اردوغان پوتین

اظهارات اردوغان در مراسم بزرگداشت سالروز فتح استانبول حاکی از سیگنال‌هایی بود مبنی بر اینکه تحولات موجود در لیبی بار دیگر سرخط جدیدی از تقابل میان روسیه و ترکیه ایجاد کرده است.

سرویس جهان مشرق - عرصه لیبی طی هفته‌های گذشته شاهد تحولات ویژه‌ای بوده که مهمترین آنها پیروزی گروه‌های هوادار دولت وفاق ملی این کشور است که مورد حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار دارد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد این پیروزی‌ها در نتیجه حمایت مستقیم زمینی، هوایی و دریایی ترکیه به وجود آمده و این کشور هزاران نفر از عناصر مسلح گروه‌های تروریستی را از ادلب و حتی استانبول به لیبی فرستاده است.  این موضوع چیزی بود که اردوغان نیز به صورت مستقیم به آن اذعان کرد.

علاوه بر اینها تماس اردوغان با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۲۳ می گذشته بسیاری از تردیدها را در خصوص مناقشه جدید بین‌المللی ترکیه ایجاد کرد،  چرا که گفته می‌شود وی به دنبال کمک گرفتن از ترامپ ضد روسیه است که این روزها در سوریه دست دوستی به سمت آنکارا دراز کرده است.  این مطالب در شرایطی مطرح شده که آمریکایی‌ها مدعی هستند روسیه هواپیماهای خود را از سوریه به لیبی فرستاده تا بتواند از نیروهای خلیفه حفتر دفاع کند.

اصرار اردوغان بر موضع ترکیه در قبال تحولات لیبی در سخنرانی روز ۲۷ می که لحن شدیدی نسبت به مسکو داشت کاملا مشخص بود.  وی تصریح کرد: «کسانی که به ما میگویند در سوریه و ادلب و لیبی باید چه کار کنیم،  ما در آینده به آنها نشان خواهیم داد که چه کار می‌کنیم و چه کار خواهیم کرد.»

اقدامات ترکیه در لیبی تنها تحریکی برای روسیه نیست،   بلکه ضد تمام دولت هایی است که از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند.  عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، سودان و اردن بخشی از این کشورها هستند.

در خصوص درخواست کمک ترکیه از آمریکا در این مناقشه باید گفت که به نظر می رسد هدف از این اقدام این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تحت تاثیر قرار دهد تا وی از فشارهای خود ضد ترکیه در سوریه و ادلب دست بردارد.  این در حالی است که اردوغان همچنان تلاش دارد نیروهای نظامی خود را در سوریه در سطح بالایی حفظ کند.

به نظر می‌رسد که اردوغان در این عرصه تنها به دنبال جلب حمایت ترامپ نیست،  بلکه سیگنال‌های آشکار و پنهانی را نیز برای فرانسه، آلمان و ایتالیا فرستاده است تا بتوانند حمایت آنها را به دست بیاورد. وی در این مناقشه به دنبال ایجاد رد پایی برای خود در لیبی است.  اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ترکیه به دنبال ایجاد یک پایگاه نظامی در فرودگاه الوطیة در غرب لیبی است و احتمالاً این کار را در کنار آمریکایی‌ها و با حمایت مستقیم و غیر مستقیم تونس انجام خواهد داد.

اقدام آنکارا مبنی بر اعلام ساحل بخش ترکیه دریای سیاه و مناطق نزدیک به مرزهای ترکیه با بلغارستان به عنوان منطقه بسته نظامی نشان می‌دهد که به زودی اتفاقات مهمی در دریای سیاه و دریای مدیترانه به وقوع خواهد پیوست.

علاوه بر اینها اطلاعات دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد مذاکراتی میان ترکیه و آمریکا با هدف ایجاد پایگاه مشترک در منطقه در حال شکل گیری است که این موضوع نیز یکی از عوامل نارضایتی روسیه از شریک خود در سوریه شده است. این در حالی است که آمریکا نیز از به دردسر انداختن روسیه حمایت می‌کند و پیش از این نیز از طریق تلاش های خود برای ایجاد پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی بندرگاه های رومانی در دریای سیاه این موضوع را نشان داده است،  اتفاقی که به متشنج شدن روابط مسکو با واشنگتن منجر شد و باعث شد هواپیماهای روسیه یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی در منطقه را تحت تعقیب قرار دهند.

تمامی این تحولات نشان می‌دهد که اردوغان به دنبال ایجاد تمایز میان تاکتیک‌ها و استراتژی‌های ویژه خود در محاسبات خارجی و بین‌المللی است و در مناسبات خود با دیگران روی نقاط ضعف آنها حساب کرده است.  به عنوان نمونه وی می‌خواهد از چالش های موجود در روابط مسکو با غرب به نفع خود بهره برداری کند.  درست به همین علت بود که اردوغان برای مقابله با فشارهای روسیه در ادلب و مجموع اراضی سوریه گاه به ائتلاف با اوکراین دست می‌زند و گاه به دنبال جلب حمایت دونالد ترامپ برآمده و گاهی نیز زمزمه‌هایی مبنی بر لغو خرید سامانه ضد موشکی اس ۴۰۰ را مطرح می‌کند.

در هر حال تحولات روزهای آینده می‌تواند به این سوال مهم پاسخ دهد که آیا آنکارا می‌تواند بین مطالبات ائتلاف چند وجهی خود با آمریکا در لیبی و اختلافات با این کشور در شرق فرات تناسب ایجاد کند.

المیادین در ادامه به این موضوع می پردازد که پاسخ به این سوال مهم، بسیاری از مسائل استراتژیک منطقه را در هاله‌ای از ابهام قرار می دهد. به ویژه که تلاش‌های آنکارا در متمرکز شدن در موضوع سوریه و نقش ایران در این کشور و سازش ها و معامله‌های صورت گرفته بین روسیه، ترکیه، اسرائیل و آمریکا با شکست مواجه شده و پیامدهای این شکست تأثیرات خود را در موازنه قدرت داخلی در سوریه به جای گذاشته است.

در حال حاضر اردوغان تلاش دارد با تمامی برگه‌های خود اهداف مورد نظرش را محقق کند،  برگه‌هایی که آنها را تضمینی برای اعمال سیاست‌های خود در منطقه عربی و شمال آفریقا می‌داند تا در ادامه، عمق قاره آفریقا را تحت تاثیر قرار دهد. وی طی سالهای اخیر به ویژه بعد از آغاز خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی به تمامی کشورهای آفریقایی سفر کرده و رهبران این کشورها را در ترکیه به حضور پذیرفته و مناسبات خوبی را با آنها ایجاد کرده است.  ترکیه در همین راستا سفارتخانه های خود را در بیشتر پایتخت‌های آفریقایی برقرار کرده و تمامی پتانسیل‌های استراتژیک، سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و مالی خود را در راستای بهبود مناسبات با این کشورها به کار گرفته است.

برخی از تحلیلگران اقدام ترکیه در سیاست باز به‌ روی قاره آفریقا را با سیاست رژیم صهیونیستی در قبال قاره سیاه مقایسه می‌کنند،  جایی که رژیم صهیونیستی مداخله سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی اطلاعاتی و دینی خود را در آفریقا آغاز کرد و سپس این منطقه را به کانون قاچاق الماس از طریق مافیای یهودی مستقر در این قاره و سایر نقاط جهان تبدیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • امیر IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    13 20
    در اینکه تنشهای بین ترک و روس و غرب باعث یه جنگ میشه شکی نیست ولی کی و کجاش الله اعلم
    • امیر IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      6 19
      وجود رابطه ی شکرابی بین روسیه و ترکیه به نفع ما در سوریه است - هر چند راهبرد ما در لیبی نامشخصه و اینکه روسیه هم هم از حفتر هم از دولت وفاق ملی حمایت میکنه - ولی اردوغان از تحولات لیبی فقط به این دلیل که روسیه رو تحت فشار قرار بده در ادلب استفاده نمیکنه اهدافش بلندتر هستند میتونه در اینده اگ حفتر حذف بشه به اروپا خصوصا فرانسه فشار بیاره - و روسیه هم چون اوضاع لیبی مشخص نیس و بدلیل مراکز نظامی باید از حفتر حمایت کنه بدلیل سرمایه گذاری ریل زدن هم باید از دولت وفاق ملی حمایت کنه --- دقیقا باید منتظربمونیم ببینیم چی میشه در اینده!!
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      12 20
      اجب پس عمو پوتین و برادران کمونیستتون در کنار امارات و بن سلمان هستن
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      33 8
      رجب در قواره های بوکس نیست. نهایتش رقص باله
  • ناشناس US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    3 18
    حمایت از بشار اسد؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    55 3
    کشور لیبی، یک عبرت برای سایر کشورهاست، که هر تازه به دوران رسیده ایی هم می خواهد دخالت کند واقعا برای لیبی زشت است کشوری میکروسکوپی مثل امارات در حال دخالت کردن است حالا سایر کشور ها هم همینطور ترکیه قطر مصر ایتالیا و..... انگار دارن بازی شطرنج می کنند،یک طرف زمین شطرنج مهره های وفاق لیبی و آن طرف مهره های دولت ژنرال خلیفه حفتر پلنگ آخر جنگی بدون پیروزی برای ملت لیبی ، اگر توافقی بین دولت های مداخله گر صورت بگیرد قطعا لیبی به دو قسمت تقسیم می‌شود
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    14 4
    کشور لیبی، یک عبرت برای سایر کشورهاست، که هر تازه به دوران رسیده ایی هم می خواهد دخالت کند واقعا برای لیبی زشت است کشوری میکروسکوپی مثل امارات در حال دخالت کردن است حالا سایر کشور ها هم همینطور ترکیه قطر مصر ایتالیا و..... انگار دارن بازی شطرنج می کنند،یک طرف زمین شطرنج مهره های وفاق لیبی و آن طرف مهره های دولت ژنرال خلیفه حفتر پلنگ، آخر جنگی بدون پیروزی برای ملت لیبی ، اگر توافقی بین دولت های مداخله گر صورت بگیرد قطعا لیبی به دو قسمت تقسیم می‌شود
    • بهزاد AM ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      19 13
      هم تحلیلت اشتباهه هم یک کامنت رو دوبار ارسال کردی!
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      26 3
      بهزاد تو که کلاً ایرانی نیستی. درضمن تحلیلش خیلی هم درست بود. تو نادانی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    5 23
    خوب روسیه باید لیبی را در قبال سوریه رها کند
    • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      24 7
      مگه روسیه عقلش رو از دست داده به خاطر بشار اسد از ثروت عظیمی که در لیبی در انتظارش است دست بکشه اولا نفت سوریه کمتر از لیبی است دوما نفت سوریه دست شبه نظامیان کورد (پ ک ک ) و آمریکاست سوریه فقط هزینه داره بدون اینکه منافع ایی‌ به دست بیاورند ‌اکه پ ک ک خلع سلاح بشه و نیروهای ایران خاک سوریه رو ترک بکنند ترکیه هم نیروهاشو از سوریه خارج می کنه برای ترکیه مدیترانه و لیبی مهمتر از جنگ بی پایان سوریه است
    • فرزند ایران IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      4 4
      پوتین هیچ جا را رها نمی کند. همان طور که کریمه را رها نکرد. ارزش سوریه برای روسیه بیشتر از لیبی است. روسیه ایالات متحده نیست که به خاطر نفت هر کاری کند. خودش زیاد از حد نفت و گاز دارد. برای روسیه مهم تر آن است که تا می تواند مانع ایجاد پایگاه های رقبایش در کنار مرزهای خود شود. و سوریه از این نظر مهم تر است تا لیبی
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    42 14
    خوب اسرائیل و امریکا نیز خواهان شکست ترکیه هستند اما اردوغان عقل درستی ندارد و می خواهد به انها نزدیک شود اتفاقا روسیه برای اردوغان مناسبتر است
    • داوود IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      29 34
      اتفاقا شما هستید که عقل ندارید هر کشوری وابسته به روسیه بشه نابود میشه اپل اینکه مورد تحریم آمریکا و اروپا میشه دوم اینکه روسیه کشور مطمئنی نیست ایران که این همه با روسیه همکاری داشته در آخر روسیه گفت ایران باید خاک سوریه رو ترک کنه در قبال حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه روسیه هیچ واکنشی نشان نمیده که هیچ پوتین گفته بود اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ بشن از اسراییل حمایت می کنیم ارباب تان را عوض کنید
    • به داوود AT ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      8 7
      عزیزم دروغ حناق نیست. کنتور هم نمی اندازد. بگو تا دروغ دانت پاره شود. ایران به خاطر کاهش بودجه نظامیش توسط دولت روحانی مجبور به کاهش - . نه خروج - نیروهایش از سوریه شد. جنگ با اسراییل هم نامحتمل است چون ارتش سوریه مطلقا جرات رویارویی با اسراییل ندارد. از همان جنگ شش روزه تا الان. پوتین هم اتفاقا نشان داد که ابدا متحدانش را تنها نمی گذارد. در سوریه این مساله را کاملا ثابت کرد. البته ارباب تو آمریکا که اولین ناقض دهها معاهده بین المملی و هیچ کس از سرخپوستها گرفته تا اروپاییان و تا ایران یادش نمی آید آمریکا به هیچ عهد و پیمانی وفا کرده یاشد.
    • داوود RO ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      8 10
      تا زمانی که ابله های مثل شما هستند ایران پیشرفت نخواهد کرد کسی طرفدار آمریکا و اروپا نیست متاسفانه اقتصاد جهان در دستان اروپا و آمریکا هستند آمریکا ناتو رو تشکیل داد نزدیک به بیست و هشت کشور اتحاد نظامی با آمریکا دارن اما با روسیه یک کشور هم اتحاد نظامی ندارد چون روسیه مطمئن نیست و سلاح روسیه ضعیف تر از کشور های غربی است وشرایط فروش سلاح روسیه خیلی بده روسیه خودش اعلام کرد ایران متحد ما نیست فقط در سوریه باهم بعضی وقتها همکاری می کنیم اگه با کینه و افکار نژادپرستانه کشور را اداره کنی باعث نابودی کشور میشی تو باید یاد بگیری حتی با دشمنت هم روابط تجاری و دیپلماسی داشته باشی و چند کشور را وابسته خودت بکنی اگه این کارها رو ایران انجام بدن تحریم کردن ایران خیلی سخت میشه با قطع ارتباط با جهان بهانه را دست آمریکا میدی تا ایران رو تحریم کنند برای شکست دادن دشمن اول باید اقتصاد قوی داشته باشیم تکنولوژی غرب رو به دست بیاوریم آدم زرنگ دشمنیش رو بروز نمیده از قدیم گفتن وقتی که نمیتونی دشمنت رو بکشی زخمیش نکن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    27 23
    کاش امریکا بیاد حال روسیه رو بگیره . ففط امریکا
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    21 1
    ترکیه درسومالی پایگاه نظامی بزرگ ایجاد کرده .درتلاش هست درسودان هم پایگاه نظامی ایجاد کند ودرلیبی به احتمال زیاد پایگاه نظامی ایجاد خواهد کرد ودرقطر پایگاه نظامی دارد ودرکشورهای ترک زبان اسیای مرکزی و اذربایجان به دنبال پایگاه نظامی ویا ارتش مشترک هست ولی به دلیل احساسیت های چین وروسیه فعلا منتفی هست
  • امیر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    23 22
    اردوغان ی فاشیسته - رابطه ی ترکیه و روسیه هر چی شکراب تر بشه به نفع ماست تحولات لیبی هم به گونه ایست که باعث میشه شکرابتر بشه هر چند روسیه هم از حفتر هم ازدولت وفاق ملی حمایت میکند ولی بیشتر مجبوره از حفتر حمایت کنه
    • ناشناس GB ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      16 14
      روسیه با وجود اختلاف با ترکیه چند روز پیش اعلام کرد جنگنده سوخو ۳۵ و دومین سامانه اس ۴۰۰ رو حاضر است به ترکیه بفرشه اما به ایران هیچ موقع سلاح پیشرفته نخواهد داد روسیه بارها اعلام کرده ایران باید خاک سوریه رو ترک کنه یه ارباب جدید پیدا کنید
    • به انگلیسی AT ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      5 0
      ظریف خودش تعهد تحریم نظامی ایران را در برجام امضا کرد آنهم با وجود مخالفت روسیه. همچنین دولت روحانی با کاهش بودجه نظامی کاری کرد که ایران مجبور به کاهش نیروهایش در سوریه شود.
  • US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    39 5
    جنگ واقعی بین ترکیه و روسیه دراسیای مرکزی (ترک زبان) وقفقاز وجمهوری های ترک زبان داخل روسیه هست روسیه بعلت برتری نظامی نسبت به ترکیه جلوی دخالت ترکیه را گرفته اجازه مانورنمی دهد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    19 33
    اردوغان راهی رو میره که صدام هم خیلی دوست داشت بره. عاقبت اردوغان هم مشخص خواهد شد تا چند سال دیگه
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    17 0
    کدوم جبهه بر حقه وفاق ملی یا خلیفه حفتر؟ پیروزی کدام یک از این ها به نفع مردم لیبیه؟(
    • داوود GB ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      21 4
      بدون تعصب قضاوت کنیم حق با وفاق ملی است حفتر در منازل مسکونی مین و بمب های دست ساز کار گذاشته مثل داعش نیروهای حفتر مساجد مدرسه بیمارستان ها مناطق مسکونی رو بمباران می کنه
  • سپهر IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    16 17
    ترکیه با دودوزه بازی سعی در بالا بردن قدرت خود و رسیدن به توهم انپراتوری عثمانی رو در سر داره کشورهای منطقه اگه متحد نباشند ترکیه با حمایت‌هایی که از طرف آمریکا میشه به اهداف شومش و نهایتاً مشکل برای منطقه تبدیل میشه و بزودی به غده سرطانی برای منطقه تبدیل میشه
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    16 17
    بهترین رفتار در سیاست خارجی داشتن نگاه عملگرای تهاجمی است که امریکا، روسیه، ترکیه، چین، اروپا و غیره از این روش استفاده می کنند، و متاسفانه سیاست خارجه ایران در این زمینه دچار غفلت راهبردی شده، سیاست صبر استراتژیک کاملا منافع و منابع و توانمندی های کشور را نادیده می گیرد
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    6 4
    مدافعان لیبی
  • علی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    7 28
    اخوانی های کثافت تروریست. همین ها تو قطر الله اکبر گویان اعدام کردن و سربریدن. من با اینکه از سیسی و عربستان نفرت دارم ولی خلیفه حفتر به اخوانی های سنی اسلام گرا (مثلا اسلام سیاسی) ترجیح میدم. از اونجایی که روسها متحد نیستن و خاعن هستن در افتادن با امریکا با کمک روسیه عاقبت نداره...... نمونه هم داریم...:D
    • بهزاد AM ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      10 7
      خاعن! قبل تحلیل سیاسی یه کم رو املات کار کن خوب!
    • abodan IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      13 1
      سلام بنظر من هرکی ب کشورش بچسبه بهتره..چون هیچکی از اله قویتر نیست..وضربه های کمر شکن ب انها میزند..پس خودت باش کاری ب هیچ کسی نداشته باشم
    • AT ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      3 0
      امنیت گشورها به هم گره خورده. ایران اگر فقط سرش تو لاک خودش بود الان داعش مشهد را هم خراب کرده بود.
  • مرتضی GB ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    12 2
    حفتر امروز حسابی کند زد امروز به جز شهر ترهون شهر بنی ولید و چهار منطقه مهم به دست وفاق ملی افتاد وفاق ملی ده تانک پنچ نفربر و سه هلیکوپتر جنگی و انبار تسلیحاتی رو به غنیمت گرفتند روسیه هم نتونسته تا الان حفتر رو نجات بده
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    22 13
    اردوغان داره به خیلی ها درس سیاست ورزی و مدیریت استراتژیک میده.کشوری که طی چندین سال اخیر با اتکا به قدرت و حمایت داخلی و سیاست خارجی قوی تقریبا همه جای منطقه رو تحث تاثیر قرار میده با شرق و غرب وارد بازی و معامله میشه
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      10 14
      منظورت اینه که منافق هست؟ :))))))))
    • تبریزی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      4 14
      اردوغان مترسک آمریکاست و دشمن مخفی اسراییله
  • NZ ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    30 23
    بدترین اشتباه ترکیه فکر احمقانه زرنگی کردن در قبال همسایگان مهم خاکی است.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    5 0
    دولت وفاق از چه گروههای تشکیل شده است؟اخوانی ها چه نوع تفکری دارند؟
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    15 3
    ..تفکرات اخوانی ها ...برادری مسلمانان ..مبارزه استکبار غرب ..نفی کردن حاکمان وابسته به استکبار غرب
  • علیرضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    14 16
    شکی نیست اردوغان کشور ترکیه را قدرتمند کرده و جهان حرف های زیادی برای گفتن داره اما من در تأسف هستم از سیاست کشورمان که بجای نزدیکی با امارات وحتی عربستان تصمیم گرفته به قطر و ترکیه که ایدولوژی سنی دارند نزدیک بشه طالبان جبهه نصرت وووو که هنوز از دلار قطری ها ساپورت میشن
  • اسلام واقعی US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    25 10
    به امید پیروزی اسلام گرایان دولت وفاق با حمایت خلافت عثمانی بر خلیفه حفتر مرتد و حامیان فاسق و صلیبیش اسلام پیروز خواهد شد ان شاء الله
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      7 2
      دوران تاریک خلافت خیلی وقته تمام شده
    • بهزاد AM ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      1 4
      همه ادیان یه رهبر دینی جهانی دارند. چرا مسلمانها نداشته باشند؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      2 1
      این رهبر را خدا تعیین کرده. مسلمانها حق ندارند از خود رهبر و خلیفه اختراع کنند. تا از سقفیه توبه نکنند این نکبت ادامه دارد.
  • رضا RO ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    22 4
    وفاق ملی بعد از آزاد کردن شهر ترهون اعلام جسد بیش از صد زن و بچه را پیدا کردن که بر روی اجساد علائم شکنجه وجود داره خدا کنه وفاق ملی هرچه زودتر تروریست های حفتر از لیبی پاک کنه
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    3 12
    گاهی عدو شود سبب خیر، آقای پوتین شما به اردوغان رو دادی و دست ارتش سوریه و مقاومت را برای بیرون انداختن اردوغان منافق بستی، خوب حالا تحویل بگیر، امیدوارم مقاومت فریب بازی پوتین و اردوغان را نخورده و راه صحیح و استوار خودش را طی کند.
    • ناشناس RO ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      16 16
      سوریه حزب‌الله فاطمیون زینبیون ایران بدون حمایت روسیه توان مقابله با ترکیه را ندارند
  • ف GE ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    27 23
    ترکیه هیچ عددی نیست بزرگش نکنید..توریست روی نرود به ترکیه اقتصادی نابود است
    • بهزاد AM ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      18 10
      جاهل خان! سال ۲۰۱۸ سهم توریسم از تولید ناخالص ملی ترکیه فقط ۳.۸% درصد بود. یعنی فقط حرف بدون سنده که میزنید. خدا رو شکر که دشمنان ما احمقهایی مثل شما هستند.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    20 25
    جالبه نظر بنده رو که منتشر نمیکنی اما نظرات حامیان اردوغان چندتا چندتا چاپ میشه
    • بهزاد AM ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      9 7
      حرفات بی ارزشه خوب!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس