کد خبر 1077558
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
حاج قاسم

پاسخ سپهبد شهید قاسم سلیمانی به این سوال که چرا وارد سوریه شدیم؟ قابل تأمل است. او می‌گوید: چند مسئله وجود دارد که حلش از راه دیپلماتیک و دیپلماسی غیرممکن است.

به گزارش مشرق، برش‌هایی از خاطرات شفاهی شهید حاج قاسم سلیمانی به کوشش علی اکبر مزدآبادی در ذوالفقار آمده است که در بخشی از آن درباره پاسخ به یک سوال سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد که «چرا وارد سوریه شدیم؟» سخنان سردار شهید در ادامه در این باره می‌آید: 

بیشتر بخوانید:

چرا ما در بعد حکومتی تصمیم گرفتیم در مقابل چنین حوادثی بایستیم؟ چرا در سوریه وارد شدیم؟ چرا در عراق وارد شدیم و کمک کردیم؟ چند مسئله وجود دارد که این ها حلش از راه دیپلماتیک و دیپلماسی غیرممکن است. یعنی میخ دیپلماسی با هر چکشی به سنگ سخت این موضوع فرو نمی رود. این را با دیپلماسی نمی‌توان حل کرد. بعضی‌ها نادانسته سخن پراکنی می‌کنند. اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از امیرالمومنین(صلوات الله علیه) نبوده است. هیچ کس مصلح‌تر از امام حسین(صلوات الله علیه) نبوده است. چرا امام حسین و چرا امیرالمومنین (صلوات الله علیهم) در بعضی جاها دست به شمشیر بردند؟ و چرا امام حسین (صلوات الله علیه) با خون خودش و فرزندانش و این فقهای حقیقی عالم اسلام آمد دفاع کرد از اسلام با خون؟ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود.

وقتی که منطق طرف مقابل این است که شما از نظر دینی واجب القتل هستی و کشتن تو و هر چه میزان بیشتر کشتن تو بهشت را بر او واجب می‌کند، برای کسی که تو را واجب القتل می‌داند، آیا امکانی برای دیپلماسی وجود دارد؟ این جا جهاد می‌خواهد.

چرا ولی فقیه و امام ما، امام امروز جامعه ما اصرار به ایستادگی و حمایت از این جبهه برای خشکاندن ریشه این خبیثه خطرناک کرد؟ این مسئله ساده نیست. من نمونه‌هایی دیدم و می‌شنیدم از شنود که بین چند جوان وهابی دعوا بود. تعدادی‌شان قهر کرده بودند. فرمانده‌شان می‌خواست مشکل این‌ها را حل کند. می‌خواستند از این جبهه بروند به جبهه‌های دیگری، به فرمانده دیگری، حرفشان چه بود؟ حرف بر سر این بود که نوبت من بوده که عمل انتحاری انجام بدهم، اما این نوبت من را به دیگری واگذار کرده! منطقی که 1500 انتحاری در طول هفت ماه در عملیات موصل عمل بکند، این منطق، منطق جهاد می‌خواهد.

این منطق، راهی جز این که شما با جهاد با آن مواجه بشوید، ندارد. نمی توانید. او همه هدفش خشکاندن ریشه دینی شما است، وقتی شما را واجب القتل می‌داند و نوامیس شما را غارت خود می‌داند. همان کاری که در سنجار شده و همان جنایتی که اسپایشر اتفاق افتاد و در جاهای دیگر و در سوریه اتفاق افتاد. این جا منطقش این است که باید ایستادگی کرد.

یک وقت انسان می‌گوید یک خطر مربوط به جای دیگری است، به ما چه! یک وقت نه، همه تلاش او این است که این را از سر راه بردارد، به ما برسد. آن خبیثی که اعلام دولت اسلامی عراق و شام را کرد، آن پل اول بود برای رسیدن به ما. آن کسی که همه جمعیت و مردمش واجب القتل بودند، این جا بود. ایران اسلامی بود. ما می‌توانستیم بنشینیم نگاه کنیم ببینیم سوریه کی سقوط می‌کند، عراق کی سقوط می‌کند. او تجهیز بشود و با قدرتی 10 برابر و 100 برابر بعد بیاید به مرزهای ما، وارد کشور بشود، صف آرایی کند و شروع کند به کشتار. هیچ انسان هوشمندی، هیچ مدیری مدبری، هیچ انسان مسئولی این را قبول نمی‌کند و می‌گوید باید رفت به سمت این شجره خبیثه، آن را در ریشه خشکاند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    27 32
    روحش شاد
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    41 20
    یاد سردار دلها بخیر جای خالی ایشان به شدت حس می شود
    • US ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      23 43
      کدوم نادانی به این حرف منفی داده!
  • هادی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    28 17
    جانم حاج قاسم که بیشتر از هر دیپلماتی فهم و شعور داشتند... اما ای کاش اوضاع طوری میشد که زودتر از این که مزدوران آمریکا یعنی تکفیری ها در سوریه و عراق مستقر بشوند و مرزهای این دوکشور محل ترانزیت اسلحه بشود جلوی پیشرفت سریع اینها گرفته میشد و مکر امریکا در نطفه خفه میشد...
  • احمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    16 22
    اینکه ابر قدرت ایران وارد سوریه و عراق شد کار بسیار درست و منطقی بود والا بایستی در داخل با این جرثومه خبیث مبارزه میکردیم در حالیکه سوریه و عراق هم بدست آمریکای جنایتکار میافتاد. آلان چند سال است که میفهم چرا حضرت امام ره فرمود هر چه فریاد دارید سر آمریکا بکشید. واقعاً خبیثتر، کثیفتر، جنگ افروزتر و شیطان تر از آمریکا وجود ندارد.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    14 42
    آنچه تو و بالاتر از آن، امیر و فرمانده ات در خشت خام می دیدند، بسیاری در آینه هم نمی توانستند مشاهده کنند، نه که نمی توانستند ببیند، جمع عقول این مدعیان دیپلماسی و زبان بلد سیاست، عمق نگاهشان کمتر از چند وجب بوده و هست، و این البته زمانی در مورد آنان صدق می کند که اندکی خوش‌بینانه به این جماعت بنگریم، ولی با کمال تأسف..... مشاعر این قوم جهول در خواب و بیداری از هیولای خود ساخته ای بنام کدخدا شدیداً خوف داشته و دارد......
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    15 32
    جونم به فدایت
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    34 9
    چطور وقتی طالبان در افغانستان به حکومت رسید ایران به آنچا لشکر کشی نکرد؟(طالبان کمتر از داعش عملیات انتحاری کرده؟) چطور ایران قبل از ظهور داعش در سوریه حظور داشت؟! چرا نیروهای ایرانی بیشتر در جهت سرکوب مخالفان بشار اسد عملیات کرده اند تا سرکوب داعش ؟کدام یک از سران داعش را نیروهای ایرانی کشته اند؟ خواهش می کنم برای احترام به شعور خودتان هم که شده جواب منطقی بدهید
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      17 31
      جواب : 1 طالبان هیچ وقت نخواست به ایران حمله کنه 2 حضور ایران در سوریه قبل از داعش،بدلیل محور مقاومت و ارتباط با لبنان است 3 ایران هیچ وقت مخالفان اسد را نکشته و در جهت اتحاد اقوام قدم برداشته 4 کشتن سران داعش مهمه یا خشکاندن ریشه داعش؟ ملت ایران دنیای اسلام و حتی مسیحیان و اروپایبان مدیون مدافعان حرم هستند که سگ های داعشی رو ناکار کردند .
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      3 33
      جواب : 1 طالبان هیچ وقت نخواست به ایران حمله کنه 2 حضور ایران در سوریه قبل از داعش،بدلیل محور مقاومت و ارتباط با لبنان است 3 ایران هیچ وقت مخالفان اسد را نکشته و در جهت اتحاد اقوام قدم برداشته 4 کشتن سران داعش مهمه یا خشکاندن ریشه داعش؟ ملت ایران دنیای اسلام و حتی مسیحیان و اروپایبان مدیون مدافعان حرم هستند که سگ های داعشی رو ناکار کردند .
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      1 14
      منافق جان ایران به طالبان هم حمله هوایی کرد از مرز ایران دور شدند در ثانی با طالبان می شد مذاکره کرد ولی با داعش و النصره نمی شه ثانا نیروهای مقاومت در حمص و دیرالزور در بوکمال در تدمر با کی می جنگدیند غیر از داعش بعد شما فکر می کنی النصره کم از داعش هست
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    17 35
    سردار روحتون شاد. واقعا که همه ما مردم ایران و عراق و سوریه و بقیه کشورهای منطقه و فرامنطقه مدیون شما هستیم.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 16
    مگر راه تروریستهای آمریکایی به ایران نیافته
  • FR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    5 15
    حیف که این بدیهیات واین جهاد گری در گوش وچشم خود فروخته ها نمیرود
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    14 26
    لعنت الله علی آمریکا
  • هادی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    6 17
    روحت شاد عزیز دل
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    7 5
    جانم سردار روح بلندت محشور با اربابت باشه عزیزم یادت بلند و گرامی و دشمنانت خوار و ذلیل
  • حسين DE ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    8 25
    تو مرد روزهاى سخت و دشوار بودى سردار دلها .
  • حامد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 30
    بر پدر و مادر و اجداد اونایی که منفی زدند لعنت ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس