کد خبر 1082482
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
۲۰ایرانی در اروپا و آمریکا بازداشت هستند/آماده تبادل هستیم

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: در مجموع کسانی که در اروپا و آمریکا بازداشت بوده و یا با درخواست استرداد به ایالات متحده مواجه هستند، ۲۰ نفر هستند.

به گزارش مشرق، محسن بهاروند معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال تعداد ایرانیان زندانی در اروپا و آمریکا اظهار داشت: در مجموع کسانی که در اروپا بازداشت بوده و با درخواست آمریکا برای استرداد به آمریکا مواجه هستند و همچنین کسانی که در خود آمریکا بازداشت شده اند، در مجموع بیش از ۲۰ نفر است.

وی ادامه داد: تا حدود زیادی معتقد به این هستیم که مسائل انسانی را از مسائل سیاسی تا جای ممکن جدا کنیم، لذا اگر در مواردی این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم افراد را با هم مبادله کنیم، آمادگی انجام این کار را داریم.

بیشتر بخوانید:

احتمال تبادل بیشتر زندانیان بین ایران و آمریکا

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: ایران معتقد است که همه زندانیانی که به خاطر این مسائل بازداشت و زندانی شده‌اند، باید آزاد شوند. یعنی همه زندانیان دو طرف در مقابل هم، آزاد شوند. هر کسی که مورد درخواست ما و آنها بوده، به شرط اینکه مانع قانونی لاینحلی نداشته باشد، آمادگی انجام تبادل را داریم.

بهاروند افزود: موضوع دوم این است که من شخصاً از نظر حقوقی معتقد هستم که این دستگیری‌ها غیرقانونی است. به‌خصوص در کشورهای اروپایی که عضو برجام بوده و متعهد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند، این دستگیری‌ها غیرقانونی است.

وی عنوان کرد: آمریکا بر اساس قانون یک‌جانبه خودش در مورد تحریم ایران درخواست دستگیری این افراد را می‌کند و اگر کسی پایبند به این موضوع است که این تحریم‌ها باید رفع شود، زمانی با کسی مواجه می‌شود که معامله‌ای انجام می‌دهد که خلاف درخواست، تحریم و قانون یک‌جانبه آمریکا است، نمی‌توان او را مجرم دانست.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: این بازداشت‌ها اصل جرم بودن دوگانه را مورد خدشه قرار می‌دهد و کسی که می‌خواهد مسترد شود، باید طبق قانون هر دو کشور جرمی را انجام دهد. کشورهای اروپایی اگر پایبند به این توافق هستند، نباید مسائل مربوط به تحریم‌ها یک‌جانبه آمریکا و دور زدن آنها جرم باشد.

بهاروند تاکید کرد: من معتقد هستم که چون اقدام آمریکا، یک‌جانبه بوده و بر اساس قانونی یک‌جانبه در حال انجام است، اصولاً باید جرایم را سیاسی تلقی کرد و حرف آمریکا را قبول نکرد. در نتیجه اروپایی‌ها نباید این افراد را به آمریکا مسترد کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    9 1
    البته نباید به این فکر کرد که این جماعت نگران ایرانی های بازداشت شده هستند. در وقع وزارت برجام به دنبال ازادی جاسوسان غربی بازداشت شده در ایران هستن.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      5 0
      14:59 دمت گرم، بهشون گفتن تا سر کار هستین باید همهٔ جاسوس‌های مارو آزاد کنین بعدشم خودتون بیاین!!
  • فرا جناحی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    6 0
    کشورهای معاند فقط زبان زور را می فهمند توقیف نفت کش ایرانی و مقابله به مثل آن باعث آزادی نفتکش ایرانی و امکان صادرات غرور آفرین سوخت به ونزرئلا شد. در فتنه ۸۸ چند خبر نگار خارجی که به نامنی دامن می زدند بازداشت شدند در مقابل آنها هم خبر نگار ایرانی را به اتهام واهی بازداشت کردند .اگر این گروگانگیری شیطان بزرگ با نتیجه مثبت ( مبادله با جاسوس های آنها همراه باشد ) تبدیل به رویه و عادت میشود، هم اکنون کشور بد بختی چون فرانسه هم خواستار مبادله گروگان با جاسوس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس