کد خبر 1076343
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹
حفتر

کارشناسان سازمان ملل متحد متوجه طرح سری چند کشور غربی شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا در لیبی شده است.

به گزارش مشرق، کارشناسان سازمان ملل متحد متوجه طرحی سری از سوی جاسوس‌های نظامی چند کشور غربی در لیبی شده‌اند. 

در یک گزارش محرمانه از سازمان ملل متحد که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده خاطرنشان شده دست‌کم ۲۰ نفر از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در پروژه‌ای به نام «Opus» برای حمایت از ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی مشارکت کرده‌اند.

طبق این گزارش این افراد اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در «امان»، پایتخت اردن سوار یک هواپیمای باری شدند. مأموریت رسمی و اعلام‌شده این گروه، سفر از طرف جامعه علمی برای انجام تحقیقاتی ژئوفیزیکی در لیبی از طرف اردن بود. 

اما در گزارش سازمان ملل آمده که این مأموریت در واقع پوششی بوده و این افراد در واقع اعضای شرکت‌های نظامی خصوصی هستند. 

مأموریت اصلی این گروه جلوگیری از حرکت کشتی‌های ترکیه‌ای در مسیر حرکت به سمت شهر ساحلی طرابلس بوده است. 

در گزارش سازمان ملل به فعالیت مزدوران کشورهای خارجی در لیبی اشاره شده است. 

سازمان ملل در گزارش مذکور تصریح کرده برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات سری عمدتاً توسط شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی انجام شده است. 

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند این مأموریت مخفیانه به فاصله چند روز بعد بنا به دلایل نامعلوم لغو شده است.  

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    13 7
    هاکان فیدان .ریس سازمان اطلاعات میت ترکیه وظیفه اصلی بر عهده این در لیبی.خلوصی آکار وزیر دفاع وظیفه اصلی در سوریه والحاق شمال سوریه با زمانبندی کارشناسی .سلیمان سویلر وزیر کشورترکیه امنیت داخل ترکیه و نابودی صدرصد پ ک ک در داخل کشور . بعد از پنچ سال هر سه این وزارت نگاهی به کرکوک واربیل وموصل طبق برنامه خودشان و خیلی خطرناک ،احتمال پیروزیشان هم هست .چون آنها با برنامه وکارشناسی حرکت میکنند .شاید هم نفت در برابر آب را هم اجرا کنند بعد از دوسال .سناریوی اول آنها هست .دجله و فرات را بستن
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 7
    آمریکا در جبهه مقایل حفتر قرار داره.این یعنی دست بالای دست
    • رضا US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      13 1
      طبق شواهد آمریکا حامی حفتر است حفتر کارت اقامت آمریکا رو داره آمریکا تا الان علیه حفتر هیچ کاری رو نکرده آمریکا در ظاهر وفاق ملی رو به رسمیت میشناسه اما پشت پرده از حفتر حمایت می کنه تو سیاست نباید ظاهر ها اهمیت داد
    • SE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      1 0
      امریکا طرفدار پاره پاره شدن و تقسیم کشورها است کشورهای کوچک باید به یک قدرت تکیه کنند بازی امریکا پیچیده است راحت فریب نخوریم
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    9 0
    کارشناسان سارمان ملل گفتن؟؟؟؟ عجیب نیست یک ماموریت امنیتی که چند کشور بزرگ غربی (که عملا همه کاره سازمان ملل هستند) توسط سازمان ملل لو بدره!!!!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    این همه کشور واقعا شرم آوره همشون ابرقدرت در برابر ترکیه شکست خوردن خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس