کد خبر 1081949
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
۱۰۰ درصد استقلال و پرسپولیس در آغوش بخش خصوصی؟

تا پیش از این تصور می‌شد که قرار است همانند بسیاری دیگر از مجموعه‌های دولتی که روند عرضه آن‌ها در بازار سرمایه کلید خورده است، سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز به همین مدل و میزان واگذار شود، اما جدیدترین اظهارات وزیر ورزش و جوانان از رویه دیگری در این خصوص حکایت دارد.

به گزارش مشرق، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال جاری به بخش خصوصی جدی تر از هر زمان دیگری دنبال می شود و این مسئله با جلسه وزاری امور اقتصادی و دارایی، وزیر ورزش و جوانان، وزیر دادگستری و رییس سازمان خصوصی سازی در نخستین ماه سال ۹۹ کلید خورده است و با توجه به دستور صریح رییس جمهوری به وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه هرچه سریع تر سازوکار عرضه سهام بنگاه هایی که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم شود، به نظر می رسد که این دو باشگاه پر طرفدار بیش از هر زمان دیگری باید خود را در سال جاری به بخش خصوصی نزدیک ببینند.

این درحالی است که وزیر ورزش و جوانان به تازگی از واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوص طی ۲ تا ۳ ماه آینده خبر داد و اعلام کرد که نهایتا پای باشگاه های استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریورماه به بازار سرمایه باز می‌شود.

ابهامات میزان و مدل واگذاری

پیش‌شرط واگذاری بروز رسانی اساسنامه‌ها است و در مرحله اول باید اساسنامه دو شرکت طبق فرمت‌های سازمان بورس بروز رسانی شود؛ اتفاقی که به همکاری مدیران دو باشگاه و وزارت ورزش نیازمند است، بنابراین در ابتدای امر اساسنامه‌ها تغییر خواهد کرد و پس از آن صورت‌های مالی مدنظر قرار می گیرد و در ادامه با برگزاری مجمع‌های فوق‌العاده سایر فعالیت ها پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید:

برگزاری جلسه خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در وزارتخانه

نکته مهم و سوالی که از ابتدا مطرح بود، میزان و مدل واگذاری و عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس است؛ طبق اعلام قرار است عرضه اولیه این دو باشگاه به صورت ۵+۵ درصدی سهام انجام شود، بدین معنا که روند واگذاری این دو باشگاه اینگونه است که فروش سهام آن ها در بورس انجام نمی شود و ابتدا تنها پنج درصد برای کشف قیمت و پنج درصد هم برای سهام شناور عرضه خواهد شد تا در این راستا حباب ایجاد نشود.

چتر دولتی بالای سر سرخابی‌ها برای همیشه بسته می‌شود؟

تا پیش از ۱۸ خرداد سال جاری که وزیر ورزش و جوانان از واگذاری ۱۰۰ درصدی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خبر داده بود، تصور می‌شد که مدل واگذاری این دو باشگاه پر طرفدار پایتخت نظیر سایر سایر شرکت‌ها و مجموعه‌های وابسته به دولت است که به تازگی در بورس عرضه شده‌اند و قرار است بخش عمده و به نوعی ۱+۵۰ درصدی سهام آن‌ها در اختیار دولت باقی بماند، درحالی که اظهارات مسعود سلطانی‌فر خلاف این رویه را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد قرار است ۱۰۰ درصد این دو باشگاه واگذار شود و حتی یک سهم آن در اختیار دولت نباشد.

سلطانی‌فر اما به تازگی بیان کرد که در بخش واگذاری از اهم اقدامات در سه سال گذشته، حسابرسی هشت تا ٩ سال قبل پرسپولیس و استقلال بود که محقق و مجامع آن‌ها برگزار و بدهی‌ها هم تعیین تکلیف شدند و بدهی‌های مالیاتی دو باشگاه که متاسفانه به دلیل عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در شرایطی که این دو باشگاه هیچگاه درآمدشان بر هزینه فزونی نداشته، به صورت علی‌الرأس اعلام شد و با تلاشی که صورت گرفت به سمت حل شدن پیش رفت.

جمله بسیار مهم‌ وزیر ورزش و جوانان اما به واگذاری ۱۰۰ درصدی دو باشگاه مربوط می‌شود که در این رابطه اعلام شد: فرایند خصوصی سازی ابتدا با ورود ١٠ درصد از سهام برای کشف قیمت خواهد بود و عزم جدی داریم که پس از آن صد در صد سهام را واگذار کنیم و واگذاری ورزشگاه‌های مرغوبکار و درفشی‌فر و کمپ حجازی برای افزایش دارایی‌ها و سرمایه این دو باشگاه و  ارزش آنها در زمینه‌های  مختلف حدود یک هزار میلیارد تومان است.

حال باید منتظر ماند و دید مرحله اول، دوم و سایر مراحل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به چه شکل رقم خواهد خورد و این اتفاق در چه بازه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟ مسئله‌ای که به طور شفاف از سوی مسئولان نه وزارت ورزش و جوانان و نه سازمان خصوصی سازی به طور مشخص اعلام نشده است و تنها گذر زمان و تصمیماتی که در آینده اتخاذ می‌شود میزان واگذاری، مدل واگذاری و بازه زمانی واگذاری را نشان خواهد داد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس