لباس شخصی های آمریکا

فعالیت گروه‌های شبه نظامی در آمریکا پدیده جدیدی نیست، بلکه به سال‌ها قبل باز می‌گردد و بسیاری از روسای جمهوری آمریکا، آنها را در راستای اهدافشان به خدمت گرفته‌اند.

سرویس جهان مشرق - به تازگی فیلمی از اعتراضات مردمی در آمریکا منتشر شده که تصاویری از حضور پلیس سیاتل آمریکا با لباس شخصی میان معترضان را نشان می دهد.

اگرچه ممکن است، تعدادی از این افراد را نیروهای پلیس آمریکا تشکیل دهند که با لباس شخصی در صفوف معترضان نفوذ کرده اند، اما واقعیت ها چیز دیگری می گویند.

** بهترین قاتل هایی که در عمرتان دیده اید

«من به شما اطمینان میدم، با حرفه ای ترین و بهترین قاتل تمام عمرت رو به رو میشی».. این بخشی از اظهارات «ایزیک آگیگی»، رهبر گروه مسلح «وحشت» پیش از بازداشت به اتهام قتل همسر و دو نفر دیگر و تلاش برای تصرف یک پایگاه نظامی و براندازی دولت آمریکا و ترور «باراک اوباما»، رئیس جمهوری وقت این کشور است.

تنها آگیگی نبود که درصدد براندازی نظام حاکم بر آمریکا بود، بلکه تحقیقات «مرکز مطالعات فقر در جنوب» نشان دهنده رشد قارچ گونه این گروه ها از 809 گروه در سال 1995 به 1360 گروه در سال 2012 است.

گروه های شبه نظامی فعال در آمریکا
گروه های شبه نظامی فعال در آمریکا
گروه های شبه نظامی فعال در آمریکا

** پیدایش و شکل گیری گروه های مسلح آمریکایی

تا به امروز کمتر دیده شده که مراکز مطالعاتی و یا رسانه های جهان به موضوع بسیار مهمی چون گروه های مسلح فعال در آمریکا بپردازند، گروه هایی که از قدرت و نفوذ بسیار زیادی در آمریکا برخوردار هستند و کوه های آمریکا مأمن و پناهگاه آنها شمرده می شود و در همان‌جاست که اقدام به تمرین و آموزش نظامی اعضا می کنند.

تاریخچه پیدایش و شکل گیری این گروه ها به سال 1995 و حادثه بمبگذاری ساختمان دولت فدرال آمریکا در ایالت «اوکلاهاما» بدست «تیموتی جیمز» بازمی گردد. اگرچه دولت آمریکا ابتدا مسلمانان را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد، اما تحقیقات به «تیموتی مک وی» منتهی شد که پس از دستگیری و محاکمه، اعدام شد.

تیموتی مک وی

این حمله مصادف با درگیری های مسلحانه ای بود که در سال 1993 بین پلیس آمریکا و گروه «دیوید کوروش» رخ داد و در جریان آن 75 نفر کشته شدند که در میان آنها 21 کودک دیده می شد.

از آن تاریخ هر روز بر نفوذ و قدرت این گروه ها افزوده می شود، به حدی که «بیل کلینتون»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نسبت به افزایش قدرت و نفوذ گروه های مسلح در آمریکا هشدار می دهد و در گفتگو با شبکه سی ان ان از فعالیت این گروه ها در فضای مجازی جهت انتشار افکار و اندیشه های افراطی خود و گفتمان تند و تبعیض آمیز آنها پرده می بردارد.

 کلینتون اگرچه این گروه ها را اقلیت کوچکی در جامعه وقت آمریکا می داند، اما تاکید می کند، پیشرفت وسایل ارتباط جمعی فرصت رشد و پیشرفت زیادی را برای آنها فراهم می کند.

کلینتون که حادثه اوکلاهاما در زمان ریاست جمهوریش رخ داده بود، در تفسیری بر این حادثه چنین گفت: «این عملیات سرآغاز مجموعه عملیات های تروریستی دیگری است که از این پس توسط این دست از گروه ها شاهد آن خواهیم بود» و در پاسخ به گرایشات و افکار و دیدگاه های آنها می گوید که شکی نیست، این گروه ها دارای افکار و اندیشه های افراط گرایانه هستند و تمام توان خود را جهت اشاعه این افکار و دیدگاه ها در جامعه و بین مردم آمریکا بکار می برند».

حضور یکی از رهبران گروه های شبه نظامی آمریکا در نشست کنگره با موضوع حمل سلاح توسط این گروه ها

به اعتقاد کلینتون یکی از پایه های اعتقادی این گروه ها این است که «اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا درحال عمیق تر شدن است و این سرآغاز جنگ داخلی در کشور است». لذا به سیاستمداران این کشور هشدار جدی می دهد، مبادا در دام اظهاراتی نژادپرستانه و تبعیض آمیز بیفتند که بزرگترین تهدید برای دولت مرکزی در واشنگتن محسوب می شود و به این گروه ها در اثبات دیدگاه ها و نظریاتشان کمک شایانی می کند.

** مهمترین گروه های مسلح آمریکایی

با توجه به تعداد زیاد این گروه ها در اینجا به مهمترین آنها اشاه می شود:

یک: گروه شبه نظامی «اوریجنس»:

این گروه در مناطقی چون مونتانا، میشیگان، تگزاس، کنتاکی، اوهایو و اورگون فعالیت داشت. در برخی مناطق دفاتر ارائه مشاوره دایر کرده و مهمترین هدفش براندازی دولت مرکزی بود.

دو: گروه شبه نظامی دشمن شماره یک ملت:

اعضای این گروه را آمیزه ای از افراد نژاد پرست و اوباش و اراذل خیابانی و جنایتکار تشکیل می دادند. این گروه فعالیت گسترده ای در ایالت کالیفرنیا داشت و براین باور بود که از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند، دست به هر اقدامی بزند، به همین دلیل دست به جنایات خشونت بار زیادی به ویژه علیه سیاه پوستان زدند.

سه: گروه مرگ:

این گروه در لس آنجلس تشکیل شد. دارای دیدگاه های نژاد پرستانه به ویژه علیه سیاه پوستان است و مرتکب جنایات بسیاری به خصوص علیه سیاه پوستان آمریکا شد.

گوشه هایی از آموزش نظامی گروه های شبه نظامی آمریکایی

چهار: گروه نئونازی فولکسورونت

مهمترین کانون فعالیت این گروه سواحل غربی آمریکاست و مهمترین دیدگاه آن تشکیل حکومتی خودمختار و مخصوص سفید پوستان در شمال غرب اقیانوس آرام است.

پنج: گروه کوکس کلان

یکی از معروف ترین گروه های شبه نظامی و نژاد پرست آمریکایی است که مهمترین هدف آن جلوگیری از آزادی بردگان سیاه پوست بود. اوج قدرت و فعالیت این گروه در دهه 20 قرن گذشته بود. این گروه اگرچه به ظاهر از دهه 50 به بعد فعالیت هایش کمرنگ شد، اما افکار و دیدگاه هایش در جامعه آمریکا به ویژه داخل حزب جمهوریخواه نفوذ و جریان دارد.

** گروه های مسالمت جو

پس از حادثه اوکلاهاما نوع جدیدی از این گروه ها در آمریکا تشکیل شدند که ادعای همراهی و همکاری با دولت فدرال جهت رویارویی با گروه های شبه نظامی خرابکار را داشتند. این گروه ها اگرچه مسلح بودند، اما بر خود نام گروه های مسالمت جو را گذاشته بودند.

جان پرچ موسس انجمنی به این نام در آمریکا

«انجمن جان پرچ» از معروفترین این گروه هاست که در سال 1960 تاسیس شد. این گروه حامی دولت محدود و مخالف توزیع درآمد، ثروت و مداخله دولت در امور اقتصادی است.

اتهاماتی که منتقدین محافظه کار دولت «دونالد ترامپ» به «دولت پنهان» وارد می کنند و اعتقاد دارند، این دولت پایه های دموکراسی را تضعیف می کند، ریشه در افکار این گروه دارد که موفق شده، نفوذ زیادی در جریان محافظه کار آمریکا داشته باشد.

تابستان سال 2017 نشریه «پولتیکو» در مقاله ای درباره شاخه های این انجمن در تگزاس منتشر کرد که در آن آمده بود، اعضای این گروه موفق شده بودند، با نفوذ در هیأت قانونگذاری ایالت، لوایحی را جهت تصویب ارائه دهند که فعالیت های سازمان ملل در این تگزاس و گروه های اسلامگرا در آمریکا را محدود کند و این دقیقا مشابه همان سیاست هایی است که اکنون ترامپ در قبال سازمان جهانی بهداشت و پیشتر درباره مسلمانان در آمریکا اتخاذ کرده بود.

** فعالیت سیاسی در کنار فعالیت مسلحانه و اجتماعی

با توجه به آنچه در بالا اشاره شد، این گروه ها علاوه بر فعالیت مسلحانه و نژاد پرستانه، دارای فعالیت های سیاسی نیز هستند، در این خصوص روزنامه انگلیسی «اندیپندنت» در سال 2016 گزارشی منشر کرده بود که افزایش تعداد این گروه های شبه نظامی فعال در آمریکا را رصد می کرد.

اولین نکته مورد توجه این بود که بخش اعظم این گروه ها حامی «دونالد ترامپ» و خواستار پیروزی وی در انتخابات بودند، به حدی که برخی از آنها تهدید کرده بودند، در صورت پیروزی «هیلاری کلینتون»، نماینده دموکرات ها دست به سلاح خواهند برد.

گروه شبه نظامی «3 درصد» که در ایالت جورجیا فعالیت دارد و اعضای خود را در جنگل های این ایالت آموزش می دهد و گروه شبه نظامی «نگهبانان عهد» از مشهورترین این گروه ها هستند.

گروه های شبه نظامی مورد حمایت ترامپ .. جنگ رئیس جمهوری آمریکا علیه حکام ایالت ها

براساس این گزارش برخلاف دوره ریاست جمهوری «جرج بوش» پسر که محبوبیت و تعداد این گروه ها کاهش یافته بود، در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» شاهد افزایش چشمگیر این گروه ها به 1360 گروه هستیم.

بیم از محدود کردن حمل سلاح و به قدرت رسیدن یک رئیس جمهور سیاه پوست (باراک اوباما) در آمریکا از عوامل افزایش تعداد و فعالیت این گروه ها در دهه نود محسوب می شود.

** حمایت از دونالد ترامپ

نوامبر سال 2018 رسانه های آمریکایی گزارش هایی منتشر کردند که در آن آمده بود، 200 نفر از اهالی تگزاس گروهی شبه نظامی تشکیل داده اند که هدف آنها استقرار در مرزها، و ممانعت از ورود مهاجران کشورهای آمریکای لاتین به آمریکاست.

اعضای گروه شبه نظامی فعال در مرزهای مکزیک و آمریکا

اعضای این گروه را افراد مطرود جامعه ایالتی تگزاس تشکیل می دادند که اغلب دارای سوابق جنایی نیز بودند. تشکیل این گروه و اقدام آن، همزمان با اعلام ترامپ مبنی بر کشیدن دیوار بین آمریکا و مکزیک جهت جلوگیری از ورود مهاجران صورت گرفته بود.

این درحالی است که ترامپ در سال 2014 از این گروه ها برای تامین امنیت گردهمایی های انتخاباتی خود فرگوسن و میزوری و در سال 2019 برای تامین سخنرانی های خود در شهرهای جنوبی آمریکا که دارای مرزهای مشترک با مکزیک هستند، استفاده کرده بود.

** حمایت از ترامپ به معنای وفاداری به او نیست

باید توجه داشت، حمایت این گروه ها از ترامپ به معنای وفاداری آنها به وی نیست. بلکه این گروه ها نگاه متناقض و متضادی به رئیس جمهوری آمریکا دارند که تا آستانه مخالفت با ترامپ نیز پیش می رود. به اعتقاد این گروه ها، وی تمام اختیارات ریاست جمهوری را در دست خود گرفته و از تقسیم آن یا سپردن بخشی از این اختیارات به دیگر نهادهای حکومتی امتناع می کند. این گروه ها عمدتا دارای گرایشات ضد ملی گرایی هستند، چون این گرایشات را تهدیدی علیه حقوق خصوصی افراد می دانند.

فعالیت گروه های شبه نظامی در آمریکا

در مقابل، گروه های شبه نظامی دیگری نیز هستند که از ترامپ حمایت می کنند. این گروه ها به جهت برخورداری از حمایت ترامپ کار را بر دولت فدرال جهت مقابله با تخلفات و سرکشی هایشان دشوار می کنند.

«تری ماک اولیو» حاکم ایالت میشیگان در سال 2017 ضمن اشاره صریح به این موضوع، در اعتراض به حضور گروه های شبه نظامی در خیابان ها گفته بود: «وقتی چشمت به برخی از آنها در خیابان می افتد .. تصور می کنی که ارتش آمریکاست که در خیابان ها رژه می رود .. آنها سلاح هایی دارند که نیروهای پلیس ایالتی ندارند».

** حضور در اعتراضات کرونایی آمریکا

جدیدترین عرضه حضور این شبه نظامیان در اعتراضات ایالتی آمریکا علیه تعطیلی فعالیت های اقتصادی و اعمال قرنطیه خانگی و ممنوعیت رفت و آمد بود. اقدامی که اگرچه تعجب جامعه جهانی را به دنبال داشت، اما برای آمریکایی ها امری عادی و رایج بود.

حال به نظر می رسد، با کشته شدن جرج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکا که موجب اعتراض های گسترده در این کشور به ویژه از سوی سیاه پوستان آمریکایی شده، این گروه ها عرصه فعالیت جدیدی یافته اند تا تحت عنوان «لباس شخصی ها» سیاست های نژاد پرستانه خود و دولت ترامپ را پیاده کنند.

بنابراین دور از انتظار نیست، در صورت ادامه اعتراض های مردمی در آمریکا شاهد افزایش شمار کشته های این اعتراضات باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • F35 US ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    16 33
    اينجا رو يه هفته اي جمعش ميكنيم شما فكر خودتون باشيد كه تكه تكه شدنتون قريب الوقوعه .
    • DE ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      1 29
      دم هر چی وطن پرسته گرم. امریکا بمیرد ازادی میمیرد
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      11 1
      دوباره آلبانی روز شد. کارتون شروع شده؟ آمریکا میره توی زباله دان تاریخ شما رو هم با خودش میبره. پس آماده باشید.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      امریکا جمع شدنی نیست با سرعت تمام رو به نابودی است. برده های مثل شما کور هستند و ضعف مفرط این کشور در غرب آسیا، در مبارزه با کرونا و ... را نمی توانند ببینند.
  • UA ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    8 12
    ارازل اوباشی که مغازه ها را مورد دستبرد قرار میدن نمیتوانند اسم خودشون و معترض بزارن اینها بیشتر تبهکاران وباید سرکوب بشن ان هم شدید
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      5 4
      البته حرف شما قبوله بشرط اینکه در اغتشاشات ایران هم همین نظرو داده باشین در غیر اینصورت خیر!!!
  • DE ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    17 17
    آخرین نوشته شهید حاج قاسم سلیمانی....خدایا عاشق دیدارتم....همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود .....نفس نفس زدن ترامپ بعد از حمله به عین الاسد(عین الجسد)+کرونا+++جرج فلوید (نمیتوانم نفس بکشم)....همچنانکه در نظام آفرینش حکمتهای خداوند بزرگ قابل مشاهده است در این وقایع نیز حکمتهای خداوند بزرگ دیده میشود.کدام انسان پست و حقیری یارای مقابله با اراده خداوند بزرگ داره؟! و خداوند پس از آنکه نیت کردم در مورد آقامون امام زمان(عج) و تفأل زدم به قرآن این آیه رو آورد....فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا ۗ إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ(8 قصص)..پس خاندان فرعون، او را [از آب‌] برگرفتند تا سرانجام دشمنِ [جانِ‌] آنان و مايه اندوهشان باشد. آرى، فرعون و هامان و لشكريان آنها خطاكار بودند....و نکته ای که این آیه شریف داره عجیبه.هم در مورد حضرت موسی(ع) هم درباره سرنوشت آل فرعون و هم هشتمین آیه از سوره بیست و هشتم از جزء بیستم هست و به تقویم مراجعه کردم همزمان با تاسوعای حسینی(ع) است.آیا اتفاق بزرگی در راه است... 8-28-2020 اللهم عجل لولیک الفرج بحق محمد(ص) و آل محمد(ص)
  • ابوعلى IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    6 2
    هوووووم ! حالا فهميديم پس ! در مورد لباس شخصى ها فضل تقدم با امريكاست !
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    20 6
    چه خبر از لباس شحصی های ایرانی ؟
  • مرتصی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    10 12
    امریکا هم بسیجی داره!!!!
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      3 1
      پس دیگر نگران اربابتان نگران نباشید. مگر نمی گفتید توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد؟
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    13 2
    آمریکا چیزی به اسم نیروی انتظامی رایج ندارد! رییس پلیس هم ندارد! ترامپ هم قدرت دستور به پلیس را ندارد و برای همین این قدر عصبانی و به هم ریخته است! می‌پرسید یعنی چی که کشور نیروی انتظامی ندارد؟ آمریکا این همه پلیس دارد، گاهی هم چه پلیس‌های خشنی! بلی، آمریکا کلی پلیس دارد ولی نیروی پلیس در آمریکا جزو دولت فدرال نیست و یک نیروی محلی حساب می‌شود. مامور پلیس هم کارمند دولت نیست! پس کارمند چه کسی است؟ کارمند کارفرمایش که می‌تواند یک شهر یا ایالت یا دانش‌گاه یا شرکت و امثال آن باشد. در واقع کارمندان شهروندان یا موسسات محلی! پلیس در آمریکا - به معنی رایجش - در واقع زیر نظر شهردار یا فرماندار است که هر دو با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و تحت فرمان دولت مرکزی نیستند. در خیلی شهرها حتی رییس پلیس (کلانتر) هم مستقیم با رای مردم انتخاب می‌شود! این شاید توضیح بدهد که چه طور مثلا رییس پلیس یک شهر بزرگ در مصاحبه تلویزیونی مستقیم به ترامپ حمله می‌کند یا پلیس‌های برخی شهرها با تظاهرکنندگان ابراز هم‌دردی می‌کنند و در برخی شهرهای دیگر به مردم حمله می‌کنند. در واقع هیچ کدام از این پلیس‌ها تحت امر دولت مرکزی و ترامپ نیستند و ساختار قدرت محلی خودشان را دارند. ... به خاطر همین ساختار نامتمرکز پلیس، دولت مرکزی هم یک سری پلیس‌های تخصصی مثل پلیس مواد مخدر (یا همان DEA سریال برکینگ بد)، پلیس گمرک، پلیس اداره مالیات، پلیس اداره مهاجرت، پلیس قضایی، پلیس پارک‌های ملی و الخ دارد که هر کدام یک نیروی جداگانه است و فرمانده خودش را دارد. ممکن است بپرسید پس پلیس فدرال یا همان FBI چیست؟ FBI کمابیش چیزی شبیه ترکیب اداره آگاهی و وزارت اطلاعات ایران است. یعنی وظیفه‌اش مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته و قاچاق‌های بزرگ و خرابکاری و قتل‌های سریالی و پول‌شویی. فقط ارتش و گارد ملی دولتی هستن که اونم بدون اجازه فرمانداران که اکثرا ضدترامپ هستن کاری از پیش نمیبرن
    • محمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      4 0
      ممنون از اطلاعات خوبتون
  • محسن IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    17 5
    کشوری که تشکیلش بر خونریزی باشه عاقبت درست حسابی نداره.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    8 0
    جنایتکارهاو آدمکشهای بلک واتر و شرکتهایی از این دست که دستشون به خون هزاران انسان بیگناه آلودست مطمنا تو این قضیه بیطرف نمی مونندو با شدیدترین وجه مردم خودشونو میکشند..باید بشدت تو این قضیه کار کرد و این یانکیهای آدمکش رو رسوا کرد... تعطیل شدن شبکه های برون مرزی ایرانی به خاطر بدهی تو این شرایط قابل فکره
  • قهر IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    5 7
    مشرق بخاطر اینکه از هر 10تا کامنتی که میزارم 1دونش رو نشر می دی به سایت های اصلاح طلب اقبال پیدا کردم
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 5
      22 56 خوش گلدی، میری درم پشت سرت ببند گرما نیاد تو!!!
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    1 0
    مشرق جان ممنون بابت مقالهٔ خوبتون فقط اون گروه اسمش "کو کلوکس کلَن" هست نه "کوکس کلَن". پیروز باشید.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    5 0
    در مورد خطرناک بودن این گروه ها نظری نمی دهم اما آدم این عکس ها و فیلم ها را که می بیند یاد فیلم های دلهره آور می افتد یک خوفی به جان آدم می نشیند وای به حال آنهایی که از نزدیک این صحنه ها را می بینند
  • یاسر GB ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    8 5
    اونجا داشتن اسلحه آزاده پس همه مردمش به نوعی شبه نظامی هستن/ راستی بنظرتون اگه این حجم از اعتراض و تظاهرات مردمی در کشورهائی مثل روسیه چین عربستان کره شمالی پاکستان ایران و سوریه میشد چقداز مردم تا حالا کشته شده بودن؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      23:55 تو هنگ کنگ با تحریک آمریکایی‌ها اغتشاشات در همین حد هم شد و حکومت چین حتی یک نفر رو هم نکشت، سؤال بعدی!!
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    29 4
    گروه انصار اترامپ و فداییان ترامپ رو هم بیاورید ..خخ مشرق دنبال توجیه چی هستی ؟؟؟ خخخ
  • US ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    7 0
    بی بی سی فارسی پدر سوخته که سر جریانات ایران هر چه دروغه به خورد ملت میدهد حالا با بسیج تیم تخصصی ضد اطلاعات غلط به کمک امریکا اومده که یک سری از عکسها و ویدیوهای بسیار ناراحت کننده و تاثیر گذار تقلبی هستند و مربوط به این تظاهرات فعلی امریکا نیستند https://www.bbc.com/persian/world-52911723
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      بی بی سی که مال خودمون
  • عبدالله مومن IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    5 0
    عجب جامعه خر تو الاغی ای
  • رضا IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 0
    این گروهها که به کنتور گریلا معروف هستند توسط سازمان سیا در خلال جنگ سرد تشکیل شدند و هدفشان مقابله با سناریوهایی مانند اشغال خاک آمریکا توسط شوروی و کمونیستها بود و همه ی آنها ملی گرا و جمهوری خواه هستند .از این گروهها در همه ی کشورهای عضو ناتو تشکیل شد که مستقیم از سیا فرمان میگرفتند.گروه فتح الله گولن در ترکیه هم یکی از این گروهها بود که با دستور سیا در صدد کودتا علیه اردوغان و سرنگونی اون بود.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 0
    لباس شخصی ها همه جا هستند. مختص حکومت خاصی هم نیست. حالا برخی شون واقعا شخصی اند. اما برخیشون حقوق بگیر هم هستند.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    معترض، جالبه
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    اعوذباللّه... چقدر مردم بایستی هزینه بدهند تا عدالت گسترده بشود... آمریکای بزک کرده، چهره‌ی زشتش هویدا شده! این مردم عدالت رو طلب کنن، عدالت جهانی... دلسوزی جهانی... برابری همگانی... نه فقط آمریکایی و اروپایی و سفید و نژاد برتر و... این اراجیف مدرن...
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 0
    گزارش تکان دهنده ای بود
  • مهرناز IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    وارد شدن گروه های شبه نظامی بدستور ترامپ " امریکا را وارد جنگ داخلی خواهد کرد " با این گروهی شبه نظامی " قانون جنگل در امریکا حاکم می باشد.
  • رضا IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 9
    لباس شخصى !!! خخخخخ ! اونا از كى ياد گرفتند مشرق ؟!
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      7 1
      01:39 از ساواکیای زمان شاه! خخخخخ!! یه بار دیگم خخخخخخ!!
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    4 0
    آهن رو فقط آهن مييره... دور نيست روزي که سياه پوستان امريکا علي الخصوص سپاه تفنگداران که بر خلاف باقي نيروهاي مسلح امريکا اکثر شون رو سياه پوستان تشکيل ميدن قيد نبرد براي کشور امريکا رو بزنن و جلوي اين شبه نظاميان تفنگ دست بگيرن و بجنگن
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 0
    توي امريکا جدا از نيروي دريايي يک سپاه تفنگداران هستن که اکثرا از سياه پوستان تشکيل شده، زمان حمله به.هر کشوري اينا همراه نيروي دريايي نقش پياده نظام رو ايفا ميکنن، نيروي دريايي شون با ناو و سوپر کرير فقط موشک باران يا حمله هوايي ميکنه و اين سياهان بدبخت هستن که اکثر مواقع جونشون رو از دست ميدن، بالاخره يروز اينا هم متوجه تبعيض توي ارتش ميشن و شروع به مبارزه غليه دولت امريکا و اين شبه نظاميان نژاد پرست آنگلوساکسون ميکنن،،، به اميد فروپاشي اين نظام فاسد
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    8 16
    بعد یه مشت احمق به بسیج انتقاد میکنن
  • وطن پرست DE ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    چه مطلب مفیدی. امریکاشناسی و دشمن شناسی مهمه. ممنون
  • US ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    سناتور های احمقی که مانع از استیضاح تو شدند باید پاسخگوی این رذالت باشند. رسانه های جمعی باید نام سناتورهای جمهوری خواه دوست ترامپ را برملا کنند تا خشم ملت آمریکا به سمت آنها گسیل شود نه فقط ترامپ،
  • US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    6 0
    آنقدر سلاح حتی تا تمام اتوماتیک و سنگین دست مردم آمریکا و صدها گروه نظامی است که آمریکا 1000 کشته هم بدهد بگوییم تظاهرات مسالمت آمیز بوده ! اگر کار به کشیدن اسلحه برسد بسرعت یک فاجعه تمام عیار با هزاران کشته در تمام ایالت های آمریکا خواهیم داشت که هیچ رقمه نشه جمعش کرد و بالاخره آمریکا در یکی از این حوادث نژادپرستی وارد این فاز خواهد شد دیر و زود داره سوخت و سوز نداره .
  • DE ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    13 3
    مگر امريكا هم بسيجي دار
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 1
    آمریکا چیزی به اسم نیروی انتظامی رایج ندارد! رییس پلیس هم ندارد! ترامپ هم قدرت دستور به پلیس را ندارد و برای همین این قدر عصبانی و به هم ریخته است! می‌پرسید یعنی چی که کشور نیروی انتظامی ندارد؟ آمریکا این همه پلیس دارد، گاهی هم چه پلیس‌های خشنی! بلی، آمریکا کلی پلیس دارد ولی نیروی پلیس در آمریکا جزو دولت فدرال نیست و یک نیروی محلی حساب می‌شود. مامور پلیس هم کارمند دولت نیست! پس کارمند چه کسی است؟ کارمند کارفرمایش که می‌تواند یک شهر یا ایالت یا دانش‌گاه یا شرکت و امثال آن باشد. در واقع کارمندان شهروندان یا موسسات محلی! پلیس در آمریکا - به معنی رایجش - در واقع زیر نظر شهردار یا فرماندار است که هر دو با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و تحت فرمان دولت مرکزی نیستند. در خیلی شهرها حتی رییس پلیس (کلانتر) هم مستقیم با رای مردم انتخاب می‌شود! این شاید توضیح بدهد که چه طور مثلا رییس پلیس یک شهر بزرگ در مصاحبه تلویزیونی مستقیم به ترامپ حمله می‌کند یا پلیس‌های برخی شهرها با تظاهرکنندگان ابراز هم‌دردی می‌کنند و در برخی شهرهای دیگر به مردم حمله می‌کنند. در واقع هیچ کدام از این پلیس‌ها تحت امر دولت مرکزی و ترامپ نیستند و ساختار قدرت محلی خودشان را دارند. ... به خاطر همین ساختار نامتمرکز پلیس، دولت مرکزی هم یک سری پلیس‌های تخصصی مثل پلیس مواد مخدر (یا همان DEA سریال برکینگ بد)، پلیس گمرک، پلیس اداره مالیات، پلیس اداره مهاجرت، پلیس قضایی، پلیس پارک‌های ملی و الخ دارد که هر کدام یک نیروی جداگانه است و فرمانده خودش را دارد. ممکن است بپرسید پس پلیس فدرال یا همان FBI چیست؟ FBI کمابیش چیزی شبیه ترکیب اداره آگاهی و وزارت اطلاعات ایران است. یعنی وظیفه‌اش مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته و قاچاق‌های بزرگ و خرابکاری و قتل‌های سریالی و پول‌شویی. فقط ارتش و گارد ملی دولتی هستن که اونم بدون اجازه فرمانداران که اکثرا ضدترامپ هستن کاری از پیش نمیبرن
  • یک ارتشی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 7
    بسيجي ها فقط بسیجی های عزیز هشت سال دفاع مقدس کشور خودمان. پاینده ایران
  • NL ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    10 4
    یعنی این شبه نظامیان خطرناکتر از انصار حزب الله شما هستند؟
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    خدایش با این همه اسلحه ای که مردم آمریکا دا ند اگه دست مردم ایران بود هر شورشی جنگ میشد حالا تو آمریکا عجیب هست کسی اسلحه نگدر نمیاره
  • CA ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    دیگه همه جا اینطوری شده نیروهای نظامی شدند شخصی و نیمه نظامی و نظامی و غیره چون نوع جنگ ها عوض شده!
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      2 0
      آره باشه. شما درست میگی. وقتی گند و کثافت آمریکا معلوم میشه یه عده ماله کش میان میگن اینکه چیزی نیست اصلا باید همینجوری باشه. شما ها هیچ وقت از این خواب خرگوشی بیداری نمیشید.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 2
    چه ربطی داره. یه مشت حرام لغمه کثافت رو مقایسه می کنی با کسانی که با دست خالی دارند از کشور و مردمشون دفاع می کنند. یا جاهلی یا مثل همون حرام لغمه ها می مانی. خلایق هر چه لایق.
  • سید IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    1 0
    مرگ بر امریکا،یک مشت غرب پرست بدبخت امدن ماله کشی خخخخت
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    2 0
    ایران در چه فکریه؟ آمریکا پر از بسیجیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس