کد خبر 1080191
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
لیبی

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در ادامه درگیری‌های خود با نیروهای شرق این کشور، بر یک شهر دیگر مسلط شدند.

به گزارش مشرق، نیروهای تحت امر دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» یک شهر دیگر را طی ۲۴ ساعت گذشته از دست نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق آزاد کردند.

منابع نظامی میدانی در ارتش دولت وفاق ملی به شبکه تی.آر.تی جمعه شب گفتند که نیروهای این دولت شهر «بنی ولید» را در جنوب شرقی شهر طرابلس، پایتخت لیبی آزاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

فایز السراج: مصمم به بسط سیطره بر تمام خاک لیبی هستیم

این دومین شهر بعد از آزادی «ترهونه» است، که نیروهای دولت وفاق آن را طی یک روز گذشته از دست نیروهای حفتر آزاد می‌کنند.

روند پیشروی‌های ارتش تحت امر دولت وفاق ملی لیبی از دیروز پنجشنبه که منجر به آزادسازی کامل فرودگاه بین‌المللی طرابلس شد، شدت یافته است. این دولت امروز از آزادسازی کامل غرب طرابلس خبر داد.

دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل بوده و به رسمیت شناخته شده، طی دو ماه اخیر با حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی ترکیه دستاوردهای نظامی قابل توجهی داشته‌ است.

این پیشروی‌ها حامیان عرب و غیرعرب ژنرال حفتر را نگران کرده است. منبعی آگاه امروز جمعه به شبکه روسیا الیوم گفته است که شهر قاهره مصر این روزها میزان نشستی است که حفتر و عقیله صالح، رئیس پارلمان طُبرُق و رئیس جمهور مصر در آن مشارکت دارند.

لیبی بیش از پنج سال است که دو دولت و دو ارتش دارد؛ دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب) و دولت طبرق در شهر طبرق (شرق لیبی). دولت طبرق که از آن بیشتر به عنوان دولت موازی یا دولت کودتا یاد می‌شود، برخلاف دولت وفاق ملی به رسمیت نشاخته شده و طی این سال‌ها از حفتر حمایت کرده است.

حفتر ۱۵ فروردین ۹۸ طی پیامی صوتی به نیروهای تحت امر خود دستور حمله به طرابلس با هدف اسقاط دولت وفاق ملی را صادر کرد ولی طی این مدت به رغم دریافت حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی از مصر، امارات و عربستان سعودی موفق به سیطره بر این شهر نشد.

در همین ارتباط، مدیر اداره موسوم به «ارشاد اخلاقی» در دولت وفاق، ضمن تأیید سیطره نیروهای این دولت بر شهر بنی ولید، گفت که نیروهای مذکور به سمت شهر سِرت حرکت خواهند کرد.

شهر سرت طی سال‌های گذشته در اشغال داعش بود و این گروه تروریستی، آن را مرکز خلافت خود در شمال آفریقا قرار داده بود که با پیشروی‌های ارتش تحت امر دولت وفاق ملی این شهر سقوط کرد ولی بعدها حفتر این شهر را اشغال کرد.

همزمان با پیشروی‌های ارتش دولت وفاق ملی، ارتش تحت امر حفتر نیز شکست‌های خود را توجیه و اعلام کرد که به دلیل «فشارهای بین‌المللی» مجبور به عقب‌نشینی تا ۶۰ کیلومتری ظهر طرابلس (از جنوب) شده است تا زمینه برای گفت‌گو بین طرف‌های درگیر آماده شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    23 10
    حفتر مثل موش فرار میکنه در حقیقت روسیه و فرانسه هست که فرار میکنه
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    19 4
    منم به نوبه خودم این پیروزی بزرگ را به ملت و دولت ترکیه تبریک عرض میکنم
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    12 14
    خوب دیگه هیچی از حفتر نموند
  • فرزند ایران IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    12 7
    مداخله ارتش ترکیه به صورت ناگهانی. خارج از محاسبات حفتر و حامیانش بود. همین مسئله پیروزی های اخیر را توجیح می کند. و طبیعی است که دولت وفاق با حمایت ترکیه دستاوردهایی داشته باشد. اما حفتر و حامیانش هم بیکار نخواهند نشست و احتمالا در آینده توازنی را در جنگ ایجاد خواهند کرد و این یعنی یک جنگ طولانی دیگر. درست مثل همانی که در سوریه شاهد آن هستیم. هدف ترکیه از این مداخله بیشتر از آن که زور آزمایی با روسیه باشد. از دور خارج کردن کشور های غربی بحران زده است. تا جایگاه سنتی آن ها را در جهان اسلام به دست آورد.
  • داوود GB ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    18 11
    خبرگزاری وفاق ملی گزارش داد تو شهر بنی ولید ۶۶ عدد تانک به غنیمت گرفتند این افتضاح برای حفتر از دست دادن دو تا شهر تو بیست و چهار ساعت هم بزرگ تر است
  • حسن IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    20 16
    به امید موفقیت ترکیه جهان اسلام دربرابر روسیه جنایتکار صلیبی
  • داود RO ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 12
    بخش کوچکی از شهر سرت به دست وفاق ملی افتاد نیروهای حفتر دارن عقب نشینی می کنند تا الان سلاح های زیادی به جا گذاشتند که وفاق ملی با سلاح های به غنیمت گرفته می تونه یک ارتش کوچک درست کنه احتمال داره شهر سرت امروز یا فردا آزاد بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس