کد خبر 1079675
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
چرا ۱۳ رشته پرمتقاضی از هنرستان‌ها حذف شد؟!

مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش درباره حذف ۱۳ رشته پرمتقاضی از هنرستان‌ها همچون هوانوردی توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، مصطفی آذرکیش درباره  چرایی حذف 13 رشته از هنرستان‌ها که به گفته معلمان جزو رشته‌های پرمتقاضی بوده که بازار کار خوبی هم دارند، اظهار کرد: در شاخه کاردانش، 8 مجموعه رشته به جامعه معرفی شده است و هم‌اکنون در حال نهایی کردن مجموعه نهم هستیم؛ منظور از 8 مجموعه رشته این است که سال 73 با ایجاد شاخه کاردانش تا به امروز در فاصله زمانی 25 سال 8 مجموعه رشته‌ای داشتیم.

وی افزود: در این 8 مجموعه رشته‌ای هر مجموعه نسبت به قبل تغییراتی را داشته است یعنی برخی رشته‌ها حذف، برخی به روزآوری و برخی جدید ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: از مجموعه اول به مجموعه هشتم رشته‌های کاردانش رسیده‌ایم و هم‌اکنون در حال حرکت به سمت مجموعه نهم هستیم و در اینجا برخی رشته‌ها در تبدیل از یک مجموعه به مجموعه دیگر حذف، به‌روزآوری و جدید می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آخرین جزئیات امتحانات دانش‌آموزان +دانلود

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اعلام شد

آذرکیش بیان کرد:‌ در این فرایند بررسی و نیاز سنجی را با دستگاه متولی صنعت انجام می‌دهیم همچنین راهبرد اصلی دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش ارتقای مستمر کیفیت آموزش و یکی از اولویت‌های اصلی متناسب سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار است.

رشته هوانوردی حذف شد

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون رشته هوانوردی حذف شده است ولی طی مذاکره با سازمان هوایپیمایی دو رشته جدید مهمانداری و نگهداری و تعمیر هواپیما را جایگزین کردیم، گفت: این اتفاق افتاد چون نیاز بازار کار بود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: به عنوان مثال در گذشته رشته تعمیر تلویزیون سیاه و سفید را داشتیم اما  در این سال‌ها جایگاهی ندارد و باید حذف شود همچنین هم‌اکنون رشته تعمیر موبایل مورد نیاز است.

آذرکیش بیان کرد: در برخی موارد نیز حذفی در کار نیست و رشته‌ها به روزرسانی می‌شوند به عنوان مثال رشته مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده را با کد وزارت فرهنگ و کد سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم، سازمان فنی و حرفه‌ای سریعتر محتوای این رشته را به روزآوری و به ما اعلام کرد و وزارت ارشاد هم در حال به روزرسانی است و فعلاً کد رشته وزارت ارشاد حذف شده است.

چرا رشته تأسیسات سرمایشی و گرمایشی حذف شد؟

وی با اشاره به اینکه برخی معترض بودند که چرا رشته تأسیسات حرارتی و برودتی حذف شد،‌ افزود: با حذف آن، رشته جدیدی با عنوان تأسیسات سرمایشی و تأسیسات گرمایشی را ایجاد کردیم و استانداردهای نسبت به رشته قبلی به روزتر شده است از سوی دیگر در شهرهای گرمسیری نیازی به آموزش تأسیسات حرارتی نیست.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش متذکر شد: نباید بگوییم 13 رشته از کاردانش حذف شده است چون واقعاً‌ اینگونه نیست و به روزسانی رشته‌ها را داشتیم چون عنوان عوض می‌شود کد نیز حذف می‌شود مثلاً‌ در رشته تعمیر تلویزیون سیاه و سفید وقتی عنوان آن به تعمیر تلویزیون LCD تغییر یافت، کد آن نیز تغیر می‌کند در حالیکه رشته حذف شده اما رشته جدید متناسب با شرایط جدید بازار کار ایجاد شده است.

آذرکیش بیان کرد: رشته تولید محتوا و انیمیشن حذف شد و به جای آن تولید محتوای آموزشی و الکترونیکی ایجاد شده است چون هم‌اکنون در بستر پیام‌رسانها محتوای الکترونیکی تولید می‌شود،‌در اصل راهبرد ما ارتقای مستمر کیفیت آموزش و متناسب سازی آموزش با نیاز بازار کار است.

15 رشته جدید ایجاد شد

وی عنوان کرد:‌ برخی افراد اطلاعاتشان کافی نیست و فضایی را ایجاد می‌کنند تا تلقین شود برخی رشته‌ها حذف شده در حالیکه اینگونه نیست؛ 15 رشته جدید و 37 رشته به‌روزآوری شده در شاخه کاردانش داریم مثلاً در به‌روزآوری کل محتوای رشته حسابداری مالی به روز شد.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: ممکن است فردی بگوید رشته هوانوردی خیلی خوب چرا حذف شد؟ اما باید گفت تصمیم‌گیری درباره استمرار یک رشته توسط دستگاه متولی مهارت و بازار کار گرفته می‌شود زمانی که دیپلم بورس را ایجاد کردیم با این برنامه بود که روزی سهام عدالت آزاد می‌شود و ما به افرادی نیاز داریم که سفارش و پذیرش اوراق بهادار را با دیپلم بورس انجام دهند.

وی گفت: در ایجاد رشته‌های جدید پیش بینی مشاغل آینده مورد نیاز بازار کار مدنظر است مثلاً رشته‌هایی همچون کشت بدون خاک، فراوری گیاهان دارویی، هتلداری و گردشگری، تولید محتوای الکترونیک، بیابان زدایی و احیای مراتع جزو رشته‌های جدید کاردانش است.

آذرکیش متذکر شد: رشته‌ای را که بازار کار دارد حذف نمی‌کنیم چون متناسب بودن اموزش با نیاز بازار کار در اولویت ما است، هم‌اکنون 15 رشته جدید داریم که به آینده شغلی کشور کمک می‌کند. آموزش و پرورش رشته‌هایی که بازار کار دارد و تجهیزات برای آن تهیه شده است را حذف نمی‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 1
    به نظر من یه روده راست تو شیکم بعضی از مسئولان نیست. به هیچکدوم از حرفاشون نمیتونم اعتماد کنم. ولی رهبر و سپاه و آیت الله رئیسی و سایر زیردستان رهبر رو قبول دارم چون دیدم واقعا به ملت وفادار هستن و خیانت در امانت نمیکنن و صداقت دارن و دنبال تابعیت انگلیس و کانادا و ... نیستن و دلشون با ملت و وطنه و به دشمن گرایش ندارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس