کد خبر 1076462
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
نفوذ پدیده‌های خاکدار به ۲۹ استان کشور/ سیستان و بلوچستان پرگردوغبارترین استان ایران شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی وضعیت پدیده‌های خاکدار کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان با بیش از ۸۶ روز پدیده خاکدار کاهنده دید افقی به زیر ۵۰۰۰ متر، پرگردوغبارترین استان کشور است.

به گزارش مشرق، محسن حیدری اظهار داشت: سال گذشته 29 استان کشور شاهد وقوع پدیده‌های خاکدار بوده‌اند که سبب شد شعاع دید افقی در تعدادی از شهرهای آن‌ها به 5000 متر و کمتر از آن برسد.

وی با اشاره به خروجی نقشه‌های مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان‌های مازندران و خراسان شمالی در سال گذشته هیچ پدیده خاکدار کاهنده دید افقی به زیر 5000 متر رخ نداده است.

بیشتر بخوانید:

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به تشریح وضعیت پدیده‌های خاکدار در این استان پرداخت و گفت: اکثر روزهای گردوغباری استان در نواحی شمالی و در فصل وزش بادهای 120روزه روی می‌دهد.

حیدری افزود: علاوه بر پنج شهرستان شمالی، برخی شهرستان‌های مرکزی، نوار شرقی و مرز غربی استان نیز همواره تحت تأثیر وزش بادهای 120روزه قرار دارند که گاهی آثار این باد تا دریای عمان و جنوب پاکستان نیز کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: به‌خلاف تصور برخی کارشناسان، وزش باد نه‌تنها در فصل گرم سال که در سایر فصول مانند زمستان و پاییز نیز در سیستان و بلوچستان جریان دارد طوری که این جریانات موجب شده این استان یکی از بادخیزترین استان‌های کشور باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس