کد خبر 1082461
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
مثنا امین

نمایندە پارلمان عراق گفت: مذاکرات پیش روی دولت مرکزی عراق و آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق نیست.

به گزارش مشرق،  «مثنا امین»، نمایندە پارلمان عراق از فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان اظهار داشت: قرار است روز پنج شنبە ۲۲ خرداد ماه / یازدهم ژوئن هیئت‌های سیاسی از دولت مرکزی عراق و دولت آمریکا، گفتگویی پیرامون اجرایی کردن توافقات استراتژیک فی ما بین خود کە سال ۲۰۰۸ امضا کردەاند، انجام بدهند.

مثنا امین گفت: بر خلاف اخبار منتشر شدە این گفتگو فقط در مورد مسائل امنیتی و نظامی یا حضور و عدم حضور نظامیان آمریکایی در عراق نیست و شامل موارد متعدد و گستردەای می‌شود کە پیشتر تحت عنوان توافق استراتژیک میان آمریکا و عراق بە تصویب مجلس عراق و کنگرە آمریکا رسیدە است.

بیشتر بخوانید:

پیام مهم هادی العامری به هیات گفتگو کننده عراق با آمریکا

این نمایندە پارلمان عراق با اشارە بە تصمیم مجلس عراق در پنجم ژانویە سال ۲۰۱۹ برای اخراج نیروهای بیگانە از عراق، افزود: توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، یک توافق جداگانە است کە سال ۲۰۱۱ امضا شد و طبق این توافق شماری از نظامیان آمریکایی در دولت اوباما از خاک عراق خارج شدند و بعدها بە بهانە جنگ با داعش دوبارە وارد سرزمین ما شدند.

مثنا امین همچنین گفت: توافق استراتژیک میان آمریکا و عراق شامل همکاری‌های اقتصادی، آموزشی، دانشگاهی، تکنولوژی و فناوری، کشاورزی، صنعت و انرژی است کە دولت عراق در نظر دارد در این زمینەها نە تنها با آمریکا بلکە با همە کشورها بە ویژە همسایگان عراق همکاری و تعامل داشتە باشد.

وی افزود: اگر هر کدام از طرف‌ها اعلام کنند کە از این پیمان خارج می‌شوند طبق یکی از بندهای این توافقنامە باید بعد از یکسال از تعهدات خود دست بکشند و نمی‌توانند بلافاصلە پایان توافقات را اعلام کنند.

مثنا امین تاکید کرد کە برای عراقی‌ها مهمترین مسئلە اتحاد و همبستگی ملی است و هرگز اجازە نخواهند داد کە این گونە توافقات باعث ایجاد بحران و نزاع‌های داخلی در کشور عراق شود.

این نمایندە کرد در بخشی از سخنانش بە مشکلات اقتصادی اقلیم کردستان و اختلافات عمیق این منطقە با دولت مرکزی عراق اشارە و تاکید کرد کە تنها راه حل برای معضلات گریبانگیر اقلیم کردستان توافق و همراهی با دولت مرکزی عراق است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس