ترکیه

در ماه مارس ۲۰۱۳ دولت ترکیه که در اوج طرح منطقه‌ای خود برای آشوب در سوریه و سرنگونی دولت این کشور بود، تصمیم به پایان موقت درگیری ها با گروه تروریستی پ ک ک میگیرد.

سرویس جهان مشرق _ حدود ۴ دهه از تشکیل گروه تروریستی حزب کارگران کردستان PKK و درگیری‌های سنگین در خاک ترکیه با ارتش این کشور میگذرد. در طول این دوران ده‌ها هزار نفر از نیروهای امنیتی ترکیه، اعضای پ ک ک و مردم غیرنظامی کشته شده اند. درگیری‌های مابین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خونبارترین دوره نبرد میان دو طرف در طول ۴ دهه اخیر بوده که به بررسی آماری این دوره خواهیم پرداخت.

معاهده آتش بس میان ترکیه و PKK در سال ۲۰۱۳

در ماه مارس ۲۰۱۳ دولت ترکیه که در اوج طرح منطقه‌ای خود برای آشوب در سوریه و سرنگونی دولت این کشور بود، تصمیم به پایان موقت درگیری ها با گروه تروریستی پ ک ک میگیرد. نمایندگانی از هر دو طرف پس از چند ماه مذاکرات فشرده سرانجام در ماه مارس ۲۰۱۳ پیمان آتش بس دوطرفه را امضا کرده و دولت ترکیه موظف میشود به استان‌های جنوب و جنوب شرق این کشور که دارای اکثریت کردنشین هستند خدمات رفاهی و اجتماعی ارائه دهد. این طرح بیش از اینکه برای جلب توجه اقلیت کرد این کشور و یا پایان جنگ داخلی در مناطق شرقی ترکیه باشد به منظور تمرکز این کشور بر طرح سرنگونی دولت سوریه و ارسال تروریست‌های بین المللی از مرزهای جنوبی این کشور به خاک سوریه بود.

پس از شکست سنگین تروریست‌ها در نبرد زمستان سال ۲۰۱۲ در دروازه‌های دمشق و آزادی شهر القصیر در استان حمص توسط رزمندگان حزب الله و تامین امنیت مرز لبنان، حال خاک ترکیه تنها مسیر امن برای سرازیر شدن تروریست‌های خارجی به خاک سوریه بود. بدین ترتیب برای تمرکز کامل ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه بر این طرح و عبور امن تروریستها از مرزهای ترکیه، صلح موقت با دشمن اصلی یعنی پ ک ک الزامی بود.

**قدرت گرفتن شبه نظامیان کرد در سوریه و پایان قرارداد آتش بس

از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی، ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری امریکا تصمیم به ورود به میدان نبرد سوریه به بهانه مبارزه با تروریست‌های داعش کردند. از آنجایی که قوای ائتلاف غربی علاقه‌ای به ارسال قوای زمینی پر تعداد و متحمل شدن تلفات نداشتند، تصمیم به تسلیح و سازماندهی هزاران شبه نظامی کرد و عرب شمال سوریه برای نبرد زمینی با نیروهای داعش میگیرند.

این سازمان که تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه SDF شکل گرفت در واقع متشکل از هزاران شبه نظامی کرد عضو گروه YPG بودند که دارای ارتباط مستقیم با تروریست‌های PKK در خاک ترکیه و شمال عراق بودند. این مسئله موجب شد تا کادر رهبری PKK بسیاری از اعضای رده پایین و کم تجربه خود را به درون این سازمان منتقل کرده تا با کسب تجربه و حتی انتقال تسلیحات اهدایی امریکا به خاک ترکیه از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را ببرند.

این موضوع که از چشم مقامات امنیتی ترکیه پنهان نمانده بود موجب اعتراض شدید آنها به امریکا و قوای ائتلاف شد، اما در آن هنگام برای مقامات امریکایی تنها رسیدن به طرح اشغال مناطق نفتخیز حاشیه رود فرات اهمیت داشته و چندان تفاوتی نداشت که قوای مبارز تحت امر آنها از گروهی حتی مانند پ ک ک باشند که خود دولت این کشور آن را به عنوان سازمان تروریستی شناسایی کرده است.

مجموعه این اتفاقات موجب شد تا در ماه جولای ۲۰۱۵ معاده آتش بس ۲ و نیم ساله ترکیه و گروه PKK پایان یافته و خونین ترین دوره درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شود.

تلفات درگیری‌های ۵ ساله ترکیه و گروه تروریستی PKK

موسسه Crisisgroup با استناد بر منابع مختلف شامل ارتش ترکیه، رسانه‌های وابسته به پ ک ک و برخی منابع محلی و با جمع آوری لیست اسامی افراد کشته شده در درگیری‌های آماری نسبتا دقیق و دسته بندی شده از تلفات طرفهای درگیر در نبرد منتشر کرده است.

بر طبق این آمار از تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۵ و پایان آتش بس تا ۷ ماه می ۲۰۲۰ میلادی، ۴۸۶۹ نفر در درگیریهای مناطق شرقی ترکیه میان ارتش این کشور و شبه نظامیان مسلح کشته شده اند.

در این میان ۱۲۳۴ نیروی امنیتی ترکیه شامل ۸۲۳ سرباز ارتش، ۲۹۸ نیروی پلیس و ۱۱۳ نیروی محلی تلفات قوای دولتی ترکیه بوده است. در میان نظامیان ارتش این کشور که در درگیری‌ها کشته شده اند ۷۰۹ سرباز رده پایین، ۸۳ افسر و ۱۱ ژنرال دیده می‌شوند.

در این درگیریها همچنین ۲۹۱۲ شبه نظامی پ ک ک و ۴۹۷ غیرنظامی نیز کشته شده اند.

بیشترین کشته ها مربوط به نبرد شهر نصیبین از ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۶ است که نیروهای PKK بر خلاف رویه قدیمی با کشاندن درگیری به مناطق شهری پرجمعیت اقدام به اخراج مقامات محلی و کنترل عبور و مرور در شهرهای مناطقی مانند ماردین، شرناخ و حکاری میکردند که با واکنش سنگین ارتش ترکیه و بمباران سنگین این مناطق ده‌ها هزار نفر از ساکنین مجبور به ترک منازل خود و مهاجرت به استانهای مرکزی این کشور شدند.

تصویر ماهواره‌ای از تخریب گسترده شهر نصیبین بر اثر درگیری‌های ارتش ترکیه و پ ک ک

نتیجه این درگیری‌ها برای گروه PKK و رهبران آن که به دنبال ایجاد نسخه Rojava (عنوان جعلی اطلاق شده به مناطق کردنشین سوریه) در خاک ترکیه بودند، شکست سنگینی محسوب میشد و در سالهای بعد با افزایش فشار ارتش ترکیه و عملیات پرتعداد پهپادهای تهاجمی این کشور در شمال عراق و کوهستان قندیل، فعالیت شبه نظامیان این گروه تنها شامل حملات بزن در رو به پاسگاه های مرزی و یا کمین بر سر راه نیروهای ارتش ترکیه شد. طبق اعتراف برخی فرماندهان این گروه، نیروهای پ ک ک مدتهاست که توان عملیات در مناطق مرکزی ترکیه را نداشته و حتی در کوهستان مرتفع و برفی قندیل نیز از شکار شدن توسط نیروی هوایی ترکیه در امان نیستند.

قبرستان تروریست‌های عضو PKK در کوهستان قندیل

اما این درگیری‌ها برای ترکیه و به خصوص حزب حاکم عدالت و توسعه نیز مضرات فراوانی داشت. در وهله نخست مقامات ترکیه به خوبی طعم تلخ حمایت از تروریسم و آنچه در حق ملت سوریه انجام داده را در خاک خود چشیدند.

سالها حمایت و تسلیح گروه‌های تروریستی در خاک سوریه برای جنگ با دولت رسمی این کشور دامان ترکیه را نیز گرفته و خط ارتباطی تروریست‌ها از سوریه به استانهای کردنشین ترکیه تا زمان حال نیز موجب نا امنی و خسارات فراوان برای این کشور شده است تا جایی که ارتش ترکیه برای جلوگیری از این موضوع مجبور به ۳ عملیات بزرگ و نسبتا پرتلفات تحت عنوان سپر فرات، شاخه زیتون و چشمه صلح در شمال سوریه شد.

رنگ نارنجی: استان‌های شامل موارد درگیری نظامی در شرق ترکیه

همچنین حزب عدالت و توسعه و جریان ملی گرای متحد این حزب یعنی ائتلاف MHP در سال‌های بعد و در انتخابات پارلمانی و شورایی در استان‌های شرقی این کشور که شاهد درگیری‌های سنگی نظامی بود با کاهش چشمگیر آراء و محبوبیت مواجه شد که احتمالا در آینده نزدیک نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

نمودار درصد آراء حزب عدالت و توسعه در مناطق شامل درگیری (خط مقطع) و بدون درگیری(خط ممتد)
نمودار درصد آراء حزب MHP

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 50
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    99 14
    باید ترویستهای پ پ ک را به طور کلی نابود کرد باید ایران یک عملیات قاطع تمام کننده و وحشتناک را علیه پ پ ک انجام داد نباید گذاشت این گروه پیگاه خود را در مرزهای غربی ما بسازد و هر روز مرزبانان و پاسداران ما را بکشد ما نباید خوشحال باشیم که ترویستها سربازان ترکیه رو بکشن ما مخالف سیاست ترکیه در منتطقه هستیم اما نباید یک تهدید بزرگ برای خود درست کنیم پ پ ک از داعش خطرناک تر است
    • ناشناس IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      14 11
      باید ریشه قومگرایی و قبیله گرایی ترکی و کردی و بلوچی و عربی و... را خشکاند
    • LT ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      44 10
      دقیقا موافقم خطر تجزیه طلبی و شکل گیری اسرائیل دوم خیلی بیشتر از خطر داعش مرتجع هست
  • امیر IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    55 89
    اردوغان یک فاشیسته !
    • سعید IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      67 28
      فاشیست های واقعی پژاک و پ ک ک هستن ،
    • سرباز IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      23 4
      پ ک ک فاشیسته و اردوغان قدرت طلب
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    47 9
    تحلیل جالب و نسبتا دقیقی بود.ترکیه طی سالیان اخیر با افزایش امکانات و آزادی های حزبی و سیاسی و مطبوعاتی کرد های ساکن جغرافیای این کشور به شکل نسبتا زیادی توانسه شبه نظامیان پ ک ک که زمانی قدیسه های آزادی مردم جنوب شرقی ترکیه بشمار می آمدند را به حاشیه رانده و الان با اشراف دقیقی که در منطقه نسبت به این گروه ها داره میشه گفت تقریبا پتانسیل بالقوه پ ک ک رو از بین برده و خیالش راحته
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      41 7
      نفوذ پ ک ک از وقتی در ترکیه تمام شد که وقتی ترکیه عملیات چشمه ی صلح رو اغاز کرد هیچ تظاهراتی بر علیه این عملیات در مناطق کرد نشین ترکیه صورت نگرفت. و این پ ک ک در ترکیه تموم شده
  • LT ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    14 72
    ترکیه با این روندی که پیش گرفته خطر بزرگی برای تمام منطقه و حتی قدرت های جهانی بشمار میاد. ایران و روسیه و حتی آمریکا باید از امتیاز پ ک ک برای اذیت و امتیاز گیری از ترکیه به نحو احسن استفاده کنن
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      4 22
      اردوغان و حامیانش برای ما عددی نیستند این با را گذر زمان بهتر اثبات خواهد شد
    • BE ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      2 22
      ترکیه خودش به ... بنده
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    47 23
    پ ک ک تقریبا برای ترکیه تمام شده و هیچ قدرتی برای جنگ با ترکیه ندارند لذا در صدد آغاز جنگ با ایران هستند
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      1 21
      خخخخخخ از اردوغان شکست خوردن بعد با ایران در بیوفتن .عزیز دل اردوغان چی زدی بابا
    • BE ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      8 1
      در این صورت که دودمانشون بر باد میره بنده خداها
    • BE ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      13 4
      آخه کدوم آدم عاقلی میاد با ایران بجنگه ؟ مگه اینکه مغز خر خورده باشه ، پ ک ک شلوار خودشو بتونه بکشه بالا شانس آورده بنده خدا
    • ناشناس US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      32 17
      یک سری متوهم که تا به حال سلاح ندیدن از جنگ هیچی نمی دونند فکر می کنند ایران ابر قدرته‌ سلاح های ایران فرسوده است مرزبانان بارها اعتراض کردن گفتن سلاح های پ ک ک از سلاح های ما خیلی بهتر است در ادامه گفتن با این سلاح های فرسوده نمی شه با پ ک ک جنگید تو مرز فقط ما شهید می دیم اما از پ ک ک کشته نمیشه
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    28 23
    آقا اصن ترکیه یه غلطی تو سوریه کرده این به کنار. مسئله ای که هست اینه که پ ک ک و پژاک مشکل امنیت ملی ایران هم هستند. بنابراین باید سعی کنیم با همکاری نظامی ایران و ترکیه و عملیات شناسایی عراق و سوریه مسئله قندیل رو یکبار برای همیشه به زباله دان تاریخ بفرستیم. در عراق تجربه کردیم که حتی خودمختاری اینها رو سیر نمیکنه.
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    26 3
    ما هم باید با پهپاد داخل مرزهای کردستان عراق را جستجو کنیم و تک تک نیروهای کومله و دموکرات و پژاک را بفرستیم جهنم، درنگ جایز نیست حملات روازنه باعث نابودی کامل این موشهای کثیف میشود
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    27 2
    کار بهتر ان است که گروهک تروریستی پ ک ک را در حد بخور نمیر فعلا نگه داشت.با وجود دوربین های امنیتی و پهباد ها میتوان به راحتی بز ها را رام و مدیریت و کنترل کرد و به هلاکت رساند..این باعث ارتقای سطح کیفی امنیت ترکیه میشود
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    24 43
    تروریست واقعی اردوغان ابله هست نه کسانی که برای آزادی مردمشون می جنگند
  • جمال هاشمی IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    7 31
    تحلیل حرکت کردی واقع بینانه نیست ظلم ترکیه وسوریه بر کردها نادیده گرفته شده است این موضوع زمینه رشد انواع جریانات است
  • آرمن IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    5 48
    در این که پ ک ک تروریست است شکی نیست ولی این گروه تروریستی معلول اشغالگری عثمانی‌ها است.تا تاتارها دست از اشغال سرزمین آناتولی -که متعلق به ارمنی و کرد و یونانی است- بر ندارند ،خاورمیانه رنگ آرامش نخواهد دید.
  • حقیقت گو US ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    5 31
    دولت ترکیه دشمن کل منطقه و نوکر غرب و آمریکاست و با عضویت در ناتو منطقه را به آتش کشیده است. ترکیه نمونه بارز تروریزم دولتی است و چون اتحاد او با پ ک ک برای تجزیه سوریه به نتیجه نرسید تصمیم به محکم کردن پایه های قدرت خود با سرکوب ظاهری متحد سنتی اش یعنی پ ک ک گرفت. مرگ بر اردوقان و پ ک ک.
    • بهزاد AM ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      23 14
      نوکر غرب و آمریکاست که رویای کردستان که سالها براش تلاش کرده بودند رو روی سرشون خراب کرد؟ نوکر غرب و آمریکاست سامانه دفاع هوایی s400 رو حتی به قیمت اخراج از پروژه f35 تهییه کرد؟ نوکر غرب و آمریکاست که با وجود تحریم بانکها و تهدید به حبس ابد رییس هالک بانک ایران رو در دور زدن تحریمها کمک کرد؟ نوکر غرب و آمریکاست که با لیبی قرار داد تحدید مرزهای دریایی امضا کرد و عملا قدرت در دریای مدیترانه رو در دست گرفت و نیروهای مزدور غربی ها در لیبی رو داره سرکوب می کنه؟ شما بگو نوکر غرب بودن اصلا برات تعریف شده؟! یا اینکه ترکیه مخالف با سیساستهای تخریبگرایانه ایران در منطقه است منافعتون رو به خطر انداخته!
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    17 18
    ترکیه از کدام «سیاستمداران کُرد» حرف می‌زند؟ توهمات مقامات ترکیه‌ای در مورد مناطق پیرامونی آنها هیچ پایانی ندارد. تقریبا دیگر برای همه مردم منطقه و دولت‌ها این نکته ثابت شده که افسار سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در دست آنکارا است و این گروهک تروریستی عملا به دست افسران «میت» اداره می‌شود، با این حال هنوز هم سران حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه در حال نواختن ساز از دهن گشاد آن هستند با این امید که فکر می‌کنند می‌شود بار دیگر کلاه سر کسی گذاشت. توهم تشکیل یک دولت کردی در شمال سوریه را سال‌هاست که مقامات حزب رجب طیب اردوغان تبلیغ می‌کنند و در سایه همین کارکردها، آنها با تبلیغ موضوع مبارزه با تروریسم، سه بار به شمال سوریه لشکرکشی کرده و مناطق وسیعی از این کشور را به اشغال درآورده‌اند. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که حزب اردوغان به این همین قناعت کند و در حال مقدمه‌چینی برای اقدامات جدید در سوریه است...بله بهتره بشناسیم و بدانیم که افسار پ ک ک و امثال دست چه کسیه...
    • بهزاد AM ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      38 31
      والا کسی که با پ ک ک مذاکره کرد و درقبال حمله نکردن به ایران بهشون اسلحه داد ایران بود! حتی ایران مراد کارا ییلان رو سال ۲۰۱۱ دستگیر کرد ولی بعد از توافق آزادش کرد! ترکیه هم چون خود آزاری داره گروهی رو تاسیس کرده که ۴۰۰ میلیارد دلار به اقتصادش آسیب زده و بهانه دست رسانه های غربی داده که اتهام نقض حقوق بشر به ترکیه بزنن! مرغ بریان هم از این حرفت به خنده میفته!
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    19 36
    اردوغان مسلمون کش خوبیست ! اردوغان جلاد قصاب صدها هزار مسلمون بیگناه سوریه و عراقه. این مردک رذل یه صدامه برا خودش.صدام به درک رفت یه کثافت آدمکش دیگه جاش اومد.
    • علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      4 25
      اردوغان اصولا نه مسلمان است و نه ترک ، اگر به بیوگرافی اردوغان که در سفر به گرجستان هم تائید کرد نگاه کنید، اردوغان از اقوام گرجی چرکس ها است که در مهاجرتی بزرگ در دوران عثمانی، به آناتولی مهاجرت کرده اند
  • US ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    22 8
    ارتشی ها هم تروریستن . تروریستهای دولتی .
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      15 33
      *بگو ارتشی های تروریست اردوغان* کلمه ارتشی برای ما معنی عزت و شرف و صیانت از سرزمین اسلامیمان را دارد اما در ترکیه فعلا که ارتش در خدمت اهداف تروریستی اردوغان نوکر صهیونیسم است
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    24 51
    اردوغان یه کثافت خبیثو جنایتکاره دست او بخون مردم سوریه آغشته است
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    18 42
    لعنت بر خردوغان
  • ۳۳۳۳۳ IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    لعنت بر اردوغان
  • حسن IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    اردوغان مردی به تمام عیار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس