کد خبر 1078790
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
چین

درحالی که غرب تلاش می‌کرد از طریق فرافکنی و بازی‌های رسانه‌ای چین را متهم و مسئول شیوع کرونا جلوه دهد٬ کارشناسان با ارائه مدارکی معتقد بودند که این ویروس ساخت آمریکاست.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعاتی الجزیره در یک مقاله به بررسی شیوع ویروس کرونا از ابتدا و تأثیراتی که در زمان حاضر بر جهان گذاشته است و نیز پیامدها و تأثیراتی که برای آینده بشریت خواهد داشت پرداخته است. این مقاله شامل مجموعه‌ای از پژوهش‌ها و تحقیقات موثق است که به تجزیه و تحلیل بیماری کووید19 می‌پردازد.

در مقدمه این مقاله آمده است که در قرن بیست و یکم و درحالی که کشورهای جهان آماده هرگونه رویارویی نظامی با یکدیگر بودند؛ ثابت شد توانایی مقابله با یک ویروس را ندارند. کروناویروس جدید ضعف کشورهای بزرگ و پرمدعا را در زمینه بهداشت و سلامت مشخص و چهره امپریالیسم سرمایه‌داری آنها را که منافع خود را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند آشکار ساخت.

بیشتر بخوانید:

طعنه سنگین سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریکا

در راستای جنگ روانی آمریکا علیه چین در سایه شیوع کرونا «تام کاتن» سناتور آرکانزاس ایالات متحده اظهار داشت که چین ادعا می‌کند اولین موارد ابتلا به کرونا در افرادی که به بازار ماهیگیری در ووهان مراجعه کرده بودند دیده شده است، اما اولین مورد در یک منطقه بسیار دورافتاده و در شخصی دیده شده که با کسانی که به این بازار رفتند هیچ تماسی نداشته است.

بیشتر بخوانید:

کاتن با اشاره به اینکه مؤسسه ویروس‌شناسی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیردار چین در ووهان، آزمایشگاه‌های بسیار نزدیک به بازار دارند، ادعا کرد که مردم ووهان فقط در این دو آزمایشگاه با خفاش‌ها در تماس بودند.

علاوه بر آن فعالیت دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه آمریکا نیز سمبل جنگ روانی دولت ایالات متحده علیه چین بود. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین به بیرون شیوع پیدا کرده است و این ویروس را «ویروس ووهان» نام‌گذاری کرد و اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با چینی نامیدن ویروس کرونا به این چین‌ستیزی دامن زد و به‌منظور متهم کردن چین به منبع این ویروس، این اصطلاح (ویروس چینی یا ویروس ووهان) را به آن نسبت داد تا به‌صورت ناخودآگاه در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی این‌گونه ذکر شود، به این ترتیب این مسئله به‌دشواری از افکار عمومی پاک می‌شود به‌ویژه اینکه مقامات آمریکایی چین را عامل تهدید سیستم بهداشتی و زندگی غرب می‌دانند. پمپئو همچنین از نحوه مدیریت چین انتقاد کرد و مدعی شد که حزب حاکم کمونیست این کشور از ارائه اطلاعات مورد نیاز برای مقابله با این بیماری ممانعت می‌کند.

آمریکا همچنین از همه ابزارهای دیپلماتیک مانند آژانس‌ها و رسانه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی و مجامع بین‌المللی برای تشدید این جنگ روانی علیه چین استفاده و پکن را متهم به تهدید امنیت جهانی کرد.

آیا کروناویروس جدید ساخت آمریکاست؟

اکنون اطلاعاتی وجود دارد که حداقل احتمال ایجاد ویروس کرونا در شرایط مصنوعی را تأیید می‌کند. در سال 2015، پروفسور رالف باریک، مدیر گروه اپیدمیولوژی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، فرضیه ویروس کرونای ناشی از خفاش چینی را مطرح و مقاله‌ای منتشر کرد که می‌گفت این ویروس بسیار خطرناک است. دانشمندان سوئیسی، دانشمندانی از دانشگاه هاروارد و رئیس آزمایشگاه پاتوژن‌های ویژه در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان، همگی در این کار نقش داشتند. در همان زمان، رالف باریک یک داروی ضدویروسی برای مقابله با ویروس کرونا را نیز برای شرکت داروسازی گیلیاد ساینس آمریکا تولید کرد. تصادف جالبی است که رسانه‌های آمریکایی بعداً نوشتند که فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا، قراردادی با گیلیاد امضا کرده است تا داروی تحقیقاتی این شرکت را برای سربازان آمریکایی که تست کوویدــ‌19 آنها مثبت شده است، تأمین کند.

در پاسخ به جنگ روانی آمریکا علیه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک پیام توئیتری این احتمال را مطرح کرد که آمریکا ویروس کرونا را به چین آورده باشد. «چه‌زمانی نخستین فرد در آمریکا بیمار شد؟ چه‌تعداد افراد آلوده شدند؟ نام بیمارستان‌ها (که بیماران بستری شدند) کدام است؟ چه‌بسا ارتش آمریکا ویروس کرونا را به چین آورده باشد. شفاف باشید. اطلاعات را منتشر کنید. آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است و دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال 2015 تولید شده و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است».

گرچه آمریکا این اتهامات را «بی‌اساس» خوانده است، اما در ابتدا عده‌ای از تحلیلگران معتقد بودند ویروس کرونا ساخته و پرداخته آمریکاست و آمریکایی‌ها با هدف تضعیف رقیب جدی خود در جهان اقدام به انتشار این ویروس در چین کرده‌اند، تا اقتصاد این کشور را از پای درآورند.

اظهارات ضدآمریکایی روسیه در زمینه شیوع کرونا

در گیرودار جنگ لفظی سران چین و آمریکا، روسیه اسناد جدیدی در پرونده ویروس کرونا ارائه داده است و این بار «ویتالی پتروف»، عضو سازمان اطلاعات و امنیت ملی روسیه موسوم به «اف‌اس‌بی» اظهارات جدیدی بر زبان آورد.

پتروف که به‌دلایل امنیتی و اطلاعاتی از افشای نام واقعی خود امتناع و به استفاده از نام مستعار و سازمانی خود اکتفا می‌کند، در یک مصاحبه گفته است که آمریکا با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در حال تولید و انتشار اشعه‌های خطرناک زیست‌محیطی است که زندگی و سلامتی انسان‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند.

پتروف معتقد است آمریکا با شکست اقدامات در حوزه اقتصادی و سیاسی، اقدامات خود را بر حوزه بیولوژیکی متمرکز کرده است.

«ایگور نیکولین» که پیشتر در کمیته سلاح بیولوژیک روسیه فعالیت کرده است، درباره اینکه آیا ویروس کرونا ساخته دست بشر است یا واقعاً بر اثر عدم رعایت مسائل بهداشتی و از برخی غذاها و حیوانات در چین منتقل شده است، گفت: عقیده دارم در شهرهای چین مانند همه شهرهای کلان دیگر نقاط جهان بازاری وجود دارد که در آن حیواناتی فروخته می‌شوند و این غذاها هزاران سال است که خورده می‌شود، اما ویروس کرونا در طول همه آن سال‌ها به انسان منتقل نشد، اما در بیست سال اخیر، این بار چهارم شیوع چنین ویروسی در چین است. عقیده دارم این مسئله تصادفی نیست و بلکه این یک پلان است. در اطراف سرحدات چین, 25 لابراتوار بیولوژیک آمریکایی فعال هستند، در قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، ویتنام، تایوان، کره جنوبی، فیلیپین، تایلند و مالیزیا و حتی افغانستان و پاکستان، در همه کشورهای اطراف چین، لابراتوارهای بیولوژیک آمریکایی وجود دارد. ویروس کرونا، سلاح بیولوژیک آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود به‌ویژه چین و ایران استفاده می‌کند.

واقعیت این است که سروصدای رسانه‌ای ایالات متحده برای تحت فشار قراردادن افکار عمومی چین  و تضعیف سیاسی و اقتصادی این کشور  بوده و واشنگتن برای سیطره بر جهان به‌دنبال برچسب زدن به پکن است.

در مقابل چین نیز آمریکا را مسئول پخش ویروس از طریق سربازانش به ووهان دانسته با ارائه کمک‌های پزشکی به کشورهای آسیب‌دیده از کرونا تلاش کرد اتهامات واردشده علیه خود را از ذهن جهانیان پاک کند و موفقیت خود را برای مهار کردن این ویروس نشان دهد و همچنین تصویری از کارآیی سیستم سیاسی و حزب کمونیست حاکم در رد اتهامات آمریکا به نمایش بگذارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    10 0
    به هر حال خاک بر سر آمریکا
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 0
    آقا ، واکسنی برای این ویروس آمریکایی کشف نشده هنوز؟
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      1 16
      باش تا چینی های خفاش خور بسازن برات یعنی روت ازمایش کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس