ارتش

در سالهای اخیر حجم زیادی از جنگ افزارها خصوصا گونه های مربوط به جنگ شهری مثل سلاح های تهاجمی، تفنگ های تک تیرانداز و خودروهای امرپ از ارتش آمریکا به پلیس این کشور واگذار شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از روزی که جرج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی در اتفاقی که بارها و بارها در ایالت متحده تکرار شده، توسط پلیس مینیاپولیس به قتل رسید جرقه اعتراضات سراسری در ایالات مختلف آمریکا زده و به سرعت شهرهای کوچک و بزرگ این کشور حتی پایتخت و نزدیکی کاخ سفید نیز به صحنه رویارویی پلیس و معترضان بدل شده است. در ابتدای امر صرفا پلیس های محلی با تجهیزات ضد شورش وارد خیابان ها شده و با معترضین برخورد کردند اما با بالا گرفتن درگیری ها، کار به حضور نیروهای گارد ملی و حتی خبرهایی در خصوص حضور بخش هایی از ارتش آمریکا نیز کشیده است.

در این گزارش نگاهی به تجهیزات مورد استفاده توسط پلیس و گارد ملی آمریکا در این رویارویی چند روزه خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

تیر «فلش بال» به چشم تظاهرکنندگان فرانسوی خورد اما رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی کور شدند/ از نابینایی تا قطع عضو؛ نتیجه تاکتیک‌های مرگبار پلیس پاریس! +عکس

پلیس آمریکا و ماجرایی به اسم نظامیگری

پلیس آمریکا در سالهای اخیر و حتی مدت ها قبل از این اعتراضات، با بحثی به اسم نظامی گرایی پلیس رو به رو بوده است. این مسئله عبارت از انتقال حجم زیادی از تجهیزات مربوط به نیروهای مسلح آمریکا به درون سیستم پلیس و تامین امنیت داخلی آمریکاست که عملا پلیس این کشور را در مواردی هم ردیف ارتش در بحث تجهیزات قرار داده است. یکی از مهم ترین دلایل این مسئله، تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان ، تولید حجم زیادی از جنگ افزارها خصوصا گونه های مربوط به جنگ شهری مثل سلاح های تهاجمی، تفنگ های تک تیرانداز و البته خودروهای موسوم به امرپ مخصوص مقابله با انفجارهای سنگین، باعث شد زمانی که آتش جنگ تا حدی در خاورمیانه فروکش کند پنتاگون با حجم زیادی از سلاح رو به رو شود که عملا نیازی به آنها نداشت.

زره پوش پلیس در شهر سنتا مونیکا در ایالت کالیفرنیا

این مسئله باعث شد که سیستم نظامی این کشور علاوه بر صادرات بخشی از این تجهیزات اضافه، قسمت هایی از آن را نیز در اختیار پلیس این کشور قرار دهد. در عین حال انتقال برخی از تاکتیک های نظامی به سیستم نیروهای عملیات ویژه آمریکا مثل یگان SWAT باعث اعتراض هایی در بین کارشناسان شده بود چراکه حجم خشونت و حملات ناگهانی این نیروها در جریان عملیات های گوناگون باعث کشته شدن افراد بیگانه به دلایل گوناگون شده است.

بعد از قتل جرج فلوید و آغاز تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا، در ابتدا شاهد حضور نیروهای پلیس در خیابان های شهرهای مختلف بودیم. در ابتدا نیروهای پلیس به صورت معمول به تجهیزات حفاظت شخصی و باتوم در کنار سلاح های کمری استاندارد یا شوک دهنده الکترونیکی مجهز بودند. در ادامه تفنگ های پینت بال و البته نارنجک اندازهای مخصوص پرتاب گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی وارد کار شد.

با آنکه بارها هشدار داده شده بود که استفاده بی رویه و بدون هدف از گازهای اشک آور می تواند در صورت حضور افراد کم سن و سال یا دارای بیمارهای تنفسی در میان جمعیت مرگبار باشد، اما این رویه طی روزهای اخیر بارها تکرار شده است وحتی در جریان حضور ترامپ در کنار یک کلیسای آتش گرفته در نزدیکی کاخ سفید و پیاده روی ترامپ به سمت آن ، نیروهای پلیس از چند ساعت قبل با گاز اشک آور به تظاهرکنندگان در مسیر حمله کرده تا شرایط برای حرکت ترامپ به سمت کلیسا را آماده کنند.

پلیس آمریکا در مقابل تظاهرکنندگان مجهز به نارنجک انداز 6 تیری

درگیری پلیس با استفاده از گاز اشک آور برای متفرق جمعیت از نزدیکی کلیسایی که ترامپ قصد بازدید از ان را داشت

تک تیرانداز تیم حفاظتی ترامپ در واشنگتن مجهز به اسلحه MK13 Mod 7

درباره گلوله های لاستیکی نیاز به توضیحات بیشتری است. گلوله های لاستیکی سلاحی به جهت عملیات های ضد شورش و قابلیت مرگباری کمتر هستند اما در صورت استفاده غلط توسط شخصی با آموزشی نا مطلوب یا استفاده عمدی به صورت غیر استاندارد توان ایجاد آسیب ها و فلج های دائمی و حتی زخم های منجر به مرگ نیز می شود.

نمونه ای از گلوله های سنگین لاستیکی استفاده شده در تظاهرات اخیر آمریکا

در روزهای اخیر تصاویر زیادی از افراد مختلف در آمریکا پخش شده که توسط گلوله های لاستیکی مورد اصابت قرار گرفته و دچار خونریزی های شدید شده اند. پیش از این نیز در جریان اعتراضات در فرانسه موسوم به حرکت جلیقه زردها نیز استفاده از نوعی از همین مهمات باعث آسیب های شدید از جمله نابینایی تعداد زیادی از تظاهر کنندگان شد.

تصاویر مربوط به برخی از مصدومین در تظاهرات آمریکا با گلوله های لاستیکی

نکته جالب در خصوص گازهای اشک آور و گلوله های لاستیکی مورد استفاده توسط پلیس آمریکا این که حجم زیادی از آنها ساخت شرکت های انگلیسی است و به آمریکا صادر شده است. روزنامه ایندیپندنت در روزهای اخیر در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در سالهای اخیر گروه های حقوق بشری بارها از دولت لندن درخواست کردند صادرات این موارد به آمریکا را متوقف کند اما انگلیسی ها خصوصا بعد از مباحث مربوط به خروج از اتحادیه اروپا که نیاز به همکاری با آمریکا و البته کسب درآمد قابل توجه داشتند به صادرات این اقلام به آمریکا ادامه دادند.

ورود گارد ملی به خیابان های آمریکا با تجهیزات خاص

با افزایش سطح درگیری ها در شهرهای آمریکا یگان های گارد ملی این کشور در کنار نیروهای پلیس وارد کار شدند. نیروهای گارد ملی آمریکا بخشی از نیروهای مسلح این کشور هستند که به صورت ایالتی در نقاط مختلف حضور دارند و در مواقع ضرورت با فرمان فرماندار ایالت یا رییس جمهور وارد عمل می شوند.با نگاهی به تصاویر متوجه می شویم این نیروها گاهی در نقش ضد شورش با کلاه و سپر و باتوم در خیابان حاضر شدند و در مواردی نیز با تجهیزات کامل جنگی و سلاح های تهاجمی سری M16 یا M4 و جلیقه ضد گلوله و کلاه کولار و خودروهای تاکتیکی هاموی در خیابان ها حضور پیدا کردند.

نیروهای گارد ملی در خیابان های آمریکا

در عین حال، اخباری در خصوص بروز شواهدی از دخالت مستقیم یگان هایی از نیروی زمینی ارتش آمریکا و احتمال حضور لشکر 82 هوابرد در درگیری های خیابانی نیز مطرح شده است. این که یک نیروی نظامی با تخصص عملیات هوابرد که برای عملیات در پشت خطوط دشمن آموزش دیده وارد یک معرکه خیابانی شود می تواند نشان از بحرانی بودن اوضاع و امکان بروز درگیری شدید مسلحانه بین طرفین باشد. اخیرا ژنرال مارک الکساندر میلی به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و بلند پایه ترین نظامی این کشور در خیابان های واشنگتن نیز حضور یافته و وضعیت را بررسی کرده است؛ مسئله ای که در در درگیرهای اجتماعی سابق آمریکا تقریبا هرگز رخ نداده و در عین حال بالگردهای ارتش آمریکا نیز در چند نوبت در ارتفاع بسیار پایین بر فراز پایتخت آمریکا به پرواز در آمده اند و برخی فیلم ها از احتمال شلیک مستقیم به مردم از آسمان، منتشر شده است.

ژنرال مارک الکساندر میلی در خیابان های واشنگتن

با این اوصاف حتی کارشناسان داخلی نیز در این میان نسبت به احتمال بروز درگیری بین ارتش و مردم با توجه به مسلح بودن نزدیک به 80 درصد مردم آمریکا هشدار داده اند چراکه در شب های گذشته چندین مورد تیراندازی در متقابل بین نیروهای پلیس و معترضین گزارش شده و این احتمال می رود که در صورت افزایش روند خشونت ها این مسئله گسترش نیز پیدا کند.

هرچند نحوه مواجهه و پوشش این تظاهرات سراسری و اعتراض امیز در رسانه های فارسی زبان متعلق به انگلیس و آمریکا و حتی حکومت سعودی، به هیچ وجه قابل مقایسه با هر نوع تظاهرات و اعتراض هرچند کوچک در کشورمان نیست اما نوع تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی می تواند به افکار عمومی داخل کشورمان کمک کند تا متوجه شوند تفاوت ها میان نیروی انتظامی حاضر در خیابان های کشورمان و یگانهای تا دندان مسلح آمریکا و انبوه لباس شخصی های مسلح در این کشور چقدر زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • Majid FR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    اگه مشرق ناراحت نمیشه دیگ به دیگ‌میگه روت سیاه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      خوش بحال شما بی وطنا که هیشکی نمیتونه بهتون بگه روت سیاه
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      14:19 نه که ناراحت نمیشه، ماهم میگیم آمریکا که خودش اصل سرکوبگره غلط میکنه به کشورهای دیگه ایراد میگیره!!!
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      61 13
      خفه دروغگو!
    • هامان IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      76 14
      چه عجب صداتون در اومد. بعد از این همه سال تازه فهمیدن آمریکا هم یه دیگ سیاهه
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      50 4
      اون دیگی که میگه همین دولت غربگرا است که حاصل گند تکرار ممد خاتمی فتنه گر است که ۷ سال همه چیز حتی آب خوردن ملت رو به بستن با هرقیمت با آمریکا شیطان بزرگ گره زده یکم شرف داشتن موقع نظر دادن هم چیز خوبیه
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      56 4
      شما ببخشید اگه ناراحت شدید که قبله آمالتون را بدون روتوش دیدید.
    • . IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      41 1
      نه عزیزم هیچکس ناراحت نمیشه چون در چنین روزهایی همه میدانند امروزه در آمریکا چه خبره و در شماها چه اتفاق سوزنده ای رخ میدهد
    • مرگ بر امریکا IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      20 9
      قبله آمال 90درصد کسانی که منتقد رفتارهای نادرست حکومت در ایران هستن کعبه هست نه امریکا پس الکی هرکی به حکومت انتقاد کرد برچسب بهش نزنید امر به معروف و نهی منکر کردن حاکمان از حقوقی هست که اسلام به مسلمانان داده هست
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      17 2
      نگران نباش کسی ناراحت میشه که وجدان و فطرت انسانی الهی داشته باشه
    • سید IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      26 1
      از کشوری که به رجوی امان داده در دفاع از نژاد پرستی و خشونت گرایی پیام زدی ... فرهنگ فرانسوی روی تو هم اثر گذاشته
    • SE ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      28 1
      آیا معترضان آمریکایی آمبولانسها را آتش زذند؟ آیا کلیساها را سوزاندند؟ آیا زنده زنده کارگر پمپ بنزین را سوزاندند؟ آیا مراکز سوخت را مورد حمله قرار دادند؟ آیا راهعای بین شهری را بستند؟ ابدا هیج کدام از اینکارها را نکردند.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    80 22
    مسیح علی نژاد کجاست ؟
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      30 4
      گفت غبطه میخورم به به چه تظاهرات خوبی دارند
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      22 1
      خونه پسر شجاست ... خخخخخ
    • هانیه IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      20 6
      با ترامپ تو تخت خواب
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    64 2
    لباس شخصی های مسلح طرفداران حقوق زنان هستن دارن ازشون پذیرایی می کنند قابل توجه مولاوردی وسلحشوری
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    43 4
    چقدر وحشی
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      38 0
      عجب خونی توی خیابون راه انداختن
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    31 4
    تفنگ ak47 و pmp 5 اسلحه جنگی نیست ؟
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      31 4
      15:21 اگه کسیکه تو ایران خونهٔ مردم، آزمایشگاه، مسجد و غیره رو آتیش میزنه و با اسلحه سمت مردم شلیک میکنه اغتشاشگر نیست، اینایی هم که شما اسم بردی از نظر ما اسلحه نیست و اون افراد معترض بیگناه هستند!!! حال میده، نه؟؟؟؟
  • هوشیار CO ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    45 2
    صهیونیست ها اعتراضات مردم آمریکا بر علیه نظام شان را دارند منحرف و هدایت میکنند تا آنرا تنها سیاهپوست بر علیه سفید پوست نشان بدهند(که کاملا غلط است ) در حالیکه مردم آمریکا از بی عدالتی و فقر و سیاست های اشغالگرانه خارجی آمریکا ناراظی اند ،ایران باید هوشیار باشد نا از قوم و نژادی خاص دفاع نکند ، شهروندان یک کشور همه باید باهم برابر باشند.
    • عصمتی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      21 32
      اینجا هم که مهد عدالت و رفاه هستش خخخخ
    • هوشیار CO ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      16 6
      فقر و بی عدالتی نتیجه خودخواهی و فرهنگ فاسد تک تک آدمهای هر جامعه است و با آشوب و انقلاب (بر اندازی ها ) و تجزیه و ویران کردن اموال عمومی و حصوصی چیزی تغییر نمیکند بلکه بدتر میشود.
    • محزون IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      8 4
      ۱۶:۲۴ - چرا در زمان حکومت ستمکار پهلوی همچین چیزی نمی گفتید !؟ چرا اصلا انقلاب کردیم اون موقع !؟ (الناس علی دین ملوکهم)
    • به محزون IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      5 3
      جنین جیزی را نمی گفتیم چون خود رژیم پهلوی حامی همین فساد بود. اموال خصوصی را آتش می زدیم که کارشان نابودی و سقوط اخلاقی همین جامعه بود. مثل میکده ها و مراکز فحشا و قمار و سینما و... اما الان که شما بی نیاز از همه اینها با استفاده ماهواره و اینترنت سقوط کرده اید.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    17 12
    -تجربه نشون داده با زور وگلوله نمیشود دهان انسان ها را بست وترامپ سگ پلید باید بداند که هرچه خون برزمین ریخته شود آتش خشم مردمشون شلعه ورتروبیدارتر میشوند-عین واقعیت است، وبس انسان های روی تمامی کره ی خاکی به هم متصل اند ازهردین ومذهبی که باشند-به فرموده سعدی:بنی ادم اعضای یک پیکرندکه درآفرینش زیک گوهرند/چوعضوی به درد آورد روزگار دگرعضوها را نماند قرار....
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      7 10
      مردم ایران جزو بنی آدم و بشر نیستن ؟!
  • US ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    8 10
    14:19آغا مجید شما تیر خلاص زدی بعدمیگی آگر...ناراحت نشه؟!!
  • ایران IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    19 5
    غرب پرستای خائن وطن فروش خوب بنگرید به عاقبت اربابتون مرگ بر امریکا جهان خوار + نوچه های بی شرف وطن فروشش
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    14 1
    ارتش تو یار ما باش
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      17 4
      نه اینکه غیرت نداری ارتش غیرتمند ایران را فرامیخوانی بجای تروریستهای آمریکا درخلیج فارس برادران ومردم خود را دشمن بگیرد !!! ارتش وسپاه وبسیج که فرزندان این ملت بزرگ و خداپرست هستند ضربه آخررابه اربابت خواهند زد و ایران را تبدیل به ابرقدرتمندی بزرگ درجهان خواهند کرد راستش وقتی امام زمان عج میاید که بزرگترین قدرت روی زمین نظامیان سرتاپا مسلح ایران باشند . باش تا مرگ شیر بی یال ودمت برسد اسدالله غالب پورش مهدی موعود عج فرمانده کل قوا در نیویورک و واشنگتن میلیونها استقبال کننده خواهدداشت که بخشی از آنها نظامیان مسلمان شده آمریکایی هستند .
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      27 4
      ۲۰:۰۵ - امام زمان به سربازانی نیاز دارد که مجهز به سلاح ایمان و سپر تقوا و دارای عقل و قلب سلیم باشن نه بمب و موشک و تانک و ... و اسلام رو با لسان گسترش خواهند داد نه با زور
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      21 0
      منظورم ارتش آمریکا بود . مردم آمریکا باید شعار بدن ارتش تو یار ما باش .
  • ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    29 4
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر منافق سرخورده و درمانده
    • مظلوم ایرانی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      22 3
      مرگ بر ظلم و ظالمین در سراسر جهان
    • NL ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      13 8
      همش مرگ مرگ مرگ
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      11 0
      پس شما دوست داری بگن درود یا تولد ؟؟؟ دوست داری تبعیض و ظلم در جهان وجود داشته باشه ؟می دونی تا حالا چند میلیون نفر بابت کار های این دول و رژیم خبیث کشته شدند؟شما دوست داری براشون تولدت مبارک بگو زنده باشی بگو اما آن وقت اسم خودت رو بذار حیوان انسان نما
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    10 11
    اونها هم مثل ما لباس شخصی دارند مثل ما عمل کردند
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    13 23
    به تو چه مشرق تو ایران بدتر از اینو دیدیم
    • علی GB ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      13 2
      پس یادت باشه هیچ کجای دنیا تحمل نمیکنه کسی بیاد تو خیابون به هر دلیلی مملکت رو به آتش بکشه بعد بگه ممنون و در ایران به ارازل و اوباش واقعا به رفیعت برخورد میشه . در ضمن چقدر عملهای غرب + سعودی+ رژیم بچه کش
  • --- IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    26 18
    کشتار ابان 98 رو هم اینچنین نمایش میدادی، خون امریکایی از خون هموطن رنگین ترشده برات مشرق
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      16 20
      ما مزدوران و جانوران منافق و سلطنتی رو هموطن نمی دانیم و درجا به هلاکت می رسانیم
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      12 17
      ۱۹:۰۲ - شما یک وحشی روانی هستید لطفا خودتون رو جزو ما بحاسب نیاورید این حرف شما خلاف حق حیات اسلامی هست
    • محسن IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      3 4
      ۱۹:۰۲ متاسفم که افکار داعشی داره توی کشور ما رشد میکنه. امیدوارم اون دنیا هم با همفکرت ابوبکر البغدادی محشور بشی
    • به IR ۱۹:۲۱ IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      8 3
      تو نگران اسلام شناسی ما نباش. اسلام می گوید بکشسد تا فتنه تمام شود. قاتلوا حتی لاتکون فتنه. سوره بقره آیه 193. آنچه از انسانیت به دور است هم آتش زدن آمبولانسها و زنده زنده سوزاندن کارگر پمپ بنزین لست.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    18 1
    کاش من اونجا بودم یه حالی به نظامیای وحشی آمریکایی می دادم
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    21 0
    دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    8 0
    مشرق بجای نگران بودن برای خیلی مجهز بودن پلیس امریکا نگران عدم مجهز بودن پلیس و مرزبانی ایران باش !
  • بی طرف IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    11 9
    ای کاش تو ایران هم بجای کلاش و گلوله جنگی از این گلوله های پلاستیکی استفاده می شد این جوری بجای 300تا جنازه حداقل 300تا آدم مجروح و کور و سرشکسته داشتیم
    • NL ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      8 10
      ملت اونها ارزش دارند ملت ما چه ارزشی دارند
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      10 7
      18:50 آمریکایی‌ها هم همش از گلوله پلاستیکی استفاده نمیکنن، مثلأ همین الان این 3000 تا کشته و 30000 تا مجروح که همشون با گلولهٔ پلاستیکی نبوده که؟!! ؛ -)
  • جیمز از کالیفرنیا US ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    13 12
    از گارد پاسداران ایران درخواست از ما مردم در برابر ارتش یو اس آ محافظت کند
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    7 2
    ارتش و گارد ملی حمایت حمایت
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    6 4
    ۱۹:۰۲ - احتمالا نسبتی با مرحوم خلخالی نداری ؟
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      2 9
      خدا رحمتش کند. او اهل بهشت است از بس مردم گفتند خدا او را بیامرزد که تا بود نه اعتیاد بود و نه فساد. آری. شما در فضای مجازی به او فحاشی کنید اما خدا محبت او را در دل مردم کوچه و بازار قرار داد.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    4 0
    اسمش رو درست بگو « دجال یزید نژاد - لعنت الله علیه »
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    7 1
    جواب اونکه محزون اسم گذاشته بگم اگه قرار بود ایرانیا برا انقلاب اینجوری همه جا رو به اتش بکشن راه ها رو ببندن نزارن مریضا رو ببرن بیمارستان پمپ بنزینا رو اتش بزنن اصلا انقلاب نمیشد چند جایی هم که حمله کردن به بانکها اونم روزای اخر امام گفتن اینا ثروت خود مردم اتیش نزنید اتفاقا چند بار مجاهدین خلق همون منافقا خواستن دست به اسلحه ببرن که امام قبول نکرد من یادم مردم بهم کمک میکردن نه اینکه راه برهم میبستن برا همین که الکی قیاس نکنید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    6 8
    چرا مردم از اسلحه های شخصی استفاده نمی کنند؟ به این می گن فرهنگ برتر
  • TR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    14 10
    خدا رحم کند به مردم بدبخت آمریکا، تا کنون 3هزار نفر جان باخته اند طبق گزارشات مردمی تعداد خیلی بیشتر از اینهاست. این آویزونها و وطنفروشانِ زوزه‌کشِ 20 دلاری هم کاسبیشان ازین به بعد کساد خواهد بود.
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      3 4
      چرا حرف مفت میزنی؟
  • رضا# IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 1
    اوه اوه اوه دارن می کشنااااااااااا ..... چه بکش بکشی ..
  • SE ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    6 1
    آیا معترضان آمریکایی آمبولانسها را آتش زذند؟ آیا کلیساها را سوزاندند؟ آیا زنده زنده کارگر پمپ بنزین را سوزاندند؟ آیا مراکز سوخت را مورد حمله قرار دادند؟ آیا راهعای بین شهری را بستند؟ ابدا هیج کدام از اینکارها را نکردند.
  • بازهم IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    4 2
    باز هم عمله های غرب و غرب پرستای چند دلاری که شرف و کشور و غیرت ب پول فروختن تو مشرق فعال شدن غرب پرستا تسلیت انگار بهشت ارزو هاتون داره در اتش خشم ملتش میسوزه و شما ام 42 سال در حسرت سقوط حکومت ایران بیشرفا ها ایران اسلامی سقوط نمیکنه
  • سید IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    5 1
    لعنت به وطن فروش عمله امریکا
  • سجاد IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    4 1
    از هر چی خائن و غرب پرست بیشرف متنفرم خدا از رو زمین برشون داره به قول اقا با سوختن امریکا اینا شرف و ابروشون رفته
  • مرگ بر امریکا IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    6 0
    مرگ بر امریکا+ غرب پرستان خائن به وطن
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    1 0
    -خطاب به 17:19که گفتی به توچه مشرق€
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    1 1
    14:19 دیدی "تیر بارانت" کردند با "--"سیر شدی دبگه حرف مفت نزن اکی-
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      1 0
      چرا همش تهدید به این شکل افکار می گند تروریست . شعبان بی مخ هم مخ و منطق نداشت و قدرتش در قمه خودش بود
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    1 0
    20:5 آحسنتم گل گفتی به هزارپا-
  • شهروند ارومیه IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    8 0
    سلام مشرق نیوز لویس فراخان و جانشینان جوان او را در آینده را بیشتر مطرح کند باید در درون امریکا برای انقلاب اسلامی ایران یارگیری کرد و مسلمانان سیاپوست بهترین یاران انقلاب اسلامی می توانند باشند بایدبسیج لشگر سپاه قدس را در درون امریکا و توسط سیاه پوستان مسلمان پروش و سازماندهی کردفرصتی که چندین سال است فراموش و غافل شده ایم و حالا وقت تشکیل آن فرا رسیده است بسیج بین المللی سپاه قدس باید در سرتاسر جهان تشکیل شود که در آخر به سپاه امام مهدی عج الله الفرجه امام عدالت گستر وصل شود .انشالله
  • ........ IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    ترو خدا مشرق ببخشن که قبل از اینکه پول کپی رایتش رو بهتون بدن از سرکوب گری های شما استفاده کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس