ویژه ها

آنچه موجب شکست برجام بود، نه اقدامات منتقدان برجام در داخل، بلکه رویکرد منفعلانه و حقارت آمیز وزارت خارجه در مقابل عهدشکنی های طرف غربی بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برجام مردم ایران را از جنگ و تحریم نجات داد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«همان گونه که آزادی خرمشهر در تاریخ حماسه‌های ایرانیان کم نظیر ونشانه توان نظامی آنهاست، برجام نیز نشانگر خردورزی، تسلط ایرانیان به فنون مذاکره و نحوه تعامل با جهان بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«برجام، پرونده هسته ای ایران را از شمول فصل هفتم منشور خارج و تحریم‌ها را لغو کرد ، درحالی که آمریکا با فعالیت‌های حساس هسته‌ای مانند غنی سازی مخالف بود این حق را تثبیت کرد، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از روز اجرایش مجاز اعلام کرد و بخش دیگری را با گذشت زمان پذیرفت و سرانجام آنکه فعالیت هسته‌ای ایران را- که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی می‌شد- در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت مشروعیت بخشید تا برنامه‌ هسته‌ای ایران اولین مورد از نوع خود باشد که از بالاترین سطح مشروعیت بین المللی برخوردار است... هر توافق هسته‌ای با توجه به موازنه قدرت در عرصه بین المللی باید کدام دستاورد دیگری را محقق می‌ساخت که برجام از تحقق آن ناتوان بود؟».

آرمان در ادامه نوشت:«(آیا سراغ دارید که)در تاریخ 75 ساله سازمان ملل...شورای امنیت اقدامات و فعالیت‌های حکومتی درحال توسعه را به استناد فصل هفت منشور، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی اعلام کرده باشد و سپس اعضای دائم آن شورا با آن حکومت مذاکره کرده و اجرای بخشی از فعالیت‌های مورد اشاره از زمان اجرا و انجام بخش دیگری با گذشت زمان پذیرفته و پرونده آن حکومت از شمول فصل هفت، خارج و اقدامات تحریمی شورای امنیت علیه آن حکومت پایان یافته باشد؟‌، با قاطعیت می‌توان گفت برجام تنها نمونه از این دست تاکنون است که چنین روندی را دربرداشته و چنین نتایجی به همراه آورده است».

همانطور که دولتمردان در سالهای گذشته بارها تاکید کرده بودند؛ هدف اصلی برجام، لغو یکباره تحریم ها و گشایش اقتصادی برای عموم مردم بود.

اما برجام نه تنها تحریم ها را لغو نکرد، بلکه با تحریم هایی همچون آیسا(در دولت اوباما) و کاتسا 2017( در دولت ترامپ) بر دامنه و گستره تحریم های ضدایرانی افزود.

دولتمردان در توجیه عملی نشدن این وعده بسیار مهم، ابتدا اعلام کردند که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»! و در ادامه به دستاوردسازی برای برجام مشغول شدند.

در همین راستا «دورشدن سایه جنگ» به عنوان دستاورد توافق هسته ای از سوی دولتمردان و اصلاح طلبان مطرح شد. دستاوردی خیالی و به دور از واقعیت.

فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد دارای بندهای متعددی است که دو بند از مهم‌ترین آن‌ها را بندهای ۴۱ و ۴۲ تشکیل می‌دهند. مشخصه اصلی بند ۴۱، «الزام‌آور» بودن اقدامات خواسته شده ذیل این بند است، اما بند ۴۲ به اقدام نظامی علیه یک کشور می‌تواند منجر شود. با بررسی قطعنامه‌های صادرشده علیه جمهوری اسلامی ایران پی می‌بریم که اساساً هیچ یک از قطعنامه‌های صادر شده علیه کشورمان ذیل فصل ۷ قرار نداشته است و هرگاه آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال کشاندن قطعنامه‌های ضدایرانی به ذیل فصل ۷ بودند، روسیه و چین با این استدلال صحیح که ایران هیچ‌گاه امنیت جهان را به مخاطره نینداخته مانع از این کار شده‌اند.

در نهایت با اصرار و فشار آمریکا و برخی کشورهای غربی عضو شورای امنیت، در نهایت قطعنامه‌ها علیه ایران صرفاً ذیل بند ۴۱ این فصل (و نه کلّیت فصل ۷) به تصویب رسید تا صرفاً «الزام‌آور» بودن آن مشخص و مؤکد باشد.

بنابراین نه در گذشته و نه الان هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده ۴۲» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلاً ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز به واسطه برجام و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت در قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده‌ایم.

علاوه بر این نه تنها در متن برجام تعبیر «به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران» به کار نرفته، بلکه کاملاً برخلاف معاهده   NPT  ایران با برجام در جهان برای اولین بار به یک «استثنا» تبدیل شده است. در حالی که اگر حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده بود، ایران بدون هیچ محدودیتی می‌توانست مثل بسیاری از دیگر کشورها میزان غنی سازی‌اش را بنا به نیاز و توان خود انجام دهد

نویسنده مطلب مذکور مدعی شده است که «برجام،نشانگر تسلط ایرانیان به فنون مذاکره بود»!؛ چندی پیش روزنامه اصلاح طلب اعتماد در اعترافی دیرهنگام نوشته بود:«متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد... متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

** باید الگوی نفتکش را در FATF هم اجرا کنیم

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: « از آغاز بارگیری محموله بنزین در سواحل ایران تا رسیدن نفتکش‌های حامل بنزین به سواحل ونزوئلا و تخلیه آن، شاهد تهدیدهای فراوانی از سوی رژیم تروریستی امریکا بودیم. بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران، برخورد نظامی امریکا یا توقیف نفتکش‌ها و حداقل جلوگیری از رسیدن نفتکش‌ها به مقصد و بازگرداندن آنها به سواحل ایران را پیش‌بینی می‌کردند، ولی در نهایت امر، نفتکش‌ها بدون مشکل خاصی به مقصد رسیدند که تحقیر امریکا را به دنبال داشت.  انسجام و هماهنگی‌های داخلی در کنار اقدام هر یک از مراکز داخلی بر اساس شرح وظایف خود و خودداری از دخالت‌های بی‌مورد در وظایف مراکز دیگر، این موفقیت را رقم زد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با توجه به اینکه رژیم تروریستی امریکا تنها یک صدا را از ایران دریافت کرد، نتوانست به تهدیدات خود جامه عمل بپوشاند. شاید بتوان گفت که برای اولین بار نه در مجلس شورای اسلامی و نه در رسانه‌های کشور از جمله رسانه ملی، صدای هنجارشکنانه‌ای به گوش نرسید و در این مسیر دستگاه دیپلماسی به واسطه انجام وظایف ذاتی خود مورد هجمه قرار نگرفت. اگر چنین رویکردی را در زمینه‌های مختلف دیگر چون برجام و CFT، FATF و ... داشتیم، امروز شاهد تروریسم اقتصادی امریکا، بی‌عملی اروپا و نتیجتا درد و رنج فراوان مردم کشورمان به ویژه در زمان پاندمی کرونا نبودیم».

اعتماد در ادامه نوشت:«هرچند برجام مهم‌ترین دستاورد بین‌المللی ایران به واسطه دیپلماسی بود، ولی آنچه موجب ناکامی در بهره‌گیری از ثمرات آن شد، اختلافات و کارشکنی‌های داخلی بود. مخابره پیام‌های غلط از داخل، رژیم تروریستی امریکا و سایر اعضای برجام را قادر کرد تا از آن خارج شده یا نسبت به تعهدات خود بی‌توجهی کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در تحلیل مذکور دو اشتباه فاحش را مرتکب شده است؛ اول علت موفقیت ارسال نفتکس های ایرانی و دوم علت شکست برجام.

قطعا همدلی در میان مسئولان در اجرای امور، لازم و ضروری است. اما اینکه بگوییم علت ارسال موفقیت آمیز نفتکش های ایرانی، عدم دخالت دیگر نهادها در کار وزارت خارجه بود، تحلیلی غلط و غرض ورزانه و فاقد نگاه کارشناسی است.

علت اصلی ارسال موفقیت آمیز نفتکش های حامل بنزین از ایران به ونزوئلا، «اقتدار» و مواجه شدن با آمریکا از موضع قدرت بود. آمریکا در پی آن بود تا در حرکت نفتکش ها اخلال ایجاد کند و حتی المقدور این اقدام ایران را ناکام بگذارد، اما تجربه توقیف نفتکش انگلیسی در ماههای گذشته در کنار موشک باران عین الاسد و همچنین پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره نظامی ایران به فضا، مانع از گستاخی آمریکا شد.

در سوی مقابل، آنچه موجب شکست برجام بود، نه اقدامات منتقدان برجام در داخل، بلکه رویکرد منفعلانه و حقارت آمیز وزارت خارجه در مقابل عهدشکنی های طرف غربی بود.

دولت روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف در ابتدا در موضعی منفعلانه اعلام کرد که «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»! در ادامه، دولت روحانی علیرغم عهدشکنی های گسترده آمریکا و اروپا، رویکرد خسارت بار «ماندن در برجام به هر قیمت»! را کلید زد.

دولت روحانی، برجام را به مسئله ای حیثیتی برای خود بدل کرد و طرف غربی این پسام را دریافت کرد که روحانی و ظریف تحت هیچ شرایط از توافق خارج نمی شوند. به نظر شما، با این حساب، طرف غربی کوچکترین اجباری برای اجرای تعهداتش دارد؟!

تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپایی فقط زبان زور را می فهمند. بنابراین اگر از موضع اقتدار وارد میدان شویم، پروژه موفقیت آمیز نفتکش حاصل می شود؛ و اگر از موضع انفعال و ضعف وارد میدان شویم، پروژه خسارت بار و بدون دستاورد برجام حاصل می شود.

طیف غربگرا از هر اتفاقی به عنوان طعمه و بهانه ای برای پیش بردن اهداف خود سوءاستفاده می کند. در شرایطی که ایران با ارسال نفتکش ها، تحریم های آمریکا را شکست داد، این طیف مدعی است که باید با شبیه سازی موضوع نفتکش ها در مسئله FATF یک موفقیت دیگر را کلید بزنیم. این در حالی است که مسئله «اف ای تی اف» 180 درجه با موضوع نفتکش ها تفاوت دارد؛ با نفتکش ها تحریم را شکست دادیم ولیکن با اجرای اف ای تی اف، شاهد خودتحریمی در داخل کشور هستیم.

** ارگان دولت: مشکلات اقتصادی،مربوط به گذشته است

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «مشکل اقتصادی ایران مربوط به گذشته است» نوشت: «رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران گفت: مشکل اقتصادی گریبانگیر کشور ناشی از تصمیمات نادرستی است که در گذشته اتخاذ و در قالب برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله اجرایی شد.غلامحسین شافعی در آیین افتتاح مجتمع اداری و آموزشی اتاق بازرگانی مازندران در ساری افزود: در ۶ برنامه گذشته مصوباتی در قالب قانون تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد که منشأ آن اقتصاد نابسامان فعلی است. وی گفت: تحریم ظالمانه امریکا و همه‌گیری ویروس کرونا در سطح کشور باعث شده است تا دمل چرکین اقتصاد ایران سرباز کند و این در حالی است که این مشکلات در گذشته نیز وجود داشته است».

آقای روحانی در شرایطی که از ابتدای انقلاب همواره در پست های ارشد حاکمیتی حضور داشته و به خوبی به جزییات آگاه بود، در سال 92 کاندیدای ریاست جمهوری شد.

روحانی در مقطع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت «والله‌العلی العظیم (قسم جلاله) اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است، راه‌حل نداشت کاندیدا نمی‌شدم. بدانید برادران و خواهران عزیز، همه آن‌هایی که کلید را تکان دادید، واقعاً برای این قفل‌ها کلید وجود دارد».

با اینحال برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب در توجیه این اظهارنظر گفتند که آقای روحانی در سال 92 نمی دانست که آنچه تحویل می گیرد بسیار بدتر از آن چیزی است که تصور می کرده است.

بر فرض محال اگر بگوییم ایشان واقعا در سال 92 غافلگیر شده است، پس چرا وی در سال 96 مجددا کاندیدا شد و همان وعده های سال 92- و از جمله وعده گشایش اقتصادی در 100 روز- را مطرح کرد؟!

روحانی در سالهای گذشته وعده های فراوانی داد. وی تاکید کرد که «هم چرخ سانتریفیوژها خواهد چرخید و هم چرخ کارخانه ها» و «چنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر نیازی به یارانه پیدا نخواهند کرد» و «عزت به پاسپورت ایرانی بازخواهد گشت» و «ارزش پول ملی افزایش خواهد یافت» و «تحریم ها به تاریخ خواهد پیوست» و...

اکنون دولت باید به مردم درباره عملکرد هفت ساله خود گزارش بدهد. اما متاسفانه بجای گزارش عملکرد، با ادعاهایی همچون، مشکلات اقتصادی میراث گذشتگان است و انداختن قصور و تقصیرهای خود به گردن دیگران، از ارائه گزارش به مردم طفره می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    15 0
    مشرق این قضیه تبدیل پادگان ۰۶ به پارک یه پوشش است برای فروش ۱۵ هکتار از آن زمینها به عنوان بزرگترین تراکم فروشی تاریخ شهرداری که قراره بدست بی کفایت اصلاحاتی ها رقم بخوره
    • آریایی اصیل IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      1 29
      دکتر ظریف،سردار دیپلماسی ایران زمین و آن روی سکه سردار سلیمانی است
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      19 0
      "برجام مردم ایران را از جنگ و تحریم نجات داد" کدوم بیشعور خاک بر سری اینو گفته
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      15 0
      برجام برای مردم ایران خسارت محض بود برای آقازاده های دولت بنفش و افسادطلبان کاسبان تحریم لقمه چرب نان و آب دار
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      2 0
      حکایت روزنامه آرمان حکایت کفتاری است که مرده خواری میکنه.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      3 0
      به 15:43 ـــ نکند منظورت همان جناب ظریف الممالک یکی از رجال عهد ناصری است؟؟!؟!؟
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    14 0
    البته منظورشان فتح فاو توسط صدام بود. اشتباهی نوشتند فتح خرمشهر.
    • سرباز IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      8 0
      کاش این اصلاحاتی ها دست آورد دیگران رو به نام خودشون نمی زدن فتح خرمشهر نتیجه مقاومت و ذکاوت رزمندگان بود نه سازش...نتیجه سازش قرارداد الجزایر بهزاد نبوی بود که باعث جنگ و تحریم ایران شد عین برجام که نتیجه اون هم تحریم بیشتر و شهادت حاج قاسم بود برجام پیامش این بود که ما تسلیمیم و خسته شدیم
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      10 0
      برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
    • DE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      2 0
      16:47 برجام = خیانت بزرگ چه کامنت زیبایی شده شما اگر نقشه فرش یا منبت کاری یا میناکاری , نقاشی , طراحی...کنی خیلی طرفدار داری قشنگ شده.البته سلیقه و حسن تدبیر جناب سانسورچی در این زیبایی هم قابل انکار نیست .هِی دَسِس درد نکنه
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    7 1
    د. این دعوای دو جهان بینی متضاد است که مربوط به سال 57 یا 96 و یا سه هزار سال قبل یا بعد نیست. انسانها دو گروه هستند. گروهی معمولا بزرگ و اکثریت که اصولا حیات و زندگی را چیزی چز در بازه تولد تا مرگ نمی دانند و برای زندگی خود هدفی جز معاش و شهوت متصور نیستند. البته که از نظر این گروه همواره ایستادن بر چیزهایی مانند شرف و استقلال و رضای خدا و مبارزه با طاغوتها کاری احمقانه و بی معنی است که وقت برایش مناسب نیست! چرا که هدف آنها فقط اقتصاد است! اینها حتی رسما بقای خود و ملتهایشان را نتیجه همین وادادگی و رفاه طلبی می دانند. اصلا رییس دولت موقت یعنی مهدی بازرگان صریحا می گفت [با عرض معذرت از شما خواننده عزیز] رمز بقای ملت ایران در پفیوزی است! با این نگاه البته هزاران برجام هم امضا شود عین عقلانیت از نظر اینها است.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    14 0
    واقعا رو که نیست سنگ پای قزوینه. لعنت بر این لیرال ها و دولت تزویر
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    8 0
    این دورغ ها دیگه پاپوش برایشان نخواهد بود
  • ی-ح IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    12 0
    برجام برای کسی ابرو نیاورد وبهتر است فراموشش کنید که به جزنکبت وبدبختی برای کشور جیزی به بار نیاورد ..
  • SE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    12 0
    برجام فرشته نجات غرب را از شکست تحریمهایش بود و خسارت جبران ناپذیری به مردم ایران و اقتصاد و امنیت و عزت کشور وارد آورد
  • DE ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    8 0
    برجام مانند فتح خرمشهر توسط صدام برای صدام افتخارآمیز است. و پس گرفتن خرمشهر از صدام مانند پس گرفتن مدیریتها و مسئولیتها و سرگردنه نشینی ها و غارت بیت المال و...از اصلاحاتچی ها افتخار آمیز است.
  • علی حقجو IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    7 0
    خخخخخخخخخخخخخخ. ارسال نفت کش ها را میخوان به حساب کار نکرده خودشون بنویسند. آره عامو ، روش کار شما کدخدا باوران را در پروژه های برجام و اقمارش دیدیم. اتفاقا این حرکت نفکش ها خارج از پندارهای ذاتی شما غربگرایان انجام شد . این یک حرکت مومنانه و انقلابی بود که در قاموس تفکرات شما خاموش گردید . دشمن چون از طرف ما هیچگونه احساس وادادگی ندید، تسلیم اراده ما شد . بله اگر شما هم در برجام وانمی دادید و هم صدا با منتقدین دلسوز می شدید، دشمن قصد جسارت را هم در مخیله خود راه نمی داد ...
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    6 0
    کیه که ندانه اصلاحات استحاله نظام از درون می خواهد این ها با برجام پی درپی میخواستندجمهوری اسلامی تضعیف کرده وکشور را به کدخدایشان تقدیم کنند
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    برجام اینقدرها هم که فکر می کنین بد نیست ها . اگر زمانی یبوست گرفتی یک برگ از برجام رو بنداز کف کاسه آنا شکمت کار میکنه . یعنی تو هم عین جان کری تضمینش میکنی
  • علی رضا IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 0
    اصلان باین يک جانبه گرایی آمریکا دیگه سازمان مللی مونده که ما زیر فصل هفتم باشیم یانباشیم. بعدش خود آمریکا هم جرعت حمله به ایران را نداشت دیگه چه خواسته بقیه کشورها برجام فقط و فقط ذلتی برای ملت ایران بود
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 0
    واقعا که برای شمااصلاح طلبان بی بوته متاسفیم چطورمی توانید،پیروزی بااین بزرگی را که در فهم شما نمی گنجد رابرابری با برجام کنید!!فتح خرمشهرنتیحه ی افتدار رهبر کبیری بود که با اقتدار باهرجمله اش دنیایی را متحول میکردند.و می فرمودند:شما رزمند گان رشید اسلام بعد از پیروزی وموفقیت مغرور نشوید-واگرازشمابودکه میگفتید،باصدام سازش کنیم،ونتیجه اش میشد خدای ناکرده،استان خوزستان(قادسیه)خرمشهرهم(محمره) واما نفتکش ها به سمت ونزولا نتیجه ی راهنمایی ها ی رهبری عزیزمان است که درجهت خط حضرت امام خمینی رحمته ال..علیه حرکت می کنند-وگرنه تاجایی که بنده یادمه درتیترها خواندم شما اصلاح طلبان ترسیده بودید وسایه ی جنگ برسر ایران را مشاهده می کردید--
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    1 0
    کار شما اصلاح طلبان ازاول کارتان،خراب کردن وسیمان کردن بود.اشتباهی که کودک10ساله هم میفهمه اشتباه بوده.. زیر بار ننگ دشمن،ازکی تاکی برابری میکند با فتح وپیروزی خرمشهر!!؟
  • م. خ IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 0
    وقتى ترامپ عربده ميكشيد:برجام را پاره ميكنم ! حضرت اقا فرمودند: اگر شما برجام راپاره كنيد ماانرا أتش ميزنيم ؛لذا انتظار ميرفت بقيه ساكت باشند ولى يكى از مسؤلين با لودگى ونادانى تمام مطالبى را بيان كردكه امريكائيها فهميدند ميشود برجام را پاره كرد ودولت مارا در گل فرو ببرد وگرنه هيچ عقل سالمى اجازه نميدهد بمحض خروج امريكا از برجام سريعاًاعلام كنيم ما در برجام ميمانيم وبا نوكران امريكا ادامه ميدهيم !! امريكا و اروپا اطمينان داشتند كه ازين رهگذر خسارتى نخواهند ديد وحالااين مغزهاى معيوب هرروز يك تحليلى ميكنند شايد بشود از شر برجام وتحقيرهايش رهايى يابند كه انهم ناشدنى است تا روز حساب ان شاءالله تعالى
  • سعید GB ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    6 0
    خدایا ازت می خوام این بچه حزب الهی ها رو بیدار کنی که تو دام این اصلاح طلب ها نیفتن و سر یه موضوعاتی که این اصلاح طلبا مطرح می کنن با فکر و دقیق عمل کنن تا دست این ذلت طلبان از سر کشور ما کم بشه اخه یکی نیست بشون بگه الان عراق که کلا حکومتش عوض شده چرا هنوز تحریمای امریکا روش هست یا لیبی که قذافی شکست خورد هنوز تحریمای امریکا ورداشته نشده با حقیقت رو به رو بشیم ما اگه هزار تا برجام امضا کنیم بازم تحریما هستن حتی اگه یه روزی جمهوری اسلامی سقوط کنه که البته هر کسی حقیقت ها را بینه و کنار هم بزاره هیچ وقت این روز نمیاد. باز هم این تحریم ها رفع نمی شه این حقیقت است . پس وقتی این حقایق وجود دارند اصلا برجام یک مسیر برای تضیف کشور است بیاید یادی از سخنان مایک پمپو کنیم که ازش پرسیدن چرا برای کره شمالی پیشرط نمی گذارید و برای ایران ۱۲ پیشرط گذاشتید در جواب گفت کره شمالی بمب اتم دارد و ایران ندارد دوستان دنیا مثل جنگل می ماند و قانون جنگل وجود دارد و هر کشوری قدرتش بیشتر باشد می تواند از منافع خودش حفاظت کند
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    چه جالب!صحنه آزادی خرمشهر پر از بمب و آتش و خون و ازخودگذشتگی شهادت و ایثار بود ولی صحنه برجام پر از لبخند و هتل و صبحانه و ناهار و شام و عکس یادگاری با دشمن بود. چقدر تفاوت عمل! و چقدر تفاوت نتیجه؟ اون فقط یک آزادی ساده بود. یعنی فقط آزادی خرمشهر.همین. ولی این، فتح الفتوح بود یعنی بزرگترین مبارزه و جنگ و جهاد. بدون برجام حتی آب خوردن هم نداشتیم. اما بعد از برجام الان دیگه آب خوردن هم داریم. باغ برجام هم که الان پر از سیب و گلابی شده. پ دیگه چتونه. فقط باید بخورید. خجالت هم نکشید.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    رو که نیست سنگ پای اصلاح طلبه
  • کاردان IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    قرارداد ننگین برجام بسیار ننگین تر از قرارداد ترکمن چای بود
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 0
    همانطور كه مبناى حرف وحديث هاى جهانى كرنا بيشتر نادانى است تا دانايى وشناخت واقعى ويروس كرنا اظهار نظرها وتحليل هاى اصلاح طلبان درمورد مسائلى كه تحليل ميكنند دربهترين حالت مبنايش جهالت انها است تا درك وفهم درست از مسائل مستقل از تحليل ها شما ازجهان خارج زمانه تغيير ميكند شما هرچرا گفته اند بگو بنويسيد وبگوييد تا سيه روى شود هركه درو غش باشد
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    رويكرد مجلس گذشته درخصوص لايحه FATF و٠٠٠غلط بود وانتظار است دراولين فرصت درمجليس شوراى اسلامى مطرح وردشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس