کد خبر 1078513
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
بنزین نمایه

وطن امروز نوشت: برخی افراد وابسته به دولت در فضای مجازی و رسانه‌ها در اظهارنظری عجیب مدعی شده‌اند صادرات موفقیت‌آمیز نفت ایران به ونزوئلا در نتیجه برجام بوده است(!)

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

حامیان رئیس دولت معتقدند اینکه نفتکش ایرانی توانسته بدون وقفه و بدون مزاحمت کشوری به مقصد برسد در نتیجه لغو تحریم‌های کشتیرانی و... است که در برجام آمده است. اما باید دید آیا واقعا در برجام تحریم‌های کشتیرانی حذف شده است؟

کشتیرانی و حمل‌ونقل ایران سال ۲۰۱۰ میلادی (پس از فتنه سال ۸۸) در تحریم شماره ۴۱۲ اتحادیه اروپایی (مواد ۱۵ و ۱۸) مورد تحریم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

واکنش سه کشور اروپایی به تصمیمات جدید آمریکا درباره برجام

در نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ توافق شد تحریم‌های مربوط به خدمات حمل‌ونقل در «روز انتقال» تعلیق شود. تعلیق تحریم‌های خدمات حمل‌ونقل در بند ۲۰ پیوست ۵ برجام یعنی جایی که به صورت کلی به تحریم‌های اتحادیه اروپایی در «روز انتقال» اشاره شده، آمده است. اما روز انتقال چه زمانی است؟ روز انتقال بر اساس توافق صورت گرفته ۸ سال پس از روز اجراست. به بیان دیگر تحریم‌های مربوط به خدمات حمل‌ونقل از ۲۷/۷/۱۴۰۲ برداشته می‌شود.

در واقع تعلیق تحریم خدمات و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و بازرسی محموله کشتی‌ها و هواپیماهای باری در موارد دلخواه به ۸ سال بعد موکول شده است. افرادی که ادعا می‌کنند صادرات نفت ایران در نتیجه امنیت حاصل شده برای کشتی‌های ایرانی در پی امضای برجام است، باید به این سوال پاسخ دهند که سال گذشته چرا نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس در نزدیکی‌های جبل‌الطارق توقیف شد؟ اگر همانگونه که این افراد ادعا می‌کردند که برجام سبب تامین امنیت آبراه‌ها برای عبور و مرور کشتی‌های ایرانی شده است، چرا برجام نتوانست سال گذشته امنیت لازم را برای نفتکش ایرانی به وجود بیاورد و نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شد؟

نکته بعدی آنکه آمریکا با اعزام چند ناو نظامی درصدد بود در مسیر نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا اخلال ایجاد کند اما در نهایت موفق به این کار نشد. آیا آمریکا به علت مفاد برجام و برداشته شدن تحریم‌های مربوط به حمل‌ونقل (بر فرض برداشته شدن تحریم‌های مربوط به این حوزه از روز امضای توافق) از ایجاد مزاحمت یا توقیف نفتکش‌های ایرانی چشم‌پوشی کرده است؟ آمریکا در حال حاضر در برجام حضور ندارد که بخواهد به مفاد آن پایبند بماند. آن زمان که آمریکا خود را یکی از اعضای برجام می‌دانست نیز خود را ملزم به رعایت مفاد آن نمی‌دانست، حال که از برجام خارج شده است طبیعتا خود را ملزم به اجرای تعهدات آن نمی‌داند.

مسئله بعدی آنکه کشورهای ۱+۵ تاکنون کدام یک از تعهدات خود مرتبط با برجام را انجام داده‌اند تا بخواهند تعهدی را که ۳ سال دیگر برای آنان به وجود می‌آید در حال حاضر عملیاتی کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 1
    چون اصلاح طلبا بزدل های ترسویی هستند که بنزین را به جای صادرات به روی مردم ایران می ریزند!!!!!
  • سید IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    اصلاً یک دلیل اساسی تر آن که برجامیان با هرنوع روابط اعم از سیاسی یا اقتصادی با کشورهای آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا مخالف هستند و این را علناً بیان می کردند!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 2
    با برجام که خسارت بود مخالفم ولی انصاف را باید مراعات کرد. رسیدن نفت کش ها محصول مقاومت و موشک باران عین الاسد و توقیف کشتی انگلیسی بود لیکن برجام هم تا حدی موثر بود زیرا برجام سبب شده تحریم های بین اللملی نزد جهانین غیرقانونی شود. فقط تحریم های یکجانبه انریکا مانده و دنیا در عمل قبول کرده ولی در ذهن و سیاست قبول ندارد لذا برجام هم موثر بود.البته احمدی نژاد که خشت رابطه با چاوز را محکم کرد نیز خیلی موثر بود
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 0
      اول برجام رو بخونیم و در موردش تحقیق کنیم بعد اگه تونستیم ازش دفاع کنیم!!!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    دارد دروغ ممنوع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس