کد خبر 1079796
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
آتش سوزی

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیر شدن کسانی خبر داد که خائیز را آتش زدند.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف در معرض نابوی قرار گرفته‌اند.

ببینید:

تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس

در ۱۰ سال اخیر و همزمان با اولین روزهای گرم سال یعنی از اوایل خردادماه خبرهای ناگواری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه شنیده می‌شود.

خبر آتش‌سوزی‌ها دیگر برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عادی شده و برای آن‌ها جای تعجب نیست که هر نقطه‌ای از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش بسوزد.

اما در کنار این اخبار اسف‌بار موضوعی که بیش از هر چیز موجب تاسف و تالم است به موضوع انسانی بودن دلیل آتش سوزی‌ها و البته در بسیاری از موارد به عمدی بودن آتش‌ سوزی‌ها برمی‌گردد.

چه بسیار اراضی و عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان که در سال‌های اخیر به دلیل سودجویی افراد برای تصرف زمین‌ها در آتش سوخته شد و بلوط‌های چندین صد ساله در آتش سودجویان ایستاده و زنده زنده در آتش سوختند.

در آخرین نمونه از آتش سوزی‌های اسف‌بار در اراضی حفاظت شده و منابع ملی به آتش سوزی منطقه خائیز باید اشاره کرد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عاملان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

سید اسدالله هاشمی  اظهار داشت: دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز به دلیل اختلاف ملکی اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف می‌کنند که به دلیل بی احتیاطی و شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌های خائیز سرایت کرده . چندین روز در آتش سوختند.

وی با اشاره به اینکه این دو دامدار متخلف شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: هم اکنون دو دامدار متخلف به قید ضمانت از زندان آزد شده‌اند و بدون شک پرونده آنان با دقت توسط دستگاه قضایی بررسی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار از جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به حیات وحش بویژه گونه شاخص کل و بز خسارتی وارد نشده است.

وی تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع خائیز بعد از چندین روز آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، سپاه پاسداران و بسیج، هوانیروز ارتش، شرکت بهره برداری نفت و گاز، دستگاه‌های عضو ستاد بحران، جنگلبانان و محیط بانان مهار شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    26 0
    جفت بیشرفشون رو آتیش درست کنید و تو همون آتیش بسوزونید .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    14 0
    احمق های بیشعور
  • DE ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    12 0
    یک قانون تصویب کنید که هرجا آتش گرفت یا آتش زدند تا صد سال اجازه ساخت و یا کشاورزی و هر استفاده دیگری ممنوع و حتی نوع درختانی که کاشته میشوند بایستی همان قبلی ها باشند.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    21 0
    با چه وثیقه ای؟ چند ین هکتار جنگل چند؟ خاک ایران چند؟ چرا ول کردید این بی شرف ها رو؟
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 3
    باور کردم خخخخخ
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    9 0
    متاسفانه مجازات ها اصلا جنبه بازدارندگی ندارن و نظارت هم وجود نداره توسط جنگلبانی این عرصه ها ملی هستن نباید اجازه زمین خواری و جنگل خواری و کوه خواری داد زاگرس شش ایران هست
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    5 0
    من همیشه مواظبم که مبادا یه مورچه رو ناخواسته زیر پام بکشم اونوقت این مال پرستان بی عقل چطور دلشون اومد هزاران جاندار بی گناه رو جزغاله کنند! متاسفانه قانون هم فقط جریمه میکنه که بازدارنده نیست
  • مرضیه IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    بی شعورها چطور دلتون اومد جانوران گیاهان ازبین ببرید مگه قانون ندارید از را قانون برید
  • ایرانی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    خیلی جالبه,اینهمه به بیت المال ضرر زدن حالاباخیال راحت باگذاشتن وثیقه رفتن پی کارخودشون.آقای قاضی بایدبدانی که این دونفرچهل هکتارازاراضی بیت المال راازبین بردن .فکرنکنیدیه موش راکشتند.نه سرمایه ملی ومربوط به کل ایران راآتش زدند,پس خواهشا ضرر بیت النال راازاین دوبگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس