکی، یک انقلاب فنی تمام عیار است.

در گزارش کارشناسان این مؤسسه انگلیسی آمده است: توسعه قدرت موشکی، توانایی بازدارندگی را در اختیار ایران قرار داده و این کشور را قادر کرده با اتکای موشک‌های نقطه‌زن خود، دشمنانش را در صدها کیلومتر دورتر مورد هدف قرار دهد.

زرادخانه موشکی باعث شده ایران اطمینان حاصل کند که سایر کشورها بدون محاسبه وارد درگیری با تهران نخواهند شد.

ایران طی سال‌های گذشته زرادخانه موشکی خود را توسعه داده و هم‌اینک قادر است اهدافی در صدها کیلومتر دورتر را با ضریب خطایی حداکثر ۳۰ متری مورد هدف قرار دهد. تهران همچنین می‌تواند قدرت موشکی خود را در اختیار همپیمانان منطقه‌ای خود همچون حزب‌الله قرار دهد.

به گفته تحلیلگران «موسسه خدمات‌رسانی متحد سلطنتی» بریتانیا (RUSI) هم‌اینک تاسیسات مهمی همچون مراکز و پایگاه‌های نظامی، کشورهای متخاصم در منطقه در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند و به اهدافی بالقوه برای موشک‌های نقطه‌زن ایران تبدیل شده‌اند.

حملات موشکی ایران در اوایل سال جاری میلادی به پایگاه هوایی آمریکا در عراق (حمله  به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق به تلافی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی) و حمله سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، اعتماد به نفس روزافزونی به ایران در مورد تسلط نظامی در منطقه، داده است.

دکتر «جک واتلینگ» یکی از محققان «موسسه خدمات رسانی متحد سلطنتی» می‌گوید: توانایی حمله موشکی دقیق به این معناست که ایران می‌تواند درقالب بازدارندگی موثر، واکنشی حساب شده به هرگونه اقدام نظامی احتمالی، نشان دهد. دشمنان ایران برای اقدام نظامی علیه این کشور محاسبه خواهند کرد.

حزب‌الله لبنان یک زرادخانه بزرگ و متنوع با بیش از ۱۴۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد. در حالی که بسیاری از این موشک‌های حزب الله با قدرت دقت ۷۰۰ متر است، اما ایران هزار موشک حزب‌الله لبنان را با سیستم هدایت شونده‌ای مجهز کرده که اهداف را در فاصله خطای دقتی ۳۰ متری هدف قرار می‌دهد.

این توانایی و دقت موشکی حزب الله پایگاه‌های اسرائیل را با وجود داشتن یکی از بهترین سیستم‌های دفاع موشکی دنیا (سیستم گنبد آهنین اسرائیل) در معرض خطر قرار داده است.

دکتر واتلینگ می‌گوید: «حزب الله اکنون می‌تواند از هدف قرار دادن مراکز شهری اسرائیل به سمت هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی اسرائیل برود و می‌تواند دفاع گنبد آهنین را به چالش بکشد.

«جاستین برونک» تحلیلگر «موسسه خدمات رسانی متحد سلطنتی» درباره مقیاس و سرعت پیشرفت ایران در عرصه فناوری موشک‌های بالستیک معتقد است سرعت این پیشرفت حتی از سرعت پیشرفت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران هم بیشتر و نگران‌کننده‌تر است.

اهمیت حمله موشکی ماه ژانویه ایران به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در این نکته بود که موشک‌های بالستیک ایران توانستند به طور دقیق ساختمان‌ها و تاسیسات خاصی را در این پایگاه مورد هدف قرار دهند و دقت نقطه‌زنی خود را به رخ بکشند.

«ویپین نارانگ» محقق دانشگاه «ام‌ آی تی» آمریکا در این باره به اکونومیست گفت: «مهمترین جنبه از حمله موشکی ایران (به پایگاه آمریکا) دقیق بودن موشک‌های بالستیک کوتاه بُرد آنهاست. وقوع انقلابی در دقت موشکی ایران انکارناپذیر است و این فناوری دیگر در انحصار ایالات متحده آمریکا نیست. این امر پیامدهای عظیمی در عرصه جنگ‌های مدرن خواهد داشت.»

کارنامه پر از خالی دولت در حوزه مسکن

راه‌حل گرانی مسکن از نظر کارشناسان معلوم است و آنچه مشکل اصلی است، عدم اقدام هماهنگ در دولت است.

روزنامه خراسان درباره آشفته‌بازار مسکن نوشت: وضعیت بازار مسکن انتقاد از دولت را در روزهای اخیر در پی داشت تا اینکه رئیس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه بررسی عوامل گرانی مسکن و راه‌حل‌های برون‌رفت از آن را صادر کرد.

قرار است این کارگروه از وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود.

البته به نظر نمی‌رسد که جستن راه‌حل‌های برون‌رفت مسکن از وضعیتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، موضوع جدیدی برای دولت باشد.

نقش رشد بی‌حساب و کتاب نقدینگی ناشی از عملکرد ناتراز بانک‌ها، رهاشدگی بازار مسکن و بازارهای موازی از نظر امکان سفته‌بازی و نیز رویکرد گاهی اشتباه دولت درخصوص بخش مسکن غیرقابل انکار است.

به‌عنوان مثال در دوره قبلی دولت، سیاست تحریک تقاضای مسکن با استفاده از ابزار صندوق مسکن یکم پیگیری شد که به‌رغم جهت‌گیری صحیح، به‌دلیل امکان ایجاد فضای سوداگری، عملا به رشد قیمت مسکن منجر شد. همچنین دولت در شرایطی در دوره قبلی خود، تمام اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن مهر را نادیده یا به باد انتقاد گرفت که این طرح در جای خود توانست با وجود برخی کاستی‌ها، تقاضای مسکن تعداد زیادی از اقشار کم‌درآمد یا با درآمد متوسط را پاسخ دهد. همچنین طرح تدابیری نظیر مسکن اجتماعی نیز اجرایی و عملی نشد تا اینکه در دوره جدید دولت، طرح اقدام ملی مسکن کلید خورد.

بررسی نوع تقاضاهای موجود در بازار مسکن، حاکی از این است که بیشتر تقاضاها در سال‌های اخیر به سوی سرمایه‌گذاری در مسکن و سوداگری سوق یافته است.

سوداگری، دو اتفاق خاص را در بازار رقم زده است؛ اول کسب سود مداوم دلالان مسکن از ساخت یا خرید و فروش مسکن و دوم، احتکار خانه‌های خالی که بر اساس آمارهای سال ۹۵، حدود دو میلیون و ۵۸۰ هزار واحد بوده است. با این حال، کارنامه فعلی دولت نشان می‌دهد که در این دو حوزه اقدام عملی و مثمری انجام نشده است.

در حوزه خانه‌های خالی، به‌رغم تکلیف چندین ساله، مجلس، همچنان کارکرد سامانه املاک و اسکان در شرایط نامعلومی به سر می‌برد.

از عرضه مسکن که بگذریم، بازار اجاره‌بها نیز چندان تعریفی ندارد. طبق سیاست‌های وزارت راه در دوره جدید قرار بر این بوده که موسسات اجاره‌داری مسکن با رویکرد کاهش هزینه‌های معاملات در این بازار وارد عمل شوند تا بخشی از فشار قیمت‌ها در این بازار کاسته شود که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. از سوی دیگر طرح‌هایی برای وام رهن مسکن،‌ افزایش مدت قراردادهای اجاره یا تعیین سقف اجاره‌بها در قالب لایحه نیز در دولت مطرح شده که تقریبا به نظر می‌رسد به فرجام خاصی نرسیده‌اند.

با این اوصاف می‌توان گفت که از نظر مردم و کارشناسان، راه‌حل‌ها معلوم هستند منتها آنچه تاکنون رخ داده، پراکندگی تصمیمات یا به مرحله اقدام نرسیدن راه‌حل‌ها بوده است.

ایران

رئیسی، هاشمی و ظریف کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوند

خبر اول اینکه، در شرایطی که گمانه زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ داغ است، به‌نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تمایلی برای ورود به این عرصه ندارند. پیش از این احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته بود اگر آقای رئیسی برای ۱۴۰۰ بیاید می‌تواند مشکلات را حل کند. امیرحسین قاضی‌زاده نایب رئیس مجلس اما در توئیتی نوشته: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد اما ایشان بشدت مخالفت کردند و ضمن تأکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های اینچنینی را انحراف درمسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»دفتر محسن هاشمی هم درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات علام کرد: «همانگونه که رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه‌های متعدد تصریح کرده است، برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. طرح اینگونه احتمالات اثر مثبتی بر شرایط امروز جامعه که سخت درگیر مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، مسائل اقتصادی ــ اجتماعی و تحریم‌های ظالمانه است، ندارد.» محمدجواد ظریف هم در مصاحبه اینستاگرامی خود در این باره گفته است: «با کمال صداقت عرض می‌کنم که اصلاً من خودم را دارای صلاحیت برای چنین مسئولیتی نمی‌دانم. همین کاری که می‌کنم را اگر دوستان اجازه بدهند انجام دهم حالا محضر که نبردند ما را که تعهد محضری دهیم که اجازه دهند ما کار روابط خارجی را انجام دهیم اما باز هم عرض می‌کنم من فقط این یک کار را بلدم، اگر این کار را هم اجازه ندهند انجام دهم در دانشگاه درس می‌دهم.»

پر هیز از شعارزدگی توصیه روزنامه اصولگرا به مجلسی‌ها

خبر دیگر اینکه، روزنامه اصولگرای جوان در شماره دیروز خود و در یادداشتی با تیتر «پرهیز از شعارزدگی در مجلس یازدهم» نسبت به ارائه برخی طرح‌های شائبه برانگیز از سوی برخی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد. به‌گزارش «ایران» در بخشی از این یادداشت با اشاره به اینکه مجلس ایران گوی ‏سبقت را از تمامی مجالس سایر کشورها در تدوین قوانین ربوده آمده است که می‌توان گفت اولویت مجلس یازدهم، بازمهندسی و تطبیق فوری قوانین موجود با اولویت اصلی کشور یعنی اقتصاد و ‏معیشت مردم است. نویسنده افزوده: «پرهیز از شعارزدگی باید در جای‌جای رفتار و گفتار نمایندگان مجلس (نطق‌ها، مواضع سیاسی، سخنرانی، تعامل با سایر قوا، ‏نظارت مجلس و تدوین قوانین) مشهود باشد و در این میان نقش هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها پررنگ‌تر است. مجلس یازدهم ‏در افکار عمومی مزین به‌نام مجلس انقلابی شده و حتی احدی از نمایندگان در نطق خود صریحاً مجلس یازدهم را مجلس شهید ‏سلیمانی معرفی کرده و در فضای مجازی نیز مطالبات مردم از این مجلس با رویکرد انقلابی منطبق شده و این موضوع کار را ‏برای نمایندگان، سخت‌تر و پیچیده‌تر نموده و بر اهمیت پرهیز از شعارزدگی و پرداختن به تحقق موارد مصرح در پیام حضرت آقا ‏افزوده است.»‏

صدور کیفرخواست پروانه سلحشوری

دست آخر اینکه، پرونده پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس پس‌از انجام مراحل تحقیقات در دادسرای فرهنگ و رسانه با صدور کیفرخواست مجرمیت به دادگاه ارسال شد.به گزارش فارس، کیفرخواست وی با اتهام‌های نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مجتمع قضایی کارکنان دولت ارسال شد.

خراسان

هشدار مجدد درباره کشف روش های جدید به کارگیری بازنشستگان

یک نهاد نظارتی با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به استعلام امکان استفاده از بازنشستگان با استناد به ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات، متذکر شده است انعقاد قرارداد با این افراد تحت عنوان خدمات مشاوره در صورتی که جزو موارد خارج از معاملات و چارچوب این قانون باشد، همچنان از مصادیق ممنوعیت های قانونی محسوب شده و رعایت آن توسط همه مدیران دولتی مورد انتظار خواهد بود.

مجوز ویژه دولت به ظریف برای کمک به سفارت هند

بر اساس نامه هفته های اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده حسب موافقت هیئت وزیران که به استناد آیین نامه استملاک اتباع خارجه مصوب ۱۳۲۸ به محمدجواد ظریف ابلاغ شده، وزارت امور خارجه مجاز است اقدامات لازم برای استملاک ششدانگ یک پلاک ثبتی در مرکز پایتخت، از سوی سفارت جمهوری هند در تهران را به شرط رعایت اصل عمل متقابل انجام دهد.

آرمان

تابعیت سوئیس را قبول نکردم

غزل حکیمی، استاد بزرگ شطرنج ایران با انتشار پستی در اینستاگرام تغییر تابعیت خود را تکذیب کرده است. این در حالی است که شنبه گذشته خبری مبنی بر تغییر تابعیت غزل حکیمی استاد بزرگ شطرنج کشورمان منتشر شده است. گفتنی است در همین حال او با انتشار پستی در اینستاگرام خبر تغییر تابعیت خود را تکذیب و اعلام کرده است تغییر پرچم در فدراسیون جهانی به منزله تغییر تابعیت نیست، بلکه امکان حضور حرفه‌ای در مسابقات شطرنج اروپاست.

توضیح درباره اشتباه سهوی قالیباف

علیرضا شریفی مدیر کل روابط عمومی مجلس طی توییتی خطاب به فرصت طلبان نوشت: ‏دکتر ‎قالیباف در توضیح ماده ۱۹۴آیین نامه داخلی مجلس به جای ‎ماده سهواً می‌گویند ‎اصل، فوراً هم اصلاح می‌کنند. برخی فرصت‌طلبان راه افتاده‌اند که رئیس مجلس نمی‌داند قانون اساسی ۱۷۷اصل دارد! مجلس کارهای مهم‌تری دارد، با توزیع پولی‌ویدئو تقطیع شده، صرفا خودتان را مشغول و تخریب می‌کنید!

کشف ۱۸۴ خودروی احتکار شده در قم

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درباره کشف ۱۸۴ خودروی احتکار شده، گفت: در بازرسی از پارکینگ‌های خصوصی و عمومی، ۱۸۴ خودروی ایرانی و خارجی احتکار شده و بدون‌پلاک در قم کشف شده است. امیرحسین پروان با تأکید بر اهمیت نظارت بر تعادل قیمت اظهار داشت: اواخر اردیبهشت بحث نظارت بر قیمت خودرو و جلوگیری از احتکار ابلاغ شده که دراین‌باره بازرسی‌های مستمر در جلوگیری از نگهداری خودروی بدون اسناد مصرف‌کننده و فاقد پلاک در پارکینگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است. امیرحسین پروان، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: در این ارتباط نامه‌ای برای نمایندگی‌های خودرو در قم ارسال شده است تا بدانند حق نگهداری خودرو را به شکل تجمیعی ندارند.

صدور کیفر خواست پروانه سلحشوری

نماینده سابق مجلس با صدور کیفرخواست مجرمیت به دادگاه ارسال شده است. پروانه سلحشوری نماینده تهران پس از شکایت و انجام مراحل تحقیقات در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شده است. گفتنی است کیفرخواست وی با اتهام‌های نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مجتمع قضائی کارکنان دولت ارسال شده است.

جریمه میلیاردی قاچاقچی گوشی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر از جریمه ۹ میلیارد ریالی قاچاقچی گوشی خبر داده است. زهرا افضلی‌نیا در این باره اظهارکرد: با گزارش اعلامی از سوی پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان عسلویه به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان کنگان در مورد کشف ۹۲ دستگاه گوشی در فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس، پرونده برای رسیدگی به شعبه اول بدوی تعزیرات کنگان ارسال شده است. زهرا افضلی‌نیا، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر در ادامه افزود: شعبه پس از احضار متهم و احراز تخلف، متهم را به ضبط کالای مکشوفه و پرداخت ۹ میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده است.

«سلبریتی‌ها» و «لابی‌من‌ها» در گود پارلمان

انتخابات و بازی احزاب تنها یک روی سکه معادلات پارلمانی است، اما روی دیگرش را «لابی‌من‌ها» و «سلبریتی‌های سیاسی» در درون گود پارلمان رقم می‌زنند. این در حالی است که در مجلس یازدهم نیز چهره‌هایی که اسم‌شان به گوش‌مان آشناست کم نیست، افرادی که شاید بتوان از آن‌ها تعبیر به سلبریتی‌های سیاسی کرد، ولی لزوما «لابی‌من» پارلمان نیستند و شاید نتوانند به آن توانایی هم برسند. قالیباف و میرسلیم از جمله سلبریتی‌های سیاسی مجلس فعلی هستند که یکی توانست با کمک لابی من‌ها به کرسی ریاست برسد و دیگری تا اینجای کار در مسیری شبیه عارفِ اصلاح طلبان قرار گرفته است.

دستگیری عامل انتشار فیلم حیوان آزاری

فرمانده انتظامی سردشت در خصوص دستگیری شخص حیوان آزار اظهار داشت: انتشار فیلمی کوتاه، از آزار و اذیت بچه گراز و تحریک سگ گله توسط چوپان و فیلمبرداری از نحوه کشتن بچه گراز در فضای مجازی، باعث مکدر شدن افکار ساکنان این شهرستان شده است. سرهنگ موسی بهاری در این باره افزود: در مورخه ۲۱ خرداد ماه فیلمی در شبکه‌های مجازی شهرستان سردشت مربوط به شخصی که اقدام به تحریک سگ گله و فیلمبرداری از نحوه کشتن بچه گراز کرده است، منتشر شده که این فیلم با سرعت در سطح کشور انتشار پیدا کرده است.

۵ میلیون بگیر، فحش بنویس!

گزارشی از درآمد بعضی از شغل‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد که بعضی‌ها روزانه درآمد میلیونی دارند؛ مثل هشتگ‌زن‌ها که چیزی بین یک تا ۲۰ میلیون در روز درآمد دارند. تبریک‌گوهای تولد هم در اینستاگرام داریم که به ازای هر تبریک بر اساس معروفیت و البته تعداد فالوورهایشان بین یک تا ۲۰ میلیون دریافت می‌کنند، اما شاید باورتان نشود یک عده هم هستند که ماهی بین یک تا ۵ میلیون دریافت می‌کنند تا در صفحات اشخاص خاص مثل افراد چهره یا یک فرد مورد نظر فحش بنویسند و از این راه درآمد کسب کنند.

دلایل رد صلاحیت احمدی‌نژاد

حمیدرضا ترقی، چهره سیاسی اصولگرا در مورد دلایل ردصلاحیت‌ احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری گفت: دلایلی که برای ردصلاحیت احمدی‌نژاد در شورای نگهبان در گذشته وجود داشته است، آن دلایل نه کم شده و نه برطرف شده است. منظور از تخلفات احمدی‌نژاد، نمی‌دانم چیست. تاکنون در این باره چیزی نشنیده‌ام. البته در مورد همه روسای‌جمهور، اگر قوه قضائیه می‌خواهد به رسیدگی بپردازد ممکن است، دارای تخلفاتی باشند. در این رابطه نظارت بر حسن اجرای قوانین برعهده قوه قضائیه است نه مجلس. تسویه‌حساب‌های سیاسی در پرونده طبری موجب اختلال در روند آن می‌شود.

حذف غیرقانونی قیمت‌ها از سایت‌ها

بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تهدید غیرقانونی سایت‌های اینترنتی به منظورحذف قیمت‌های مسکن در تهران گفت: این امر در اوج فصل نقل و انتقالات مسکن و شرایط شیوع کرونا، مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است. عجیب است که مسئولان امر از یک طرف شعار در خانه بمانید سر می‌دهند و از طرف دیگر، با سیاست‌هایی نسنجیده، چون حذف قیمت مسکن از سایت‌های اینترنتی، شهروندان را مجبور می‌کنند در گرما و ترافیک و کرونا، سرتاسر شهر را زیرپا بگذارند و از این مغازه معاملات ملکی به آن یکی بروند.

بازداشت تاجر کلمبیایی نزدیک به مادورو

یک تاجر کلمبیایی که برای تهیه غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه در حین بحران کرونا با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرده، به درخواست آمریکا در سواحل غرب آفریقا دستگیر شده است. وزرات دادگستری آمریکا روز شنبه اعلام کرده مقامات «دماغه سبز» کشوری جزیره‌ای در اقیانوس اطلس مرکزی با نام رسمی «جمهوری کیپ ورد» تاجری را که با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرده، دستگیر کرده‌اند. اقدامی که مقامات ونزوئلایی نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده «الکس ساب» تاجر کلمبیایی که گذرنامه ونزوئلایی نیز دارد، قراردادهای تهیه منابع برای برنامه یارانه غذایی دولت «نیکلاس مادورو» را برنده شده بود.

بخشش محکوم به قصاص

رئیس شورای حل اختلاف گلستان درباره فردی که از قصاص بخشوده شده است، گفت: در سال ۸۹ در پی یک درگیری و مشاجره خیابانی قاتل که جوانی ۲۵ ساله بوده، منجر به فوت جوانی دیگر شده است. احمد جعفری در ادامه سخنانش بیان کرد: به دنبال شکایت و تقاضای قصاص اولیای‌دم، قاتل از سال ۸۹ تاکنون در زندان و در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برد. احمد جعفری، رئیس شورای حل اختلاف گلستان یادآور شد: حدود چهار سال پیش این پرونده به‌منظور سازش به شعبه ویژه صلحی زندان گرگان ارجاع شده است اما خانواده مقتول تحت هیچ شرایطی حاضر به گذشت نبوده‌اند تا اینکه بالاخره با پیگیری‌های مستمر و مداوم شورای حل اختلاف و کمک از بزرگان و متنفذان، اولیای‌دم پس از ۱۰ سال بزرگوارانه از حق قانونی و شرعی خود گذشته‌اند و قاتل فرزندشان را بخشیده‌اند.

ممانعت از پرواز بیرانوند به بلژیک

علیرضا بیرانوند طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بوده است راهی بلژیک شود تا در تست‌های پزشکی تیم آنتورپ شرکت کند؛ اما با وجود اینکه بلیت سفر در دستان او بوده موفق به پرواز نشده است. علیرضا سلیمانی وکیل دروازه‌بان شماره یک تیم ملی در این خصوص گفت: این اتفاق به دلیل بسته بودن پروازها و قوانین اتحادیه اروپا رخ داده است. البته باشگاه آنتورپ به ما اعلام کرده بود که هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و حتی با پلیس هم هماهنگ کرده‌ایم اما آنها نتواسته‌اند زمینه‌ساز این سفر شوند. گفتنی است قرار بوده بیرانوند به قطر برود و از قطر به آمستردام سفر کند و در این شهر به استقبال او بیایند اما پلیس آمستردام موافقت نکرده است.

۲۵ ماه زندان برای اکتشافات جعلی

یک باستان‌شناسان اسپانیایی که اکتشافات مهمی را به نام خود ثبت کرده بود با رای دادگاه به جرم ارائه اطلاعات جعلی، به ۲۵ ماه زندان و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. گفتنی است این باستان‌شناس که «الیسئو گیل» نام دارد ابتدا در سال ۲۰۰۶ ادعا کرده است یک کوزه قرن سومی در شهر ویتوریا در منطقه باسک اسپانیا کشف کرده که یکی از اولین نمادهای تصلیب حضرت عیسی(ع) روی آن نقش بسته و همچنین روی آن نوشته‌های هیروگلیفی مصری و واژگانی به زبان باسکی آورده شده که نشان می‌داد، قدمت زبان باسکی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شده است. در این رابطه این باستان‌شناس ادعا کرده بود که اکتشاف او کتاب‌های تاریخ را بازنویسی خواهد کرد اما پس از گذشت دو سال یک متخصص، اصالت این اکتشافات را به طور کلی زیر سوال برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 14
    هر ملتی سرنوشت خودش را تعیین می کند اگر با این نحوه تعیین کند که وضعیتی بهتر از این نخواهد داشت مگر با اطلاع و اگاهی کامل و بدون قصد و غرض
  • GB ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    عوضش احمدی نژاد هر شب خوابشو می بینه.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    6 1
    درود بر قالیباف
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯاﺩ و ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺳﻤﺎ ﺷﺪﻩ ﻣﺤﻞ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ ﻫﺎ ﭼﺮا ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻧﻤﻴﮕﻪ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس