کد خبر 1077161
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
سید یاسر جبرائیلی

پروژه زمین_گرمایی استفاده از منابع آب گرم‌های دامنه کوه سبلان که کاربردهای متنوعی دارد و در مواردی جایگزین سوخت فسیلی می‌شود.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی‌اش از پروژه زمین‌_گرمایی برای دوران پسانفت نوشت.

امروز به اتفاق دوست و برادر عزیزم دکتر وحید صادقی-که همکلاسی دوران دبیرستان ما بود و اینک یک جراح حاذق مغز و اعصاب شده است- از پروژه نیروگاه زمین _گرمایی مشگین شهر بازدید کردیم.

 کوه سبلان یک نعمت خدادادی در این منطقه است که علاوه بر همه مزایای متعارف کوهستان، یک مزیت اختصاصی نیز دارد و آن، ظرفیت عظیم آب داغ طبیعی در اعماق دامنه این کوه است.

آب داغ طبیعی کاربردهای متنوعی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: تولید برق از بخار آب، گرمایش هوا و خاک گلخانه‌ها، خشک کردن محصولات زراعی، گرمایش اماکن مسکونی، ذوب برف و یخ جاده‌ها، آب درمانی، خشک کردن قالب‌های سیمان، کنسرو مواد غذایی، هضم خمیر کاغذ، عمل تبخیر در تصفیه شکر و...

تاکنون در این پروژه حدود دویست میلیارد تومان هزینه شده و یازده حلقه چاه به عمق حدود سه هزار متر حفر شده است. بر اساس طرح مطالعاتی پروژه، صرفا از ظرفیت بخار این چاه‌ها امکان تولید صد مگاوات درساعت برق وجود دارد. این عدد وقتی معنی‌دار می‌شود که بدانیم پیک مصرف برق کل استان اردبیل حدود چهارصد مگاوات است. این را هم بدانیم که در نیروگاه‌های گازی ما به ازای هرمگاوات برق تولیدی، به طور متوسط حدود سیصد متر مکعب در ساعت گاز یا سیصد لیتر در ساعت گازوئیل مصرف می‌شود. خودتان محاسبه کنید که با راه‌اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر، چه میزان می‌شود در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی کرد. دوستان در گزارش خود گفتند که بخش عمده برق کشور ایسلند هم‌اکنون از طریق زمین‌گرمایی تامین می‌شود.

 این پروژه عظیم و پرفایده اما بیش از بیست سال است که در انتظار تکمیل است و متاسفانه خلاء مدیریت جهادی و دلسوز به شدت در آن احساس می‌شود. وزارت نیرو باید یک توجه اساسی به این پروژه کرده و در مدیریت پروازی و همیشه غائب آن تجدیدنظر اساسی کند.

اگر همه ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در طرح مطالعاتی به بهره‌برداری برسد، برای هزار و پانصد نفر نیز فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • غارت شده سیستم فاسد شهرداری IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 1
    و انتظار دوازده ساله بلکه بیشتر برای صندلی ریاست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس