کد خبر 1077516
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
عادی‌سازی روابط با تل‌آویو این بار زیر چتر کرونا!

در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و سرگرم شدن جهان به مقابله با این ویروس، اخبار مربوط به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر و دیدارهای محرمانه دو طرف بسیار زیاد شده است.

به گزارش مشرق، این روزها اخباری از گوشه و کنار درباره برداشته شدن گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد.

روزنامه «رأی‌الیوم» در سرمقاله خود با اعلام این مطلب نوشت که پس از انتشار خبر مربوط به مشارکت دو هنرپیشه اسرائیلی مغربی‌الأصل در جشنی که به مناسبت عید سعید فطر در کانال دو مغرب برگزار شد، دو خبر دیگر نیز درباره عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

فرود هواپیمای اسرائیل در فرودگاه ترکیه چه پیامی داشت؟

به نوشته این روزنامه، خبر نخست مربوط به فرود هواپیمای اسرائیلی در فرودگاه خارطوم بود که حامل یک تیم پزشکی برای نجات جان «نجوی قدح الدم» دلال روابط بین رژیم صهیونیستی و سودان و واسطه دیدار بین «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در فوریه گذشته در اوگاندا بود.

خبر دوم نیز مربوط به تماس تلفنی وزرای انرژی رژیم صهیونیستی و مصر و توافق آن‌ها درباره استمرار هماهنگی منطقه‌ای و دیدار قریب‌الوقوع در سمینار گاز مدیترانه بود و البته فرود هواپیمای اماراتی برای نخستین بار در فرودگاه تل‌آویو با محموله تجهیزات پزشکی برای کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین را نباید فراموش کرد امری که این تشکیلات اطلاع قبلی از آن را تکذیب و اعلام کرد که از تحویل این کمک‌ها خودداری می‌کند.

در گذشته صاحبان این قبیل ابتکارها و اقدامات مربوط به عادی‌سازی روابط  اقدام خود را چنین توجیه می‌کردند که در راستای پیشبرد روند صلح از طریق اطمینان‌بخشی به رژیم اشغالگر درباره حسن نیت اعراب برای همزیستی و پذیرش اسرائیل در صورت پایبندی آن به طرح صلح عربی صورت می‌گیرد اما اکنون روند صلح فروپاشیده، طرح صلح عربی که بر عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی و تشکیل دولت فلسطین تأکید دارد، مُرده و رژیم اشغالگر راه‌حل دو دولت را به نابودی کشاند، قدس و ارتفاعات جولان را اشغال کرد و اکنون در تدارک برای اشغال یک سوم کرانه باختری و دره اردن است حال آنکه روند عادی‌سازی روابط نیز شدت گرفته است.

نویسنده می‌افزاید که ممکن است مصر وجود معاهده صلح کمپ دیوید و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را بهانه‌ای برای این اقدامات قرار دهد اما بهانه‌های سودان، امارات، قطر، مغرب و عُمان چیست؟

رأی‌الیوم در ادامه با اشاره به روابط بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و حتی هماهنگی‌های امنیتی بین دو طرف نوشت که این تشکیلات نماینده ملت فلسطین نیست و این ملت مخالف توافقنامه اسلو است و در برابر تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر مقاومت می‌کند و هر روز در دفاع از اماکن مقدس عربی و اسلامی در قدس اشغالی، شهدا و زخمی و اسرا می‌دهد.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه سودان با اعتقاد به اینکه روابط با رژیم اشغالگر به نفع ملت این کشور است، به دنبال پیوستن به اردوگاه عادی‌سازی روابط با این رژیم است اما باید این ضرب المثل را به سودان یادآور کرد که «تو به حج می‌روی حال آنکه مردم در حال بازگشت هستند»، رژیم اشغالگر در ضعیف‌ترین دوره خود قرار دارد و با بحران‌های شدید داخلی و خارجی مواجه است در حالی‌که محور مقاومت که سودان نیز تا دیروز جزئی از آن بود هر روز بزرگ‌تر و قدرتمندتر می‌شود، شاخه‌ها و بازوهای محور مقاومت از قدرت برخوردارند و رعب و وحشت در دل اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کند.

رأی‌الیوم افزود که بهبود روابط با رژیم اشغالگر هرگز به حل بحران‌های اقتصادی سودان کمکی نخواهد کرد و اگر اینگونه بود بحران‌های مصر و اردن حل می‌شد، این بحران‌ها به دلیل دوری از اسرائیل به وجود نیآمده است بلکه ریشه و علت آن فساد، سوء مدیریت، غارت بیت‌المال، نبودن توسعه پایدار و سیاست‌های غلط داخلی همانند طرفداری از اتیوپی در بحران سد النهضه و سپس انصراف از آن و اعزام نیروهای سودانی برای جنگ در یمن با هدف جذب کمک‌های مالی است که در نهایت نیز به جیب مفسدان می‌رود نه به جیب ملت سودان و نمونه آن را در پیدا کردن ده‌ها میلیون‌ دلار در منزل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان شاهد بودیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    9 9
    احمق های درجه یک
  • احسان صادقی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    9 14
    این ها چقدر احمق هستند، يعني تحولات دنیا رو نمی بینند؟ یعنی متوجه نمی شن که اسرائیل در آینده دنیا هیچ جایی نداره!!!
  • US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 1
    انشا الله همیشه به صلح و دوستی‌. کاسه‌های داغتر از آش وطنی هم منافع ملی‌ را برای عرب‌ها به باد میدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس