هواپیمای اوکراینی

معاون وزیر خارجه در دیدار با سفیر اوکراین گفت: ایران برای حل و فصل هر چه سریع‌تر موضوع جعبه‌های سیاه و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی، آماده مذاکره با طرف اوکراینی است.

به گزارش مشرق، «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۰ خرداد ماه با محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. 

در این ملاقات موضوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در اواخر سال گذشته در تهران و آخرین تحولات مربوط به آن از ابعاد مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

*آماده مذاکره هستیم

معاون وزیر خارجه ایران در این ملاقات تاکید کرد که به منظور حل و فصل هر چه سریعتر موضوع جعبه‌های سیاه، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و سایر مسائل مربوط به این رویداد دلخراش، آماده انجام مذاکره با طرف اوکراینی در هر زمان و مکان مورد نظر آنها و در اولین فرصت ممکن است. 

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

سفیر اوکراین نیز ضمن استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی تاکید کرد که مراتب را بلافاصله به مقامات ذیربط اوکراینی منعکس و نتیجه را به طرف ایرانی اطلاع خواهد داد.

*پیشنهادی که به اوکراینی‌ها داده شده

محسن بهاروند روز (شنبه) ۱۷ خرداد ماه‌ نیز در گفت‌وگویی به مذاکرات دوجانبه با اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت:  آماده‌ایم با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها در این خصوص مذاکره کنیم، درباره ۲ مورد، یکی تحویل و خوانش جعبه‌های سیاه که اطلاعات تکمیل و نهایی شود و به ایکائو ارائه و دلایل را بگوییم.

وی افزود: بعد از آن دو مرحله دیگر باقی می‌ماند، یکی جبران خسارت از کسانی که آسیب دیدند که ما آمادگی این کار را داریم و قبلا هم اعلام کردیم و دیگری رسیدگی کیفری درباره قصوری است که انجام شده که آن هم در حال انجام شدن است.

معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم هر چه سریع‌تر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهیم و پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی را با مشارکت سایر کشورها مختومه کرده و به توافق برسیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: مدت‌هاست این پیشنهاد را به طرف اوکراینی مطرح کرده‌ایم و چندین بار از طرف اوکراینی خواهش کردیم که وارد این مذاکرات شوند، به تازگی نشانه‌هایی داریم که احتمالا همکاران اوکراینی آماده هستند این کار را انجام دهند و ما هر لحظه که آنها بخواهند این آمادگی را خواهیم داشت.

«منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف روز سه‌شنبه (۱۳ خرداد ماه) با «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. وی سیاست اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر حل و فصل سریع و جامع مجموعه موضوعات مربوط به حادثه سقوط هواپیما را مورد تاکید قرار داد و در این چارچوب لزوم تسریع در پاسخ طرف اوکراینی به پیشنهادات جامع طرف ایرانی که به صورت رسمی در اوایل مارس ٢٠١٩ به طرف اوکراینی ارائه شده است را یادآوری کرد. 

معاون وزیر خارجه اوکراین نیز با تاکید بر ضرورت انجام مذاکرات در جهت حل و فصل موضوعات مربوط به حادثه، اعلام کرد که به زودی ترکیب هیات رسمی مذاکره کننده با ایران به منظور بررسی پیشنهادات طرف ایرانی اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس