کد خبر 1082681
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن: آمریکا حضورش در عراق را کاهش می‌دهد

آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک از توافق بر سر کاهش حضور نظامیان آمریکایی در عراق خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک تعهد خود را به خروج نیروهای آمریکایی از عراق اعلام کردند. 

به نوشته الجزیره، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک تصریح کرده‌اند ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود. 

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که آمریکا ظرف ماه‌های آینده شمار نیروهای خودش در عراق را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

در این بیانیه آمده است: «دو کشور تشخیص داده‌اند که در پرتو پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه حذف تهدید داعش،  آمریکا ظرف ماه‌های آینده به کاستن از حضور نیروهای خود در عراق ادامه خواهد داد. همزمان با تمرکز دو طرف روی ایجاد یک رابطه امنیتی دوجانبه و مبتنی بر منافع دوجانبه، رایزنی‌ها با دولت عراق درباره وضعیت نیروهای باقی‌مانده در عراق ادامه خواهد یافت.»

علاوه بر این خبرگزاری عراق هم از قول «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نوشته بغداد و واشنگتن بر تعهد خود نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کرده‌اند. 

الکاظمی گفته در گفت‌وگوی راهبردی میان آمریکا و عراق تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکا به رسمیت شناخته شده است. 

گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق ساعت پنج بعد از ظهر پنجشنبه به وقت آمریکا آغاز شد. بغداد و واشنگتن اخیراً تصمیم گرفته‌اند در باره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به توافق برسند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

علی‌رغم تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند؛ چرا که دیگر داعشی وجود ندارد و آمریکا با حمله به نیروهای الحشد و ارتش، حاکمیت عراق را نقض کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    27 0
    داعش رو بابابزرگتون بوجود آورده که شما می خوایین باهاش مبارزه کنین؟ ضمن اینکه قرار نیست شما با مذاکره از منطقه برید.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    19 0
    اینها به همین راحتی نمیرن این مذاکرات هم یک خدعه هست میخان زمان بخرند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    22 0
    آمریکایی‌ها مثل کنه میمونن، جایی برن لنگر بندازن دیگه بیرون برو نیستن. روسیه از تمام کشورهای بلوک شرق و افغانستان کاملأ خارج شد و هیچ وقت برنگشت ولی آمریکا رو فقط با لگد باید بیرو انداخت مثل ایران، کوبا....!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    11 0
    مثل توافق ننگین برجام، چندی بعد مشخص خواهد شد توافق نخست وزیر عراق با آمریکایی ها چیز دیگری بوده و الان ادعای دیگری دارند!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    20 0
    اصلا لفظ بیانیه مشترک! خود نشانه اشتراک میان خیانت و خدعه است. نباید به این یانکیهای خونخوار فرصت بازسازی چهره پلیدشان را داد. خروج کامل آنها به معنی شکست کامل در منطقه و پیامدهای سیاسی سنگین در راستای افول امریکاست.گلوی جهانخوار بد ذات را نباید رها کرد.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    8 0
    پر واضحه تمام حرفای کاظمی دری وری هست و بیشتر بر حضور نیروهای آمریکا تاکید شده تا خروج اونها . این که میگن کاهش بدن نیروهای آمریکی یعنی افزایش خاهند داد تازه نمیگن خروج آمریکا از عراق ؟! به اسم کاهش یعنی برقص تا برقیم
  • ش. AE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    5 0
    این توافق ها هندونه گذاشتن زیر بغل نخست‌وزیر عراق این وحشیها فقط با زور حالیشون میشه زبان دیگه ای بلد نیستن اینها به گفته خودشون گاو چرون هستن زبان گاو چرون فقط با زور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس