اعتراضات در آمریکا

یک افسر سابق آمریکایی می‌گوید پلیس آمریکا به مردم این کشور همانند دشمنانش در مناطق جنگی نگاه می‌کند درست شبیه نگاه پنتاگون و ارتش این کشور نسبت به غیرنظامیان در افغانستان و کشورهای دیگر.

سرویس جهان مشرق - اسکات ریتر یکی از افسران اطلاعاتی سابق نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و بازرس تسلیحاتی سازمان ملل در بازه زمانی ۱۹۹۸-۱۹۹۱ میلادی طی یادداشتی در خبرگزاری راشاتودی نوشت: فرقی ندارد که در افغانستان باشد یا در خیابان‌های شهرهای آمریکا، نیروهای نظامی و نیروهای پلیس این کشور هیچ نتیجه‌ای جز بی‌عدالتی و خشونت در مواجهه با کسانی که بنا بوده است از آن‌ها محافظت شود نداشته است.

این افسر سابق ارتش آمریکا با اشاره به اینکه نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان که ابتدا به بهانه حفاظت از جان انسان‌های بی‌گناه ماندگار شدند و سپس بسیاری از مردم بی‌گناه افغانستان را به بهانه‌های واهی امنیتی و تروریستی به قتل می‌رساندند عنوان کرد که نیروهای پلیس آمریکا نیز با همین دکترین در خاک آمریکا با شهروندان آمریکایی برخورد می‌کنند و پرونده قتل جورج فلوید یکی از همین نمونه‌های بارز این رویکرد نظامی‌گرانه است و افزود: با این وجود، هرگونه تحقیقاتی پیرامون قتل آقای جورج فلوید نمی‌تواند علاجی باشد برای بیماری نظامی‌کردن که امروزه به جزئی از فرهنگ پلیسی آمریکا بدل شده است. افسران پلیس اغلب حوزه‌های گشتی خود را به‌عنوان یک منطقه جنگی تلقی می‌کنند، و ساکنان آن نواحی را به‌عنوان دشمن خود می‌دانند. نیروهای پلیس آمریکا طوری لباس می‌پوشند که گویی قرار است به جنگ بروند، اغلب از یونیفرم‌های سبک نظامی استفاده می‌کنند، سلاح‌های نظامی زیادی با خود دارند، و از خودروهای نظامی نیز استفاده می‌کنند. این ذهنیت «ما در مقابل آن‌ها» باعث شکافی می‌شود که شبیه به همان شکافی است که در زمان اشغال افغانستان روی داد، و به‌طور مشابه مواجهه پلیس نظامی با مردمی که تا حد زیادی تحقیر شده‌اند سبب تشدید خشونت می‌شود.

مدل انجام وظیفه پلیس آمریکا تا حدودی یک بیماری همه‌گیر شبیه ویروس کروناست، و هر گوشه‌ای از جامعه آمریکا را آلوده می‌کند. حامیان پلیس آمریکا معمولاً اقدامات به‌اصطلاح «تعداد معدودی از میوه‌های خراب» را تقبیح می‌کنند، اما این واقعیت را نادیده می‌گیرند که کل سیستم از لحاظ خدمت به جامعه مدنی و محافظت از آن، به‌درستی عمل نمی‌کند. اگرچه بدون شک شمار زیادی از پلیس‌های «خوب» وجود دارند، اما آن‌ها در سیستمی خدمت می‌کنند که مواردی نظیر محافظت از خود، نادیده گرفتن کارهای خلاف همکاران، و پذیرش باورهای نژادپرستانه و ضدزنان که برخلاف باورهای شهروندان است را تقویت می‌کند.

اسکات ریتر در بخش دیگری از یادداشت خود به این واقعیت اشاره کرد که جورج فلوید در حالی توسط یک افسر پلیس مینه‌سوتا کشته شد که سه پلیس دیگر شاهد وقوع این قتل بودند و مداخله نکردند. و اگر یکی از شهروندان حاضر در صحنه از این جنایت فیلم نگرفته بود، احتمالاً پلیس مینه‌سوتا روی این واقعه سرپوش می‌گذاشت، و تمام تقصیر را به گردن آقای فلوید می‌انداخت و افسران را تبرئه می‌کرد.

پلیس مینیاپولیس فقط یکی از موارد این‌چنینی است. در واقع، این یک نمونه واقعی است از نحوه رفتار هر روزه نیروهای پلیس در سراسر آمریکا. تا وقتی که ادارات پلیس در همه بخش‌های مختلف ایالات متحده نهایتاً این بیماری را تشخیص دهند، دیگر کار از کار گذشته و علاجی وجود نخواهد داشت. و حقیقت تلخ این است که، همان‌طور که دولت آمریکا هیچ‌گاه به دیوان کیفری بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که در مورد تخلفات نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تحقق کند، دستگاه پلیس آمریکا نیز هیچ‌وقت اجازه نخواهد داد که تحقیقات کاملی در مورد باورها و شیوه‌های رفتاری بنیادینی که راهنمای پلیس‌های آمریکایی در جامعه امروز است، صورت گیرد.

نویسنده در پایان یادداشت خود نوشت: آمریکایی‌ها عملاً در سایه یک دولت پلیسی زندگی می‌کنند که آن‌ها را در معرض خشونت قرار می‌دهد و هر روز آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد – اگر فردی سیاهپوست یا عضوی از دیگر اقلیت‌های غیرسفیدپوست باشد این واقعیت را با شدت بیشتری تجربه می‌کند.

ایالات متحده می‌تواند از افغانستان عقب‌نشینی کند اما از خاک خودش نه. با این وجود، اتفاقی که ممکن است روی دهد این است که شهروندان آمریکایی می‌توانند، مانند دیگر مردمانی که خاکشان اشغال شده است، درصدد آزادسازی خود از بند استبداد این دولت پلیسی در آمریکا برآیند، و با بازتعریف رابطه بین پلیس و مردم به سرکوب پایان دهند. این امر ممکن است نیازمند انقلابی از طریق صندوق رأی باشد که منجر به انتخاب حکمرانانی شود که قادر باشند دولت پلیسی را کنترل کنند. با این وجود، این جنگی است که ارزش جنگیدن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    18 18
    پلیس امریکا کارخوبی میکنه اراذل رو باید بلافاصله کشت نه مثل دی ۹۸ اینجا که ریختن همه جارو غارت کردن و طلبکارم بودن
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    17 5
    آمریکا شیطان اکبر
  • سید IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    9 7
    مرگ بر امریکا جنایت کار
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    4 5
    مردم آمریکا برای فرار از کرونا باید قیام کنن و دولت رو از بین ببرن . دولتی که نمیتونه از مردم مقابل ویروس محافظت کنه .
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    8 9
    انشالله زود این دولت امریکا سقوط کنه
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    3 14
    چه بشت برینی! نوکران آمریکا رو صادر کنیم اونجا حالش رو ببرن.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 5
    و اینک تابستان داغ آمریکا. برید حالش رو ببرید. فیلمای اعتراضات توی آمریکا رو دیدین؟ شبیه فیلمای هالیوود میمونه. اصلا یه وضعیه.
  • GB ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    11 4
    از روزی که ترامپ رییس جمهور شد خیلی روی موارد نژاد پرستانه مانور داد و مردم امریکا رو تحریک کرد با این کار حیوانی و وحشیانه پلیس هم به جای دلجویی و محاکمه فرد خاطی با سگ های درنده و دستور شلیک مستقیم بیشتر نمک روی زخم پاشید خدا لعنتش کنه که جز بدبختی و نکبت هیچ مورد مثبتی نداشته اگر به انسانیت اعتقاد داشته باشیم هر نوع سرکوب در هرکجای دنیا محکوم است
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    13 2
    در ششمین روز اعتراضات امریکا مجموع تلفات یک کشته ولی مطابق گفته وزیر کشور در اعتراضات ابانماه ایران 220 نفر کشته شدند.
    • US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      2 4
      خوب دیگه،،بعضی از دوستان داخلی،،چشمشون رو حقیقت میبیندن و حالا کار به مصدومین و احتمال زیاد بیشتر از 220 نفر کشته شدن،،نداریم ،،تازه مردم ما سر مشگللات اقتصادی شلوغ کردن..که تقریبا حل نشدنیه فعلا،ولی اونا بخاطر تخطی یک یا چند پلیس،که با برخورد اشد مجازات با عاملینش،،میشه فیصله داد داستانو،،،ولی مشگلات وحشتناک اقتصادی ما،،اینجوری و به این راحتی مگه رفع میشن؟
    • AT ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      1 2
      ماجراهای فتنه 88 تمام نشد. خو.ادث دی 96 دقیقا ادامه روزهای ابتدای دی 88 و بهمن 89 بود. شعارها اقتصادی نبود بلکه کاملا سیاسی بود و معترضان بسیار خشنتر و مسلح تر. آیان 98 هم ادامه آن بود. بنا براین دیگر اقتصاد را بهانه نکنید. یخشی از جامعه دنبال شورش و براندازی حاکمیت است و صرفا انتقاد اقتصادی ندارد. لهذا بگذارید تاوانش را هم بدهد. اینها می خواهند حکومتی را که ما با خون صدها هزار شهید به دست آورده و حفظ کردیم را ساقط کننند. پس حداقل باید چند برابر آنچه ما هزینه دادیم کشته بدهند. والا خبری معامله عادلانه ای نخواهد بود .
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 2
    فقط نبرد مسلحانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس