کد خبر 1081022
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
کرونا نمایه

ردیابی پرونده «آدم کش های کرونایی» که با صدور دستورات ویژه قضایی آغاز شد، به شبکه گسترده و سازمان یافته مخوفی رسید.

به گزارش مشرق، «آدم کش های کرونایی» از اسفند سال گذشته، زمانی فعالیت های وحشتناک خود را به صورت سازمان یافته در کشور شروع کردند که جامعه تحت تاثیر ویروس «کرونا» در وضعیت بسیار ملتهبی به سر می برد.

نیاز شدید شهروندان به مواد ضدعفونی کننده و الکل های اتانول، دلالان و فعالان بازار الکل را به فکر درآمدهای میلیاردی انداخت و آنان فروش الکل های تقلبی و سمی را در دستور کار خود قرار دادند. این «آدم کش های کرونایی» با توسل به ترفندها و شگردهای متقلبانه، الکل های صنعتی (متانول) را با قیمت های نازلی خریدند و سپس با افزودن مواد دیگری که رنگ کهربایی را به سفید تغییر می داد، محلول های سمی و تقلبی را به عنوان الکل اتانول به بهای گزافی در بازار سیاه فروختند و بدین ترتیب تعداد زیادی از مردم این سرزمین را به کام مرگ بردند یا بینایی چشمانشان را گرفتند.

اگرچه اقدامات هولناک «آدم کش های کرونایی» از استان های البرز، اردبیل، فارس و... شروع شد اما از اواسط اسفند در حالی به مشهد رسید که گروه ۱۳ نفره ای از شهروندان بر اثر مسمومیت حاد به مراکز درمانی انتقال یافتند و وخامت حال این افراد به گونه ای بود که پنج تن از آنان هنگام اقدامات اولیه درمانی جان باختند و یک نفر نیز بینایی خود را از دست داد. آزمایش های پزشکی نشان می داد که این افراد بر اثر استفاده از الکل های سمی و تقلبی جان باخته اند. این مرگ و میرها روند صعودی به خود گرفت به طوری که چند زن نیز در میان قربانیان الکل های سمی به چشم می خوردند. از سوی دیگر تبلیغات گسترده سودجویان کرونایی با عناوینی مانند «استفاده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا» تعداد زیادی از شهروندان ناآگاه را در حالی به سوی مصرف مشروبات الکلی سوق داد که برخی خرده فروشان مشروبات الکلی دست ساز نیز برای سودجویی بیشتر با شبکه های سازمان یافته فروش الکل های تقلبی همراه شدند و بدین ترتیب جان بسیاری از هموطنان را با الکل های صنعتی گرفتند.

در پی آغاز مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با الکل های تقلبی در مشهد، قاضی ویژه قتل عمد نیز ضمن هشدار به شهروندان، موضوع را به مقامات قضایی استان خراسان رضوی گزارش داد. این گونه بود که روزنامه خراسان در اواخر اسفند سال گذشته گزارشی را با عنوان «آدم کش های کرونایی» درج کرد و در گفت وگو با دکتر آریا حجازی (مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی) و همچنین قاضی علی اکبر احمدی نژاد (قاضی ویژه قتل عمد) به بررسی فعالیت های زیرزمینی سودجویان در شرایط کرونایی کشور پرداخت. اما با توجه به حساسیت ماجرا و روند صعودی مرگ ومیرهای ناشی از مسمومیت با الکل های تقلبی که به یکی دیگر از شهرهای خراسان رضوی نیز کشید، قاضی غلامعلی صادقی (رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی) وارد عمل شد و دستورات قاطعی را برای ریشه یابی و رسیدگی سریع به پرونده عاملان توزیع الکل های تقلبی صنعتی صادر کرد. به دنبال دستور مقام ارشد قضایی استان پرونده آدم کش های کرونایی، وارد مرحله جدیدی شد به گونه ای که قاضی «محمدحسین درودی» (دادستان مرکز خراسان رضوی) با نظارت مستقیم بر روند تحقیقات، رسیدگی دقیق به این پرونده حساس را خواستار شد. بنابراین اهمیت ماجرای «آدم کش های کرونایی» همه عوامل دخیل در این موضوع را به تکاپو واداشت چرا که خراسان رضوی همواره در رسیدگی ویژه به پرونده های خاص سرآمد است. به همین دلیل این پرونده با نظر قاضی سیدجواد حسینی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) به شعبه ۲۰۴ دادسرای عمومی و انقلاب سپرده شد و توسط «دکتر حسن زرقانی» زیر ذره بین قضاوت قرار گرفت. قاضی پرونده که تجربه رسیدگی به پرونده های مشابه را در کارنامه قضایی خود دارد، بلافاصله دستور پیگیری ماجرا توسط کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی را صادر کرد و از آنان خواست که همه امکانات تخصصی و فناوری های نوین را برای شناسایی عوامل تهیه و توزیع الکل های تقلبی به کار گیرند.

 این گونه بود که گروه تخصصی از کارآگاهان اداره جنایی با هدایت سرهنگ شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) تحقیقات گسترده ای را در این باره آغاز کردند. آنان در اولین مرحله از اقدامات فنی و پلیسی به سراغ نجات یافتگان از چنگ آدم کش های کرونایی رفتند و به بازجویی از آنان پرداختند. بررسی های مقدماتی زیر نظر مستقیم قاضی دکتر زرقانی نشان داد که این افراد فریب تبلیغات مصرف الکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را خورده و به این منظور سراغ الکل فروشانی در حاشیه شهر رفته اند. با مشخص شدن این ماجرا، دستور ریشه یابی دقیق برای شناسایی سرکردگان توزیع الکل های تقلبی، در حالی صادر شد که برخی سرنخ ها از زنجیره ای و سازمان یافته بودن این ماجرا در کشور حکایت داشت.

در این هنگام تجربه قضایی قاضی سیدجواد حسینی نیز در حالی به کمک روند تحقیقاتی پرونده آمد که او در سال های اخیر، رسیدگی به پرونده های ویژه جنایی را هم عهده دار بود.

گروه های اطلاعاتی و عملیاتی کارآگاهان در چند شاخه به فعالیت های پلیسی خود ادامه دادند تا این که چند نفر از خرده فروشان الکل های تقلبی در مناطق حاشیه ای مشهد دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شدند. این افراد ادعا کردند، الکل های صنعتی را به جای الکل اتانول به آن ها فروخته اند و آن ها الکل ها را در ظروف ۲۰ لیتری از فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی در منطقه کوی طلاب مشهد خریده اند. وقتی چند تن از فروشندگان الکل های صنعتی در اطراف بیمارستان شهید هاشمی نژاد و در چند عملیات جداگانه به دام افتادند، مشخص شد که آن ها الکل های تقلبی را از یک کارخانه دار تهیه کرده اند.

این فرد که «ن» نام دارد، قرار بود الکل های صنعتی را در کارخانه شهرک صنعتی به ژل و مواد ضدعفونی کننده تبدیل کند اما به خاطر قیمت بالای الکل اتانول در بازار، تطمیع شده و بشکه های الکل را روانه بازار سیاه کرده است. این فرد نیز در بازجویی ها یکی دیگر از اعضای اصلی این شبکه سازمان یافته را لو داد که از دلالان حرفه ای بازار تجهیزات پزشکی است. بنابر گزارش خراسان،در حالی که  دامنه تحقیقات کارآگاهان هر روز با دستورات ویژه قضایی گسترده تر می شد، یکی از سرکردگان اصلی این شبکه هم به دام افتاد و مدعی شد، ۱۳ بشکه بزرگ ۲۰۰ لیتری الکل صنعتی را از تهران وارد مشهد کرده  است که دو بشکه از این تعداد از تربت حیدریه سردرآورده و بیش از ۱۵ نفر را در آن شهر به کام مرگ برده بود.

آمار قربانیان «آدم کش های کرونایی» در حالی از مرز ۶۶ نفر در مشهد نیز گذشت که آمار مسمومان الکل های سمی و تقلبی نیز به طرز وحشتناکی افزایش می یافت اما در نهایت با اقدامات قاطع دستگاه قضایی و تلاش شبانه روزی کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی ۱۴ عضو اصلی این شبکه سازمان یافته در مشهد به دام افتادند و سرنخ ها برای ریشه یابی این پرونده به استان تهران کشید و بدین ترتیب با هشدارهای پلیسی، قضایی و پزشکی، مرگ و میرها در مراکز درمانی متوقف شد. با وجود این، هنوز برخی از اعضای شبکه آدم کش های کرونایی در حال فعالیت در دیگر نقاط کشور هستند و شهروندان باید هنگام استفاده از الکل های صنعتی یا الکل اتانول هوشیار باشند تا جان خود را به خاطر سودجویی دیگران به خطر نیندازند.

بیش از ۷۰۰ فوتی در استان های مختلف

اولین روز سال ۹۹، انتشار فیلمی در فضای مجازی از کودکی که بر اثر خوراندن الکل توسط خانواده اش برای محافظت در مقابل ویروس کرونا نابینا شده و به کما رفته بود، دل ایرانیان را لرزاند و چشمان بسیاری را به اشک نشاند. با شیوع کرونا  در کشور، شایعه‌ها و مطالب کذبی نیز  در برخی شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی درباره تاثیر آشامیدن الکل در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا منتشر شد. تعدادی از افراد سودجو یا  همان آدم‌کش های کرونایی نیز در این میان از این باور اشتباه، سوءاستفاده و اقدام به تولید بیشتر مشروبات دست‌ساز با درصد بیشتر متانول کردند که همین موضوع  به مسمومیت و حتی جان باختن شماری از مردم در استان‌های مختلف منجر شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، روز ۲۵ فروردین در نشستی خبری، شمار قربانیان مصرف الکل صنعتی در کشور را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش قبلی سخنگوی  وزارت بهداشت  ۳۲۰ نفر تا ۱۲ فروردین جانشان را به این دلیل از دست داده  بودند. در عین حال علاوه بر این، تعداد دیگری از شهروندان نیز به دلیل  مصرف الکل های تقلبی دچار نابینایی و کم بینایی و برخی نیز به مشکلات جدی کلیوی دچار شده اند. در این میان استان  های مختلفی  همچون خوزستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، خراسان رضوی، همدان، مرکزی و... بیشترین  قربانیان الکل های سمی را داشتند که استان فارس در این میان در صدر  آمار فوتی ها و  مسمومیت های الکلی بود.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 0
    قبلا الکل های طبی رو می خوردن چون گیر نمی اومده الکل صنعتی خوردن . زمانی که الکل طبی رو توی بقالی میفروختن باید از خواب بیدار می شدید .
  • ایرانی و جانم فدای وطنم IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 1
    با سلام: میبخشید منظور از (ن) چیست و کیست ؟ چرا اسامی چنین اشخاسی که هم اسم مملکت ایران را خراب میکنند و هم جان هموطنان را در خطر می اندازند را فاش نمی کنید ؟ چرا پرده بر کرده های این افراد میکشید؟ فاش کنید تا مردم و مسئولین این چنین افراد را بشناسند. ممنون و متشکر و پیروز باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس