طرابلس

در صورتی که اراده دولت وفاق و حامیانش بر ادامه پیشروی به سمت شرق باشد بندر نفتی راس لانوف که به نوعی شاهرگ اقتصادی دولت طبرق و خلیفه حفتر محسوب میشود میتواند هدف بعدی آنها برای ادامه نبرد باشد.

سرویس جهان مشرق _  سال گذشته در چنین زمانی ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی و رهبر دولت مستقر در طبرق در اوج قدرت خود قرار داشت و نبرد در حومه شهر طرابلس که در شرایط شبه محاصره قرار داشت را رهبری میکرد. ژنرال حفتر مغرورانه از پایان کار دولت قانونی و تحت رسمیت سازمان ملل در پایتخت این کشور سخن میگفت و کلیه درخواست‌های داخلی و بین المللی برای صلح و آتش بس را مغرورانه رد میکرد.
اما سرنوشت اینگونه بود که ظرف مدت ۱ سال حفتر، طرفداران داخلی و حامیان خارجی‌اش از عرش به فرش رسیده و در میدان نبرد شدیدا تحقیر شوند.


از پایگاه الوطیه تا بنی ولید ؛ دومینوی سقوط رویای امارات و خلیفه تحت امرش

پس از اینکه دو موج حمله نیروهای ارتش ملی لیبی LNA به شهر طرابلس در بهار و تابستان سال گذشته میلادی با شکست مواجه شد، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که با توجه به حمایت سنگین ارتش ترکیه از قوای دولت وفاق ملی GNA دیگر امکان اشغال پایتخت برای حفتر و نیروهایش وجود ندارد و میتوان با آغاز مذاکرات صلح، آتش بس دائم برقرار کرده و دو طرف به تقسیم قدرت راضی شوند. اما فرمانده مغرور با تحریک و قول حمایت امارات و مصر تصمیم گرفت یکبار دیگر برای تصرف شهر طرابلس در ماه آوریل میلادی تلاش کند.

تصویر ماهواره‌ای از حضور 2 ناو ترکیه و 1 ناو نیروی دریایی ایتالیا در ساحل لیبی


این موضوع موجب شد تا ترکیه با گسیل تجهیزات گسترده نظامی نظیر ناوگانی از پهپادهای تهاجمی Bayraktar TB۲ ، توپخانه سنگین راکتی، حضور ناوچه‌های کلاس Oliver Hazard Perry نیروی دریایی خود و ارسال بیش از ۱۵ هزار نیروی مزدور از خاک سوریه به لیبی تصمیم به تغییر موضع دفاعی به تهاجمی بگیرد.

نخستین گام در این میان آزادی شهرهای صرمان و صبراته در غرب طرابلس بود که پایتخت این کشور را به خاک تونس متصل کرده و راه را برای تصرف پایگاه هوایی راهبردی الوطیه در غرب این کشور هموار میکرد. روز ۱۸ ماه می گذشته میلادی پس از اینکه پهپادهای ارتش ترکیه به مدت ۴۸ ساعت اقدام به سرکوب تمامی سیستم‌های پدافندی ارتش امارات در منطقه نبرد کردند، پایگاه الوطیه به تصرف نیروهای دولت وفاق ملی درآمد.

عکس یادگاری سرباز ارتش خلیفه حفتر با سامانه پانتسیر اماراتی که موجب لو رفتن مکان استقرار آن شد.

هدف بعدی برای نیروهای وفاق، تامین امنیت شهر طرابلس و پایان رویای تصرف پایتخت برای خلیفه حفتر بود. با توجه به برتری کامل قوای دولت وفاق بر روی زمین، نابودی بخش عمده توان پدافندی نیروهای حفتر و بمباران گسترده خطوط تدارکاتی و نظامی آنها توسط پهپادهای ترکیه، عملیات ظرف تنها چند روز با پیشروی خیره کننده نیروهای وفاق و فروپاشی مطلق صفوف ارتش حفتر به پایان رسید.

سامانه پدافندی پانتسیر اماراتی نابود شده در حمله هوایی پهپادهای ترکیه

طی تنها ۷۲ ساعت نیروهای وفاق از فرودگاه بین المللی طرابلس تا شهر ترهونه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت را با کمترین درگیری و تلفات ممکن به تصرف خود درآوردند تا قوای خلیفه حفتر با عقب نشینی از شهر بنی ولید به طور کامل به سمت شرق عقب نشینی کرده و خطوط دفاعی خود را مجددا برپا کنند.

حجم باور نکردنی تجهیزات و تسلیحات غنیمتی دولت وفاق

اگرچه نیروهای ژنرال حفتر در میدان نبرد شانس چندانی برای پیروزی نداشتند اما تجهیزات بر جای مانده از آنها در مناطق سقوط کرده نشان میدهد اگر روحیه ضعیف و نبود اراده برای نبرد در میان نظامیان وابسته به ژنرال حفتر نبود، آنها حداقل تا مدت زمان قابل توجهی توان مقاومت در برابر رقیب و وارد کردن خسارات و تلفات قابل توجه به آنها را داشتند. به هنگام تصرف شهر ترهونه در جنوب شرق طرابلس فیلمی عجیب از چند بالگرد نظامی از جمله ۱ فروند بالگرد تهاجمی Mi۳۵ دیده شد که توسط امارات خریداری و در اختیار نیروهای حفتر قرار داده شده بود اما آنها بدون اینکه استفاده‌ای از این بالگردهای پیشرفته کرده و یا حداقل آن را به مناطق امن منتقل کنند، آنها را در کنار رمپ پروازی رها کرده و به غنیمت دشمن خود دادند.

بالگرد تهاجمی Mi35 غنیمتی دولت وفاق ملی لیبی

مشاهده تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از انبارهای تسلیحاتی نیروهای حفتر نیز نشان دهنده حجم بسیار قابل توجه تسلیحات سبک و نیمه سنگین شامل موشک‌های دوش پرتاب پدافندی و ضد زره هدایت شونده، راکت و گلوله‌های توپخانه ، خمپاره انداز و سایر تسلیحات و مهمات در این مقرها بود. تسلیحاتی که اگر در میدان نبرد مورد استفاده قرار میگرفت میتوانست تا مدت زیادی نیروی مهاجم را متوقف کرده و برای رسیدن قوای کمکی از شرق زمان بخرد، اما ظاهرا در ارتش ملی لیبی دیگر اراده‌ای برای جنگ در حومه پایتخت وجود نداشت.

سلاح ضد پهپاد DHI UAV D-1000JHV2 ساخت چین که به غنیمت درآمده است.

عجیب ترین بخش تجهیزات به جای مانده از ارتش خلیفه حفتر، بیش از ۱۰۰ تانک، نفربر و خودروی زرهی آنها بود که بسیاری از آنها حتی در حالی که موتور خودرو روشن بوده و در حالت عملیاتی قرار داشتند به حال خود رها شدند. به جرات میتوان گفت تجهیزاتی که نیروهای دولت وفاق از مقرهای تخلیه شده توسط ارتش ملی لیبی به غنیمت گرفتند بیش از چیزی بود که خود به میدان نبرد آورده بودند!

مجموعا بر طبق تصاویر موجود ۱۹ دستگاه تانک T-۵۵، دو دستگاه  T-۷۲، نه دستگاه T-۶۲، هشت عراده توپ خودکششی پالماریا، یک عراده توپ خودکششی M-۱۰۹، سه دستگاه راکت انداز گراد ، ۴ دستگاه نفربر BMP-۱ ، دو عراده توپ خودکششی ۲S۳ آکاتسیا ، یک فروند بالگرد میل ۳۵ و مقادیر بسیار زیادی مهمات و تعداد قابل توجهی خودروهای محافظت شده و خودروی سبک را از نیروهای ژنرال حفتر (LNA) به غنیمت گرفتند.

نیروهای بی روحیه و شکست خورده حفتر حتی به خود زحمت به عقب بردن این تجهیزات با ارزش نظامی را نیز ندادند تا حداقل در خطوط دفاعی شرق این منطقه و برای جلوگیری از پیشروی بیشتر قوای مهاجم از آنها استفاده شود.

موضوعی که سبب شد تا قوای دولت وفاق فاصله قابل توجه منطقه ابوقرین تا شهر بندری و راهبردی سرت در شرق این منطقه را در کمتر از چند ساعت طی کرده و شب گذشته وارد نخستین محله‌های این شهر شوند. به زودی و با تصرف کامل شهر سرت، نقشه آینده ترکیه و دولت فائز السراج برای ادامه نبرد و یا آغاز گفتگوهای صلح مشخص خواهد شد.

اما در صورتی که اراده دولت وفاق و حامیانش بر ادامه پیشروی به سمت شرق باشد بندر نفتی راس لانوف که به نوعی شاهرگ اقتصادی دولت طبرق و خلیفه حفتر محسوب میشود میتواند هدف بعدی آنها برای ادامه نبرد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 54
    ارتش ترکیه نتوانست غربی امریکایی و عربستان و امارت مصر رو در لیبی شکست بده
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      11 2
      برو جمله نوشتن را یاد بگیر، بعداً بیا. چرا هزیون میگی؟
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    نبرد لیبی نشان داد که اگر سپاه قدس در سوریه نبود، روسیه شکست می خورد... جنگ لیبی همچنان ادامه دارد تا قدرتمندان به توافقی برای این سفره پر چرب داشته باشند
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      این چه اسمیه برا خودت گذاشتی دردت چیه
  • رضایی RO ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    29 7
    با این سلاح و تجهیزاتی که حفتر در اختیار وفاق ملی گذاشت وفاق ملی یک ارتش می تونه تشکیل بده
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      28 16
      هواپیماهای روسی هم نتوانستند بر حفدر کمکی باشد.
  • سرباز IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    28 0
    این یارو اومده گردش یا جنگ اینا دیگه مرزهای لباس جنگی رو جابه جا کردن آخه کی با کفش ورزشی و شلوارک و آستین کوتاه میره جنگ ماذا فاذا
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    35 59
    مشرق سوزش شدید گرفته
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    42 17
    وقتی کوچکترین حرکت از آسمان توسط پهبادها شناسایی و منهدم میشه چه کسی جرات داره تانک رو به عقب برگردونه؟
  • محمد... IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    68 80
    تکنولوژی نظامی ترکیه واقعا پیشرفت کرده در بخش الکترونیک و لیزر و پهپاد با فاصله زیاد از روسیه برتری داره حساب کار میاد دست عربستان و مصر و روسیه و امارات اخوان المسلمین ها نزدیکی بیشتری دارن با ایران و در کل بهتر از امارات و عربستانو مصرن
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      57 30
      جنگ در ليبي جنگ باطل بر باطل هست.پيروزي هيچ كدام براي جبهه مقاومت ارجحيت نداره.ظاهراً ليبي در جنگهاي زمان ظهور در جبهه باطل خواهد بود البته بهمراه تركيه خائن.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      23 23
      ترکیه ی ماسونی ..!!
    • US ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      7 7
      محمد مرسی اخوانی بود و دشمن درجه یک ایران بود. اردوغان هم اخوانیه و دشمن درجه یک حزب الله و بشار اسد هست. تو لیبی هم آخر سر دست ترکیه خالی می مونه. خیلی خوشحال نباش. فقط صبر کن و ببین.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      6 3
      نتایج مصرف همزمان صنعتی و سنتی
  • کارشناس نظامی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    48 53
    ترکیه بعد از ایران شاید بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد البته چندسال دیگر. اما اگر ترکیه و پاکستان و ایران متحد بشوند بد نیست
    • ناشناس RO ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      43 44
      اعتماد به نفس زیادی دارید
    • سرباز IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      20 21
      من همیشه برام سوال بوده که این پرچم ها واقعیه یا کار وی پی ان یعنی واقعا ملت از آذربایجان و ترکیه و آمریکا و آلمان میان مشرق رو می خونن عجب...اینکه ما قدرت پهپادی هستیم رو که دیگه همه میدونن از پرواز روی ناو هواپیمابر تا سوریه و گرفتن RQ170 و هک کردن پهپادهای عین الاسدی راستی RQ170 رو یادتنونه؟؟ یادش بخیر زمان محمود بود
    • ناشناس RO ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      37 39
      اگر ایران قدرت پهپاد رزمی داشت التماس روسیه رو نمی کردن پشتیبانی هوایی بکنه اگه فقط ده تا پهپاد رزمی داشتیم نیروهای پ ک ک نمی توانستند به راحتی وارد ایران بشن و مرزبان های ما رو شهید کنند
    • مهدی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      29 17
      ظاهرا اون پهپادهایی که توی ده دقیقه تولید نفت عربستان رو نصف کردند تهاجمی نبودند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    10 35
    تا بنغازی ضمیمه ی مصر بشه .
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 15
      آخ آخ. اشتباهت همینه دیگه. این جنگ لیبی یک دسیسه‌ی اسرائیلی است و مصر هم همچون یک احمق با طناب یهود درون چاه رفت. حالا یهود پشت خلیفه حفتر رو خالی خواهد کرد و اخوان المسلمین در لیبی به قدرت خواهد رسید. ترکیه هم راستای فراماسونری و ابزارش یعنی اخوان کار میکنه. (اخوان یک انجمن فراماسونری است). اونجاست که مصر ضمیمه لیبی خواهد شد. اینها یک بازی هستش که توضیحش مفصله و اینجا وقت نمیشه بگم.
    • بهزاد GB ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      16 2
      اخوان انجمن شبه ماسونری هست ولی با ماسونری غربی تفاوت داره. تا اونجایی که میدونیم حدود ۸۰۰ سال پیش تشکیل شد و وظیفه اش تاسیس و استقرار دولتهای ترک است.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    43 27
    ژنرال حفتر همه چیز داشت الی فرماندهی همانند حاج قاسم سلیمانی (روحش شاد)!
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    82 15
    برخلاف ترکیه(که ارتشش تجربه ی جنگ و حس وطن پرستی شدیدی داره) ارتش های امارات و عربستان فقط زرق و برق دارن و هیچ عرضه ای تو جنگیدن ندارن. حاضرم قسم بخورم اگه پشتییانی آمریکا و بریتانیا و فرانسه نبود انصارالله دو هفته ای ریاض رو میگرفت
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    45 15
    یه بار یه خبری زدی که: ژنرال حفتر خود را حاکم کل لیبی اعلام کرد! هههههههههههه
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    52 47
    الحمدالله بینی روسهای خائن هم به خاک مالیده شد.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    37 4
    دیگه کاملا برازندس که از این به بعد به امارات و عربستان پت و مت های منطقه بگیم دنگل و اسگل هم بهشون می آد .
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    12 12
    سلام کاش تحلیلی از این که در مجموع جریان حفتر به نفع جبهه مقاومت است یا جریان اخوان ارائه دهید.
    • مرتضی IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      13 4
      هیچکدام هر دو خبیثند
  • رضا RO ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    11 27
    ترکیه قصد داره نیروهاشو به یمن بفرسته اگه این کار بکنه شکست عربستان و امارات در یمن حتمی است احتمال اتحاد با حوثی ها هم هست
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      29 22
      مگه ارباب آمریکایی اردوغان اجازه میده؟شلید این نقشه ی اربابان آمریکایی اردوغان باشه چون از گاو شیردهشون نا امید شدند... چون بیش از پنج سال یمنی های مظلوم زیر آتش سعودی ها بودند و فقط ایران و جبهه ی مقاومت یاریشون کردند اون هم در شرایط محاصره عثمانی ها کدوم گوری بودند؟حالا که نوبت پیروزی انصارالله شده میخواد نیرو بفرسته؟دلش به حال یمن سوخته اردوغان؟یا بوی نفت به مشامش رسیده؟
  • ناشناس RO ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    7 8
    مشرق چرا نظرمو سانسور کردی
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      16 6
      ههههه سانسور؟تو که دیگه در نوکری و مزدوری برای خردوغان سنگ تمام گذاشتی شاکی هم هستی|:
    • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      تازه مشرق خوبه شونه. یه سری به فارس نیوز و باشگاه خبرگزاری جوان بزن ببین سانسور و ویرایش نظرات چه می کنه.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    30 1
    چرا اسم روسیه رو در بین حامیان حفتر نمیارید؟
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    30 10
    اگر ایران پاکستان و ترکیه می توانستند با اهداف مشترک کنار بیایند و اتحاد نظامی تشکیل بدهند دنیا را به تسلیم وا می داشتند.
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      30 19
      ترکیه !؟ بذار وقتش برسه، همین ترکیه میشه سپر دفاعی اسرائیل..!! عین عربستان... نقاب ها افتاده...اما هنوز بعضی ها ملتفت نیستن..!!
    • مینا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      9 0
      فعلا که ما خودمون یه پا اسرائیل پنهان تو منطقه هستیم خبرنداریم.... البته شایدم خبر داریم من خبر ندارم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    1 18
    انشالله تروریستهایی که اردوغان از سوریه به لیبی باز گردونده موفق میشن و با تجارب بیشتر برمیگردن . یکی از برادران از حوادث صدر اسلام اینگونه نقل میکرد که حضرت فلانی حضرت بهمانی رو کشت ، عجب حالا درک کن عزیز نوجوان که نظرات رو میبینی و دستچین می کنی می‌گن سیاست پدر و مادر نداره یعنی چی این حرف از صدها واحد دانشگاهی در علم سیاست بالاتره .
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    7 20
    مهم اینه ما هیچ سهمی از این مناقشه نداریم...و تنها داریم در سوریه هزینه می دهیم..اما ترکیه ... ):
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    24 4
    مصر تاوان حماقت امارات خورد مصراصلا فکر نمی کرد ترکیه در لیبی حضور داشته باشد پایگاه اصلی اخوانی ها (برادری مسلمانان ..مبارزه با استکبارغرب ) درمصرهست ..طرفداران مرسی فعلا خاموش هستند ازاین به بعد روحیه خواهند گرفت
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      17 19
      اخوانی ها در مصر تاوان دشمنی و حسادت نسبت به ایران را دادند...!! حزب الله می دانست و به ایران هشدار می داد اما ایران خوشبین بود..!! کار خدا چطور مُرسی مغرور را به خاک مذلت و نیستی نشاند ..!! البته که دیگران هم باید عبرت بگیرند ..!!
  • فرزند ایران IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    14 3
    یعنی خاک بر سر نیرو های حفتر. بی بخار تر از اینا نیست. به سلاح نیست به عرضه است. تا طرابلس رفتن حالا دارن مثل چی بر می گردن. همه چی رم گذاشتن برای طرف مقابل.
    • امیر IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      7 0
      برای تصرف پایتخت نرفته بودن رفته بودن سلاح ها و تانک های پیشرفتشونو به وفاق بدن برگردن خخخخ
  • شهریار RO ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    3 0
    بعضی خبرگزاری ها گزارش دادن که موضع روسیه در برابر حفتر در حال تغییر است
  • ف GE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    13 25
    بزرگترین درد ترکیه این است که در اتحادیه اروپا راهی ندارد...و هیچوقت هم نخواهد داشت
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      31 8
      به این میگن قدرت برتر/حالا کجان اونایی که داشتن از ناو هواپیمابر مصر و میگ 29 روسی و سامانه دفاعی پانتسیر میگفتن بیان تحویل بگیرن
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 0
    روسیه با حمایت از حفتر, بشدت از ترکیه شکست خورد. ارتش ترکیه اولین پیروزی فرا نرزی خود را کسب کرد. این خیلی اتفاق مهمیه. باید مراقب همسایه جاه طلب بود.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    29 26
    سوزش وحسودی بعضی درمورد ترکیه قایل درک هست
  • جلال NL ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    6 0
    به نظر من امارت باید دست از ادعای سه جزیز تنپ بزرگ تنپ کوچک ابو موسی بردارد نوکرش حفتر هم شکست خورد. کلی هم آبروش رفت .
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    10 29
    اردوغان اصالتا گرجی هه، تنها تظاهر به اسلام می کنه!! این چه اسلامی هست که مال همسایه رو به یغما ببری؟؟ و آب را بر مردم و همسایه ببندی!؟ یادی کنیم از دولت های افغانستان که سهم آب ما را نمی دهند..و سیستان و بلوچستان ما را خشک کرده اند!! خوب حق همسایگی را به جا می آورند همسایگان ما..خوب...!!!!!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 1
      ما هم آب دراختیار نداریم وگرنه شناگرای قابلتری هستیم
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    24 21
    دنیا باید یواش یواش به ابرقدرت جدیدش سلام کنه
    • ناشناس IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 9
      آخه دوست عزیز. ابر قدرت بدون سلاح اتمی هم داریم مگه. دلیل نیست چون حفتر و حامیانش بی بخارن. ترکیه بشه ابر قدرت.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 13
      کی ترکیه ؟ توهمی شدی داداچ
  • رضایی GB ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    17 14
    ساعات پیش چند نقطه مهم رو وفاق ملی آزاد کرد
  • رسول GB ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    9 21
    خبرگزاری لبنان اعلام کرده مردم تو خیابون ها اعتراض کردن خواهان خلع سلاح شدن حزب‌الله هستند
    • فرزند ایران IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 2
      کدام مردم؟ اصلا بهتر خلع سلاح کنن حزب الله رو بعد با ارتش مسخره شون منتظر حمله اسرائیل باشن. ما که ۱۰ میلیون افغان رو پذیرفتیم. چند میلیون شیعه لبنانی هم روش. می خوابد ما هم خلع سلاح بشیم. میخواهید از آلبانی برگردید به ایران
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 2
    ایران فضول فقظ مشکل بیگانگان را حل میکنه مشکل ملت بیخیال ملت تو مشتشونه
  • ف GE ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    4 12
    ترکیه عددی نیست....بزرگ نمایی نکنید.
  • FR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    18 17
    تاریخ ترکیه را بخوانید . تشکیلش هیچ فرقی با اسراییل ندارد. عده مغول از مغولستان و قزاقزستان پس از فتح ایران وارد اناتولی شدند وسرزمین های ارمنی و کرد و یونانی را اشغال کردند . آخرین جنایتشان هم قبل از اعلام جمهوری ترکیه، کشتار دو میلیون ارمنی بود
    • بهزاد AM ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      11 16
      لابد خود ارمنی ها و یونانیها از فضا اومدن یا زمین سبز شدن! همه اشون آریایی هستند و از زور گرسنگی و سرما از سیبری مهاجرت کردند تمدنهایی مثل مصر بابل ایلام آشور و ماننا رو نابود کردند. در ضمن کورگان3500ساله در استانبول کشف شدسال 2015 یعنی اونجا مال ترکها بوده!
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      0 0
      به زودی دستمان به شما ها هم خواهد رسید
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    5 7
    ایران باید به ترکیه کمک کند در لیبی پیروز شود و اینطوری به سمت فشار بر سودان و مصر و همراه نمودن انها با اخوانی ها می رود و دست از سر کچل سوریه و عراق بر می دارد چون باید یکجورایی برای ترکها اشتغال زایی کرد وگرنه اسرائیل و امریکا و عربستان برایش اشتغالزایی می کنند که این برای ما بد است
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    16 0
    بزودی حفتر و کفترش می کنند و پا به فرار می کند
  • صدای حق IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 8
    پول مفت و نفت بی صاحب لیبی افتاده دست پاچه خوار برره
  • US ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    14 10
    ترکیه مانند ایران زمان شاه میماند، ارتش قوی تا زمانی که فرمانبردار آمریکا است. اگر راست میگوید با اسراییل درگیر شود... هرگز نخواهد شد بلکه بهترین روابط با اسراییل را دارد تا اجازه داشته باشد به دخالت‌های منطقه‌ای خود ادامه دهد.
    • ناشناس GB ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      8 17
      شما احمق ها هیچی از سیاست نمی دانید دو خاندان رودشیلد و راک فلر یهودی هستند و نصف ثروت جهان متعلق به این خاندان یهودی است این دو خاندان کشورهای اروپایی آمریکا روسیه و.‌کنترل می کنند جنگ با اسرائیل یعنی جنگ با بیست و پنج کشور خریت با شجاعت فرق می‌کنه شاه هیچ قدرتی نداشت بحرین رو با یه تلفن داد رفت
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      6 0
      روتشیلدها نقش مهمی در ساختار دولتی اسرائیل داشتند. جیمز ا. د روتشیلد ساختمان کنست را به دولت اسرائیل اهدا کرد. دادگاه عالی اسرائیل نیز توسط دوروتی د روتشیلد ایجاد شده‌است. خانواده روتشیلد همچنین با اعطای کمک‌های مالی سخاوتمندانه، نقش مهمی در گردآوری مجموعه‌های منحصر به‌فرد کتابخانه ملی اسرائیل برعهده داشته‌اند
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      3 1
      خانواده راکفلر (انگلیسی: Rockefeller family‎) (‎/ˈrɒkəfɛlər/‎) از خانواده‌های بانکدار، صنعتی، و سیاسی، آمریکایی است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به وسیلهٔ جان دیویس راکفلر و برادرش ویلیام راکفلر در استاندارد اویل یکی از بزرگترین ثروت‌های تاریخ را به وجود آوردند.[۱] این خانواده همچنین به خاطر ارتباط بلندمدت و کنترل خود بر چیس شناخته می‌شود.[۲] این خانواده یکی از قدرتمندترین و چه بسا قدرتمندترین خانواده[۳] در تاریخ ایالات متحده آمریکا قلمداد می‌شوند.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    11 18
    مشرق جان بعضیا دچار سوزش شدن لطفا پماد در اختیارشون بذار :)
  • نادر IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    19 30
    تا سال 2050 دنیا دو ابرقدرت ظهور میکنند اولی قدرت شیطانی چین+یهود دومی قدرت اسلامی ترکیه .دنیا در حال تغییر است حالا شما بخندید و مسخره کنید
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      5 5
      یاواش یاواش نادیر..
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      10 8
      به پژاکیها برخورد :)))
  • صابر IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 2
    دوستان خداوند ظالمین با ظالمین مشغول کرده هر کس با اسراییل دوست هست هم دشمن خدا و هم دشمن مقاومت هست .و وعده خداوند پیروزی حزبش هست .حزب الله هم الغالبون .ترکیه منافق و عروسک خیمه شب بازی .حفتر و عرب های مرتجع منطقه هم بزار آنقدر هزینه کنند که جونش درآید .این لطف خدا و کمک به مقاومت هست دشمنان ما جای دیگه میزنن رو سر هم .نوبتی .ما هم داریم اسراییل با دویست هزار موشک محاصره میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس