کد خبر 1076375
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
کبد چرب خود را با این عصاره‌ها درمان کنید

نتایج یک پژوهش داخلی که در خصوص راهکاری برای رفع کبد چرب انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از عصاره سه گیاه دارویی مختلف می‌تواند موجب بهبود این عارضه فراگیر شود.

به گزارش مشرق، بیماری کبد چرب غیر الکلی یا به قول پزشکان، NAFLD، از بیماری‌های مزمن کبدی در جهان است که شیوع آن به دلیل تغییر شیوه زندگی در حال افزایش است. این بیماری که با تجمع چربی در کبد مشخص می‌شود طیفی از آسیب‌های کبد از استئاتوز اولیه تا سیروز و نارسایی کبدی را شامل می‌شود. از جمله عوامل خطر مرتبط با این بیماری می‌توان به چاقی و دیابت نوع دو اشاره کرد. اگرچه علت اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی کاملاً مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد عواملی نظیر اختلال در سوخت‌وساز چربی‌ها، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و التهاب، در بروز و پیشرفت این بیماری دخیل باشند.

بیشتر بخوانید:

به گفته متخصصان، رویکرد اولیه در درمان این بیماری، شامل اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی است. البته از درمان‌های دارویی شامل تجویز آنتی اکسیدان ها، حساس کننده‌های به انسولین، عوامل کاهنده چربی خون و داروهای محافظت‌کننده از کبد نیز در این خصوص استفاده می‌شود. به علاوه گیاهان دارویی نیز می‌توانند نقش ویژه ای در این رابطه بازی کنند. داروهای گیاهی با داشتن ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان می‌توانند در بهبود بیماری‌های کبدی مؤثر باشند. ضمن این که اثرات جانبی کمتری را نیز برجا می‌گذارند.گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شرکت داروسازی باریج اسانس واقع در همین شهر، در قالب یک تیم هشت‌نفره تحقیقاتی، در همین زمینه پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن اثر مخلوط عصاره‌های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم بر درمان کبد چرب غیرالکلی مورد بررسی واقع شده است.

در این پژوهش، از موش‌های صحرایی به عنوان جانوران مدل استفاده شده است. این جانوران پس از 4 ماه تغذیه با رژیم پرچرب و تشخیص کبد چرب در آن‌ها، با مخلوط عصاره‌های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم تحت درمان قرار گرفتند و سپس وضعیت چربی، فعالیت آنزیم‌های کبدی و بافت کبد آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
نتایج این بررسی‌ها نشان داد که استفاده از مخلوط عصاره‌های گیاهان دارویی فوق، به طور قابل قبولی باعث بهبود موارد ذکرشده فوق به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های کبد چرب می‌گردد.

به گفته سید علیرضا طلایی، پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایر همکارانش در این تحقیق، «دریافت رژیم پرچرب موجب افزایش مقادیر کلسترول، تری‌گلیسرید و همچنین افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی و تجمع چربی در بافت کبد شد. اما دریافت عصاره با دوزهای مشخص، موجب بهبود وضعیت شاخص‌های فوق شد».

آن‌ها معتقدند: «دریافت عصاره ترکیبی گیاهان عناب، خارمریم و کاسنی به خاطر خاصیت درمانی بالقوه آن‌ها می‌تواند سبب کاهش استئاتوز و التهاب ایجادشده در بافت کبد شود».

بر اساس یافته‌های این پژوهش که در نشریه «گیاهان دارویی» منتشر شده‌اند، شاید بتوان در آینده و پس از انجام آزمایش‌های تکمیلی روی مدل‌های انسانی، از این ترکیب، یک فرمولاسیون جدید برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی معرفی کرد.

شایان ذکر است نشریه «گیاهان دارویی» متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است و به صورت فصل‌نامه منتشر می‌گردد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس