کد خبر 1081161
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
هشدار در مورد مصرف شیرهای غیر پاستوریزه

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی اعلام کرد: مصرف شیرهای غیر پاستوریزه، امکان دارد باعث بیماری های عفونی و میکروبی شود.

به گزارش مشرق، پروین میرمیران مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: مصرف شیرهای غیر پاستوریزه، امکان دارد بیماریهای عفونی، میکروبی و انواع اسهال ها را به دنبال داشته باشد. اما اولویت ما سالم بودن شیر است و می توانیم از شیر پاستوریزه یا هموژنیزه با حفظ ارزش غذایی آن استفاده کنیم. مصرف شیر برای سلامت بدن ضروری است، اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می تواند باعث بیماری های خطرناکی شود.

بیشتر بخوانید:

میرمیران افزود: در حال حاضر تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که استریلیزه و هموژنیزه کردن شیر، بهداشت آن را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در لبنیات  نباید از روغن پالم استفاده شود، بیان کرد: البته در انواع لبنیات به خصوص ماست به منظور بهبود طعم و مزه، روغن های خوراکی اضافه می کنند و ممکن است که مصرف مکرر آن برای سلامتی مشکل ساز باشد. بنابراین، در اصالت و برچسب های تغذیه ای کالاهای خوراکی باید به میزان و نوع چربی افزوده شده به آن به طور دقیق اشاره شود.

*کودکان زیر دوسال شیر مادر مصرف کنند

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی در ادامه به مصرف روزانه شیر در گروه های مختلف سنی تاکید کرده و افزود: برای کودکان توصیه شده که روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنند و در مورد کودکان دو سال به بالا توصیه به مصرف شیر کم چرب و کودکان زیر دوسال طبق علم روز و نظر اسلام توصیه به مصرف شیر مادر شده است.

*تغذیه با شیر مادر مناسب ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر مناسب ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است. پس از زایمان، هیچ لحظه ای را برای شروع تغذیه با شیر مادر نباید از دست داد. چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی هایی زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم هستند و شیر مادر حدود 4 درصد چربی دارد. در حال حاضر علم روز به این نتیجه رسیده که مادران در سراسر دنیا و حتی آمریکا تشویق می شوند تا به فرزندانشان شیر خود را بدهند.

میرمیران ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده، شیرمادر برای رشد جسمی و ذهنی کودک با وجود چربی، برای رشد غشاهای سلولی موثر است. کودکانی که شیر مادر دریافت می کنند، در مقابل بیماری هایی همچون سرطان، ام اس و سایر بیماری ها، مقاوم هستند. چراکه شیر مادر سرشار ازایمونوگلوبین های تقویت کننده سیستم ایمنی است.

وی همچنین در مورد کودکانی که شیر مادر را مصرف نمی کنند، بیان کرد: عدم مصرف شیر مادر نرمی استخوان را به دنبال دارد و در الگوهای غذایی و راهنماهای روزانه گفته می شود که نوزادان باید شیر مادر را دریافت کنند.
 
مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه درخصوص تاثیرگذاری مصرف شیر بر استخوان ها، تصریح کرد: افرادی که تا سن بلوغ شیر را تا دو لیوان مصرف می کنند، از رشد استخوانی بهتری برخوردار هستند. یعنی رشد آن ها، متناسب با قد و ژنتیک خانواده خواهد بود. اما افرادی که شیر کمتر مصرف می کنند، ممکن است از جهت قدی به حد پتانسیل نرسند.

میرمیران بیان کرد: شیر در گروه لبنیات بیشترین تاثیر را در نشست کلسیم بر استخوان ها دارد. بنابراین، برای جلوگیری از نرمی استخوان در کودکان شیر را توصیه و در بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های نواحی مختلف استخوان ناحیه دست نیز توصیه به مصرف لبنیات به ویژه لبنیات غنی شده از ویتامین D می شود. چون جذب کلسیم با ویتامین D افزایش می یابد. بنابراین، اگر کلسیم در کنار ویتامین D باشد، جذب آن بهتر است و پیشگیری از پوکی استخوان پیشگیری می کند. برای همین به افراد مسن توصیه می شود یک تا دو لیوان شیر به طور روزانه به منظور جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند.

*تاثیر مصرف شیر بر استحکام دندان ها

وی در ادامه به تاثیر مصرف شیر بر استحکام دندان ها تاکید کرد و گفت: چون ترکیب شیر از کلسیم است توصیه به دریافت شیر برای استحکام دندان می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 1
    سالها از پیدایش بشر شیر و می جوشاندند و نوش جان می کردند و مشکلی هم نبود حالا یهو اگر پاستوریزه نباشه بده ای خدا پیدا کنید پای شرکتهای لبنیاتی را دراین گزارشات
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 0
    شیرهای پاستوریزه هم وایتکس داره.به جای پاک کردن صورت مسئله مشکل شیر پاستوریزه رو حل کنید که خطر ناکتره
  • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 0
    اونش به خودمون ربط داره چون حداقل با قیمت کمتر شیر با کیفیت تر و واقعی تر استفاده می کنیم و با چند دقیقه جوشوندن بیشتر عاری از هرگونه ویروس و باکتری میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس