غارت آمریکا

اعتراضات مردم آمریکا به قتل جورج فلوید توسط پلیس ریشه در تبعیض و اوضاع وخیم اقتصادی و غارتگری قانونی مردم فقیر و سیاهپوستان توسط طبقه حاکم دارد.

سرویس جهان مشرق - پل استریت مؤلف‌های کتاب‌های «آن‌ها حکومت می‌کنند: یک درصدی‌ها در مقابل دموکراسی» و «لباس جدید امپراطور: باراک اوباما در جهان واقعی قدرت» طی یادداشتی در راشا تودی نوشت: حجم گسترده اعتراضاتی که در پی به قتل رسیدن یک مرد سیاهپوست توسط پلیس در مینیاپولیس در جریان است، ریشه‌های تبعیض در آمریکا را عیان کرد. اوضاع وخیم اقتصادی و غارتگری قانونی طبقه حاکم در دوران بحران کرونا چندین برابر شده است.

نویسنده معتقد است: کشته شدن جورج فلوید ۴۶ ساله سیاهپوست توسط افسر سفیدپوست پلیس به موجی از اعتراضات خشونت‌آمیز دامن زده است که ریشه آن‌ها در چیزی بزرگ‌تر از یک حادثه ناگوار خشونت‌ورزی نژادپرستانه پلیس است. متأسفانه این اعتراضات توده‌ای سیاهپوستان در آمریکای قرن بیست و یکم اتفاق جدیدی نیست. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تظاهرات‌های گسترده و برخورد با پلیس و (در برخی از موارد) با گارد ملی در پی «نقش پلیس در کشته شدن» اریک گارنر (نیویورک در ژوئیه سال ۲۰۱۴)، مایک براون (در فرگوسن، میسوری در اوت ۲۰۱۴)، والتر لامار اسکات (شارلستون شمالی، کارولینای جنوبی در آوریل ۲۰۱۵)، فردی گری (بالتیمور در آوریل ۲۰۱۵)، فیلاندو کاستیل (فالکون هایتز، مینه‌سوتا در ژوئیه ۲۰۱۶)، و کیث لمونت اسکات (شارلوت، کارولینای شمالی در سپتامبر ۲۰۱۶).

طبقه حاکم غارتگران اصلی هستند نه سیاهپوستان معترض

با این وجود، در پی کشته شدن فلوید، پاسخ جامعه فراتر از شعار «جان سیاهان ارزش دارد» و سخنرانی‌ها و تظاهرات‌ها و تقابل‌های معمول گسترش یافته است. شهرهای مختلف آمریکا شاهد اختلال یک هفته‌ای در نظم عمومی بوده، و بیش از صدها ساختمان و فروشگاه و ... تخریب یا غارت شده است.

این نویسنده می‌افزاید: اگرچه هیچ‌کس در رسانه‌های جریان اصلی نمی‌خواهد تصدیق کند، اما غارتگری یک فعالیت عادی و شدیداً سازمان‌یافته در ایالات متحده است که توسط طبقه حاکم صورت می‌گیرد. نمونه اخیر آن عبارتست از کمک مالی ۲/۲ تریلیون دلاری به شرکت‌ها پس از شیوع ویروس کرونا (که تنها به‌خاطر مدت کوتاهی که طبقه کارگر سر کار نرفتند تصویب شد و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت). دوگ سلوین فعال چپگرا در پیامی به من نوشت:

«ثروتمندان چقدر غارت کرده‌اند، یعنی چقدر از طریق فرارهای مالیاتی و کمک مالی دولتی، دزدی کرده‌اند؟ تریلیون‌ها دلار ... بدون هیچ‌گونه اعتراض واقعی» (حداقل از زمانی که دولت اوباما و شهرداران دموکرات در صدد سرکوب جنبش اشغال وال استریت در پاییز ۲۰۱۱ برآمدند).

قیام «نامش را بگو جورج فلوید»، از فونیکس تا کلمبوس، دنور، ممفیس، لس آنجلس و دیگر شهرهای ایالات متحده گسترش یافته، و هزاران نفر در مراکز شهری گرد آمده‌اند و در مقابل پارلمان‌های ایالتی تظاهرات می‌کنند. در شماری از شهرها تیراندازی شده است، از جمله در لویسویل، که جمعیت به شلیک مرگ‌آور پلیس به بریونا تیلور یک زن ۲۶ ساله سیاهپوست، واکنش نشان دادند. در مرکز شهر کلمبوس، معترضان جاده‌های اصلی را اشغال کردند، پنجره‌های ساختمان دولتی اوهایو را شکستند، ویترین‌های مغازه‌ها را خرد کردند، و وارد فروشگاه دی‌جی‌اکس شدند که یکی از زیرمجموعه‌های دالر جنرال است. نهایتاً اعتراضات به پایتخت رسید، و گاز اشک‌آور به سوی معترضانی که بیرون کاخ سفید تجمع کرده بودند پرتاب شد.

سفیدپوستان نژادپرست به دنبال دامن زدن به ناآرامی‌ها

دلیل ناآرامی‌های مدنی خاص و طولانی‌مدت پس از مرگ فلوید چیست؟ شماری از موارد تخریب اموال خصوصی و عمومی توسط آمریکایی‌های سفیدپوست صورت گرفته است که گرایش‌های ایدئولوژیک متفاوتی دارند – از جمله گفته شده که یک افسر پلیس در سن‌پل با شکستن پنجره‌های یک فروشگاه اوتوزون، مردم را تحریک می‌کند. نئوفاشیست‌ها و ملی‌گراهای سفیدپوست راستگرا ممکن است فعالانه در پی دامن زدن به «جنگ نژادی» ای باشند که از دیرباز مدافع آن بوده‌اند. ضدفاشیست‌ها و آنارشیست‌های چپگرا ممکن است از فرصت موجود برای دامن زدن به هرج و مرج و شورش استفاده کنند.

درماندگی اقتصادی و شرایط نامساعد سیاهپوستان

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: غارت خرده‌فروشی‌ها حاکی از درماندگی اقتصادی، و نیز نقض حقوق انسانی و مدنی است. کووید-۱۹ و رکود اقتصادی‌ای که ویروس کرونا در آمریکا به آن دامن زده است، پیشاپیش زندگی مردم سیاهپوست فقیر را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. ارزش خالص دارایی‌های یک خانوار سیاهپوست متوسط بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار است، در حالی که این رقم برای خانوارهای سفیدپوست بالغ بر ۱۷۱ هزار دلار است. نرخ‌های بیکاری و فقر سیاهپوستان در کشور از دیرباز حداقل دو برابر نرخ‌های بیکاری و فقر سفیدپوستان بوده است. وقتی نرخ بیکاری واقعی در ایالات متحده به ۲۰ درصد می‌رسد، می‌توان با اطمینان گفت که میزان بیکاری در سیاهپوستان بسیار بیشتر از این مقدار است. و سیاهپوستان شاغل آمریکایی به‌گونه‌ای نامتناسب در مشاغل با دستمزد پایین بکار گرفته می‌شوند و از بیمه سلامت محروم هستند – و این مشکل کوچکی نیست زیرا کووید-۱۹ در محل زندگی این افراد به شدت شیوع یافته و موجب مرگ آن‌ها می‌شود.

هیچ اهمیتی ندارد که بالاترین شغل مملکت، یعنی ریاست جمهوری ایالات متحده، اکنون در دست یک نژادپرست است – یک نئوفاشیست ملی‌گرای سفیدپوست که از پلیس عمدتاً سفیدپوست آمریکا خواسته است که هنگام مواجهه با رنگین‌پوستان «قاطعانه» برخورد کنند. این برخورد «قاطعانه»، اسم رمزی است برای ضرب و شتم و کشتن مردم.

نظرات مارتین لوتر کینگ در مورد شورش‌های نژادی در اواسط دهه ۱۹۶۰، در مورد خیزش «نامش را بگو» در سال ۲۰۲۰ هم به‌خوبی صادق است. کینگ گفت «یک شورش، زبانِ شنیده‌نشده‌ها است ... آمریکا در شنیدن این‌که درماندگی اقتصادی سیاهپوستان فقیر طی سال‌های اخیر شدیدتر شده، ناکام مانده است».

در پایان این گزارش آمده است: آمریکایی‌هایی که «غارتگری» و تخریب اموال در مینیاپولیس، کلمبوس، و جاهای دیگر را محکوم می‌کنند بهتر است در مورد نظرات نیم قرن پیش دکتر کینگ تأمل کنند. شکستن پنجره یا تخریب یک ساختمان و برداشتن مایحتاج ضروری زندگی از فروشگاه‌ها در مقایسه با کشتن انسان‌ها و محصور کردن میلیون‌ها رنگین‌پوست در گتوها و زندان‌ها جرائم کوچکی محسوب می‌شوند، آن‌هم در حالی که یک بیماری همه‌گیر کشنده گسترش یافته و شدیداً بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر گذاشته است.

ویلیام اندرسون می‌نویسد که «دزدی‌ای که باید مایه نگرانی ما باشد، دزدی‌ای است که توسط سیستمی انجام می‌شود که موجب درماندگی مردم شده و آن‌ها را مجبور می‌کند تا بروند و آنچه که باید حق تضمین‌شده‌شان باشد را از فروشگاه‌ها بردارند». اموال و دارایی مهم‌تر از جان سیاهپوستان نیست. حتی قانون هم مهم‌تر از جان سیاهپوستان نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • جن IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    26 6
    مرگ بر طبقه حاکم . ی مشت برده شدن حاکم .
    • FR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 6
      مردم آمریکا بخصوص رنگین پوستان انتظارات و مطالبات برحقی دارن که بهتره از راه های قانونی پیگیری بشه نه کف خیابان و صف خودشون از اغتشاشگران و تخریب کنندگان اموال عمومی و خصوصی جدا کنن که دشمنان سو استفاه نکنن وگرنه بعدا همین بهانه ای برای فشار بیشتر بر رنگین پوستان میشه .
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 2
      چی بلغور میکنی؟ یه مشت برده؟ این مزخرفات بخاطر رودل کردنته.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    79 21
    مشرق داریددقیقا وصله خودتون را طبق این تیتر به امریکا میچسپونید.خخخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      5 1
      اسهال طلبا دارن میترکن! ببینید قبله آرزوهاتون به چه روزی افتاده. میدونم باورش سخته.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      3 1
      داداش ماله نکش نقاب شيطان در حال افتادن هستش و دير يا زود شما هم آواره ميشي
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 1
      مشرق صدای دولتی که امثال تو انتخاب کردید نیست. خواستی زر بزنی باید بری روزنامه شرق. و یا باند هم پیمانش!
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 1
      مشرق صدای دولتی که امثال تو انتخاب کردید نیست. خواستی زر بزنی باید بری روزنامه شرق. و یا باند هم پیمانش
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    17 0
    امان از طبقه حاکم!
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    22 54
    اعتراض مردم کشور خودمون صدای چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هیزم به آتش یک گره انارشیست نریزید خوب نیست اسلام مخالف چنین کارهای است .
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      44 20
      11:08 صدای آمریکا بود که از حلقوم عوامل آشوبگر داخلیش در میومد! الان هم باید از معترضان بیگناه آمریکایی حمایت کنیم تا به آزادی و دموکراسی برسن!!اسلام مخالفتی با تو دهنی به دشمن و دفاع از مظلوم نداره، غربزده ها دارن!!!
  • US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    29 16
    اصلا آمریکا بد مرگ بر آمریکا بیخیال شین کشور به مرز نابودی رسیده هر روز یه قیمت یه فکری به حال خودمون کنید
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      3 23
      تا پایان دولت شاهکار روحانی جز این وضعیت رو نمی تونی ببینی. اون روز که خیلی خوش خوشانت شده بود که روحانی رو دوباره (! ) تکرار (با فتح ت) کردین باید پیه چهار سال بعدی رو میمالیدی. هنوز باش. تا1400 با روحانی. گند رو زدین پاش وایسین.
  • کامی جون DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    9 1
    توجه کردید مردم امریکا موقع غارت فروشگاه ها فقط به اندازه احتیاجشون جنس میارن بیرون و حرص نمی زنند و همین نشون میده که مردم باکلاسی هستند .
    • DE ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      0 0
      خخخ ببو جان باید کم بردارند تا بتونند از دست پلیس فرار کنند . زیادی تو کار کلاسی سوسیس زدی منتظر کالباسی .
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    6 0
    حمومک مورچه داره - بشین و پاشو خنده داره. خخخخخ - اینم از آموریکا
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    10:27 نه اتفاقأ چند ماه پیش آمریکا داشت دقيقأ وصلهٔ خودشو به ما می‌چسبند حالا پتش ریخته شد رو آب!!! خخخخخ
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    7 0
    مرگ بر تمام نظام های ستمگر و ظالم در جهان.....همه جهان غرق فساد و ظلم و گرانی و تورم...
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      1 0
      سلام.فعلا که مرکز کنترول و سامانده ایش و رئیسش خود امریکاست.. اینکه نابود بشه،باقیشون هم به نوبت نابود میشن میرن... تا جهان بتونه یک نفس تازه ای بکشه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس