ویژه ها

رویکرد غربزده و نگاه به دست خارجی ها در کنار زد وبندهای مدیریتی و بده و بستان‌های سیاسی مانع از حضور جوانان شایسته، مومن و متخصص در صنعت خودروسازی شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**فرایند تولید موشک در ایران،غیراقتصادی است

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دوره دولت اصلاحات به دلیل فروش اطلاعات به بیگانگان محکوم شده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» رفیق گرمابه و گلستان «شهرام جزایری»- با عنوان «تفاوت موشک و خودرو» نوشت:«زیان انباشته خودروسازها در سال ۹۸ به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسید...آنان که می‌خواهند بدانند چرا موشک ساخته می‌شود ولی خودروی ما بی‌کیفیت است، باید توجه کنند که مساله ساخت و دانش فنی فقط جزیی از فرآیند تولید یک کالا است. فرآیندی که در موشک‌سازی وجود ندارد. موشک بازار ندارد، دلال ندارد، متقاضی ندارد، قیمت‌گذاری ندارد، هیات‌مدیره‌های رانتی ندارد، ده‌ها شرکت اقماری ندارد، هزینه تولید برایش مهم نیست، سهامدار ندارد، شرکت‌های تو در تو ندارد، رقیب ندارد و... یکی از اینها برای توجیه تفاوت میان موشک و خودرو کافی است، چه رسد به اینکه این تفاوت‌ها ده تا باشند!!».

عبدی در یادداشت مذکور در اقدامی مسبوق به سابقه با ایجاد دوگانه «موشک سازی-خودروسازی» مدعی شده است که در فرآیند ساخت موشک، مسئله ای به نام «ساخت و دانش فنی» وجود ندارد. وی همچنین با این ادعا که در موشک سازی، «هزینه تولید به هیچ عنوان مهم نیست» و ردیف کردن موارد دیگر در پی آن بوده تا القا کند که به دلیل اینکه در تولید موشک، فاکتورهای اقتصادی ملاک نیست، بنابراین مقایسه صنعت خودرو و تکنولوژی ساخت موشک در ایران اصلا منطقی نیست.

عباس عبدی- اسفند 97- نیز در یادداشتی مشابه با عنوان «تفاوت موشک با خودرو» در روزنامه اعتماد نوشته بود:«این روزها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد، آنان که موشک و ماهواره می‌سازند، اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالاً خودروهای باکیفیتی نیز تحویل خواهند داد…تولید موشک…لزوماً اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالاها از جمله کالاهای مصرفی نیز به این صورت تولید شود، کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد...بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست».

عبدی مدعی شده است که در صنعت ساخت موشک، رقیب وجود ندارد. این ادعا در حالی است که جوانان غیور و متخصص حوزه دفاعی و نظامی در کشورمان در رقابتی ترین شرایط ممکن، در حال فعالیت و تولید هستند و فضای رقابتی آن، تهدیدات و هماوردی با نیروهای مسلح فرامنطقه ای است که جدیدترین و بهترین سامانه های آفندی و پدافندی جهان را در اختیار دارند.

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که «مساله ساخت و دانش فنی» در موشک سازی وجود ندارد. این ادعا در حالی است که پیش از این جوانان مومن و متخصص در صنایع دفاعی، چند هزار ECU مورد نیاز خودروسازان را تولید و در اختیار بخش صنعت خودرو قرار دادند. دستگاهی مهم که ورود آن به کشور با اخلال مواجه و هزاران خودرو تولیدی به دلیل نداشتن این قطعه، به دست مردم نمی رسید.

امروز سؤال بسیاری از مردم این است که چگونه ایران می‌تواند به تکنولوژی پیچیده موشک‌های نقطه زن و یا ارسال ماهواره به فضا دست یابد و آن را بومی نماید، اما از ساخت یک خودروی ساده سواری ناتوان است؟! پاسخ این سؤال جز این نیست که پیشرفت در صنعت موشکی و فضایی با تفکر جهادی و انقلابی و با اتکال به اراده الهی و توانمندی جوانان مومن و متخصص رخ داده ولی در صنایعی مثل خودروسازی رویکرد غربزده و نگاه به دست خارجی ها در کنار زد وبندهای مدیریتی و بده و بستان‌های سیاسی مانع از حضور جوانان شایسته و متخصص در این حوزه شده است.

لازم به ذکر است که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در کمترین مقدار قرار دارد، اما بیشترین بازده و نتیجه را داشته است.

گفتنی است عبدی چندی پیش در یادداشتی نوشته بود:«الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است»!

** قوچانی:روحانی،نامزد اجاره ای اصلاحات نبود

«محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سردبیر روزنامه سازندگی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«دوستان اصلاح‌طلب ما می‌گویند دیگر نامزد اجاره‌ای نمی‌خواهیم. حال آنکه به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است. کافی است ایشان را با آقای محتشمی مقایسه کنید. نمی‌شود چون آقای محتشمی منسوب به جناح چپ است او را اصلاح‌طلب بدانیم و روحانی را چون از جناح راست برآمده، اصولگرا و نامزد قرضی».

قوچانی در ادامه گفت:«امروز در حالی بر مزار مجلس دهم مویه می‌کنیم که بارها گفته بودیم فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس باید تشکیل شود و با رئیس دولت اصلاحات ارتباط تشکیلاتی داشته باشد. آقای خاتمی باید از آنها حساب کشی می‌کرد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت:«باید دوباره پایگاه اجتماعی‌مان را پیدا کنیم و بدانیم که دیگر با توسل به سلبریتی‌ها یا دوقطبی‌سازی بد و خوب نتیجه نمی‌گیریم. باید خودمان را به مردم ثابت کنیم و با فساد از هر نوع در جریان خودمان مقابله کنیم. من اصلاً با حوزه خصوصی آقای نجفی کاری ندارم اما معتقدم اثری که تراژدی آقای نجفی بر رأی مردم در انتخابات مجلس گذاشت، از اثر بنزین کمتر نبود».

چندی پیش «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات در اظهارنظری توهین آمیز، روحانی را نامزد اجاره ای خوانده و گفته بود: «مردم در سال ۱۴۰۰، دیگر به نامزد اجاره‌ای رای نمی‌دهند. مردم دیگر با کاندیداهای دست دوم، اجاره‌ای و... پای صندوق رأی نمی‌آیند».

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه 88 نیز در روزهای گذشته گفته بود:«تجربه دولت آقای روحانی به ما نشان داد که نباید سیاست‌ورزی نیابتی و اجاره‌ای داشته باشیم. ما نه قهر می‌کنیم و نه تسلیم می‌شویم، ما در هر انتخاباتی حاضر می‌شویم به این شرط که نامزدهای خودمان را هم داشته باشیم و بتوانیم به آنها رای بدهیم».

ادعای مضحک برخی اصلاح طلبان درباره نامزد اجاره ای در حالی است که «محمدرضا خاتمی» - برادر رئیس دولت اصلاحات- و نماینده اصلاح طلب مجلس ششم- اردیبهشت ۹۶- در مقطع انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد؟ » گفته بود: «تضمین این مسأله، خود ما هستیم».

علاوه بر این، «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات نیز سال ۹۶ با «تَکرار می کنم»، مردم را به انتخاب مجدد دولت روحانی تشویق کرد. وی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: «می خواهم به عنوان کسی که تهدیدات و فرصت ها را می شناسد شهادت دهم؛ دولت روحانی با تمام کاستی های امکانات، دولت موفقی بوده. این دولت توانسته گام های بزرگی بردارد. با روحانی در نیمه راهیم...».

اصلاح طلبان در هفت سال اخیر تمامی پست های کلیدی دولت را در اختیار گرفتند. اما علیرغم وعده های فراوان، از دلار 3 هزارتومانی و سکه 1 میلیون تومانی و پراید 17 میلیونی، رسیدیم به دلار 16 هزارتومانی و سکه 7 میلیونی و پراید 90 میلیونی!

اصلاح طلبان در سالهای اخیر علیرغم در اختیار داشتن دولت و شورای شهر و شهرداری پایتخت و فراکسیون امید مجلس، نتوانستند کارنامه قابل قبولی به افکارعمومی ارائه کنند. «برجام»، «سلفی حقارت» و «همسرکشیِ نجفی» تنها بخش کوچکی از کارنامه غیرقابل دفاع اصلاحات در سالهای اخیر است.

** الان بهترین زمان مذاکره با آمریکاست

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «چرا مذاکره با آمریکا؟» به قلم «سعید پورفرهادی» عضو اتاق بازرگانی تهران نوشت:«بیش از چهار دهه است که ایران درگیر تقابلی فرسایشی و پرهزینه با ایالات متحده آمریکا شده است… از نگاه آمریکایی‌ها نگه‌داشتن ایران در برزخ نه جنگ و نه صلح بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای آنهاست؛ اما از منظر ما در ایران، کشورمان 40 سال است که با آمریکا جنگ دارد؛ تقابلی فرسایشی که فقط یک طرف (ایران) هزینه آن را می‌پردازد. ایالات متحده به دنبال آن است که بدون شلیک حتی یک گلوله و کوچک‌ترین هزینه، اقتصاد ایران را زمین‌گیر و فرسوده کند... ادامه این وضع برای ما در ایران اصلا خوب نیست و تشدید تحریم‌ها به‌مانند سم مهلکی می‌ماند که بر تاروپود اقتصاد و امنیت اجتماعی کشور نفوذ می‌کند. زندگی در سایه تحریم‌ها روند توسعه و پیشرفت ما را کُند و اقتصاد را تضعیف می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«بر این اساس به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر باید طرحی نو دراندازیم. بنابراین اگر زمین بازی را آمریکا تعیین می‌کند، حداقل قاعده بازی را ما تعیین کنیم. ضرورت دارد که اکنون ما از موضع تدافعی خارج و گارد تهاجمی به خود بگیریم؛ به‌عنوان مثال در اولین اقدام با محوریت برجام و مذاکره با آمریکا سیاست تهاجمی ما می‌تواند این باشد که اساسا چرا آمریکا باید مدعی اصلاح برجام باشد؟ درواقع این ما هستیم که می‌توانیم خواهان انجام اصلاحات برجام و فراتر از آن باشیم...لازم است باور داشته باشیم که می‌توانیم موقعیت مذاکره با آمریکا را تبدیل به یک فرصت استثنایی و بی‌بدیل برای کسب امتیاز کنیم... شاید در طول چهار دهه‌ای که از انقلاب ایران می‌گذرد هیچ زمانی مناسب‌تر ازشرایط کنونی برای مذاکره نبوده است».

در ماههای گذشته، موضوع شیوع ویروس کرونا و نحوه مواجهه دولت آمریکا با آن، رسوایی بزرگی برای ساختار حاکمیتی ایالات متحده به بار آورد. رسانه های غربی با اذعان به درماندگی و استیصال آمریکا در مقابله با کرونا، تصریح کردند که «افکارعمومی در جهان، بیش از پیش پی برده است که آمریکا صرفا یک "ببر کاغذی" است».

در روزهای گذشته نیز ماجرای قتل بی رحمانه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس نژادپرست این کشور، موجی از آشوب و التهاب را در ایالات متحده به راه انداخت و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

بنابراین، ترامپ بیش از پیش نیازمند یک دستاورد در سیاست خارجی است. کاخ سفید در پی آن است تا بتواند «فتودیپلماسی با ایران» را کلید بزند. هدف از این اقدام نمایشی، نه مذاکره است و نه معامله، بلکه هدف اصلی در گام اول نمایش تسلیم شدن ایران است و در گام دوم، برجامیزه کردن مولفه های قدرت ایران از جمله صنعت موشکی و توان منطقه ای.

در هفته های گذشته، ارسال موفقیت آمیز 5 نفتکش ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، فصل جدیدی از مبادلات اقتصادی را آغاز کرد. ایران با این اقدام افتخارآمیز، تحریم های آمریکا را به سخره گرفت و یک شروع خوب در عبور از خام فروشی را کلید زد.

با اینحال برخی در داخل، نه استیصال و درماندگی آمریکا را می بینند و نه اقتدار و موفقیت ایران؛ این جماعت مدعی است که ما چاره ای نداریم جز امتیازدهی یکطرفه به دولت تروریست و غارتگر آمریکا!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • DE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    40 3
    با این حساب برجام اقتصادی بود که تا به امروز 300 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه زده خخخخ
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      10 0
      قوچانی و امثالهم، اینها را میگویند که مثلا یک دوره دیگر هم مردم به آنها سواری بدهند. چرا اینها را همان سال اول ریاست جمهوری ایسان نگفتید
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      9 0
      آقای قوچانی، قبری که شما رویش شیون میکنی، مرده داخلش نیست.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      12 0
      طرف را توی ده راه نمیدادند، سراغ کدخدا را میگرفت. این اصلاحاتی ها همچین موجوداتی اند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    34 4
    ای خاک بر سر اصلاحات که هرچی میکشیم از نگاهشان به دست بیگانگان است
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      7 0
      البته توانستند حسابهای بانکیشان را یک اصلاحی بکنند، و عقب ماندگی های چند ساله شون را هاپوولی کنند
  • نیازمند اصلاحاتیم IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 32
    در آینده و منطبق بر بند توافق کارخانه های تولید موشک به محل تولید و بسته بندی مواد غذایی تبدیل خواهد شد .
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      7 1
      14:55 به نظر من در آینده کارخانجات تولید موشک را به تولید پوشک تغییر کاربری داده تا هم به صورت غیر مستقیم به نیروهای تروریستی امریکا در منطقه و هم به ترس های داخلی فروخته و درآمد کسب کنیم!!!!
    • سرباز IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      6 2
      داداش بنظرت میشه شما حضرات با سواد رو به عنوان دام زنده فروختتون به آمریکا؟ هم شما به آرزوتون می رسید هم ما از دستتون راحت میشیم آخه اینقدر فهمیدن این مسائل سخته؟ یه حرف عاقلانه بزنید اگه موشک نداشته باشیم توی جنگ تو رو باس هوا کنیم؟ اه اه از دست این جماعت نفهم پوپولیست
    • DE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      پیاز بند اصحالات نوشته :در آینده و منطبق بر بند توافق کارخانه های تولید موشک به محل تولید و بسته بندی پوشک برای اصلاح تالاپچی ها تبدیل خواهد شد .
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    31 7
    اونی که گفته در فرآیند ساخت موشک، مسئله ای به نام «ساخت و دانش فنی» وجود ندارد، خودش از بیسوادی محض رنج می بره.طرف فکر کرده همینجوری شوخی شوخی یه چیزی ول میشه توی هوا میخوره توی سر دشمن؟!!!
    • مسلمان IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 0
      متاسفانه حرف درست را هم طوری مطرح میکنند که بد برداشت میشود. بحث این است که تولید موشک با خودرو و گوشی از اساس متفاوت است. در موشک بحث اصلی دستیابی به تکنولوژی است و تولید با هزینه مینیمم در اولویت بعدی است به ویژه آن که در قیاس با قیمتهای جهانی ناشی از انحصار، قیمت داخل حتما به صرفه است. اما در بحث خودرو تکنولوژی قابل خرید از بازار دنیاست و آنچه مهم است مدیریت تولید و مجموع شرایط اقتصادی است که بتواند تولید را در رقابت با غولهای این عرصه که پیشرفته ترین ابزار روباتیک و مدیریتی و بازاریابی را به کار می گیرند به صرفه نگه دارد.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 2
    14:55 به نظر من در آینده کارخانجات تولید موشک را به تولید پوشک تغییر کاربری داده تا هم به صورت غیر مستقیم به نیروهای تروریستی امریکا در منطقه و هم به ترس های داخلی فروخته و درآمد کسب کنیم!!!!
    • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      1 0
      خوش نظر باشی ، خاک تو سرت با نظرت
  • حجت IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    30 2
    در فرآیند ساخت موشک، مسئله ای به نام «ساخت و دانش فنی» وجود ندارد. استاد، اونی که دانش فنی نمی خواد تیرکمونیه که تو بچگی با کش تنبون آقات می ساختی نه موشک. اتفاقا فناوری موشک اونم از نوع بالستیکش اساسی دانش فنی می خواد
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      9 0
      اتفاقا اون تیرکمون با کش تنبون دوران بچگی هم دانش فنی می خواست من یادم هست که می ساختیم اما درست کار نمی کرد فقط چند سانت برد پرتابش بود ( از کسی که دانشش را داشت کمک نمی گرفتم خودم هم بلد نبودم خیلی زود ولش کردم )
    • رضوي IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      سلام اگر چه اصلاح طلبان خسارت فراواني به لحاظ انديشه به حساب مي ايند و نمونه بارزش امثال زيبا كلام است اما در اينجا سخن عبدي تحريف شده است. وقتي عبدي گفته است كه :"باید توجه کنند که مساله ساخت و دانش فنی فقط جزیی از فرآیند تولید یک کالا است. فرآیندی که در موشک‌سازی وجود ندارد." اشاره عبدي نبود مسئله "ساخت و دانش فني نيست" بلكه نداشتن ارتباط با بازار و مصرف كننده نهايي و خريدار بخش خصوصي است. عبدي منكر نبود فرايند كامل مشابه از توليد به مصرف خودرو براي موشك است و نه عدم نياز به دانش فني در موشك سازي و ما موظفيم با مخالف خود منصف باشيم ممنون
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    5 0
    من جای سپاه بودم، در ساخت خودرو ورود می کردم و انواع سواری را برای پلیس می ساختم...تا دهان یاوه گویان بسته شود...و به این دوگانگی ها و القائات پایان داده شود..!!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    میخواستم بگم خاک بر سرش ولی گفتم حیف خاک وطن که بخوره توی سر این وطن فروشا....
  • سرباز IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    6 1
    موشک و تسلیحات بازار ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا نفهم اون آمریکای شما با همین بازار اسلحه شد آمریکا قراردادهای چند ده و گاها چند صد میلیاردی کشورها برای خرید اسلحه و موشک را نمی بینید واقعا آیا گوسفندی پیدا میشه که اعتماد رو بخونه آخع نویسنده هاش قد گوسفند نمی فهمن این روزنامه فقط به درد شیشه چاک کردن می خوره
  • سیدمهدی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    مگر کسی مانع فعالیت متخصصینی که موشک میسازند از ساختن اتومبیل شده است؟وقتی هم مشکل پیدا است وهم راه حل،چرا انجام نمیدهند؟گور پدر عبدی یا هر کس دیگری که این تحلیل را نوشته.24
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 1
    جناب عبدی شر و ورای شما رو فقط یه ابله میتونه باور کنه
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    خطاب به سعید پور فتاحی:آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند ، آنکس که نداند و نخواهد که بداند حیف است که چنین جانوری زنده بماند، حالا دیگه نمیدونم از کدوم دسته ای ولی اکثریت از دسته دومن
  • ش. AE ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    این واقعیت حق رو باید گرفت حق رو به ما نمی‌دن ساخت موشک باعث شد زیر گوش وحشی های متمدن بنزین بفروشیم کدام دیپلماسی در کل تاریخ ایران حرف زده حرف مقام معظم رهبری باید قوی بشیم حالا یکسری بشینن وراجی کنن
  • وطن دوست IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 1
    واقعاً مملکت ما آزادترین مملکت دنیاست هر کس مثل آقای عبدی ، بسته به اینکه دیشب چی خورده ، چگونه خوابیده و صبح چه پیشنویسی برایش دیکته شده ، هر چه دلش بخواهد بلغور میکنه و هیچ کس هم نیست از او بپرسد : بر چه اساسی و با چه معیاری این حرفها را میزنی ؟ البته آن قسمت از حرفهایش در باره فساد در اقتصاد که نتیجه دولت ناکارآمد و مجلس وکیل الدوله و سیستم قضایی کُند با گردانندگانی همچون طبری و ... کاملاً صحیح است .که البته قصدش از این خودزنی ، اینست که سیستم دفاعی کشور را زیر سوال ببرد. واقعاً اگر از اول کسی بود که سوراخهای ریز فساد در همه زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و.... و حتی مذهبی را میگرفت ، امروز شاهد این مقدار فساد همه گیر که به پیل هم نمیتوان جلوی آن را گرفت بوجود نمی آمد!!!!!!
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    حالبه که این جمله حالا بهترین موقع برای مذاکره است را بارها در مقاطع مختلف از زبان ساده دلان و ذی نفعان از جناحهای مختلف مثلا اصلاح طلب شنیده ایم! یکبار فریب این موقع شناسی حضرات را خوردیم نهایتش شد برجام! از رو نمیروید؟!!
  • KR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    حالا مثلا انگار مساله خودرو تو ایران خیلی رقابتیه. ما تو دنیایی زندگی می کنیم که تو کشوری مث کره جنوبی به واردات خودروهای الکتریکی نه تنها تعرفه گمرک نمی بندن که تا 26 هزار دلار کمک بلا عوض هم از طرف دولت به خریداران داده میشه تا بتونن خودروی الکتریکی بخرن. شما حساب کن فضا چقدر رقابتیه اینجا.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    عنوان یک صاحب نظر عرض شود که : اکثر قسمت های سخنان اقای عبدی خالی از اشکال نیست و بعضا با واقعیت تطابق ندارد هرچند بخشهایی از ان نیز صحیح می باشد. البته توضیحات مشرق هم چندان دقیق نیست. مثلا آقای عبدی ظاهرا نگفته در موشک ساخت و دانش فنی وجود ندارد بلکه گفته است که دانش فنی بخشی از فرآیند است و در موشک سازی فرآیند وجود ندارد(البته از این نظر هم حرف ایشان درست نیست و اساسا در موشک سازی فرایند وجود داشته ولی متفاوت با خودرو سازی است). در حالی که مشرق برداشت نادرست از حرف ایشان داشته است. در کل در اینجا مساله خیلی ژورنالیستی بحث شده در حالی که به صورت فنی مساله دارای جوانب مختلف می باشد. یاحق
  • US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 1
    ای احمق برای اینکه دشمن ناموس تو را با خودش به بردگی نبرد باید از پول که هیچ از جونت هم بگذری. هرچند قیمت خرید اقلام نظامی از خارج خیلی بیشتر هم هست که کمتر نیست.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 1
    موشک یا پوشک
  • محمد1 IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 0
    آقای عبدی اگر سیستم دفاعی ما ضعیف باشد و دشمن خصوصا رژیم منحوس صهیونیستی هر وقت اراده کرد نقاط مهم و استراتژیک مارا بمب باران کرد مانند بمباران تأسیسات هسته ای عراق و سوریه و بمبارانهای مکرر سوریه و...آن وقت اقتصادی عمل کرده ایم؟
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    در خصوص اینکه هزینه تمام شده مهم نیست وموشک ربطی به خودرو ندارد خب انصافا درست گفته این بابا.الآن روسیه بهترین موشک هارو میسازه هواپیما وناو وتانک وهمه چیم میسازه.مگه ماشین سازی داره؟!!!نه یه برند مطخرف لادا داره در حد همین سایپا خودمون.این قیاس ها مشکوکه
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 0
    وقتی دشمن غدار تا بن دندان مسلح است وبه پیر و صغیر و نوامیس و هیچ چیز تو رحم نمی کند آیا باز هم دنبال توجیه اقتصادی میگردی؟!خدایا حماقت بعضی مدعیان شعور، ملت عزیز ایران را کلافه کرده است این مدعیان دنبال رو ملت باشند و هدایت فکری مردم را فراموش کنند اگر مغبون شدند بنده مشمول ذمه ی آنها
  • SE ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    از هر چیزی مهمتر اینکه که در موشک‌سازی مدیریت قبیله ای، خانوادگی، رانتی و دزدی وجود ندارد
  • SE ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    قوچانی راست میگوید که روحانی نامزد اجاره ای اصلاحات نبود چون او در استحاله در اصلاح‌طلبی است
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 0
    واقعا گفته های عبدی با تیتر شما میخونه؟ تقوی را برای اینجور جاها هم گفته اند برادر مسلمان
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 1
    ای کاش میشد هر چی اصلاح طلبه رو اعدام کرد یا تبعید به جزیره ای دور افتاده کرد که همونجا مار و سوسمار و برگ درخت بخورند و بمیرند
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 1
    از نظرات آقای عبدی و نقطه زنیه ایشون در مورد ایجاد هر امیدی در باور مردم، این جوری می فهمم که ایشون هم از لحاظ فکری وابسته غربه و هم از نظر عملی با خباثت داره به کشور ضربه می زنه همیشه منفی بین و سیاهبینه ، جوری که اگه به حرف ایشون باشه همه باید خودکشی کنن
  • حسين DE ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 4
    آقاى عبدى صنعت خودرو سازى در آلمان بعد از پايان جنگ دوم جهانى بشدت رشد كرد و امروزه جزء يكى از پيشرفته ترين كشورهاى دنيا در اين زمينه ميباشد و بخش عمده اى از درآمد ساليانه آن از اين طريق كسب ميشود اما اين كشور در عرصه صنايع نظامى هيچ حرفى براى گفتن ندارد و اجازه هم ندارد چون بشدت به آمريكا و انگليس و فرانسه وابسته است،ما در زمينه صنايع موشكى جزء پنج و يا شش كشور برتر دنيا هستيم ولى در توليد خودرو و يا صنعت خودرو سازى در سطح روستا ها هم هيچ حرفى براى گفتن نداريم اما قدرتمندترين كشور دنيا جرئت چپ نگاه كردن بما را ندارد،در صورتيكه آلمان براى دفاع از كشور خود ارتشى ندارد ودفاع از آلمان در برابر حمله خارجى بعهده آمريكاست اين يك تفاوت ماهوى در مورد داشتن ودارا بودن صنايع نظامى است ،بر خلاف نظر تو صنعت موشك سازى امروزه يكى از رقابتى ترين صنايع است و قدرتهاى برتر نظامى دنيا شبانه روز تلاش ميكنند تا سريع ترين و دور برد ترين موشكهاى دنيا را بسازند،روند توليد و نوع تكنولوژى كاربردى در صنعت موشك سازى فوق العاده پيچيده است و هم چنين نيازمند داشتن كار شناسان با توانائيهاى علمى بسيار بالا وبا دارا بودن اين تكنولوژى ضريب امنيتى كشورهاى دارنده آن بسيار بالاست كه نمونه موشك باران نمودن پايگاه آمريكائى عين الاسد و ناتوانائى آمريكا در پاسخ دادن و يا سرنگونى پيشرفته ترين پهپاد دنيا بوسيله موشك ساخت ايران وترس آمريكا از واكنش نشان دادن،امروزه پيشرفته ترين و مدرنترين تكنولوژيها در وهله اول در صنايع نظامى و دفاعى بكار گرفته ميشود وحال اگر اين تكنو لوژى در صنايع خورى سازى در ايران بكار گرفته سود مسلما تحول بسيار بزرگى در اين صنعت در كشور ايجاد خواهد شد ولى ترس تو از اين است كه مبادا مافياى ليبراليسم حاكم بر توليد خودرو سازى از روند اين جريان حذف گردد.
    • DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      0 1
      آفرین ۴:۳۸ حرف حساب جواب ندارد فقط گوش کردن دارد.
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      1 0
      دروغ می گویی. صنعت خودروسازی آلمان قبل از جنگ جهانی دوم ایجاد شده بود و در زمان هیتلر به اوج شکوفایی رسید و همه صنایع خودروی آلمان یادگار همان دوره نازیها است. بتز و فولکس و اپل و... . پس دروغ نگویید.
  • حسين DE ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    قوچانى كسيكه به امريكا ميگه كدخدا تسليم طلبه،در ايران جريان اصلاح طلبى و ليبراليسم دلال صفت حاكم بر اقتصاد وسياست داخلى وخارجى كه حسن آقاى شما عضو فعال هر دو جريان است با عملكرد خودش چه گلى به سر كشور زد؟ برجام حسن آقا كدام يك از مشكلاتى را كه قرار بود حل كند حل كرد؟ ميتونى فقط يك مورد آنرا نام ببرى؟دومى پيشكش.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    سلامتی جسمی باعث ایجاد سلامت عاطفی و اجتماعی و سلامت فکری می شود. سلامت عقل و سلامت معنوی نقطه تکاملی تمام سلامتی ها ست. اصلاح طلبان افراد بیماری هستند.
  • حسين DE ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    محمد رضا خاتمى برادر شيخ متمدن در پاسخ بدين سئوال: چه تضمينى براى همراهى دولت دوم روحانى و اصلاح طلبان وجود دارد؟ گفته بود: (تضمين اين مسئله خود ما هستيم.) جواد در پاسخ اين سئوال كه چه تضمينى براى اجراى برجام وجود دارد؟ گفته بود ، امضاى جان كرى (تضمين است). چقدر اين دو پاسخ شبيه هم هستند هر دو نفر ضمانت ميكنند و بعد ميزنند زيرش.
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    جناب عبدی سرشون به آخور بنده نمی فهمند که : اولا: پیچیدگی ساخت ماهواره نور - سکوی پرتاب متحرک - در مدار قرار دادن و گرفتن اطلاعات جمع آوری شده ماهواره چند ده برابر ساخت پیشرفته ترین خودروهای سواریست . ثانیا : همین موشک و ماهواره کم اهمیت ( از نظر عبدی ) ، حضرات دولت گرین کارتی هفت سال بودجه پرتاب ماهواره رو چاپیدن و به باد دادن و هیچ غلطی نکردن . خائن که هستید نفهم نباشید
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 0
    اقای عبدی اگه خودرو ساز ما موشک درست کنه چی از سرو تهش میدزده چهار شرکت مادر با کلی بچه شرکت درست میکنه اعضای هیئت مدیره از بین فک وفامیل انتخاب میکنه و خروجیش میشه ترقه به قید قرعه
  • مهدی DE ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    این دیدگاه شماست نه اقای عبدی برادر عزیز،با تفصیل ابوابی که اقای عبدی شرح دادند معنای کلام و منظوری که میتونه برسونه کاملا واضحه ،بله ،موشک درر بازار فروش کاری به رقابت نداره و قیمت تولیدش بر اساس فاکتورهای جهانی تولید موشک و بازار فروش محک نمیخوره و مشتریانش شهاب رو با اسکندر مقایسه نمیکنند ،کاربردی که داره و همچنین توانایی و دانش فنی ایرانو در نظر میگیرند و اساسا مشتری دیگری هم بجز کشور خودمون حداقل تا الان نداشتند اما این به هیچ عنوان به معنای اینکه تولید موشکهای ایرانی غیر اقتصادیه قلمداد نمیشه چرا که جایگزینی هم بغیر از خودش نداره بنابرین بهتره به جای اینکه با ارعابو اتهام زنی به دنبال تحریف حرف دیگران باشید لطفا عنایت بفرمایید متنو با دیده بصیر بخونید تا به پوچی ادعای خودتون واقف بشید ،خدا برای همه ما چشمی بینا،قلبی بی الایش و تفکری خالصانه عنایت بفرماید انشاالله
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    آدم عاقل دوبار نیش نمی خورد۴۵۹۳

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس