کد خبر 1081913
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
مجلس نمایه

در شرایطی که در روزهای نخستین شکل‌گیری مجلس یازدهم قرار داریم، مردم از نمایندگان انتظار دارند موضوع مقابله با گرانی‌ها را در اولویت خود قراردهند.

به گزارش مشرق، این روزها خبر گرانی کالاهای مصرفی و حتی واسطه‌ای زیاد شنیده می‌شود، متاسفانه دولت هم در طول دو سال گذشته نشان داده توان چندانی برای حل و فصل این مشکل ندارد، هرچند وعده‌هایی درخصوص کاهش تورم شنیده می‌شود اما معضل گرانی‌ها همچنان پابرجاست. در ادامه به چند مورد این گرانی‌ها و دلایل آن‌اشاره می‌کنیم:

کارکرد نظارتی دولت از بین رفته است

برخی از گرانی‌ها به اقدامات نظارتی دولت بستگی دارد، مثلا دو روز پیش دبیرکل بنکداران مواد غذایی از گرانفروشی ۳۰ تا ۵۵ درصدی این کالاها در بازار خبر داده بود. همچنین طبق اعلام مسئولان صنف لوازم خانگی قیمت این لوازم نسبت به اوایل فروردین ماه امسال بین۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته که با توجه به بازه زمانی بسیار کوتاه برای این افزایش قیمت، رقم گرانی بسیار بالا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با احتکار سازمان‌یافته خودروها برخورد می‌کنیم

افزایش قیمت مواد غذایی زیر سایه آزاد سازی سهام عدالت

اختلاف ناظران بازار درباره گرانی لبنیات

البته به هم ریختگی قیمت‌ها باعث شد تا هفته گذشته سازمان حمایت اعلام کند، با افزایش قیمت‌ها برخورد می‌کند و شرکت‌ها باید با ارائه مدارک به سازمان حمایت نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام کنند. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هم سازمان حمایت با واحدهایی که بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت ها کرده‌اند، برخورد می‌کند.

با این حال، ضعف نظارتی بگونه‌ای است که این تهدیدها تقریبا بی‌اثر بوده و می‌توان گفت ابزار نظارتی دولت برای کنترل قیمت‌ها کارا نیست. در واقع، آن‌چنان‌ که مسئولان سازمان حمایت گفته اند، افزایش قیمت بدون مصوبه دولت قانونی نیست اما می‌بینیم که در سه ماه گذشته قیمت اقلام عدیده‌ای (از جمله همین لوازم خانگی) بالا رفته است.

تخصیص ارز به خوبی انجام نمی‌شود

یکی دیگر از ضعف‌های دولت در حوزه افزایش قیمت‌ها مربوط به تامین ارز برای واردات کالاها می‌باشد که در قیمت تمام شده محصولات اثر به سزایی دارد. تولیدکنندگان در حال حاضر عدم اختصاص ارز را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و می‌گویند وقتی ارزی به ما تعلق نمی‌گیرد به طور حتم قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد.

متاسفانه عدم تخصیص مناسب ارز از سوی دولت طی چند ماهی که از سال جاری می‌گذرد مشکلاتی از این قبیل را ایجاد کرده است. هرچند در برخی موارد نیز این مشکل حل شده است، چنانچه چند روز پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «با پیگیری‌های صورت گرفته ارز مورد نیاز برای تامین نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی تامین می‌شود.» اما اصل این معضل کماکان پابرجا است.

نقش دلالان در قیمت  پر رنگ شده است

سومین ضعفی که دولت در حوزه کنترل قیمت‌ها دارد ناشی از میدان دادن وسیع به دلالان است. مشکل اصلی امروز کشاورزان این است که با هزاران زحمت تولید می‌کنند اما چیزی عایدشان نمی‌شود. تفاوت قیمت محصول از مزرعه تا مغازه قبلا تا ۳۰۰ درصد می‌شد اما اکنون این تفاوت بعضا به ۱۰۰۰ درصد هم رسیده است.

مثلا دلالان در سایه ضعف دولت در خرید محصولات کشاورزی ،گوجه فرنگی و سیب زمینی و پیاز را از کشاورزان کیلویی ۵۰۰ تومان می‌خرند اما در بازار تهران تا ۵۰۰۰ تومان می‌فروشند یعنی رشد ۱۰۰۰ درصدی از مزرعه تا بازار!

در حوزه میوه‌ها نیز همین شرایط وجود دارد، فاصله قیمت میوه از باغ تا سطح شهر نیز بسیار عمیق است به طوری که هر کیلوگرم زردآلو از باغداران حداکثر ۵۰۰۰  تا ۷۰۰۰ تومان خریداری می‌شود اما  این محصول در شهری مانند تهران به قیمت های مختلفی مانند ۲۵ هزار تومان، ۴۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب گلاب نیز که به تازگی به بازار آمده برای خرید هر کیلوگرم از آن باید حدود ۲۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان هزینه کرد درحالی که این محصول زیر ۱۰ هزار تومان از تولید کنندگان خریداری می‌شود. اگر بخواهیم برای تمام میوه‌ها همین تحلیل را بکنیم مسلما به یک لیست بلند بالا خواهیم رسید.

گرانی به حوزه‌های غیر خوراکی هم سرایت کرد

اما این تغییرات قیمت منحصر به مواد خوراکی نیست، افزایش شدید قیمت اجاره مسکن،گرانی عجیب مصالح ساختمانی از آهن تا سیمان و...از دیگر نمونه‌های معضل گرانی در روزهای اخیر است مثلا این روزها تولیدکنندگان سیمان درخواست افزایش ۱۰۰درصدی قیمت سیمان را به دولت داده اند، اما به‌نظر می‌رسد در نهایت توافق بر سر افزایش ۶۳ درصدی قیمت‌ها باشد، موضوعی که می‌تواند در افزایش قیمت ساخت مسکن هم اثرگذار باشد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، مبلغ اجاره‌بها در شهر تهران طی اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸/۵ درصد و برای کل مناطق شهری ۳۱/۳ درصد رشد داشته است. در بازار خرید و فروش که ارتباط مستقیمی با اجاره دارد و در حقیقت به بازار اجاره پیام افزایش قیمت می‌دهد نیز همین وضعیت برقرار بوده است.

در اردیبهشت ۱۳۹۹، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی حدود ۱۷ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳/۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دو ماهه ابتدایی سال ۹۷ پنج میلیون و ۷۵۳ هزار تومان بود یعنی رشد بیش از سه برابری قیمت طی دو سال رقم خورده است.

مجلس ورود کند

در چنین شرایطی، مردم از مجلس منتخب خود انتظار دارند، تا حد امکان در جهت کاهش مشکلات اقتصادی - خصوصا گرانی- گام بردارد. این قدم‌ها می‌تواند هم در حوزه قانون گذاری و هم در حوزه نظارت باشد مثل اصلاح ساختار بودجه، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و نظارت بر فعالیت‌های وزرا و همچنین مجلس می‌تواند بخشی از کم کاری‌ها یااشتباهات دولت را پوشش دهد.

مثلا مجلس نمی‌تواند در حوزه تعزیرات یا نظارت بر قیمت‌ها به طور مستقیم ورود کند اما می‌تواند با اصلاح ساختار بودجه (که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم) ریشه گرانی را بخشکاند؛ همچنین مجلس نمی‌تواند به طور مستقیم با دلالان برخورد کند اما می‌تواند با ایجاد بستر قانونی برای فعالیت استارت آپ‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در حوزه توزیع فعالیت می‌کنند، نقش دلالان را در چرخه توزیع، تضعیف نماید.

از طرفی، مجلس با اعمال قوانینی در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه، می‌تواند به افزایش عرضه مسکن و کم شدن خانه‌های خالی کمک کند که این موضوع علاوه‌بر کاهش قیمت مسکن، می‌تواند به خانه دار شدن تعداد بیشتری از مردم منجر شود. با این دست از اقدامات مجلس می‌تواند نقش مهمی در حوزه اصلاح قیمت‌ها ایفا کند.

اصلاح ساختار بودجه، مهم‌ترین گام ضد تورمی

نکته مهمی که درباره مشکلات اقتصادی وجود دارد اینکه اگر بگوییم ریشه اصلی این مشکلات در قانون بودجه قرار دارد، سخن بی‌جایی نگفته‌ایم. متاسفانه شفاف نبودن و ریخت و پاش‌هایی که در بودجه وجود دارد - خصوصا در حوزه شرکت‌های دولتی که هزینه بالایی دارند- منجر به اقدامات پر هزینه‌ای مانند استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری‌ها می‌شود.

استقراض از بانک مرکزی یا بانک‌ها که منجر به افزایش حجم نقدینگی می‌شود، در نهایت به تورم می‌انجامد و در این مرحله هرچقدر هم که دستگاه‌های نظارتی با گران فروشان برخورد کنند، پاسخی نمی‌گیرند، به همین دلیل اگر مجلس در حوزه بودجه، اقدام عملیاتی و مهمی انجام دهد می‌تواند منشا گرانی را از بین ببرد.

نگاهی به وضعیت شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد اصلاح بودجه این شرکت‌ها کاملا ضروری است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مقایسه ارقام عملکرد و مصوب هزینه‌های این شرکت‌ها حاکی از انحراف ۴۶ درصدی این قلم در سال ۱۳۹۷ و انحراف ۶۶ درصدی آن در شش ماهه سال ۱۳۹۸ است.

آذرماه سال قبل نیز عادل آذر، رئیس‌دیوان محاسبات در صحن علنی مجلس گزارشی از بودجه شرکت‌های دولتی به نمایندگان ارائه داد و گفت که باید شرکت‌های زیان‌ده دولتی اصلاح، منحل و یا واگذار شوند؛ او همچنین گفت که سهم هفت شرکت، ۷۳ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی است که ۵۵ درصد کل بودجه کشور است. در صورت ایجاد شفافیت در بودجه و کاهش بار هزینه‌ها، می‌توان به انضباط پولی نیز امیدوار بود که نتیجه آن هم، کنترل تورم می‌باشد.

مالیات از خانه‌های خالی

همان طور که‌اشاره شد، یکی دیگر از این گام‌ها اخذ مالیات از خانه‌های خالی است تا جنبه سرمایه‌ای مسکن از بین رفته و کاملا به کالای مصرفی تبدیل شود. متاسفانه یک نگاهی در دولت وجود دارد که اعتقاد دارد مردم برای مقابله با گرانی مسکن، آن را نخرند (تا ارزان شود) این درحالی است که مسکن کالایی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد و یا برای مدتی آن را کنار گذاشت.

در این باره، فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد تقاضای موجود در بازار مسکن مرتبط با تقاضای مصرفی است و در شرایط فعلی بازار مسکن، این تقاضا هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد. بنابراین خروج این تقاضا از بازار مسکن نیز منجر به کاهش قیمت نمی‌شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با استفاده از ابزارهایی نظیر مدیریت سیاست‌های پولی مالی بانک‌ها از طریق شورای پول و اعتبار، کاهش حجم دارایی‌های حوزه مسکن از طریق شورای اقتصاد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه مسکن و استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی، توانایی کنترل قیمت مسکن را دارا است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس هم دراین باره می‌گوید: در زمان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، پیشنهادی را در مجلس نهم شورای اسلامی ارائه کردیم تا موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان پایه جدید مالیاتی تصویب کنیم. در آن زمان وزیر وقت راه و شهرسازی مخالف و معتقد بود که این موضوع اثر منفی بر بازار مسکن می‌گذارد.

وی افزود: اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه, بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو فعلاً در دستور کار ما نیست. علت تأخیر در اجرای این طرح، دولت بوده است زیرا مخالف این طرح بود. مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت‌های سوداگری جلوگیری می‌کند.

همچنین، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس اظهار داشت: دنبال این هستیم که دو بسته سیاستی، یکی بسته نظارتی و دیگری بسته تقنینی و اصلاح قوانین مرتبط با مسکن را تهیه کنیم. آنچه در حال حاضر بر قیمت مسکن اثر دارد و قانون آن اجرا نمی‌شود، به عنوان مثال ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است که دولت باید در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از خانه‌های خالی مالیات بگیرد. گرچه این قانون مصوب سال ۹۴ است، اما تاکنون اجرا نشده است.

وی افزود: در حالی که در سال ۹۷ تولید مسکن ۵۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، این رقم در سال ۸۸ حدود ۸۹۰ هزار واحد مسکن بوده، یعنی تولید سالانه مسکن کاهش یافته است. این در حالی است که سه میلیون ازدواج عقب افتاده و سالانه ۶۰۰ هزار ازدواج جدید صورت می‌گیرد و باید برای تأمین مسکن آنها سالانه ۱/۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا کسری مسکن رفع شود.

به‌هرحال مردم از موکلان خود در خانه ملت انتظار دارند هرچه سریعتر کارهای مقدماتی شکل گیری مجلس از جمله تشکیل کمیسیون‌ها و... را سرو سامان دهند و کار اصلی شان که رسیدگی به مشکلات معیشتی و فرهنگی کشور است را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    29 4
    دولت خود باعث تمامگرانی ها و دلالی ها هست..والسلام.
    • شاکی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      15 8
      انشاا.... اولین گام مجلس باید اردنگی جانانه ای باشه به مدیران و مسئولان فاسد و بی لیاقت .
  • علی جان کماسی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    6 0
    باسلام واحترام وسپاس از دغدغه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تنها مشکل مردم قیمت خودرو نیست بحث گرانی افسارگسیخته کل بازار است که هیچ گونه نظارتی نیست هرکه هر جنسی رابخواهد به قیمت دلخواه می فروشد بحث مسکن واقعا فاجعه است راهکار فراوان وجود دارد اگر از نظرات دیگران استفاده نمایند
  • کمیل IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    29 7
    ما با جان و دل به آقای قالیباف و نمایندگان دیگر رای دادیم . امیدواریم در اجرای بدون تبعیض اصول قانون اساسی و کنترل گرانی و تورم ، موفق باشند ان شاء ا...
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    18 1
    حرکت کند مجلس یازدهم در حل معضلات ، خصوصا موضوع گرانی ها و همچنین حقوق بازنشستگان خیلی نگرا ن کننده است . از طرفی : تایید اعتبارنامه تاجگردون، نا امید کننده است امیدوارم مردم از رایی که دادن پشیمون نشن
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    30 2
    کلا این نظام اصلا قصد مقابله با گرانی ندارد چرا که سران -نظام همان صاحبان کارخانجات هستند که هرچقدر محصولاتشان گرانتر شود سود بیشتری به جیب میزنند
    • مصطفي IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      2 7
      عزيز من شما دچار اشتباه برداشت شده ايد نظام اصل و بنيانش مبارزه با ظلم و ستم و بي عدالتي است و نظام اسلامي در جهت رفاه ملت و مردمش مي باشد. اين بي مسيوليتي و بي تدبيري ناشي از آراي مردم به شيخ ابوالحسن روحاني و تشكيل دولت بي تدبير و نا اميدكننده اش مي باشد
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    دو هفته از آغاز مجلس جدید می گذرد و آنچه که در طی این روزها اتفاق افتاده است تنها توئیت کردن برخی نمایندگان علیه برخی مفاسد شناخته شده و ملاقات و دیدارهای رئیس مجلس با برخی اشخاص و خانواده های شهدا بوده است... امید آن است که حرکت مثبت ، انقلابی و اسلامی در جهت رفاه عامه مردم و زدودن ریشه های فاسد هرچه سریعتر آغاز گردد.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    4 1
    وقتی تاجگردون که گاو پیشونی سفیده تو فساد ،تایید میشه،مابقیش قابله حدسه امیدوارم این مجلس ، وا نده،ولی تو اولین قدم نا امید کننده ظاهر شد
  • مردم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    9 2
    هرهرهرهرهر خودتونيد تا كي دروغ رسانه عزيز
  • سوسان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    14 1
    مقابله با گرانی یک جوک است چون خود سران نظام با حقوقهای مافیایی و مفت خور پروری باعث و بانی افزایش نقدینگی هستند در هر روز 15 هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده میشه و علتش سازمانها و نهادهای بدرد نخوره که جیب ملت رو خالی مکنند مجلس اول باید دولت رو کلا تعطیل بکنه بعد بگه هر کی رو لازم داریم استخدام میکنیم بقیه برن خونه
  • افشار IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 1
    مجلس هم برای گرانی کاری نمی تواند بکند چون همه قیمتها بستگی به قیمت دلار دارد در ضمن هیچ نوع کنترلی هم به قیمتها نمی شود وقتی قیمت مزد کارگر دو برابر شده و هزینه ها همه ۳ برابر شده هیچ چیزی رانم شود کنترل کرد وقتی دولت قیمت خودرو را نم تواند کنترل کند چگونه بقیه اجناس را کنترل کند راه حل هست ولی تا اوضاع سیاسی و ارتباطات و واردات و صادرات این چنین است ارزانی وجود نخواهد داشت
  • mm IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام بیزحمت هم مهارش کنین همم اینکه قیمت هارو بیارین پائین چون توان مالی بعضی مردم پائین هستش واسه همین نمیتونیم بریم بخریم
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 0
      شما تا حالا دیدید قیمت که بالا رفت پایین بیاد و زیر قیمت اولش برسه ؟!! تعجب که هنوز منتظر هستید...!!
  • احمدی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 1
    با تساهل در اعتبار نامه تاجگردون، انتظاری در برخورد قاطع در اجرائی شدن قانون به چشم نمی خورد
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 0
    این نمایندگان تو این 40 سال چه خدمتی به مردم کردند؟افزایش حقوق کارگران و بازنشتگان را با افزایش قیمت اجناس و تورم مقایسه کنید.تورم 42 درصد و افزایش حقوق رو تازه با کلی اکراه 21 درصد اعلام میکنند هر سال این کارشونه .اکثر مردم دیگه نمیتونند نفس بکشند!!!
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    تا زمانی که نتونند در کنترل قیمت دلار اقدام کنند هیچ امیدی به کنترل گرانی نیست یعنی شاه کلید کنترل گرانی ثبات قیمت دلار و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی میباشد الکی فشار بر تولید کننده و توزیع کننده بدون کنترل قیمت دلار یه اقدام نمایشی میباشد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    مهار گرونیتون این بود مالیات .اونم در دوران رکود شما اقتصاد را کجا خوندید .مهار گرونی اینه که چوب تو زنبور نکنید ۲۴درصد اقتصاد داره شما چقدر .تحریم برای مسولین اثری ندارد چون درامد میلیونی دارن مهار گرونی .و بدست آوردن منابع منحل کردن برخی سازمانها دینی خارج از دولت .و سازمانها ی اقتصادی خارج از دولت هست دست اونها را از بیت و المال کوتاه کنیم .بابا چطور بلدید مصرف و مالیات گرفتنتون مارا با اروپا مقایسه می کنید ولی جرات منحل کردن سازمان های دینی اضافی را ندارید یه وزارت ارشاد برای هفت پشت ما کفایت میکنه بقیه را منحل کنید
  • شهروند IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 3
    ما از دولت نا امید شدیم امیدواریم مجلس بتونه کاری کنه
  • افشار IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    مجلس باید برای گرانی تصویب کند که فروش خارج از نرخ باعث مصادره اموال وبستن محل کسب وحتی کارخانه شود وموظف کند تمام شغل ها نرخ کارهای خود را جلوی چشم مشری نصب کنند ویک دستگاه نظارتی سالم وقاطع مامور اجرای مبارزه با گرانی کنند دستگاه فعلی در عمل نشان داده اند که نمی توانند
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    من به مجلس یازدهم امید دارم ویقین دارم با اقداماتی که داره انجام میده درخصوص گرانی مسکن در دوسه ماه اینده حدود پنجاه درصد ازاین قیمتهای مسکن که دلالهای مفتخور خداناترس انرا گران نموده اند ریزش خواهد نمود تردیدی دراین نیست وسوداگران ودلالهای مسکن از هم اکنون بیمارستانی رابرای خود رزرو کنند برای سکته های احتمالی
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    به نظر من باید این دولت را همین جا تا باز هم دیر نشده برکنار و انتخابات زود هنگام انجام بشود . همه چیز داره گرون میشه چرا کشورهای دیگر که اسیر کرونا هستند این همه تورم نیست . کانادا اعلام کرد که تورمش منفی شده
  • صالحی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    یک کیلو چای متوسط حدود دو دلار است که هفتاد درصد چای مصرفی خارجی بوده است خوب با ارز چها هزار تومان میشود کیلویی هشت هزار تومان ولی به دست مصرف کننده قبلا چهل هزار تومان میرسید . بعد از گران شدن دلار نیمایی میشود کیلویی بیست و شش هزار تومان .حالا در بازار همان چایی صد و ده هزار تومان به فروش میرسد .من شبیه همین موضوع یعنی انبار کالا ها را توسط تجار در پنجاه سال پیش در دهه پنجاه باز مشاهده میکردم اکثر مشکلات و رانتها دعوا از موضوع فروش زمین و بازرگانی کالا ها و خارج شدن سالانه هجده میلیارد دلار از کشور در پانزده سال اخیر و یا قبل از آن نشات میگیرد که اینها با هم چرخه فساد را تشکیل میدهند که بایستی رد یابی شوند به این ترتیب که دولت ارز آزاد میفروشد و نقدینگی بالا میرود سپس قیمت زمین بالا میرود و این ارز بایستی صرف خرید کالا از خارج شود این قضیه در سایر کالاها نیز صادق است .یعنی فشار زیاد بر مردم و بهشت رانت خوارها و طبری ها.اگر قبول ندارید عکس روستاهای تجریش و لواسان را در شصت سال پیش ببینید و من آنها را دیده ام که الان متری سی چهل میلیون تومان شده است .قیمت چای متوسط را در سایت اکونومیک ترید ببینید.خاطرات هاشمی را نیز در قیمت دلار ببینید.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 1
    این دفعه دیگه مجلس نداریم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    اصلا یک جا بیارید جنس یا کالایی در ایران گرون شده بعد ارزونش کردن
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    (کشاورز،کارگر،انرژی،تولیدکننده وانواع هزینه های تولید...)یکطرف و(فروشنده ومغازه دار که تا۵۰درصد یک کالا را سود میکنه)یکطرف،این چه اقتصادوبازاری هست که حتی تمام تحصیل کرده ها،مهندسین ونخبه ها به اندازه(یک فروشنده ویک حقوق،مزایا وانواع امتیازبگیر حکومتی،دولتی،خصولتی ووابسته مفتخور)نمیتواند درآمد کسب کنند!؟بعد میخواهیم مملکت بجز قاچاق وکپی برداری؟پیشرفت هم بکنه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    چندسالست که(بازاریابها،فروشنده هاومغازه ها)با تولید کنندگان تبانی میکنندکه درج قیمت را دوبرابر بزنندومغازه دارتا۵۰درصد سود کنه وتولید کننده هم به اون رقم وسودش برسه!تولید کنندگان هم با(مسئولین،واردکنندگان،صادرکنندگان و قاچاقچیها) تبانی میکنندکه هروقت خواستند ودرشرایط نیاز مردم صادرات انجام دهند ودرشرایطی که مردم نیازندارند واردات انجام دهند وکالاهای بنجول بی کیفیت وخطرناک زیرزمینی وکالاهای بنجول چینی وخارجی را به اسن تولیدمرغوب داخل غالب کنند-تا بطور فراگیر،فله ای وهمه جانبه با این مفسدان خودی وغیر خودی امتیازی برخورد نشه،مردم وکشوری که به لبه نابودی رسیده اند،روزی کاملا محوونابود خواهندشد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    چندسالست که(بازاریابها،دلالها،فروشنده هاومغازه ها)با تولید کنندگان تبانی میکنندکه درج قیمت را دوبرابر بزنندومغازه دارتا۵۰درصد سود کنه وتولید کننده هم به اون رقم وسودش برسه!تولید کنندگان هم با(مسئولین مفسد،واردکنندگان،صادرکنندگان و قاچاقچیها) تبانی میکنندکه هروقت خواستند ودرشرایط نیاز مردم،صادرات انجام دهند ودرشرایطی که مردم نیازندارند واردات انجام دهند و(کالاهای بنجول بی کیفیت وخطرناک زیرزمینی وکالاهای بنجول چینی وخارجی..‌)را به اسم تولیدمرغوب داخل غالب کنند!!!؟؟؟ -تا بطور فراگیر،فله ای وهمه جانبه با این مفسدان خودی وغیر خودی امتیازی برخورد نشه،مردم وکشوری که به لبه نابودی رسیده اند،بزودی کاملا محوونابود خواهندشد
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 3
    ما به این مجلس جهادی و انقلابی به ریاست جناب دکتر قالیباف عزیز امیدواریم.ان شاءالله این مجلس مجلس محرومان و مستضعفان باشد
  • کارمند ساده ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه , گهی لپ لپ خورد , گه دانه دانه؟!.
  • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    زنده باد محلس مردمی باید دست این دزدان ومحتکران را از نظام اقتصادی کوتاه کنند وآنها رابه سزای اعمال زشتشان برسانند.
  • حسین IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    انجنان شرایط اقتصادی کشور ازهم گسسته است که این مجلس هم نخواهدتوانست کاری ازپیش ببره
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    دو اصلاح مهم در بودجه باید انجام شود اول:حذف یارانه پنهان و پرداخت یارانه بصورت مستقیم به مردم دوم:حذف بودجه شرکتهای دولتی و واگذاری این شرکتها در بورس اگر این دو کار انجام شود قدرت پرداخت حقوق و دستمزد توسط دولت به کارمندان نیز افزوده خواهد شد. اجرای این دو بند از ضروریات است.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    مجلس یازدهم غیر جنزه ای نیست
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    اول از همه : مسکن مسکن مسکن باید قیمتها به قبل از دوسال پیش برگردد . به خدا همش از بی لیاقتی دولت و البته دلال بازی خود دولتی ها و چه بسا عمد بودن این گرانی ها است .
  • لیلا IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    تروخدافکری به حال زنان سرپرست خانواده ومددجویان کمیته امدادهم باشیدبااین اوضاع به سختی وبامشکلات زیادی زندگی میکنندبامستمری کم ویارانه چطورهم اجاره خونه وهم زندگی وهم قسط پرداخت کنندخدراهم درنظرداشته باشید
    • لیلا IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 0
      چراهیچ مسئولی پیگیرمشکل مانیست من ازسال ۹۸تاالان ۱۶قسط مسکن که ازطرف کمیته بودپرداخت کرده ام ولی هنوزخبری نشده است هرچقدرپیگیری میکنم کسی پاسخ گونیست می گویندمستمری مددجویان افزایش یافته ولی دروغه ماکه هیچ کمکی ازکمیته ندیده ایم خداجای حق نشسته جواب بچه هایمان باشماست
  • عباس US ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام چشم مردم در مجلس به نیروهای انقلاب است تا اقدامات ملموسی انجام دهند
  • نا شناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    چرا این همه دروغ می گین دروغ پشت سر دروغ از اول پی دیوارتون رو کج گذاشتید همه چیز میگین ارزونه اما بر عکسش در میاد گرونه چرت همه فروشندگان رو مامور نمی فرستین که میوه ها و گوشت و مرغ و لوازم آرایش و لبنیات پارچه فروشین ها همه و همه رو باز رسی کنن و قیمت گذاری کنند داروخانه‌ها وزیت و دکترها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس