لیبی.png

نیروهای دولت وفاق ملی روند پیروزی های میدانی را در محور شمال غرب لیبی حفظ کرده اند و با بازپس گیری مساحت بیش از ۶ هزار کیلومتر مربعی، ضربه مهلکی دیگری را به نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر وارد آوردند.

سرویس جهان مشرق؛ از ابتدای امسال درگیری ها در محور شمال غرب لیبی اوج گرفته و در این میان نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) با حمایت گسترده دولت ترکیه توانستند در میدان نبرد موفق تر عمل کنند و شکست های قابل توجهی را به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر تحمیل کنند.

نیروهای دولت وفاق ملی با کمک نیروهای مستشاری و تجهیزات اهدایی آنکارا و همچنین عناصر گروهک های تروریستی اعزامی از سوریه در اواخر فروردین ماه امسال موفق شدند جاده ساحلی مهم و راهبردی «طرابلس - تونس» را به کنترل دربیاورند و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه نیز ۹۰ درصد استان «زواره» را با پاکسازی مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر مربع از تصرف نیروهای حفتر خارج کردند.

نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی و موسوم به ارتش ملی) که به صورت ویژه از سوی فرانسه، سعودی، امارات و مصر حمایت می شوند در روزهای ابتدایی خردادماه نیز شروع خوبی نداشتند و تحولات میدانی به سود آنان پیش نرفته است.

تحولات میدانی شمال غرب لیبی در اواخر فرودین ماه سال جاری

همان طور که انتظار می رفت دولت وفاق ملی عملیات را برای پاکسازی کامل استان های حومه پایتخت (العزیزیه، الزوایه و زواره) ادامه دادند و حملات گسترده ای را از مناطق شرقی استان زواره و شمال استان الزاویه علیه نیروهای ژنرال حفتر ترتیب دادند.

نیروهای وفاق پس از درگیری های سنگین توانستند عناصر تحت فرمان حفتر را عقب برانند و مناطق شرقی استان زواره را به سیطره درآورند؛ با پیشروی ها و پاکسازی های صورت گرفته در این محور استان «زواره» به طور کامل به کنترل نیروهای دولت وفاق ملی درآمد.

این پایان کار نبود و نیروهای دولت وفاق ملی همزمان عملیاتی را از محور شمالی استان «الزاویه» آغاز کردند و با پیشروی به سمت مناطق مرکزی و جنوبی باز هم شکستی سخت دیگری را به پیکره نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر وارد کردند.

در جریان این عملیات، نیروهای وفاق با پشتیبانی نیروهای ترکیه و عناصر گروهک های تروریستی اعزامی از سوریه موفق شدند استان الزاویه را به طور کامل از تصرف نیروهای حفتر خارج کنند و برای سومین ماه متوالی یک موفقیت دیگر را در کارنامه ثبت کنند.

پس از تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده، نیروهای دولت وفاق ملی عملیات را از محور شرقی استان پاکسازی شده الزاویه علیه نیروهای حفتر ادامه دادند و پس از درگیری های سنگین مناطق غربی و جنوبی غربی استان «العزیزیه» را به سیطره درآوردند و پیروزی های دو هفته اخیر خود را با پاکسازی مساحت ۳ هزار و ۳۱۵ کیلومتر مربعی تکمیل کردند.

نیروهای دولت وفاق ملی در مجموع عملیات ۷۰ روز گذشته در محور شمال غرب لیبی موفق شدند مساحتی در حدود ۶ هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع را بازپس بگیرند و استان های «زواره، الزاویه و العزیزیه» را به طور کامل از کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر خارج کنند.

آخرین تحولات میدانی شمال غرب لیبی

تامین امنیت مرزهای مشترک با تونس و همچنین امن شدن بیشتر جاده ۴۸۰ کیلومتری «طرابلس - تونس» به همراه بازگشت پالایشگاه مهم «صبراته» به مدار تولید نتایج این عملیات  مهم در محور شمال غرب لیبی برای دولت وفاق ملی به شمار می آید.

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای دولت وفاق ملی عملیاتی را هم با پشتیبانی جنگنده ها و پهپادهای ترکیه در پایتخت لیبی ترتیب دادند و پس از درگیری های سنگین و نفس گیر توانستند در حومه جنوب غربی شهر طرابلس پیشروی کنند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در جریان درگیری ها به شدت در برخی نقاط از جمله پایگاه یرموک مقاومت کردند تا مواضع تحت کنترل را از دست ندهند اما در نهایت نیروهای دولت وفاق موفق شدند مناطق مهمی از جمله «جزیره الفحم، پایگاه الحمزه، مسجد قبا، مسجد ابوذر غفاری، پایگاه یرموک و خله الفرجان» را به سیطره درآورند.

به گزارش مشرق، روند تحولات میدانی نشان می دهد اگر حمایت های دولت ترکیه ادامه یاید، نیروهای دولت وفاق ملی عملیات را علیه نیروهای حفتر در محور جنوبی پایتخت ادامه دهند و حداقل تا فرودگاه بین المللی «طرابلس» پیشروی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 26
  • سید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    49 52
    ز هر طرف که شود کشته به نفع اسلام است!!!!
    • امیر IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      65 15
      فتوا دادن بدون اطلاع و اگاهی از شرع اسلام حرام است. اسلام هرانچه ما میخواهیم و میگوییم نیست ! اسلام فقط و فقط انچیزی است که در قرآن کتاب خدا برپیامبرش حضرت محمد نازل شده. اسلام کشته شده نمیخواهد اسلام هدایت یافته میخواهد از هر طرف که کشته شود یک مخلوق خداست که اگر در حلقه فریب شیطان بوده باشد باید برای همه انسانها و بخصوص مسلمانان دردناک باشد چون شیطان است که به نیت شوم خود و دور کردن ما از خدا رسیده است. پس برای پیروزی شیطان بر گروهی از بندگان خدا خوشحال نباشیم. هرچند ان دو گروه به فرموده قران دو گروه شر و کافر باشند و بنا به غضب خدا گرفتار هم شوند تا طعم عذاب خدا را بچشند ، والبته این از نشانه های یاری خدا بر دین مبینش اسلام هست ولی قضاوت ان نیز ازان خداوند است نه ازان ما . طریق اسلام به هدایت است و تسلیم در مقابل دین خدا.
    • رامین IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      24 38
      خود حضرت موسی هم تو قضیه اون چوپان دچار اشتباه شد ولی یه عده "خود مسلمون پندار" معلوم نیست روزانه چقد حق مسلمونای دیگه رو میخورن و چقد در ظلم به مسلمونا نقش دارن اومدن اینجا و مردم و کشور دیگه ای رو محکوم میکنند. کاش عوض نظر دادن در مورد دیگران سعی کنیم خودمون خوب باشیم
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      6 12
      احمق تمام عیاری
    • به رامین IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      9 19
      داستان موسی و چوپان جعلی است و هیچ سندی ندارد و در واقع دروغ بستن به انبیای الهی نیز هست. دقت کنید که وظیفه موسی علیه السلام و سایر پیامبران مبارزه تجسم خدا و شرک و بت پرستی است. اگر قرار بود که انبیا بگویند هر کس جور می خواهد خدا را تصور کرده و پرستش کند که اصلا نیازی به بعثت انبیا نبود و بت پرستی هم کار خوبی بود. آن بت پرست هم خدا را به زعم خودش می پرستد.
    • شاکی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      18 4
      در این گونه جنگ و نبرد های داخلی برنده فقط نیروهای و عوامل مدخله گر خارجی هسنتد که چشم طمع به اموال و دارایی ها دارند .
    • ایران IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      17 54
      بیش از 30 میلیون ملت کورد در آناتولی ، در حال بیدار شدن و هویت طلبی هستند ، سری به شبکه های اجتماعی ترکیه بزنید متوجه میشوید
    • علی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      8 23
      ما با کسی مشکلی نداریم، مشکل کسای دیگه هستن که فاز اردوغان پرستی و توران خیالی برداشتن، اگه اینا بخوان زندگی عادی مردم ایران رو با درگیر کردن مردم با مناقشات قومی سیاه کنن، نباید توقع داشت، هزینه ای براشون نداشته باشه ، خصوصا اردوغان که حتی زن خودش امینه اردوغان کورده، یا ابراهیم تالتیس ، مسعود اوزیل و ...... و تمام اینها مشت نمونه ی خروارهاست ، ما هم انگیزشو داریم هم خداروشکر ابزارشو پس ما هم خون به دلشون می کنیم، زندگی اردوغان و دارو دستش رو سیاه می کنیم، نمی ذاریم یک ترک ترکیه ای شب بدون دغدغه و درد بخوابه، هر که خربزه میخوره باید پای لرزشم بشینه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    59 30
    لیبی باارزشتراز سوریه هست.لیبی در مقاسه با سوریه مثل الماس با ذغال هست.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      19 4
      برای چه کسی؟ نسبی است.
  • ناشناس US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    83 88
    واقعا ترکیه از نظر نظامی و تاکتیک جنگی قدرت برتر منطقه شده
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      43 37
      آناناس دوست عزیز
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      42 42
      زرشک ... معلوم مزدور پروری و حمایت از داعش و النصره خوب بهتون ساخته
    • مینا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      22 31
      نه بابا ایران و عربستان خیلی خیلی خیلی قویترن
    • محمد امین IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      56 13
      کسی دست برتر نداره اینجا همه بازنده هستن اگر خوب دقت کنی متوجه میشی که بازیگردان اصلی هر از گاهی که یکطرف به سمت پیروزی میره دوباره توازن قوا رو ایجاد میکنه تا شیره وجود لیبی رو بکشه درست مثل افغانستان که هیچوقت قرار نیست روی ارامش رو ببینه این نقشه برای تمام کشورهای مسلمان تا حدودی و با ابزار مختلف اجرا میشه تا نیروهای جهادی و پتانسیل اقتصادیشون رو نابود کنن جنگ ایران و عراق یادتون هست چقدر طول کشید یا سوریه
    • هژیر iran IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      16 8
      فراموش نکنید شورش ها جنگ های منطقه فقط یک پیروز و برنده دارد رژیم شرور و توطئه گر صهیونیستی اسرائیل ! به عقب بازگردید مرور کنید یک یه یک دشمنان اسرائیل طی این چند دهه آهسته آهسته با توطئه و جنگ و شورش و ... کنار رفتند .. رژیم اسرائیل در امنیت کامل به بقا و حیات کثیف و انگل وار خود ادامه داده !!!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    29 28
    ژنرال حفتر یک شورشی ا ست قدرت زیادی ندارد که ترکیه این قدر مانور می دهد
    • LT ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      36 3
      همین ژنرال حفتر شورشی ضعیف از حمایت مالی و لجستیکی و پدافندی عربستان و امارات و مصر و حتی روسیه و غیر مستقیم آمریکا برخورداره و تا همین چن هفته پیش تا چند کیلومتری طرابلس پیش روی داشت دوست عزیز
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    47 21
    روسیه دهنش سرویس شد تو لیبی
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    23 17
    خدا رحمت کند قذافی را واقعا مرد بود او یک قهرمان و صدیق بود مردانه زیست و مردانه کشته شد روحش شاد حالا کفتارهای سرمایه داری به جان هم بیفتند
    • رضا# IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      21 32
      آره بخصوص با اون بادیگاردهای زن ..... یا اون لشکر اجنه ای که میگفت دارم ... با اون لقب خود ساخته خلیفه مسلمین جهان ... با اون توهم قدرت ... با اون کارنامه مامور سیا .... با اون مفقودی و قتل امام موسی صدر .....بازم بگم ... برو خودت مطالعه کن تا بفهمی چه بلایی بود .
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      1 1
      و تا لحظه های اخر مردانه هم با استعمار جنگید روحش شاد
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    43 50
    ارباب روسیه هم نتونست نجات بده کفتار رو!!!
  • LT ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 41
    ترکیه داره به یکه تاز منطقه و اسلام تبدیل میشه.ترمزش باید هرچه زودتر کشیده بشه وگرنه داستان میشه واسه همه
    • Amir IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      7 2
      ترکیه بشه یکه تاز منطقه؟! هه! هنوز قدرت کتمل ایرانو نشناختی. ایران یکه تاز منطقه و اسلام بوده و هست...
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    35 24
    بازهم تقابل ترکیه وروسیه ...این بار درلیبی ..ترکیه از نظر پهبادی ونقشه های راهبردی عملیاتی نسبت به روسیه برتری دارد ...درادلب ثابت شد سامانه های موشکی وپدافندی روسیه نابود شد واین بارهم درلیبی
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    37 3
    ژنرال کفتر جایی دقیقا کجایی ..بیا پیش اوجلان ...
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    19 13
    بمیرید از هر دو طرف تا دروازه های بهشت برویتان باز شود
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    22 14
    سلام الان بهتره ایران بره کمک ترکیه و در پیروزی شریک بشه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    20 0
    مشرق من الان ندونستم طرفدار کدومشون هستی ؟ از یه طرف میگی ترکیه نیروهای تروریستی رو حمایت میکنه و طرف دیگه هم عربستان و امارات از حفتر حمایت میکنن . الان حق با کدومشونه ؟
    • احد RO ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      31 65
      از نظر مشرق کل جهان تروریست هستند فقط ایران است با شرفه اون های که مشرق میگه تروریست های مورد حمایت ترکیه دارن از مردم لیبی دفاع می کنند حفتر خونه های مسکونی رو مین گذاری کرده باعث کشتار مردم عادی شده حفتر بیمارستان ها مساجد مدرسه و انبار های دارو رو بمباران کرده اما مشرق نیروهای وفاق ملی رو تروریست می دونه اما حفتر رو ارتش ملی لیبی
    • بهزاد AM ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      6 15
      برای اینکه بدونی حق با کدوم طرفه باید وارد بحث های سنگین اپیستمولوژی بشی. ولی اگه میخوای بدونی پیروزی کدوم طرف به نفعته باید بتونی اتفاقات آینده در صورت پیروز شدن هر کدوم از جبهه ها رو حدس بزنی.
    • ایران IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      8 1
      اسلام
  • ن RO ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    22 21
    روسیه و ترکیه تو همه جا منافع شأن ضد همه تو لیبی سوریه و ....کم مانده بود وارد جنگ مستقیم بشن اما تجارت شون رو قطع نمی کنند سیاست رو باید از اینها یاد بگیرن ایران از کل جهان کینه دارن و تجارتش رو قطع کرده و وابسته چین و روسیه شدیم چین و روسیه به عنوان متحد به ما نگاه نمی کنند مثل یه نوچه میبینند
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    21 2
    لیبی ...سوریه دوم شد ..روسیه وعربستان ومصر ویونان وامارات وحامی ژنرال حفتر هستند مشروعیت جهانی ندارد ترکیه موازنه را بهم ریخت
  • رضا RO ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    21 0
    نیروهای حفتر از روش های داعش استفاده می کنه نیروهای حفتر از مناطقی که عقب نشینی می کنند در خونه های مسکونی و ساختمان های اداری و مساجد مین و بمب دست ساز جا سازی می کنند این رو روش مخصوص داعش بود بمب های دست ساز باعث کشته شدن مردم بیگناه شد وفاق ملی هشدار داده تا بمب های دست ساز پاکسازی نشده به خانه هایشان برنگردند
  • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    8 44
    ایران هم باید به صورت موثر از ظرفیت بیش از 30 میلیون کورد اریایی در ترکیه و 12 میلیون تاجیک در امثال ازبکستان استفاده کنه ، چون همین طور که اردوغان و الهام علی اف از ظرفیت پانترکا در ایران استفاده میکنند ما هم می توانیم از ظرفیت هموطنانمان استفاده کنیم ، نشر دهید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      17 5
      شما تو گروه رودست نبستی همش این حرف می زنی کردها خودشو ایرانی نمی دونند عزیز
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      23 5
      سخنان بدون سند و نژادپرستانه یک انسان کینه جو که سندیت علمی نداره
    • بهزاد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      28 20
      ۵۰۰ میلیون آریایی در مریخ و ۳ میلیارد آریایی در کهکشان آندرومدا رو فراموش کردی!
  • علی خدایی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    6 22
    علت اینکه ترکیه یعنی حزب بعثی AKP در حال حکومت ترکیه به سرکردگی عردوغان که در لیبی این چنین عرض اندام میکنند و میشه گفت که تا حدودی موفق هم شدند علتش این است که به کلی کشور های عربی عددی نیستند و بی کفایت هستند و نا کار آمد هستند و عردوغان با این موفقیتی که در لیبی کسب میکند با پر روی بیشتر مطمعننا بیشتر پایش را به مسائل سوریه دراز خواهد کرد البته با روحیه زیاد که در نظر خودش که مثلا ترکیه که به هر کجا که میرود با موفق میشود با این چنین رویایی و ما نباید با ترکیه رو در وا سی کنیم ما منفعت خودمان را حفظ کنیم و تجهیزات لازمه که برای بازدارنگی کافی است سیستم های پدافند ی و آفندی را بفرستیم تا عردوغان در سوریه پا درازی نتواند بکند
    • امیر IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      27 35
      ترکیه روسیه را نیز در لیبی شکست داده است
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      4 8
      امیر اقا اون نیز رو اضافی گفتی هنوز برای قضاوت خیلی زوده جنگ داره تاز شروع میشه
    • امیر IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      8 5
      روسیه تمام سربازاشو از لیبی فراری داده
  • امیر IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    16 32
    الا بعضیا خیلی دارن میسوزن
  • بابک IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    27 16
    دشمنان ایران و ایرانیان در لیبی مشغول یکدیگر هستند، بسیار هم عالی است، الهی آمین..
    • متوهم در 4 بعد IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 2
      احسنت.
    • فرید IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 0
      وای باید به این نکته توجه داشت که همین ترکیه بیخودی نرفته اونجا نفوذ منابع نفت و گاز در انتظار ترکیه هس کاری که انریکا را به قدرت رساند سطحی بین نباشیم...
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    14 2
    ایران باید نحوه قرار دادن سیستم پدافندی اسرائیلی اماراتی ها را به دولت وفاق و ترکیه اموزش دهد تا کار کفتر و عربستان در این کشور پایان یابد
    • بابک IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      7 6
      سگ زرد برادر شغال است ! دشمنان ایران باید در باتلاق لیبی مشغول یکدیگر باشند ...
  • امید GB ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 9
    ترکیه جنگو پیروز شده ؟؟؟؟هنوز جنگی تموم نشده که برنده هم داشته باشه
  • US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط جنگ‌پنهانی ترکیه از طرف و جبهه مخالف مصر وامارت و عربستان و فرانسه است ودر این میان سربازان ومردم کشته میشوند وانچه نابود میشود منافع ملی و ارزشهای انسانی وسرمایه های اجتماعی و حتی مادی مث نابودی پالایشگاهها و....است
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 14
    حالا که غربیها ترکیه را با «بارک الله و ماشا الله»واین که تو می توانی خر کرده اند حالا پشت پرده چه توطیه خطرناک ومرموزی برای آزمایش در آوردن سلطان رجب طیب دارند نمی دانم اما زمان همه چیز را حل خواهد کرد ممکن است اخرش به تجزیه ترکیه بینجامد .
    • کوروش پارسی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      13 2
      از کی تاحالا پژاک کمونیست مسلمون شده که داره دهنشو به امام زمان مزین میکنه !! الحق که دست آفتاب پرستو از پشت بستید
  • تورک IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    25 16
    هر کاری که ترکیه میکنه درست، اسلام واقعی یعنی ترکیه والسلام،به تز دادن الکی چیزی نمیدن به شیر شدن تو مجازی هم همینطور برنده واقعی میدان های نبرد همیشه و همیشه ترکیه خواهد بود چون صدای حق خواهی هر کسی هست حتی غیر مسلمان ها
  • مازیار زارعی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 0
    از قدیم گفته اند مزد آن گرفت که کار کرد هلا ترکیه هم سوریه دارد هم لیبی ما چه این همه سال شهی دادیم
    • بهزاد AM ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      10 5
      الان روسیه فهمیده بشار و حزب بعث در انتخابات آینده سوریه شانسی ندارند به فکر دک کردن بشار اسد و سرمایه گذاری رو یه مهره جدید هستند. ایران اگه نتونه با نماینده ای که شانس موفقیت در انتخابات آینده رو داره رابطه داشته باشه از سوریه اخراج میشه و تمام ۳۰ میلیارد دلار سرمایه ای که در سوریه خرج کرده به فنا میره. اردوغان به سردار سلیمانی گفته بود رو مهره اشتباه شرط بندی کردی بخاطر همین بود.
    • فرزند ایران IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 5
      این جاها و خیلی جاهای دیگه رو آمریکا و شوروی هم داشتن ولی آیا دستشان ماند. دست بالای دست بسیار است برادران. در ضمن اردوغان و ترکیه می خوان داشته باشن که چه کار کنن. در نهایت نوکر اسرائیل هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس