کد خبر 1083037
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

یکی از مشکلات فراگیر در خانواده‌های امروزی ما عدم وجود صمیمیت در بین زوجین می‌باشد. بسیاری از دختران و پسران برای دست‌یابی به همین صمیمیت و دریافت عشق، ازدواج می‌کنند اما به دلیل عدم آگاهی از راه‌های ایجاد صمیمیت و افزایش آن در زندگی مشترک دچار مشکلات فراوانی می‌گردند. برای افزایش صمیمیت در بین زوجین نیاز به تلاش دو طرفه می‌باشد و موانع زیادی بر سر راه است که زوجین می‌توانند به کمک هم بر آن فائق آیند. صمیمیت در رابطه زوجین به معنی داشتن آرامش و اعتماد به فردی است که بدون نگرانی از سوءاستفاده طرف مقابل می‌تواند نقاط ضعف خودش را بیان کند. داشتن صمیمیت عاطفی نقش بسیار زیادی در رضایت‌مندی افراد در زندگی مشترک ایفا می‌کند.

مهمترین نکات افزایش صمیمیت

1- گفتگو: گفتگو بهترین راه و مهمترین راه برای برقراری ارتباط بین تمام افراد است. در همه روابط چه روابط اجتماعی و چه روابط زناشویی، کلید افزایش صمیمیت را گفتگو تشکیل می‌دهد افرادی که به مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند معمولا با راه‌های داشتن یک گفتگوی مناسب آشنا می‌شوند تا بتوانند با استفاده از آن به بهبود کیفیت زندگی زناشویی و افزایش صمیمیت خود، کمک کنند. بیشتر مشاجرات خانوادگی به دلیل همین عدم آگاهی زوجین از داشتن یک گفتگوی خوب می‌باشد. برای داشتن یک گفتگوی موثر توجه به نکاتی همچون: انتخاب زمان مناسب برای گفتگو، صحبت کردن به صورت نوبت به نوبت، جلوگیری از خشم در زمان گفتگو، استفاده نکردن از نقاط ضعف یکدیگر، عدم قضاوت و پیش داوری در زمان گفتگو، پذیرش و بیان احساسات درونی، ضروری است. زوجینی که می‌خواهند در راستای افزایش صمیمیت بین خود اقدام کنند، می‌توانند با آموزش راه‌های خوب شنیدن و خوب گفتن به این هدف خود نائل آیند.

2- مشورت: یکی دیگر از راه‌های افزایش صمیمیت در بین زوجین مشورت کردن درباره تمامی مسائل زندگی با یکدیگر می‌باشد در مشاوره خانواده به زوجین یاد آوری می‌شود که در زندگی زناشویی هر زوج باید توجه کند که همسر او نیمی دیگر از او را تشکیل می‌دهد و تصمیمات و اقداماتی که انجام می‌دهد در زندگی طرف مقابل نیز تاثیر گذار می‌باشد. از همین جهت نقش مشورت کردن در زندگی زناشویی بسیار با اهمیت است و همچنین نشان ارزشمندی زوجین برای یکدیگر است. فردی که در اخذ تصمیمات زندگی، اعم از تصمیمات کوچک و بزرگ با همسر خود مشورت می‌کند، این احساس را در طرف مقابل ایجاد می‌کند که نظرات و خواسته‌های او نیز برای وی با اهمیت است و نقش وی در زندگی زناشویی نادیده گرفته نمی‌شود. زوجینی که در تمامی مسائل با یکدیگر مشورت می‌کنند بیشتر از سایر زوجین احساس می‌کنند که در سازندگی زندگی مشترک نقش دارند و این مهم باعث افزایش روابط صمیمی و محبت آمیز در بین آنها می‌گردد.

3- توجه کردن: بسیاری از طلاق های عاطفی به دلیل عدم توجه مناسب زوجین نسبت به یکدیگر ایجاد می‌شود. بسیاری از زوجین تصور می‌کنند همین که نیازهای همسر خود را برآورده می‌کنند کافی می‌باشد، در حالی که در بسیاری از افرادی که به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند می‌بینیم که گاهی افراد توان بیان خواسته‌های خود را به خوبی ندارند. توجه کردن همیشه به شکل برآورده کردن یا دادن هدیه‌های مادی نیست. بلکه توجه به موارد کوچکی همچون، رعایت نظافت فردی، کمک کردن در امور منزل، بیان کلمات محبت آمیز و ایجاد فضاهای خصوصی و عاشقانه، می‌تواند نشانی از توجه، بوده و تاثیرات بسیار زیادی بر روحیه طرف مقابل داشته باشد. زوجینی که توجه کردن به یکدیگر را در زندگی زناشویی از یاد نمی‌برند همواره محبت و دوست داشتن را در زندگی مشترک خود حفظ می‌کنند.

4- احترام: یکی دیگر از مواردی که در افزایش صمیمیت بین زوجین بسیار مورد توجه متخصصین می‌باشد، احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر است. هیچ دو نفری باطنا یکسان فکر نمی‌کنند و خواسته‌های کاملا یکسانی ندارند، اما احترام گذاشتن به خواسته‌های یکدیگر نه تنها باعث ایجاد حس محبت و صمیمیت در بین زوجین می‌گردد بلکه حس قدردانی را نیز در آنها ایجاد می‌کند. والدینی که به یکدیگر احترام می‌گذارند، این احترام را نیز به فرزندان خود آموزش داده و باعث می‌شوند تا فرزندانشان نیز با آنها و با دیگران با احترام برخورد نمایند.

5- انجام کارهای دو نفره: مشغله‌های اجتماعی و رفع نیازهای اقتصادی باعث شده تا بین بسیاری از زوجین فاصله ایجاد گردد و آنها نتوانند زمان مناسبی برای با هم بودن اختصاص دهند. زن و مردی که هر دو شاغل هستند و زوجینی که دارای فرزند می‌باشند معمولا پس از مدتی فراموش می‌کنند که نیازمند فضای خصوصی برای خود و همسرشان می‌باشند و عدم وجود این فضای خصوصی به مرور باعث کاهش صمیمیت در بین آنها می‌شود. دکتر تابع جماعت متخصص روانشناس خانواده و ازدواج در این زمینه عنوان می‌کنند که زوجین می‌توانند لیستی از فعالیت‌های خوشایند خود تهیه کرده و زمانی را برای انجام فعالیت‌هایی که برای هر دو نفر خوشایند می‌باشد اختصاص دهند، انجام این فعالیت‌های مشترک باعث افزایش صمیمیت دربین زوجین می‌شود. این برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا زوجین زمانی را به دور از مشغله‌های اجتماعی و خانوادگی، تنها به یکدیگر اختصاص دهند.

مهمترین موانع ایجاد صمیمیت در بین زوجین چیست؟

خودخواهی: دکتر نسرین باقری متخصص روانشناس و مشاوره در زمینه خانواده و ازدواج، از مهمترین و تاثیر گذارترین موانع عدم ایجاد صمیمیت در زندگی مشترک را خود خواهی می‌دانند. خودخواهی و خود برتر بینی باعث می‌شود تا هر یک از زوجین برای خود حقوقی مضاعف را قائل شده و به حریم طرف مقابل تجاوز کرده و موانعی سخت در بین رابطه خود ایجاد کنند. نتیجه غرور و خودخواهی در زندگی مشترک چیزی جز سردی و افسردگی زوجین و عدم سلامت روانی در زندگی آنها نخواهد بود.

سخت گیری: سخت گیری و یا بهانه گیری در زندگی مشترک هر دو ریشه ای واحد دارند و هر دو نیز باعث بر هم خوردن آرامش زوجین در زندگی مشترک و صمیمیت مابین آنها می‌شود. هر فردی دارای نکات مثبت و منفی مختلفی می‌باشد. تمرکز بر نکات منفی و عدم توجه به نکات مثبت می‌تواند باعث شود تا هر یک از زوجین به خود اجازه دهند درباره موضوع مورد نظر با رفتار های ناسازگارانه، ایجاد احساسات منفی کنند.

اهانت: یکی دیگر از مهمترین مواردی که می توان به عنوان مانع ایجاد صمیمیت در بین زوجین از آن یاد کرد اهانت کردن زوجین نسبت به یکدیگر و ناسزا گویی می‌باشد. بیان کلمات بد و همراه با اهانت می‌تواند اثراتی ماندگار در دیدگاه زوجین نسبت به یکدیگر ایجاد کرده و زندگی مشترک آنها را دچار آسیب‌های زیادی کند. شاید فرد در اثر خشم و عصبانیت کلامی اهانت بار از دهانش خارج شود که تنها تحت تاثیر فشار خشمش بوده باشد، اما همین اهانت می‌تواند سالهای سال در ذهن همسر وی باقی مانده و مانع از احساس نزدیکی در بین آنها گردد.

بی‌اعتمادی: یکی دیگر از آفت‌های از بین برنده صمیمیت در بین زوجین بی‌اعتمادی می‌باشد. مسائل مختلفی همچون علاقه شدید یا وجود بدبینی می‌تواند ایجاد کننده بی‌اعتمادی در زوجین گردد. زوجینی که نسبت به همسر خود رفتارهای افراطی و شدید نشان دهند و با سخت گیری‌های بی‌جایشان کم کم از میزان نزدیکی و صمیمیت مابین خود و همسرش کاسته و تنش را در زندگی مشترک خود افزایش می‌دهند.

لجاجت: لجوج بودن و پافشاری بر چیزی که عدم حقانیت آن ثابت شده است می‌تواند پایه و بنیان یک زندگی مشترک را از بین ببرد. زوجینی که نمی‌توانند دست از لجاجت درباره موضوعات مختلف با همسر خود بردارند، به مرور دچار سردی در روابط خود خواهد گشت. لجاجت جزء ویژگی‌هایی است، که با تمرین قابل بر طرف شدن است و در کلینیک روانشناسی انتخاب نو به زوجین تمریناتی داده می‌شود که با کمک و استفاده از آن می‌توانند این ویژگی آسیب زا را در خود از بین برند.

عدم کنترل خشم: خشم یکی از ویژگی‌هایی می‌باشد که عدم کنترل بر آن می‌تواند آسیب‌های روانی شدیدی به افراد و خانواده آنها وارد کند. افرادی که خشم خود را کنترل نمی‌کنند نه تنها باعث می‌شوند تا همسرشان دیگر آن محبت گذشته را به آنها نداشته باشد، بلکه در محیط‌های اجتماعی نیز محبوبیت خود را از دست می‌دهند. راه‌های زیادی برای کنترل خشم توسط متخصصین پیشنهاد شده که افراد با استفاده از آن می‌توانند بر این ویژگی منفی خود فائق آمده و محبت و صمیمیت را به زندگی زناشویی خود باز گردانند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس