در این مقاله قصد داریم نگاهی به گزارش‌های فصل بهار و زمستان 98 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیاندازیم و عملکرد اپراتورها را در بازه زمانی یک سال گذشته با یکدیگر مقایسه کنیم. همراه ما باشید.

سازمان تنظیم مقررات به صورت فصلی گزارش‌های مختلفی را در زمینه عملکرد اپراتورهای سیار و ثابت ارائه می‌کند که حاوی اطلاعات بسیار کاملی در بخش‌های مختلف هستند. با کمک این گزارش‌های فصلی می‌توان به مقایسه عملکرد اپراتورها پرداخت و اپراتور مناسب را برای استفاده‌ از خدماتش برگزید. اخیرا نیز گزارش فصل زمستان این سازمان منتشر شده که همانند گذشته حاوی اطلاعات جالبی است. البته مقایسه آمار و ارقام این گزارش با ارقام موجود در گزارش فصل بهار 98 نیز باعث می‌شود که اطلاعات بسیار بیشتری به دست بیاوریم.

برای آنتن و اینترنت خوب بهتر است سیم‌کارت کدام اپراتور را خریداری کنیم؟

باید توجه داشت که در حال حاضر باند پهن نقطه اصلی رقابت اپراتورها با یکدیگر محسوب می‌شود و افزایش پهن باند باعث خواهد شد که جامعه به سمت دیجیتال شدن گام بردارد. برای مقایسه عملکرد اپراتورها در این زمینه بهتر است که نگاهی به میزان مشترکان هر یک بیاندازیم. تا سه ماهه چهارم سال 98 مجموع مشترکان 3G و ۴G همراه اول نزدیک 34 میلیون مشترک بود که از این میزان 12 میلیون مشترک از شبکه 3G و 21 میلیون مشترک از شبکه 4G استفاده می‌کردند. از سوی دیگر ایرانسل با مجموع 31 میلیون مشترک در شبکه‌های 3G و ۴G بوده است.

همراه اول

رایتل نیز مجموعا 3 میلیون مشترک داشته که 1 میلیون از آن‌ها از شبکه 3G و نزدیک 2 میلیون مشترک از شبکه 4G استفاده می‌کردند.

البته نکته جالب اینجاست که با نگاهی به گزارش فصل نخست سال 98 می‌توان متوجه رشد میزان مشترکان شد. زیرا در گزارش فصل بهار 98 اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب مجموعا 30، 27 و 4 میلیون مشترک در شبکه‌های 3G و ۴G داشتند. با نگاهی به این آمار می‌توان متوجه شد که همراه اول در این زمینه رشد سریع‌تری نسبت به سایر اپراتورها داشته و توانسته تعداد بیشتری از کاربران را وارد شبکه 3G و ۴G کند.

برای آنتن و اینترنت خوب بهتر است سیم‌کارت کدام اپراتور را خریداری کنیم؟

جالب است بدانید که همراه اول از ابتدای ورود تلفن همراه به ایران جایگاه بیشترین ضریب نفوذ را در اختیار داشته و تاکنون نیز توانسته است این جایگاه را حفظ کند. در حال حاضر این اپراتور بالاترین ضریب نفوذ (75.5 درصد) را داراست.

البته باید توجه داشت که برای حفظ این ضریب نفوذ، همراه اول نیازمند بوده تا زیرساخت‌های خود را به صورت مستمر بهبود دهد و همچنین تعداد سایت‌های ‌BTS خود را نیز افزایش دهد. با نگاهی به آمار مربوط به تعداد سایت‌های BTS می‌توان متوجه شد که همراه اول در این بخش نیز توانسته پیشتاز نخست خود را حفظ کند.

در گزارش فصل زمستان (منتهی به پایان اسفند98) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده که همراه اول 25 هزار سایت 2G و 21 هزار سایت 3G و همچنین 20 هزار سایت 4G دارد که مزیت رقابتی بسیار چشم‌گیری در مقایسه با اپراتورهای دیگر که مجموعا و روی هم رفته شاید 12 هزار سایت 4G داشته باشند، دارد.

همان‌طور که اطلاع دارید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا طرح USO را ارائه کرد که برای این منظور از شبکه همراه اول استفاده کرده بود. دلیل چنین اتفاقی نیز ضریب نفوذ بسیار بیشتر این اپراتور نسبت به اپراتورهای دیگر است. همین امر باعث می‌شود که وزارت ارتباطات برای ارائه طرح‌های توسعه دیجیتال خود به همراه اول تکیه کند.

نگاهی به اطلاعات موجود در بخش رومینگ ملی نیز می‌تواند جالب باشد. منظور از رومینگ ملی مشترکانی هستند که اپراتورشان در محلی که قرار دارند، آنتن‌دهی ندارد و تحت یک شبکه دیگر آنتن دریافت می‌کنند.

همراه اول

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همراه اول بیشترین میزبانی را در بحث رومینگ ملی انجام داده و حدود 7 میلیون کاربر ایرانسل و 4 میلیون کاربر رایتل ظرف سال گذشته میهمان همراه اول بوده‌اند.

با احتساب این آمار و بدون در نظر گرفتن تحلیل دولت هم حتی می‌توان به وضوح پی برد که عملکرد همراه اول به نسبت سایر اپراتورها، بسیار بهتر بوده و همین حفظ جایگاه رقابتی بر دامنه سوددهی این برند در بازار بورس نیز افزوده است.

البته باید توجه داشت که در زمینه آنتن‌دهی شهری، روستایی و جاده‌ای نیز همراه اول پیشتاز است و درصد پوشش جمعیتی 96.5 درصدی را ارائه می‌کند که در مقایسه با مقدار 86.94 درصدی ایرانسل بسیار بیشتر است.

همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، عملکرد اپراتورها را بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با یکدیگر مقایسه کردیم و متوجه شدیم که اپراتور اول در بسیاری از زمینه‌ها همچنان پیشتاز است و به سمت چشم انداز سازمانی خود که تحقق رویای دیجیتال است گام بر می‌دارد. نظرات خود را در این خصوص از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان به اشتراک بگذارید.

منبع:‌ موبایلستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    32 3
    چراتوروستاهااینترنت وضعیتش خرابه؟بجای اینکه دکل وانتن دهی رودرست کنن اومدن کاری کردن ک گوشی حتمابایدبالای دوسه ملیون باشه ک اینترنت پایه حتی استفاده کنن.اخه روستاییهایی بیچاره ازکجابیارن گوشی فورجی یاچندملیونی بگیرن حق الناسه مثلایبسته یماه ک بگیری فقط دوروزش اینترنت جواب میده بقیه الکی میره..روستاهاروبکلی ازیادبردن...
  • محمد رضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 3
    به نظر من رایتل بهتر هست چون میخوای ااینترنتش عالی و با رایتل به سیم کارت رایتل شارج مسرف نمیکنه یا رایگان
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس